پرده سینما

سینماگران به جشن سینما اعتراض کردند/ نامه‌ای با هزار امضا

پرده سینما

 







 

 

متن نامه سینماگران معترض به حذف فیلم های گروه «هنر و تجربه» از هجدهمین جشن خانه سینما منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی تغییرات انجام شده در آیین نامه جشن خانه سینما مبنی بر شرط داشتن پروانه ساخت و نمایش سینمایی، فیلم های ویدیویی اکران شده در سینمای «هنر و تجربه» از امکان حضور در جشن سینمای امسال ایران محروم شدند. از همین رو گروهی از سینماگران و فعالان عرصه هنر کمپینی جهت درخواست بازنگری و بازگشت آیین نامه جشن به روال سال پیش شدند و در نتیجه افزون به ١٠٠٠ نفر در حمایت از این کمپین آن را امضا کرده اند.

 

در ذیل متن نامه این سینماگران آمده است:

 

«به نام خدا

 

دبیر محترم و شورای سیاست‌گذاری جشن سینمای ایران

 

آن زمان که درهای خانه سینما با اراده‌ای سیاسی بسته شد و همگان به یاد داریم، سینماگران کمر همت بستند تا از حقوق حقه‌ همکاران‌شان دفاع کنند و از جوری که به هنر روا شده بود سخن گفتند و از تقسیم عادلانه‌ منابع در میان فیلمسازان گفتند. آن‌چه روشن بود، چشم انداز آن روزها بارقه‌ای از اتحاد را می نمایاند و همه به این باور رسیده بودیم که این خانه، خانه‌ ماست و دروازه‌هایش باید به روی هر سینماگری از هر طیف و باوری گشوده باشد. سرانجام با کوشش‌های بسیار، آستانه‌ این خانه از پس رخوت و خمودگی آن روزها گشوده شد و  موجی از امید و خوش‌بینی را در فضای فرهنگی کشور برانگیخت.

در آن روزها و سال‌های سخت، نسلی از سینماگران که هیچ سهمی از منابع مالی‌ دولتی و سایرِ ارگان‌ها نداشتند، با شیفتگی و کوششی جمعی، بی‌هیچ چشم‌ داشتی وارد عرصه شدند و توانستند چراغ سینمای شریف ایران را که توسط بزرگانی روشن شده بود، همچنان در مجامع بین‌المللی و فرهنگی روشن نگاه دارند و افتخاراتی را برای خانواده‌ سینما به ارمغان آورند. حالا که با راه‌اندازی‌ گروه «هنر و تجربه» حداقل حقی را که در طول سالیان دراز از سینماگران مستقل زایل شده بود به آن‌ها بازگردانده و فیلم‌های مستقل بر پرده‌ سینماها برای هموطنان اکران عمومی  می‌شوند، حلاوت و شوقی را در بین فیلمسازانی ایجاد کرده است که به گونه‌ای دیگر می‌اندیشند و سینما را از منظری متفاوت می‌نگرند. اما شیرینیی این اتفاق خجسته به کام ما تلخ شد، نه از سوی دلواپسان و سیاسیون که از طرف سینماگرانی که  امروز بر مسند مدیریت صنوف خانه سینما نشسته‌اند و دل ‌نگرانی‌هایی عبث را در پس اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها پنهان می‌کنند و سعی درفراز کردن دیوارها و تنگ کردن دروازه‌های این خانه را دارند تا هر طور شده مانع ورود فیلمسازان و سینماگران مستقل شوند. چرا که تنها جرم آن‌ها استقلال‌شان است و گویی این، بسیاری را نگران کرده است. از همین رو به بهانه‌های واهی راه را بر دیده شدن فیلم‌های «هنر و تجربه» در جشن خانه سینما مسدود کرده‌اند.

