پرده سینما

انحلال قریب الوقوع شورای عالی سینما؛ موافقان و مخالفان

پرده سینما

 






 

 

به تازگی رییس سازمان سینمایی از انحلال شورای عالی سینمای ایران به دلیل نا‌مشخص بودن جایگاه آن در ساختار مدیریت سینمایی کشور خبر داد. از آن‌جایی که این شورا حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران را در دستور کار خود قرار داده بود، نگرانی‌های زیادی در این مورد و مشکلات پیش روی سینمای کشور بوجود آمده است. به نظر می‌رسد که با انحلال شورای عالی به عنوان مهم‌ترین مرجع سینمایی کشور، سازمان سینمایی از نظر حقوقی و طبق مصوبات مجلس دچار مشکل می‌شود. بر این اساس به سراغ اعضای فعلی و پیشین شورا رفتیم و نظراتشان را درباره وظایف شورای عالی و مشکلات این انحلال جویا شدیم.

 

نجفی: با انحلال شورا سازمان سینمایی مشکل حقوقی پیدا می‌کند

 

احمد نجفیاحمد نجفی عضو پیشین شورای عالی سینمای ایران درباره انحلال این شورا،  گفت: در برنامه‌های مدیریتی کشور هیچ استمراری وجود ندارد و هر دولتی نظریات خودش را بدون توجه به سیاستگذاری‌های پیشین اعمال می‌کند. در مدیریت دولتی کشور، همیشه کاسه کوزه را سر آدم‌های قبلی می‌شکنیم. چرا باید خودمان را پشت سر یک مدیریت سابق پنهان کنیم؟ تا کی باید به عوض ایده‌های نو تعویض‌های اتوبوسی را در دستور کار بگذاریم؟

بازیگر دندان مار ادامه داد: اگر شورای عالی سینمای ایران ضعفی داشته است، مشکلات آن را مطرح کنید. چرا پشت پرده تصمیم‌گیری می‌کنید و با برون‌فکنی به این شورای کارآمد می‌تازید. این شورا در دوره قبل ضعفی نداشته است. اگر هم ضعفی دارد به دلیل عدم توجه و زمان نگذاشتن آقایان و دولت به کار شورا است. این شورا مثل دکور آقای وزیر و رییس‌جمهور است که هر وقت می‌خواهند آن را جابه‌جا می‌کنند یا از کنارش می‌گذارند. ما ده‌ها جلسه در شورا داشته‌ایم. نمی‌شود که مسولان برای این که خودشان را مطرح کنند یا اعتبار کسب کنند هر روز یک تصمیم تازه و غیراصولی بگیرند و از نو همه چیز را پایه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به انحلال شورای عالی و مشکلات حقوقی آن، عنوان کرد: من نمی‌دانم اگر این شورا منحل شود سازمان سینمایی پابرجا خواهد ماند یا نه؟ آیا دوباره سازمان سینمایی به معاونت سینمایی تبدیل می‌شود؟ در دولت قبل قرار بر این شود که طبق مصوبه مجلس هر وزارت‌خانه‌ای دو معاونت خود را ادغام کند و بر همین اساس معاونت سینمایی کنسل شد. اما اگر قرار باشد شورا کنار برود، تکلیف سازمان سینمایی از نظر حقوقی و مصوبات مجلس دچار مشکلات بسیار می‌شود. این اقدام ناسنجیده من را به کل گیج کرده است.

نجفی ضمن انتقاد از ناقص‌الخلقه خواندن شورای عالی سینما، بیان کرد: شما که این شورا را ناقص‌الخلقه می‌خوانید برای این سینما چه کرده‌اید. شما در این سه سال بچه‌دار شده‌اید؟ کدام دست‌آوردتان را به سینمای کشور تزریق کرده و باری از دوش این سینما برداشته‌اید؟ اگر می‌توانید کاری کنید که سینما تکان بخورد. شما گول فروش فیلم‌ها را نخورید. هر چه که در سینما داریم حاصل یک روند 37 ساله است. تاکی با آزمون و خطا علت بدبختی‌های سینما را گردن این و آن می‌اندازید؟ آیا با فروش چندتا فیلم سینما آسوده و مشکلات سینماگران حل شد؟ من حاضرم با سند و مدرک با 15 نفر از این افراد مناظره کنم و از مصوبات شورا و کارهای آن دفاع کنم.

 

وی با اشاره به مشکلات معیشتی سینماگران، بیان کرد: شورا کاری را که خانه سینما انجام نمی‌داد، تکمیل کرد. من 38 سال است که از سینما انتقاد کرده‌ام همان موضوعاتی که در شورا مطرح شد تا به نتایجی برسد و مشکلات معیشتی سینماگران مرتفع شود.من هم عضو این سینما هستم و از کسانی که مثل بختک به جان سینمای کشور افتاده‌اند، سابقه بیشتری دارم. من به شدت با این حرف مخالفم که به واسطه شورا، خانه سینما منحل شد. خانه سینما خودش، خودش را منحل کرد. ما یک لحاف ملانصرالدین داریم که تا نامه‌ای به دستمان می‌رسد زیر آن می‌گذاریم.

