پرده سینما

روزهای طلایی کارگردان«دونده» در ایتالیا

پرده سینما


 

 


 



 

امیر نادریامیر نادری در فیلم جدیدش که در ایتالیا ساخته است داستانی را مربوط به بیش از شش قرن پیش  روایت می‌کند.

به گزارش روزنامه «شرق» امیر نادری که تنها کارگردانی است که تاکنون چهار فیلم به چهار زبان گوناگون ساخته است، جدیدترین ساخته سینمایی خود را با عنوان کوه به زبان ایتالیایی در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم ونیز رونمایی می‌کند.  این فیلم با حضور بازیگران ایتالیایی «آندرا سارتورتی» و «کلودیا پوتنزا» در حال‌وهوای دهه ١٣٥٠ میلادی روایتگر داستان مردی است که تمام تلاش خود را برای آوردن نور خورشید به روستایش می‌کند؛ جایی که خانواده‌اش به سبب تاریکی موجود، در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند.  همچنین طبق اعلام مسئولان برگزاری جشنواره فیلم ونیز، از امیر نادری با اهداي جایزه دستاورد سینمایی «Jaeger-LeCoultre» در روز پنجم دسامبر و پیش از نمایش فیلم کوه تقدیر خواهد شد.

امیر نادری یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های سینمای نوی ایران از سال ١٩٧٠ است که با دو فیلم تنگسیر (١٩٧٤) و انتظار (١٩٧٤) توجه جهانی را به خود جلب کرد و جایزه جشنواره هیأت داوران جشنواره فیلم کودکان کن را از آنِ خود کرد. فیلم دونده (١٩٨٥) و آب، باد، خاک (١٩٨٩) نیز هر دو موفق به کسب جایزه بالن طلایی از جشنواره فیلم سه قاره شدند.

نادری در اواسط ١٩٨٠ میلادی به خارج از ایران رفت و از مهم‌ترین فیلم‌هایی که در آمریکا ساخت می‌توان به دیوار صوتی (٢٠٠٥) برنده جایزه «روبرتو روسلینی» منتقدان جشنواره فیلم رم و همچنین فیلم وگاس: براساس یک داستان واقعی نامزد شیر طلای ونیز در سال ٢٠٠٨ اشاره کرد.

همچنین فیلم کات از امیر نادری که در ژاپن ساخته شد، در سال ٢٠٠١ میلادی به ‌عنوان فیلم افتتاحیه بخش افق‌های جشنواره ونیز روی پرده رفت. وی در سال ٢٠٠٨ میلادی نیز با فیلم وگاس:براساس یک داستان واقعی در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.



 تاريخ ارسال: 1395/6/8
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ملول:

حس می کنم امیرو دیگر امیروی ما نیست...

0+0-

شنبه 13 شهريور 1395




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.