پرده سینما

فورد کاپولا: قرآن با «خدا رحمان و رحیم است» آغاز می‌شود؛ دفاع محکم «کاپولا» از اسلام واقعی

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

کاپولا: اگر قرآن را بشناسی، می دانی اولین کلماتی که ادا می‌شود این است که خدا رحمان و رحیم است. اینها کلماتی هستند که ریشه این دین زیبا را تشکیل می دهند که امروز بد تعبیر شده است.

 

فرانسیس فورد کاپولا در جشنواره مراکشجشنواره فیلم مراکش کارش را با اشاره سیاسی فرانسیس فورد کاپولا به حملات تروریستی پاریس و سخنان مهم او درباره اسلام و مسلمانان شروع کرد. این کارگردان سرشناس آمریکایی که امسال به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم مراکش حضور دارد، در نشست خبری در افتتاحیه این رویداد سینمایی درباره موانعی صحبت به میان آورد که فیلمسازان باید با غلبه بر آنها و ساخت فیلم‌های شخصی دنیا را تغییر دهند.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، فرانسیس فورد کاپولا و هیأت داورانی که زیر نظر او کار می‌کنند با حضور در کنفرانس مطبوعاتی و اشاره به حملات پاریس، بر نقش فیلمسازان در این دوران پرآشوب تاکید کردند.

کاپولا که در این کنفرانس مطبوعاتی با آنتون کوربین، ژان پیر ژونه، نائومی کاواسه، سرجیو کاستلیتو، اولگا کوریلنکو، ریچا چادا و امل آیوچ حضور داشت درباره موانع پیش پای فیلمسازان صحبت کرد و این که آنها باید فیلم‌های شخصی خودشان را بسازند؛ فیلم‌هایی که بتواند دنیا را تغییر دهد.

وی گفت: اشتباه نکنید و فکر نکنید که فقط هنر، قدرت تغییر دنیا را دارد و این که هنرمندان با هنرشان تعیین کننده هستند چون نیستند. امروز، اگر می‌خواهیم بدانیم چه کسی دارد دنیا را پیش می‌برد، باید نگاه به کسانی کنیم که که بیشترین هنرمندان دنیا را استخدام می‌کنند. شرکت‌های مختلفی هستند که دارند آنها را استخدام می‌کنند.

کاپولا افزود: زبان سینما با تغییر قرن پیش با پیشگامانی اختراع شد که از نظر تجربی آزاد بودند، اما امروز شما جرات تجربه کردن ندارید. آنهایی که صنعت فیلم را کنترل می‌کنند می‌خواهند فیلم‌های پردرآمد بسازند و حالا ما در یک نقطه تغییر هستیم. به عنوان هنرمند می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم اما برای این کار نیاز به این داریم که برای تجربه کردن آزاد باشیم.

کاپولا به بحران در جهان عرب هم اشاره کرد و گفت: اتفاقی که امروز برای مسلمانان می‌افتد قلب را به درد می‌آرود. اگر قرآن را بشناسی، می دانی اولین کلماتی که ادا می‌شود این است که خدا رحمان و رحیم است. اینها کلماتی هستند که ریشه این دین زیبا را تشکیل می دهند که امروز بد تعبیر شده است.

کاستلیتو نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: ابتدا در سایه حملات پاریس برای آمدن به مراکش دودل بودم، اما احساس کردم آمدن به مراکش و بخشی از هیات داوران جشنواره فیلم مراکش بودن رفتاری به نشانه مقاومت است، یک رفتار سیاسی. اگر ما به شغلمان ادامه بدهیم و به آینده امیدوار باشیم نقشمان را درست ایفا کرده‌ایم.

ریاست هیات داوران پانزدهمين دوره جشنواره فیلم مراکش برعهده فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان و تهیه‌کننده برجسته آمریکایی است. کاپولا، از نسل سینماگران موج نوی هالیوود است که در سال ۱۹۷۲ با  پدرخوانده به شهرت جهانی دست یافت.

پانزدهمين دوره جشنواره فیلم مراكش از ۴ تا ۱۲ دسامبر در شهر مراكش برگزار می‌شود.



 تاريخ ارسال: 1394/9/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.