نجفی اضافه کرد: خانه‌ سینما در این چندسال نمی‌توانست 200میلیون جمع کند؟ بسیاری از سینماگران کشور رغبت زندگی در این سینما را ندارند. به وضعیت ثریا حکمت‌ها بپردازید. یک کار رفاهی را بگویید که در این سه سال به سرانجام رسانده‌اید؟ نمی‌توانید کاری کنید و کار دیگران را خراب نکنید.

 

توحیدی: شورای عالی سینما پیش از تشکیل هم از بین رفته بود

 

فرهاد توحیدی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینماعضو شورای عالی سینما گفت: این شورا پیش از تشکیل از بین رفته بود چرا که از ابتدا بدون مطالعه در سازمان سینمایی شکل گرفت و از بدو اعلام تشکیل آن، خانه سینما با این اقدام مخالف بود.

فرهاد توحیدی یکی از اعضای شورای عالی سینما در خصوص انحلال این شورا در گفت‌وگو با صبا گفت: این شورا پیش از تشکیل از بین رفته بود چرا که از ابتدا بدون مطالعه در سازمان سینمایی شکل گرفت و از بدو اعلام تشکیل آن، خانه سینما با این اقدام مخالف بود. تشکیل یک شورا بدون تصویب قانونی برای آن در مجلس رسمیتی ندارد و تنها می‌تواند یک ظاهر نمایشی و تشریفاتی داشته باشد.کما این‌که در دولت دهم مصوباتی در این خصوص روی کاغذ ارائه شد اما در عمل با موانع قانونی روبه‌رو شد و هرگز جنبه اجرایی به خود نگرفت.

وی افزود: اگر این شورا بر اساس یک روال از پیش تعیین شده تشکیل می‌شد، لایحه آن به مجلس می‌رفت و قانون می‌شد جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کرد و می‌توانست کارآمد باشد و مسائل بین بخشی را حل و فصل کند اما چیزی که دیدیم این بود که درعمل شورا بدون هیچ پشتوانه‌ای جلو رفت و در نهایت هم منحل شد.

وی یادآور شد: علی‌رغم تلاش‌هایی که دوستان ما در خانه سینما، سینماگران و خود اعضای شورا در جهت ارتقا منزلت اجتماعی شورا انجام دادند، هرگز جلسات این دوره با حضور رییس‌جمهور به عنوان رییس شورا تشکیل نشد. به علاوه خیلی از همکاران من مثل آقایان درویش، محمدی و میرکریمی با مشاهده این وضعیت و عدم کارآمدی شورا از مدت‌ها قبل استعفا داده بودند اما با پا در میانی‌هایی که صورت گرفت، همه به امید بهتر شدن شرایط ماندند ولی فایده‌ای نداشت و در نهایت به جایی نرسید.

توحیدی ادامه داد: انحلال شورای عالی سینما برای هیچ یک از ما اقدام غیرمنتظره‌ای نبود. در طول دوسالی که از تشکیل این شورا در دولت یازدهم می‌گذرد، تنها یک جلسه رسمی با حضور اعضای حقیقی برپا شد و هیچ‌وقت شخص رییس‌جمهور در جلسات حاضر نشد. در حالی که اساس شکل‌گیری شورا بر این بود که همه اعضا و به‌ ویژه ریاست شورا با حضور در جلسات در جهت مرتفع ساختن مشکلات سینمایی برآیند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از بین بردن مشکلات سینما ابزار دیگری می‌خواهد که اگر شورای عالی سینما بخواهد آن ابزار موردنظر باشد، باید لایحه آن به مجلس برود و اختیارات آن مشخص باشد در غیر این صورت چنین نهادی فقط انتظارات را بالا برده و راه به جایی نمی‌برد.

 

شورجه: با انحلال شورای عالی، وضعیت معیشت هنرمندان بدتر می‌شود

 

جمال شورجهجمال شورجه ضمن انتقاد از انحلال شورای عالی سینما، عنوان کرد: با از میان رفتن شورای عالی، امکان حمایت و یاری به سینماگران هم از دست رفت و سازمان سینمایی دوباره نتوانست از این فرصت به نفع سینمای کشور استفاده کند. این اتفاق نشان می‌دهد که رییس‌جمهور، وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی اولویت‌های دیگری جز فرهنگ دارند. گویا به رغم تاکیدات رهبری معظم، اقتصاد و برجام از فرهنگ و سینما مهم‌تر است.

عضو پیشین شورای عالی سینمای ایران در ادامه به صبا گفت: با کنار گذاشتن شورا، صورت مساله پاک می‌شود و معضلات سینما که در دستور کار این شورا بود، رنگ می‌بازد. رییس سازمان سینمایی هم ترجیح داد به جای ایجاد توقع در برطرف کردن مشکلات پیش روی سینما، شورا را منحل کند. این‌ها همه چیز را سیاسی می‌بینند و نه بی‌طرفانه.

