پرده سینما

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

شمقدری: با روند موجود نمی‌توان با «خانه سینما» كار كرد و خانه سینما نیازمند تغییر رویه است.

 

روز گذشته جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست خبری طولانی مدتی را با حضور برخی مسئولان و  خبرنگاران برگزار کرد. به گزارش فارس در این نشست شمقدری به مسائل متععدی در رابطه با سینمای ایران اشاره نمود.

 

جواد شمقدری. عکس از حسین صالحی آرا. فارسسینمای ایران از سال 76 در سراشیبی سقوط قرار گرفت

 

شمقدری با اشاره به این كه روند نزولی سینمای ایران از سال 76 و با روی كارآمدن دولت اصلاحات شكل گرفت، گفت: سینمای ایران زمانی مبتذل شد كه از آن سال در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در تمام این 12 سال افرادی كه امروز منتقد وجود فساد در فیلم‌ها هستند، سكوت كردند.

 

افتخار من این است كه 12 سال فیلم نسازم تا از سینمای پاك دفاع كنم

 

شمقدری اضافه کرد: اگر قرار است نقد به گذشته شود ما محق تر هستیم تا این نقد را بزنیم. در دوران اصلاحات، تصویر بدی از بسیجیان ارائه دادند، سینمای دفاع مقدس را از عرصه كنار گذاشتند و سینمای كودك را از چرخه تولید و اكران حذف كردند كه امروز ما باید جوابگوی آن باشیم اما افتخار ما این است كه 12 سال فیلم نساختم تا از سینمای پاك دفاع كنم.

 

اگر ما نسبت به فرهنگ و زبان فارسی غیرت داریم نباید از واژه‌ «فیلمفارسی» استفاده كنیم

 

معاون امور سینمایی در ادامه با انتقاد از كسانی كه از واژه «فیلمفارسی» استفاده می‌كنند گفت: نكته مهم دیگر استفاده واژه «فیلمفارسی» است. در سال‌های گذشته كسانی كه به نوعی خودباخته فرهنگ غرب بودند در یك دوره‌ای این واژگان را باب كردند، اما اگر ما نسبت به فرهنگ و زبان فارسی غیرت داریم نباید این واژه‌ها را استفاده كنیم كه متأسفانه این‌روزها عده‌ای به عمد این واژه را استفاده می‌كنند كه در این زمینه با فرهنگستان ادب مذاكراتی را داشته‌ایم و به طور كلی نباید شأن فیلمفارسی را با فیلم مبتذل یكسان دانست.

 

* اگر سینماگری بخواهد با خارج از كشور حرف بزند برای ما قابل قبول نیست

 

معاون امور سینمایی در بخش دیگری از نشست خبری امروز صبح خود با اشاره به نمایش فیلم‌های ایرانی در خارج از كشور و جدی بودن این مبحث برای معاونت سینمایی تأكید كرد: این قضیه برای ما جدی است و اتفاقا عین دموكراسی است و سینماگری بخواهد با مردم خودش حرف بزند اما اگر بخواهد با خارج از كشور با بیگانگان حرف بزند برای ما قابل قبول نیست چون خارج از منافع ملی است.

وی خاطرنشان كرد: ما ادامه جریان سیاه‌نمایی در فیلم‌های ایرانی را نمی‌پسندیم و اگر شورای سیاستگذاری ما به نتیجه رسید كه فیلمی قابلیت نمایش خارجی ندارد مجوز نمی‌گیرد، چرا كه به نظر ما مردم ما محرم هستند اما خارجیها نامحرم. البته در گذشته این روند برعكس بود.

 

* پرسش‌وپاسخ‌های خبرنگاران

 

جواد شمقدری. عکس از حسین صالحی آرا. فارسبه گزارش فارس، در این نشست شمقدری به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف نیز پاسخ داد.

 

* نشان خواهیم داد چه كسانی سینمای ایران را به ابتذال كشانده‌اند

 

شمقدری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «شرق» مبنی بر اینكه چرا هر زمان كه از معاونت سینمایی انتقاد می‌شود مدیریت سینمایی به نقد دولت‌های گذشته می‌پردازد و اینكه آیا واقعا غیر از رفع توقیف‌ها كار دیگری در معاونت انجام گرفته است یا خیر؟ گفت: من صلاح نمی‌دانم فعلا وارد این حوزه شوم مگر این كه روزنامه «شرق» بخواهد همچنان ادامه دهد و در این صورت عالمانه وارد این قضیه خواهیم شد و براساس دفترچه‌ای كه طراحی كرده‌ایم نشان خواهیم داد چه كسانی سینمای ایران را به ابتذال كشانده‌اند.

