پرده سینما

هما روستا در روز تولدش دار فانی را وداع گفت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هما روستاهما روستا بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، چهارم مهرماه همزمان با سالروز تولدش از دنیا رفت. به گزارش ایسنا، این بازیگر که در واپسین سال‌های عمرش با سرطان مبارزه می‌کرد، چندی پیش برای ادامه درمان به آمریکا رفت، اما معالجه در آن کشور نیز بی‌ثمر ماند و او روز گذشته درگذشت.

قرار است پیکر این هنرمند فقید به ایران منتقل شود، اما از آنجا که او در آمریکا فوت کرده، این انتقال چند روزی زمان می‌برد.

هما روستا، 4 مهرماه 1323 متولد شد. او که بازیگری و کارگردانی تئاترهای مختلفی را در کارنامه‌اش داشت همسر مرحوم حمید سمندریان، کارگردان نامدار تئاتر ایران بود. استاد سمندریان نیز سال 1391 از دنیا رفت.

هما روستا در کارنامه هنری خود ایفای نقش در نمایش‌هایی همچون باغ آلبالو و ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی و همچنین بازی در فیلم‌هایی نظیر پرنده کوچک خو‌شبختی و از کرخه تا راین را ثبت کرده بود.

 

در دانشنامه سینمای ایران، بیوگرافی این هنرمند اینگونه منتشر شده است؛ شروع فعالیت در سینما بازی در فیلم دیوار شیشه‌ای (ساموئل خاچیکیان، 1350).

عمده نمایش‌ها: باغ وحش شیشه‌ای (کارگردان)، گنجینه طلا، بازرس، سرباز لاف زن، بازی استربندبرگ، مرغ دریایی، مرده‌های بی‌کفن و دفن، ازدواج آقای می سی سی پی، دایی وانیا، ببرگراز دندان و شعبده‌باز.

 

عمده فیلم‌ها، نمایش‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی: آخرین ستاره شب، شعبده‌باز، از کرخه تا راین، ببر گراز دندان و سریال خاک سرخ.

 

فیلم‌شناسی: دیوار شیشه‌ای (ساموئل خاچیکیان 1350). گزارش یک قتل (محمدعلی نجفی 1365)، پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده 1366)، تمام وسوسه‌های زمین (حمید سمندریان 1368)، تیغ آفتاب (مجید جوانمرد 1369)، ملک خاتون (حسن محمدزاده 1369)، مسافران (بهرام بیضایی 1370)، دو همسفر (اصغر هاشمی 1370)، از کرخه تا راین(ابراهیم حاتمی‌کیا 1371)، کودکانی از آب و گل (عطالله حیاتی 1372)، لژیون (ضیاالدین دری1373) و زن امروز (مجید قاری‌زاده 1375).

از آخرین فعالیت‌های هما روستا می‌توان از بازی در تئاتر باغ آلبالو حسن معجونی نام برد و همچنین کارگردانی نمایشنامه‌خوانی آنا کارنینا برای حمایت از هنرمندان بیمار و کمک به مردم زلزله‌زده آذربایجان از جمله فعالیت‌هایش بود.



 تاريخ ارسال: 1394/7/5
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>jim:

...

0+0-

دوشنبه 6 مهر 1394



>>>زینب کریمی:

یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی... روح شان قرین آرامش...

3+0-

يكشنبه 5 مهر 1394



>>>سعید مهرپور:

روحش شاد و یادش گرامی باد. بدرود بانوی از کرخه تا راین .

5+0-

يكشنبه 5 مهر 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.