پرده سینما

سفر پنجمین سوار سرنوشت؛ نعمت حقیقی درگذشت

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پس از رضا کرم رضایی، محمود بنفشه خواه، کیومرث ملک مطیعی و حمیده خیرآبادی، نعمت حقیقی فیلمبردار با سابقه سینمای ایران پنجمین هنرمند سینماگری بود که در بهار ۱۳۸۹ از میان ما رخت سفر بست و به سرای باقی شتافت...

 

عمت حقیقی. عکس از ایسنانعمت حقیقی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینمای ایران امروز در بیمارستان ایرانمهر درگذشت. نعمت حقیقی فیلمبردار باسابقه سینمای ایران امروز به دلیل عارضه قلبی كه از چندی پیش به آن مبتلا بود در تهران درگذشت.

حقیقی از قدیمی‌ترین مدیران فیلمبرداری سینمای ایران است كه همكاری‌های متعددی را در آثار شاخص سینمای ایران و كارگردانان چون مسعود كیمیایی، بهروز افخمی و ناصر تقوایی داشته است اما به دلیل بیماری وی چندین سال بود كه از دنیای سینما كناره‌گیری كرده بود.  

 

به گزارش ایلنا نعمت حقیقی متولد 1318 سالهای نوجوانی اش را با گریز و پرهیز از درس و مدرسه سپری كرد؛ هر چه در كلاس درس احساس بیگانگی و خفقان می كرد از تاریكی سالن سینما لذت می برد. قبل از اینكه تصمیمی جدی برای آینده اش بگیرد به كمك برادرش با یك دوربین عكاسی ارزان قیمت برای دل خوشی عكس می گرفت. در سال چهارم متوسطه تحصیل را برای همیشه رها كرد و موقعی كه فرخ غفاری جنوب شهر را می ساخت به عنوان كمك فیلمبردار با حقوق ماهیانه 250 تومان استخدام شد. 

جلسات نمایش كانون فیلم كه به همت غفاری برگزار می شد باعث آشنایی او با پاره ای از فیلم های مهم تاریخ سینمای جهان شد. در چنین وضعی با كمك و موافقت غفاری تاریك خانه كوچكی در ایران نما دایر كرد و به طور حرفه ای به كار عكاسی مشغول شد. 

گه گاه با دوربین فیلمبرداری نماهای كوتاهی می گرفت و عكس های گرفته شده را در تانك عكاسی ظاهر و با آگراندیسمان چاپ می كرد. بسیاری از شگردهای سینمایی و تروكاژهایی را كه در آن زمان در ایران متداول نبود - یا حقیقی ندیده بود در همین تاریك خانه آموخت. غفاری پس از ساختن فیلم ناموفق عروس كدومه؟ كه حقیقی هم دستیار فیلمبردار و هم عكاس فیلم بود، پس از بستن قرار دادی با شركت نفت برای تهیه چند فیلم مستند حقیقی را به عنوان فیلمبردار انتخاب كرد. 

حاصل كار چنان بود كه مهندس محسن بدیع در لابراتورش و غفاری به او دست مریزاد گفتند و به ادامه كار تشویق كردند. در نیمه اول دهه 1340 ساخت تعدادی فیلم تبلیغاتی از نوشتن طرح تا فیلمبرداری تدوین و صداگذاری به حقیقی محول شد و سپس او همراه گروه ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم به عربستان رفت تا فیلم خانه خدا را با همكاری احمد شیرازی، محمود ایثاری و عباس دستمالچی فیلمبرداری كند. 

با تأسیس تلویزیون ملی ایران به توصیه غفاری فعالیت حقیقی در تلویزیون متمركز شد. كار در تلویزیون، حقیقی را از فضای ناسالم سینما و جو نامطلوبی كه آن را احاطه كرده بود دور كرد. حقیقی براین عقیده است كه اگر در آن زمان وارد سینمای ایران شده بود به طور قطع به یقین به سلك همان فیلمبردارانی می پیوست كه سینمای ایران آن ها را هرز برده است. با چنین عقیده ای است كه وقتی مسعود كیمیایی به او پیشنهاد می دهد فیلمبرداری نخستین فیلمش بیگانه بیا را به عهده بگیرد تمایلی نشان نمی دهد. 