 

* وضعیت اكران در شرایط فعلی باب میل هیچ كس نیست

 

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت اكران سینماها گفت: وضعیت اكران در شرایط فعلی باب میل هیچكس نیست حتی من در جلسه‌ای كه من با سینماداران داشتم و بسیاری از افراد آنها را مسئول وضع فعلی می‌دانند سینماداران نیز از این وضعیت راضی نبودند و فكر می‌كنم وضعیت اكران باید اصلاح شود.

معاون امور سینمایی خاطرنشان كرد: اگر دوستان ما در شورای صنفی نمایش یك مقدار آیین‌نامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود را اصلاح نكنند، من فكر می‌كنم معاونت سینمایی ناچار است مستقیما وارد عمل شود.

 

فیلم «هیچ» ساخته عبدالرضا کاهانی* جلوی فیلمسازی كه بخواهد بدون مجوز اكران فیلمش را در خارج از كشور و یا جشنواره‌های خارجی نمایش دهد گرفته می‌شود.

 

در بخش دیگری از این نشست شمقدری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در مورد اعلام اسامی فیلم‌های ایرانی كه در خارج از كشور مجوز نمایش ندارند، گفت: من فكر می‌كنم كه همه ما می‌توانیم یك لیست از فیلم‌هایی كه نمی‌توانند در خارج از كشور اكران شوند را تهیه كنیم لذا همه فیلم‌هایی كه تصویر سیاه از جامعه نشان می‌دهند قطعا جلوی نمایش آنها گرفته خواهد شد و جلوی فیلمسازی كه بخواهد بدون مجوز اكران فیلمش را در خارج از كشور و یا جشنواره‌های خارجی نمایش دهد گرفته می‌شود.

شمقدری همچنین با عنوان نام فیلم هیچ به عنوان یكی از فیلم‌هایی كه شرایط اكران خارجی را ندارد تأكید كرد: فیلم «هیچ» واقعا مناسب اكران خارج از كشور نیست چرا كه در تهران امروز واقعا چنین خانواده و حیاتی وجود ندارد و این موضوع به 30 سال قبل برمی‌گردد و اگر هم هنوز چنین جوی وجود داشته واقعا نسبت آن با شهر تهران بسیار كم است.

 

 

* برای اصلاح زمهریر باید تمام صحنه‌های رقاص‌بازی و شعر لب كارون از آن درآورده شود.

 

زمهریرشمقدری همچنین در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار شبكه خبر دانشجو مبنی بر این كه با توجه به اظهار نظر وی كه زم‌هریر می‌تواند اصلاح شود آیا این فیلم واقعا قابل نمایش است یا خیر؟ تصریح كرد: زم‌هریر فیلمی است كه مجوز ساخت آن در دوره معاونت قبلی صادر شده است اما فیلمنامه‌ای كه به انجمن سینمای دفاع مقدس داده شده بود با فیلمی كه ساخته شد كاملا متفاوت است و من هم پشت صحنه‌ فیلمی رفتم كه به عنوان فیلمی دفاع مقدسی از آن نام برده شده بود و در واقع به دوستان اعتماد كردیم كه ظاهرا دوستان كار را در مرحله ساخت كاملا تغییر دادند.

وی افزود: این كه زم‌هریر می‌تواند اصلاح شود یك بحث كاملا فنی است و كافی است تمام صحنه‌های رقاص‌بازی و شعر لب كارون از آن درآورده شود كه البته در مرحله بعد بازهم باید بررسی شود كه این فیلم قابلیت نمایش دارد یا خیر.

 

 

* فیلم توقیفی به معنای عام نداریم

 

معاون امور سینمایی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینكه در سینمای ایران دقیقا چه تعداد فیلم توقیفی وجود دارد، گفت: فیلم توقیفی به معنای عام نداریم اما این كه فیلم‌هایی هستند كه قابل اصلاح باشند ما هم مثل شما منتظر این اصلاحات هستیم و حتی فیلمی بود كه به مشكل خورده بود، در روز گذشته توانست مجوز نمایش بگیرد.

