پرده سینما

رضاداد: الان فاصله خوبی با جشنواره‌ فیلم کن داریم

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

علیرضا رضاداد. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمادر نشست خبری امروز سی ام فروردین ماه،  علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، ابعاد مختلفی از بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر مطرح گردید. لازم به توضیح است که امسال برای نخستین بار بخش بین الملل در محدوده زمانی مجزایی از بخش سینمای ایران جشنواره فجر برگزار می گردد. رضاداد در این نشست اظهار داشت آغاز جدیدی برای بخش بین الملل جشنواره فجر رقم خورده است.

 

 

 

نمایش ویژه فیلم محمد (ص) برای میهمانان بخش بین الملل فیلم فجر

 

 

دبیر سی و سومین جشنواره بین الملل فیلم فجر از نمایش فیلم محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی برای میهمانان بخش بین الملل جشنواره فجر خبر داد.

علیرضا رضاداد در نشست خبری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: با آقای مجید مجیدی مذاکره شده و قرار است فیلم محمد (ص) یک نوبت نمایش برای میهمانان خارجی داشته باشد.

وی یادآور شد: در هر صورت بعضی از میهمانان خارجی پژواک این فیلم را شنیده بودند و درخواست دیدن محمد (ص) را داشتند که آقای مجیدی هم پذیرفتند.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: همچنین ۳۵ فیلم ایرانی در یکی از سالن های پردیس ملت برای مهمانان خارجی به نمایش درخواهد آمد. رضاداد تصریح کرد: ما فیلم ها را با دقت بسیار بیشتری انتخاب کردیم و واقعا درصد زیادی از فیلم ها نیازی به ممیزی نداشتند.

 

فروش بلیت بخش بین الملل جشنواره فیلم فجز از ۲ اردیبهشت

 

دبیر بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر از آغاز فروش بلیت آثار حاضر در بخش بین الملل فجر از دوم اردیبهشت خبر داد. علیرضا رضاداد در نشست خبری بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: سازمان جشنواره های جهانی برای جشنواره های مختلف درجاتی تنظیم کرده است. فکر می کنم شاید خیلی به نفع مان نباشد که بر آن اساس رفتار کنیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که جشنواره های الف دنیا دارند، این است فیلم ها نخستین نمایش شان را در آن جشنواره ها خواهند داشت و توفیقات اقتصادی بسیار قابل توجهی را از محل اکران در آن کشور دریافت می کنند. به هر صورت به دلیل کمبود سالن، منابع و... فعلا نمی توانیم به این بخش فکر کنیم.

رضاداد تاکید کرد: باید اجازه دهیم جشنواره فیلم فجر در چند دوره به همین صورت برگزار شود و انتظار حرکت به سمت جشنواره های الف جهانی را نداشته باشیم چرا که شاید نتوانیم انتظاراتی که از این جشنواره ها را وجود دارد را تامین کنیم.

وی در ادامه از فروش بلیت آثار حاضر در بخش بین الملل فیلم فجر خبر داد و گفت: همانند سینمای ایران پیش فروش بلیت ها به صورت تک سانس خواهیم داشت و فروش این بلیت ها از دوم اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

 

 

 

تلاش کردیم که فیلم ها را با رویکردهایی انتخاب کنیم نیاز به حذف بخش هایی از آن را نداشته باشیم.

 

نشست رسانه ای بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمارضاداد در ادامه، در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد بخش بین‌الملل برای برگزاری جشنواره با توجه به محدودیت های نمایشی ایران و همچنین وضعیت انتخاب داوران گفت: در سینمای ایران، محدودیت هایی از نظر انتخاب داریم. بعضی از کسانی که می توانستند داور باشند، در تعدادی از فیلم ها حضور داشتند؛ مانند خانم لیلا حاتمی.

وی درباره انتخاب فیلم ها هم بیان کرد: شناسایی کردن فیلم در جشنواره های مختلف یک رویه عادی و ثابت است. ما نهایتا به ۳۰۰ فیلم رسیدیم و تلاش کردیم که فیلم ها را با رویکردهایی انتخاب کنیم نیاز به حذف بخش هایی از آن را نداشته باشیم و با رویکردهای سینمای ایران همگام باشد.

دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: اگر سینمای ایران را به عنوان یک سینمای نجیب و پاک و با رویکردهای خانواده، نجابت و... بتوانیم به درستی معرفی کنیم می توانیم در دریافت فیلم هایی با این رویکردها توفیقات خوبی بدست آوریم. البته ایجاد این توفیق نیاز به ساز و کار رسمی در سازمان سینمایی دارد.

رضاداد تاکید کرد: قرار است سازمان مستقلی تحت عنوان جشنواره ها و امور بین الملل با کارشناسان متمرکز داشته باشیم.

وی ادامه داد: تجربیات سال های سال من می گوید که اگر سازمان یافته حرکت کنیم می توانیم جشنواره ای بین المللی با تراز سینمای یران و ارزش های خودمان داشته باشیم. این مهم قطعا می تواند دست یافتی باشد اما باید جزو اولویت های مان قرار بگیرد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین الملل فیلم فجر ادامه داد: اینجا می توان به این نکته هم اشاره کرد که اگر بتوانیم برنامه ریزی درستی در این زمینه انجام دهیم می توانیم به راحتی هم وارد تولیدات مشترک شویم و از این پیله ای که خواسته یا ناخواسته دور خودمان بسته ایم خارج شویم و گستره مخاطبان بین المللی مان را افزایش دهیم. معتقدم با تلاش زیاد می توانیم جشنواره ای اوریجینال با محور قرار دادن مضامین انسانی، اخلاق، خانواده، اشتراکات فرهنگی و... داشته باشیم.

