پرده سینما

مجتبی راعی: ساخت فیلم‌های مذهبی بسیار مشکل است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

نشست «مستند و مفاهیم دینی» با حضور «مجتبی راعی» کارگردان و «بهروز نورانی‌پور» کارگردان مستند «پروانه سفید» در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، مجتبی راعی نیز در این نشست با بیان این‌که حرف دینی احتیاج به صداقت دارد اظهار کرد: مهم‌ترین وجه یک فیلم دینی صداقت داشتن است و سرمایه اصلی مستند «پروانه‌ سفید» نیز صداقت است. این کارگردان سینما تأکید کرد که مخاطب می‌فهمد کارگردان در یک فیلم دینی، به‌معنای واقعی از دین سخن گفته و یا فقط ریا کرده است.

راعی درباره مستند «پروانه سفید» و واقعی بودن صحنه‌های بازسازی شده توضیح داد: معتقدم بازسازی زندگی و شخصیت این بانو به‌درستی در این مستند اتفاق افتاده و به‌حتم چنانچه این بانو در قید حیات بود بازسازی به واقعیت نزدیک‌تر می‌شد.

وی در ادامه درباره نحوه فیلمبرداری و انتخاب تصاویر در این مستند، اظهار کرد: تصاویری که در فیلم دیده شد، بسیار خوب فیلمبرداری شده بود. حتی تصاویر آرشیوی هم که در کار استفاده شد با ریتم فیلم همخوانی داشت. راعی با بیان این‌که تمامی صدا‌ها، از نریشین تا صداهای محیطی بسیار خوب انتخاب شده بود، توضیح داد: زمانی که مستند شروع شد، حس کردم این نریشن ممکن است خسته‌کننده باشد اما با دیدن ادامه فیلم، به این نتیجه رسیدم که نریشین به‌خوبی روی فیلم به‌اصطلاح سوار شده است.

به گفته وی، همچنین تمامی صداهای محیطی هم روی تصاویر به‌اصطلاح نشسسته بود و حسی مبنی بر این‌که این صدا‌ها اضافی است، نداشتیم. کارگردان فیلم «عصر روز دهم» با بیان این‌که انتخاب سرگذشتی که درون آن مرگ، زندگی و تولد وجود دارد، در کنار یک مفهوم دینی دشواری‌های خاص خود را دارد گفت: کنار هم قرار دادن این سرگذشت و یک مفهوم دینی کار بسیار هوشمندانه‌ای است. راعی تصریح کرد: کار کردن در زمینه دینی کار بسیار سختی است، زیرا همه در کلام دین را تجربه کرده و تصور می‌کنند می‌شود به‌آسانی درباره آن اظهارنظر کرده و نقاط ضعف و قوت یک مستند دینی را با توجه به شناخت نسبی از دین متوجه شوند از این‌رو ساخت یک فیلم مذهبی بسیار مشکل است اما این کار بسیار هوشمندانه درباره یک مفهوم دینی مانند آیةالکرسی صحبت کرده است.

وی افزود: نور‌پردازی، فیلمبرداری، ریتم داستان و نریشین خوب بود؛ البته همیشه همه‌چیز جای بهتر شدن را دارد اما مخاطب با دیدن این مستند متوجه می‌شود که تیم تولیدکننده از ابتدا می‌دانسته به‌دنبال انتقال چه پیامی است. این کارگردان سینما تأکید کرد: در بسیاری از فیلم‌ها، خود فیلمساز هم نمی‌داند به‌دنبال انتقال چه پیامی به مخاطب است و این‌گونه آثار در ارتباط با مخاطب موفق نیستند اما فیلم «پروانه‌ سفید» از این قاعده مستثنی است. در ابتدای این نشست نیز نورانی‌پور درباره پرداخت به یک موضوع دینی با محوریت آیةالکرسی گفت: ایده این مستند از کودکی با من بود. در دوران کودکی پدرم همواره به ما این آیه را می‌آموخت و در تمام مراحل زندگی آیةالکرسی ما همراه ما بوده و هست.

وی در ادامه افزود: از سال ۸۴ دغدغه ساخت مستندی با محوریت آیةالکرسی را داشتم تا این‌که در این میان با خانواده دکتر فومنی آشنا شدم اما متأسفانه وی قبل از پرداخت به این مستند از دنیا رفته بود. در ادامه تصمیم گرفتم مستند مورد نظرم را با محوریت زندگی این بانو بسازم. بانویی که در تمام مراحل زندگی دشوارش، همواره از قرائت آیةالکرسی دور نبوده است. این مستندساز تاکید کرد: ما در این مستند الگوبرداری از هیچ مستندی نداشتیم و از ابتدا نیز حتی بر تک‌تک پلان‌ها مشورت می‌کردیم و به نتیجه می‌رسیدیم و بعد فیلمبرداری می‌کردیم. می‌توانم بگویم که از‌‌ همان ابتدا می‌دانستیم که می‌خواهیم یک حرف دینی را با یک قالب فنی غیرکلیشه‌ای بیان کنیم.

 

یک

 



 تاريخ ارسال: 1394/2/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.