پرده سینما

گمانه‌زنی‌ها درباره قتل نرودا هنوز ادامه دارد...

پرده سینما



 







 

پابلو نردوابرادرزاده پابلو نرودا شاعر درگذشته و برنده نوبل اهل شیلی گفت، شواهد جدید به‌دست آمده حاکی از آن است که عمویش توسط رژیم پینوشه به قتل رسیده است.

به گزارش ایسنا، در حالی که خانواده پابلو نرودا پیش از این معتقد بود که این شاعر سرشناس شیلیایی براثر ابتلا به سرطان پروستات درگذشته است، رودولفو ریس برادرزاده نرودا اعلام کرد که شواهد باکتریایی جدید حاکی از به قتل رسیدن پدربزرگش است. این نخستین‌بار است که یکی از اعضای خانواده نرودا در اظهار نظری عمومی از به قتل رسیدن او صحبت می‌کند.

پابلو نرودا فعال سیاسی و شاعر برنده‌ جایزه‌ نوبل ادبیات بود که در جنوب سانتیاگو به دنیا آمد. او یکی از حامیان سرسخت سالوادور آلنده رییس‌جمهور چپ‌گرای شیلی بود که فقط ‌12 روز پس از کودتای نظامی آگوستو پینوشه که به سرنگونی آلنده انجامید‌، در بیمارستان درگذشت. برخی معتقدند او به‌دلیل این‌که قصد داشت رهبری حزب  مخالفان حکومت را برعهده بگیرد، به قتل رسیده است، البته سایر اعضای خانواده نرودا هنوز در این‌باره اظهار نظر نکرده‌اند.

اعضای خانواده‌ نرودا پیش از این معتقد بودند که او در سن 69سالگی براثر پیشرفت بیماری سرطان پروستات درگذشته است؛ اما مانوئل آریا - راننده شخصی او - در سال 2011 با اظهارات تکان‌دهنده‌ خود مدعی شد، تزریقی که پیش از مرگ برای این شاعر برنده‌ نوبل ادبیات انجام شد،‌ علت فوت او بوده است. این اظهار نظر ماجرای مرگ این نویسنده و شاعر سرشناس را با حاشیه‌های زیادی همراه کرد.

در آوریل 2013 جسد نرودا براساس ادعای مانوئل آریا مبنی بر به قتل رسیدن اون کالبد شکافی شد و در ماه نوامبر اعلام شد که در بررسی‌های انجام‌شده شواهدی از مسموم شدن این شاعر سرشناس دیده نشده، گرچه بررسی‌ها هنوز به‌صورت رسمی پایان نیافته است.

دولت شیلی پرونده پابلو نرودا را در ژانویه سال جاری میلادی دوباره گشود و دستور انجام آزمایش‌های بیشتری را صادر کرد؛ اما در نهایت، قاضی دادگاه با رای بر نبودن مواد سمی در بدن او دستور داد تا جسد نرودا دوباره در حضور خانواده‌اش به خاک سپرده شود.

به گزارش گاردین، ادواردو کونترراس وکیل حزب کمونیست شیلی اظهار کرد پینوشه برای از بین بردن دشمنان خود از نوعی باکتری استفاده می‌کرد. رودریگو لیدو مدیر برنامه حقوق بشر وزارت کشور نیز شیلی گفته که ما می‌دانیم نیروهای مسلح در زمان دیکتاتوری پینوشه مقادیر زیادی باکتری را برای سرکوب مخالفان وارد کشور کردند.

با این حال، در ماه ژوئن امسال تیم پزشکی قانونی این پرونده در مورسیا (اسپانیا) اعلام کرد که از سه نوع پروتئین یافت‌شده در بدن نرودا دو مورد مربوط به سرطان پروستات است؛ اما منشاء پروتئین سوم (نوعی باکتری) هنوز نامشخص است. بر همین اساس تیمی از متخصصان از کشورهای آمریکا، کانادا، اسپانیا و دانمارک قرار است از این هفته مطالعه را برای یافتن منشاء این باکتری آغاز کنند.

پابلو نرودا از مشهورترین و تأثیرگذارترین چهره‌های ادیبان معاصر جهان است که علاوه بر تعداد زیادی کتاب، یک مجموعه بزرگ شعری را از خود باقی گذاشت. از جمله آثار او می‌توان به اسپانیا در قلب ما، عاشقانه جدید برای استالینگراد و چوب‌بر بیدار خواهد شد اشاره کرد.

تاكنون 2 فیلم بلند سینمایی و دو اثر تلویزیونی بر اساس شعرهای نرودا ساخته شده كه البته یكی از این آثار، اقتباسی از ترجمه وی از نمایشنامه رومئو و ژولیت است كه در زمان حیات وی ساخته شد.

اولین فیلم سینمایی كه با اقتباس از یكی از شعرهای این شاعر اكران شد، فیلمی است با عنوان نگاه خیره و مرگ خوكین موریتا كه به كارگردانی لوییس كالو تیكسیرا در سال 1975 ساخته شد و بازیگرانی چون اینیو خوآن و الگا مانزانو در آن بازی كردند.

اما مهم‌ترین فیلم سینمایی كه بر اساس اشعار نرودا ساخته شده، اثری است با عنوان مسبب كه در سال 1994 مایكل ردفورد آن را كارگردانی كرد و توانست در شش رشته اسكار نامزد دریافت جایزه شود و در نهایت نیز اسكار بهترین موسیقی را به خود اختصاص دهد.

دراین اثر بازیگرانی چون : فیلیپه نواره، ماسیمو ترویسی و ماریا گرازیا بازی كردند. این فیلم محصول كشور ایتالیاست و اولین اقتباس از آثار نروداست كه كه زبانی غیر اسپانیایی دارد.

دو فیلم تلویزیونی نیز با اقتباس از آثار شاعر مشهور شیلیایی ساخته شده كه از میان آن‌ها باید به فیلمی چون ارتفاعات ماچو پیچو اشاره كرد كه كارگردانی آن بر عهده رینالدو سپول ویدا بود. این فیلم در سال 1981 ساخته و نمایش داده شد.

اشعار نرودا به عنوان ترانه‌های موسیقی فیلم‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار گرفته و در بسیاری از آثار تلویزیونی نیز ترانه فیلم‌ها متعلق به نروداست.

5 اثر سینمایی دیگر نیز در ژانرهای مختلف به شخصیت و زندگی این شاعر بزرگ آمریكای لاتین پرداخته‌اند. 

 


 تاريخ ارسال: 1394/7/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.