داش آكل نخستین همكاری گروهی كیمیایی، حقیقی، اسفندیار منفردزاده و بهروز وثوقی است. از این به بعد حقیقی احساس می كرد كه اندازه صفحه تلویزیون و قطع 16 میلی متری او را راضی نمی كند و مصمم شد تا نتیجه كارش را در روی پرده بزرگ سینما ببیند. حقیقی در سال 1352 تنگسیر را برای امیر نادری در سازمان سینمایی پیام فیلمبرداری كرد. اگر نادری و حقیقی استفاده زیادی از رنگ در فیلم رنگی تنگسیر نكردند ناصر تقوایی و حقیقی در فیلم سیاه و سفید نفرین به مطلوب ترین شكل از رنگ استفاده كردند. 

نعمت حقیقی. عکس از ایلناشازده احتجاب پس از نفرین و داش آكل تجربه ای موفق در فیلمبرداری سیاه و سفید است. حقیقی و فرمان آرا به اقتضای داستانی كه در روزهای پایانی یك شازده بیمار قجر را بیان می كند از گرفتن تصاویر دلپذیر و چشم نواز اجتناب كردند. حقیقی بعد از شازده احتجاب در دوره ای یك دو ساله فیلم هایی را فیلمبرداری كرد كه خودش هم در كارنامه سینمایی اش آنها را جدی نمی گیرد، اگرچه كارهای بی ارزشی هم نیستند: ممل آمریكایی، سازش،‌ همسفر و خانه خراب. 

سفیر، دزد عروسک‌ها،عروس، ناصرالدین‌شاه آكتور سینما، روز فرشته، معجزه خنده، فصل پنجم، جهان پهلوان تختی و شوكران از فیلم های موفق و مطرحی بودند که حقیقی در سال های بعد از انقلاب فیلمبرداری کرد.

حقیقی معتقد است در یك فیلم، اصل اساسی این است كه فیلمبردار و كارگردان با یكدیگر تفاهم داشته باشند و روحیه یكدیگر را بشناسند، فقط در چنین حالتی است كه از نتیجه همكاری رضایت خواهند داشت ؛ در غیر اینصورت فیلمبردار به وسیله ای مكانیكی بدل خواهد شد كه وظیفه اش فقط گرفتن یك مجموعه عكس است. دادشاه یكی از فیلم هایی است كه كار با تفاهم كامل پیش رفت و حتی قبل از اینكه فیلم نامه نوشته شود حقیقی طرف مشورت كارگردان بوده است.

 

پیكر نعمت حقیقی از مقابل خانه‌ی سینما تشییع می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، پیكر نعمت حقیقی، ساعت 8:30 دقیقه‌ی صبح روز یكشنبه 12 اردیبهشت‌ماه از مقابل ساختمان شماره‌ی 2 خانه‌ی سینما واقع در خیابان وصال به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود.

 

روحش شاد و یادش گرامی باد  

 

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از مراسم تشیع پیکر نعمت حقیقی-1

 

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از مراسم تشیع پیکر نعمت حقیقی-2

 

در همین رابطه بخوانید

بهترین فیلمبردار سینمای سیاه و سفید بدرقه خاک شد 

نعمت حقیقی به روایت نعمت حقیقی

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/2/9
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شقایق:

این ششمین هنرمند فوت شده امسال است شما نام علیرضا آقا بالایی دستیار کارگردان فوت شده سینما را از قلم انداخته اید ... هرچند که او زیاد معروف نبوده اما خوب گویا در جرگه هنرمندان بوده دیگر ...

1+0-

شنبه 11 ارديبهشت 1389



>>>محمدرضا كلانتر:

من كه نفهميدم بالاخره اين بنده خدا كي فوت كرده است . خبرگزاري هاي " آريا " و " شهر " و " مهر " و سايت " الف " تاريخ فوت را 8 ارديبهشت ذكر كرده اند و شما و " سينماي ما " و " فارس " و " ايرنا " 9 ارديبهشت ذكر كرده ايد . گمان نمي كنم فهميدن تاريخ دقيقش براي شما ها كه ساكن تهران هستيد كار چندان سختي باشد .

0+0-

جمعه 10 ارديبهشت 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.