کارگردان سی و سه روز افزود: شورای عالی به ریاست رییس‌جمهور می‌توانست، مشکلات سینما را به سرعت رتق‌و فتق کند و مصوبات شورا را به هیات دولت ببرد. این فرآیند جایگاه سینمای کشورا را ارتقا می‌دهد و معضلات آن با جدیت بیشتری سروسامان پیدا می‌کند. اما به دلیل جدی نگرفتن کار شورا و عدم حضور رییس‌جمهور، چند نفر از اعضای شورا پیش از این انحلال استعفا داده بودند.

وی درباره نقش شورا در تعطیلی خانه سینما گفت: این شورا هیچ نقشی در تعطیلی خانه سینما نداشته است و بحثی هم در این مورد در آن‌جا مطرح نشد. خانه سینما از طرف شورای فرهنگ عمومی بسته شد و نهادهای امنیتی جز سازمان سینمایی این مساله را پیگیری کردند. ما در آن‌جا به زیرساخت‌های سینما می‌پرداختیم. مباحث رفاهی، مالیات، بیمه و... از مسائلی بودند که در جهت آن‌ها اقداماتی در شورا صورت گرفت. این حرکت جهشی رو به جلو در سینما بود که می‌توانست به صورت مصوبه مجلس درآید و به سینماگران شأنیت بدهد. به عنوان مثال مساله مالیات در شرف حل شدن بود که با کارشکنی معطل ماند.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان، عنوان کرد: در این شورا منزلت همه هنرمندان به طور عادلانه اعم از این که مورد توجه باشند یا نه مورد بررسی و تاکید قرار داشت. چرا که احساس امنیت انسانی در مورد همه هنرمندان را وظیفه خود می‌دانستیم. در زمینه بیمه‌ها تسهیلاتی صورت گرفت تا بدون دخالت صنوف و با امضای یک نهاد در ارشاد مشکلات هنرمندان کاهش پیدا کند. اما امروز و با انحلال شورای عالی وضعیت معیشت هنرمندان به مراتب افت می‌کند.

 

ایوبی: شورای عالی سینما یک فرزند ناقص‌الخلقه است

 

حجت الله ایوبیرییس سازمان سینمایی گفت: از همه کسانی که عضویت در شورای عالی سینما را پذیرفتند، جدا تشکر می‌کنم، ولی اکثریت قریب به اتفاق همین بزرگوارانی که پذیرفتند عضو شورای عالی سینما شوند در اولین جلسه معتقد بودند که این نهاد اساسا درست متولد نشده و یک فرزند ناقص‌الخلقه است. این دیدگاهی است که در شورای عالی سینما وجود داشت ولی ما حقیقتا در آن ماه‌های پرالتهاب اول کار خیلی فرصت بررسی همه جانبه این مساله که آیا این نهاد تاسیس شده، اتفاق خوبی است یا خیر نداشتیم و تصورمان این بود که سرنوشت سازمان سینمایی به شورای عالی سینما گره خورده و این دو نهاد به هم مربوط هستند ولی بعد که جلسات تشکیل شد، متوجه شدیم سازمان سینمایی یک سازمان مستقل است و نیازی نیست بالای سر این سازمان نهادی به نام شورای عالی سینما وجود داشته باشد.

حجت‌اله ایوبی ادامه داد: دکتر روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم معتقد هستند که کارهای تخصصی باید در نهادهای تخصصی و توسط افراد مربوطه دنبال شود و در همین راستا کارهای فرهنگی را به وزیر فرهنگ واگذار کرده‌اند و بارها گفته‌اند ورود به جزییات امور تخصصی نه درست است، نه کارشناسانه. ایشان معتقد است مسائل فرهنگی باید در سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حل و فصل شود. آقای وزیر هم، وزیر باسابقه‌ای هستند و مسائل را به بخش‌های تخصصی واگذار کرده‌اند و حال با چنین رویکردی این‌که ما همه مسائل سینما را در جلسه با رییس‌جمهور حل‌و‌فصل کنیم، راه‌ و‌ روش این دولت نیست. ما امروز بعد از دو سال به این نتیجه رسیده‌ایم که آقایان اعضای محترم شورای عالی سینما ملاحظه‌ای داشتند که کاملا درست است و مقدمات این را فراهم می‌کنیم که شورای عالی سینما دیگر نباشد.

 

 

برگرفته از خبرگزاری صبا

گزارش: کامبیز حضرتی



 تاريخ ارسال: 1395/1/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

شورای عالی سینما برپا میشود و بعد حذف میشود آخر این چه رویه است / مشکلات معیشتی هنرمندان چه میشود/سرنوشت فیلمهای توقیفی و تصمیم گیری های کلان سینما /تدبیر کنید.

0+0-

چهارشنبه 1 ارديبه




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.