 

هزینه های جشنواره فجر

 

 

نشست رسانه ای بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمارضاداد درباره هزینه های جشنواره گفت: اکنون خیلی هزینه ای نمی کنیم. در هر صورت ما باید برای معرفی سینمای ایران تلاش کنیم و شاید این هزینه ها برای معرفی سینمای ایران هنوز منطقی باشد. الان در تمام جشنواره های مهم دنیا، این هزینه ها صورت می گیرد. ما طبیعتاً باید این هزینه ها را به نیابت از موسسات خصوصی انجام می دهیم که بنیه مالی خیلی زیادی ندارند. در هر صورت در سینمای ایران، دولت بخشی از هزینه های معمول را انجام می دهد.

 

 

تولیدات مشترک با سایر کشورها

 

 

دبیر جشنواره سی وسوم فیلم فجر در ادامه پاسخ به پرسش اصحاب رسانه اظهار کرد: اگر با یک کشور تولید مشترک داشته باشیم، طبیعتاً سرمایه گذاری مان کاهش و مخاطبان مان افزایش پیدا می کند.

رضاداد افزود: در این حوزه تجربیاتی در سال های گذشته شده است و حتی حضور نیروهای توانمند ایرانی را در کشورهای خارجی داشتیم که با استقبال زیادی روبرو شد. نمونه آن فیلم گذشته آقای فرهادی بود که اگرچه در فرانسه ساخته شد اما به هر حال رنگ و بوی سینمای ایران را داشت.

 

وی توضیح داد: تولید مشترک امروز برای همه دنیا جذاب است چرا که هزینه های تولید فیلم افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و تولید مشترک می تواند هم به کاهش هزینه کمک کند و هم مخاطبان را چند برابر می کند.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: یکی از پیشنهادات ما در سازمان جشنواره ها، پایه ریزی، رفع موانع و ایجاد یک صندوق تولید مشترک سینمایی است. روی این ایده در حال کار هستیم تا بتوانیم درباره آن در نشست مدیران سینمایی کشورهای منطقه بحث کنیم.

 

سالن های نمایش فیلم  در بخش بین الملل

 

 

رضاداد در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد کم سالن های نمایش دهنده فیلم های بخش بین الملل جشنواره فجر اظهار کرد: چون در دوره اول برگزاری بخش مستقل بین الملل هستیم، ارزیابی مان برای گذشته است. اما در عین حال مذاکراتی با سینما کوروش انجام شده است که در صورت استقبال مردم، سریعا آن دو سالن به چرخه نمایش فیلم های جشنواره اضافه شود.

وی گفت: آمادگی داریم که به محض فروش بلیت چهار سالن سینما آزادی، دو سالن از سینما کورش را به جشنواره اضافه کنیم.

 

 

-مشکل همزمانی بخش بین الملل با فستیوال برلین

 

-زمانی که الان پیش بینی شده است مناسب ترین زمان است و فاصله خوبی با جشنواره فیلم کن داریم

 

نشست رسانه ای بخش بین الملل سی و سومبن جشنواره فیلم فجر. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمادبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر همچنین در پاسخ به پرسشی درباره همزمانی بخش بین الملل جشنواره با یکسری از جشنواره های بین المللی اظهار کرد: وضعیت قبلی و همزمانی بخش بین الملل با بخش ملی بدترین شرایط را رقم می زد چرا که لب به لب جشنواره برلین قرار داشتیم.

وی ادامه داد: زمانی که الان پیش بینی شده است مناسب ترین زمان است و فاصله خوبی با جشنواره فیلم کن داریم. در واقع مهمانان ما هیچ مشکلی جز مشکلات شخصی مانند فیلمبرداری اثر جدید و...، برای حضور در جشنواره نداشتند و فکر می کنم در بهترین زمان برگزاری قرار داریم. ضمن آنکه ما تاکید داشتیم که با رویدادهای فرهنگی دیگر کشور مانند نمایشگاه کتاب همپوشانی نداشته باشیم.

مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی افزود: البته ما بازه زمانی دی ماه را هم برای برگزاری بخش بین الملل بررسی کرده ایم که شاید مناسب باشد اما اولا با بعضی از جشنواره های داخلی‌مان همپوشانی داشت و ثانیا بعضی فیلم های داخلی آماده نبود چرا که بسیاری از مهمانان و مدیران فستیوال خارجی که مهمان ایران می شوند، طبیعتا علاقه دارند که آثار شاخص سینمای ایران را مشاهده کنند.

علیرضا رضاداد در پایان این نشست با ابراز امیدواری از برگزاری هرچه بهتر بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بیان کرد: به نظر می رسد تلاش هایی که در حوزه دیپلماسی عمومی کشور در حال انجام است، این نیاز را دو چندان کرده است که سینمای ایران تلاش مضاعفی در حوزه بین الملل داشته باشد. برای این منظور نیاز به کمک همه سینماگران و اهالی رسانه داریم که دست یاری همه را می فشاریم.

در همین رابطه ببینید


عکس های الهام عبدلی از نشست رسانه ای بخش بین الملل دبیر سی و وسومین جشنواره فیلم فجر


 تاريخ ارسال: 1394/1/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.