 

 

صد سال به این سال ها* تسویه حساب و صد سال به این سال‌ها برای نظام ارزشی ندارند كه بخواهیم آنها را توقیف كنیم

 

در ادامه این نشست خبرنگار روزنامه كیهان از شمقدری پرسید كه شما مدام در صحبت‌هایتان از حفظ عزت ملی صحبت می‌كنید اما از سوی مقابل مجوز خارج از كشور فیلمی نظیر صدسال به این سال‌ها را می‌دهید كه نگاه غلطی به این انقلاب دارد و از سوی مقابل مجوز نمایش زم‌هریر را نیز صادر می‌كنید، كه شمقدری در پاسخ گفت: زم‌هریر را مجوز نمایش ندادیم و روزی كه برای دریافت مجوز آمد به اتفاق آرا رد شد. اما به دلیل این كه تهیه كننده و كارگردان آن جوسازی كردند كه فیلمی دفاع مقدسی ساخته شده است كه فرزند یكی از شهیدان كه در فیلم حضور داشته است نامه‌ای منتشر كرد در نهایت احساس كردیم شاید عده‌ای این حق را داشته باشند كه به صورت محدود این فیلم را ببینند و در مورد آن قضاوت كنند و در نهایت به شكل محدود در جشنواره نمایش دادیم.

شمقدری همچنین خاطرنشان كرد: من فكر می‌كنم شفافیت بیش از این دیگر جایی نداشته باشد ما آنچه را كه تصمیم می‌گیریم اعلام می‌كنیم. ما فكر می‌كنیم تسویه حساب و صد سال به این سال‌ها در جمع برای نظام ارزشی ندارند كه بخواهیم آنها را توقیف كنیم و از مردم نگران نیستیم كه صد سال به این سال‌ها را ببینند كه به نوعی انقلاب را نقد می‌كند.

معاون امور سینمایی ادامه داد: ضمن اینكه من با این فیلمساز جوان صحبت كردم و به نظرم رسید كه اساساً باورش از انقلاب در همین حد بوده است و این موضوع به عهده مسئولان ما بوده است كه چرا نتوانسته‌ایم باور درستی از انقلاب را به نسل جوان منتقل كنیم اما اگر این فیلم در دوره ما بود قطعا نمی‌گذاشتیم با روند موجود ساخته شود البته می‌توانست در بخش خصوصی ساخته شود اما مورد حمایت قرار نمی‌گرفت و جالب است كه اكثر این فیلم‌های توقیفی با حمایت معاونت سینمایی ساخته شده‌اند و هشتاد درصد آنها از حمایت مركز گسترش و فارابی برخوردار بوده‌اند.

وی تصریح كرد: ما آماده‌ایم و گفته‌ایم كه فیلمی را خواهیم ساخت كه برای اكران از آن حمایت كنیم و در فارابی و مركز گسترش فیلمی مورد حمایت قرار نخواهد گرفت كه از جنس فیلم‌های توقیفی قبل باشد اما بخش خصوصی می‌تواند چنین فیلم‌هایی را بسازد كه ازسوی ما حمایت نمی‌شود.

 

* هنوز هم می‌گویم كه سنتوری نباید توقیف می‌شد

 

شمقدری در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به توقیف غلط فیلم سنتوری در دوره قبل گفت: من هنوز هم می‌گویم كه سنتوری نباید توقیف می‌شد. اما برخی از دوستان در توجیه این امر مسئله استفاده از عبا را مطرح كردند در حالی كه استفاده از عبا به هیچ عنوان اشكالی ندارد اما متأسفانه ما یك سری از نمادها را در حد خدایگان بالا برده‌ایم كه هر كسی به آنها نزدیك شود مشكل ساز می‌شود ودر كل فكر می‌كنیم رویكردهایی را كه ما ایجاد كرده‌ایم به سمتی خواهد رفت كه دیگر این مشكلات به وجود نیاید.

 

* امیدوارم در خانه سینما تحول رخ دهد

 

جواد شمقدری در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرآنلاین در خصوص دلیل عدم اختصاص بودجه باقیمانده خانه سینما و اینكه گفته شده است كه شمقدری به وسیله یكی از تهیه كنندگان پیغام داده است كه اگر عسگرپور نباشد بودجه خانه سینما پرداخت می‌شود، گفت: ما قبل از این كه بیاییم، بخش عمده‌ای از بودجه معاونت سینمایی توافقی هزینه شده بود و در واقع وقتی كه آمدیم دیدیم هیچ چیز نیست و لذا همه موسسات ما در این زمینه دچار مشكل شدند كه در حدود 30 درصد از بودجه آنها باقی ماند و در این میان 20 درصد از بودجه خانه سینما پرداخت نشده است.

وی تأكید كرد: اختلاف نظر جدی بین تیم معاونت سینمایی و دوستان خانه سینما وجود دارد و از عنوان آن ابایی نداریم اما اینكه چقدر این موضوع كارشناسی است به عهده خود شما است.