ما سازندگان فیلم و دست اندرکاران سینما اعلام می‌داریم، حضور فیلم‌های «هنر و تجربه» را همچون سایر فیلم‌های اکران شده در سینماها، در جشن خانه سینما به حق می‌دانیم. انتظار داریم صنوف محترم سینمایی که بی‌شک فرد فردشان دل ‌نگران و سینه سوخته‌ این مسلک‌اند هم نگاه‌شان را وسیع‌تر کرده و حق دیده شدن و قضاوت همه‌ عوامل یک فیلم (چه عضو و چه غیر عضو خانه سینما) را به رسمیت بشناسند و در این راستا گامی بردارند و حرمت این آثار و صاحبان‌شان را در آیین‌نامه‌های قابل تغییر نگاه دارند. یا این که از پس قوانین خود نوشته بیرون آیند و به صراحت مخالفت‌شان را با سینمای مستقل، هنری و تجربی اعلام کنند؛ یا رومی روم، یا زنگی زنگ! البته در این صورت هم این سؤال پیش خواهد آمد که ماحصل حضور هر ساله در جشنواره‌های مهم جهانی جز چند عکس سلفی چه بوده است؟ چرا در برابر قواعدی مقاومت می‌کنید که امروزه در سینمای دنیا پذیرفته شده است؟ هر چند که سینمای مستقل ایران همان‌طور که آغاز شد، به حیاتش ادامه خواهد داد و چشم انتظارِ هیچ رأی و نظری نخواهد بود. تنها کوششِ ما، به رسمیت شناخته شدن این سینمای شریف است و لاغیر.»

 

در ذیل نام تعدادی از امضاکنندگان ذکر شده است:

 

داریوش مهرجویی، افسانه بایگان، شمس لنگرودی، شهاب حسینی، مهناز افشار، رضا عطاران، نرگس آبیار، محسن امیریوسفی، نگار جواهریان، رامبد جوان، امیر حسین علم الهدی، مجید برزگر، بهاره رهنما، علی مصفا، بهنوش بختیاری، آزاده صمدی، هوشنگ گلمکانی، مریم پالیزیان، شهرام مکری، ریما رامین فر، ایرج رامین فر، بهناز جعفری، رضا حداد، شهره سلطانی، بهرام توکلی، ماه چهره خلیلی، علیرضا رئیسیان، مریم مقدم، بهتاش صناعی ها، رضا درمیشیان، پریوش نظریه، رضا داوود نژاد، الهام کردا، مهدی پاکدل، بهاره کیان افشار، مجید مظفری، نازنین فراهانی، بایرام فضلی، پرند زاهدی، سهیلا گلستانی، امیر شهاب رضویان، السا فیروزآذر، شاهرخ دولکو، مونا زاهد، امیر عابدی، مرضیه وفا مهر، پیروز کلانتری، مرجان علیزاده، بابک کریمی، سحر صباق سرشت، محمد اطبایی، شهرزاد عبدالمجید، کیوان کثیریان، لیلا بلوکات، محمد حسین مهدویان، فائزه عزیز خانی، حسن آقا کریمی، نگین موسوی، میثم معراجی، سام نوری، هادی محقق، امیر توده روستا، کریم لک زاده، علی کریم، بهرام تشکر، محسن قرائی، نوید محمودی، جمشید محمودی، مرتضی قیدی، حسین قورچیان، لیلا نقدی پری، سروش محمد زاده، یوسف وجدان دوست، محمد رضا رحمانی، امیر سحر خیز، مرتضی فرشباف، وحید نصیریان، وحید وکیلی فر، حامد رجبی، عزیز اله حاجی مشهدی، میثم مزلقانی، محمود رحمانی، جمال رحمتی، پدرام زرگر، محمد تاجیک، حسین مهدوی، حسن مهدوی، علیرضا امینی، علیرضا برازنده، رضا بهبودی، بهرنگ علوی، اسماعیل فلاح پور، معین کریم الدین، سید جلال موسوی، سام کلانتری، فرشاد گل سفیدی، مهدی احمدی، بهروز معاونیان، وحید مقدسی، حسین مجد، آیدین ظریف، عباس امینی، محمدرضا جهان پناه، ابراهیم سعیدی، مهدی گنجی، قربان نجفی، فاطمه گودرزی، امیر عزیزی، علی اعلایی، سعید اسدی، مسعود مددی، احسان فولادی فرد، هیوا امین نژاد، حسن مصطفوی، مهرشاد ملکوتی، مازیار فکری ارشاد، پویا نبی، پیمان جعفری، امین جعفری، بیژن زمان پیرا، محمد کارت، سید امیر پروین حسینی، اصغر پور هاجریان، امیر پور کیان، شادی حاجی مشهدی، پیمان حقانی، ناصر صفاریان، مرتضی هدایی.

 

همچنین ۱۳۷۵ نفر دیگر از سینماگران نیز این نامه را امضا کرده اند که اسامی آنها نزد خبرگزاری مهر محفوظ است.



 تاريخ ارسال: 1395/6/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.