پرده سینما

اعتراض افغانستان به تصمیم آکادمی اسکار

پرده سینما





 

 

اتوپیابه تصمیم آكادمی اسکار برای حذف فیلم اتوپیا اعلام کرد این فیلم چهل و هشت دقیقه دیالوگ فارسی دری و هندی دارد.

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، رییس اتحادیه فیلمسازان افغانستان به آکادمی اسكار برای رد صلاحیت فیلم اتوپیا اعتراض کرد.

در حالی كه آكادمی اسكار اعلام كرد فیلم اتوپیا به دلیل غالب بودن زبان انگلیسی بر فیلم قابلیت حضور در بخش رقابت اسكار خارجی زبان را ندارد، رییس اتحادیه فیلمسازان افغانستان اعلام كرد در برابر ۳۷ دقیقه دیالوگ به زبان انگلیسی، ۴۸ دقیقه دیالوگ فارسی دری و هندی در فیلم وجود دارد.

فیلم اتوپیا به کارگردانی حسن ناظر که به عنوان نماینده افغانستان برای شرکت در رقابت اسكار خارجی زبان به آکادمی معرفی شده بود، دو روز پیش به دلیل کم بودن سهم زبان فارسی از این رقابت كنار گذاشته شد. حیدری در این نامه تقاضا كرده است آکادمی با در نظر گرفتن این توضیحات در تصمیم خود تجدید نظر کند.

وی گفته است: ما فیلم دیگری با این کیفیت برای معرفی به اسکار نداریم.

با كنار گذاشته شدن اتوپیا یا آرمان‌شهر تعداد فیلم‌های رقابت‌کننده از ۸۱ به ۸۰ فیلم کاهش پیدا کرد.

آرمان‌شهر توسط حسن ناظر کارگردانی شده و در آن هانا اسپیریت نقش زنی را ایفا می‌کند که همسرش در جنگ‌های افغانستان توانایی فرزند داشتن را از دست داده است. از زمان ورود کشور افغانستان به رقابت اسکار در سال ۲۰۰۲ تا به حال، این دهمین ورودی این کشور در بخش فیلم خارجی زبان بود. هنوز هیچ یک از فیلم‌های این کشور نتوانستند به لیست نهایی ۹ فیلم راه پیدا کرده یا نامزد دریافت جایزه اسکار شوند.

پیش از این اولین فیلم معرفی شده از طرف چین یعنی توتم گرگ که توسط ژان-ژک آنو فرانسوی کارگردانی شده بود، از سوی اسكار رد شد و فیلم آقای تومور برو پی کارت جای آن را گرفت.

كمیته آكادمی اعلام كرده بود به کمیته انتخاب فیلم اسکار افغانستان شانسی برای ارسال یک فیلم دیگر داد، اما کمیته افغانستانی این کار را نکرد.

اسكار اعلام كرد این تصمیم بر اساس ماده ۱۳ قوانین آکادمی اسکار در بخش فیلم خارجی زبان اخذ شده که تصریح کرده است: فیلم خارجی زبان، فیلمی است که حاشیه صوتی غیرانگلیسی آن غالب باشد.


 تاريخ ارسال: 1394/8/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.