معاون امور سینمایی تصریح كرد: من چنین پیغامی را ندادم بلكه در سخنرانی‌ام گفتم كه نمی‌شود با مجموعه‌ای كار كرد كه به دنبال تعارض است و بحث افراد را هم نداریم كما این كه از آقای توحیدی برای حضور در هیئت داوری جشنواره دعوت كردیم كه ایشان اول قبول كردند اما بعد انصراف دادند كه امیدوارم این انصراف به دلیل اختلاف سلیقه‌ها نباشد.

 

* در حال حاضر نمی‌توان با خانه سینما كار كرد

 

شمقدری خاطرنشان كرد: من همین جا اعلام می‌كنم كه امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد، چرا كه نمی‌شود در حال حاضر با خانه سینما كار كرد و تقریبا همه دوستان در صنف هم این موضوع را فهمیده‌اند كه انتخابات كانون كارگردانان یكی از عوامل آن بود. اما در مجموع ما به دنبال احقاق آن 30 درصد بودجه و پرداخت 20 درصد باقیمانده بودجه خانه سینما هستیم.

 

جواد شمقدری. عکس از حسین صالحی آرا. فارس* بنده معاون امور سینمایی هستم و نه معاونت امنیتی

 

در بخشی از این نشست شمقدری در پاسخ به سؤال مشترك خبرنگاران اطلاعات و تابناك در خصوص اینكه به نظر می‌رسد حوزه نظارتی در معاونت سینمایی گسترش پیدا كرده است و دلیل بازداشت جعفر پناهی نیز ساخت فیلم بدون مجوز گرفتن ارشاد است، گفت: بنده معاون امور سینمایی هستم و نه معاونت امنیتی و ایشان برای ساخت فیلمش نه مجوز گرفت و نه فیلمنامه‌ای را ارائه داد و راش‌های فیلمش را هم در اختیار ما قرار نداده است.

وی همچنین در خصوص گسترش حوزه نظارتی معاونت سینمایی اظهار داشت: گسترش حوزه نظارتی ادعای شماست ضمن اینكه در حال حاضر كسی را سراغ نداریم كه پروانه ساخت خواسته باشد و به آن نداده باشیم و كسی را هم نداریم كه به معنای عام بگوید فیلمش توقیف است مگر در موارد خاصی كه از دو خط قرمز اشاره شده عبور كرده باشد.

 

* اگر امسال فیلمی از سینمای ایران در جشنواره كن حاضرنیست كوتاهی مسئولان جشنواره كن است

 

شمقدری همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرنیوز مبنی بر تمهید معاونت سینمایی برای حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی، گفت: در زمینه حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی یك سری نقطه‌نظرات را ما داریم و یك‌سری نقطه‌نظرات را جشنواره‌ها دارند و مورد سوم شایستگی فیلم است كه اگر این سه مورد با هم اشتراك پیدا كنند طبیعتاً سینمای ایران در جشنواره خارجی حاضر خواهد بود.

وی افزود: ضمن اینكه اگر امسال فیلمی از سینمای ایران در جشنواره كن حاضرنیست كوتاهی مسئولان جشنواره كن است چرا كه ما فیلم‌های شایسته‌ای داشتیم كه می‌توانستند در این جشنواره حاضر باشند اما در نهایت باید برآیند سینمای ایران را در بازار كن دید.

 

جواد شمقدری. عکس از حسین صالحی آرا. فارس* مأموریت اصلی «خانه سینما» رسیدگی به مسائل صنوف است

 

در خاتمه این نشست شمقدری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا كه نگاه وی به اصناف چگونه است و آیا اصناف را بازوی اجرایی معاونت سینمایی می‌داند یا خیر، گفت: خانه سینما یك اساسنامه دارد كه البته دوستان در یك مقطعی اساسنامه را تغییر دادند كه نمی‌دانم تا چه حد قانونی بوده است اما طبق اساسنامه خانه سینما دارد كار صنفی خودش را می‌كند و ما نیز كار عملیاتی خود را می‌كنیم. خانه سینما مأموریت اصلی‌اش رسیدن به مسائل صنوف است. البته من با دوستان خانه سینما یك بحثی را داشتم كه اگر در یك دوره‌ای مسئولیت‌ها بخواهد جابه‌جا شود ما آماده‌ایم اما این موضوع یك سازوكار قانونی می‌خواهد و باید مشخص شود كه چه كسی پاسخگو است.

 

 

 

 

در همین رابطه بخوانید

 

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

 

خانه سینما برای تأمین بودجه اش از تهیه کنندگان وام می گیرد

 


 تاريخ ارسال: 1389/2/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.