پرده سینما

بیمارستان «جم»: ارائه خدمات به آقای کیارستمی بی عیب و نقص بود

پرده سینما

 







 

 

خاکسپاری عباس کیارستمی در لواسان. عکس از مرتضی شمیساجلسه بررسی هیات بدوی بررسی پرونده فوت عباس کیارستمی دیروز با حضور وکلای این کارگردان فقید، دکتر احمد میر جراح و جمعی از اعضای تیم پزشکی وی و نمایندگان بیمارستان جم در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش ایسنا ، در این جلسه منوچهری و مقدس وکلای خانواده کیارستمی ضمن اشاره به بررسی نشدن قصور دکتر پ یکی از اعضای تیم پزشکی و بیمارستان جم، بر بررسی بدون حاشیه این پرونده تاکید کردند.

عادل مقدس در خصوص برخی شبهات نسبت به صدور جواز دفن عباس کیارستمی، گفت: جواز دفن موجود در فرودگاه امام توسط مسئولین آن صادر شده است. این موضوع توسط آقای مره صدق یکی از نمایندگان مجلس مطرح شد که ما نیز به آن پاسخ دادیم و از جواب ما قانع شدند. صدور جواز دفن کار پیچیده‌ای نیست و حتی یک پزشک عمومی نیز می‌تواند آن را انجام دهد.

وی خطاب به خسرونیا رئیس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی گفت: این حساسیت‌ها را وارد روند رسیدگی پرونده نکنید.

در ادامه منوچهری اظهار کرد: گواهی فوت بیمارستان پاریس از سوی سفیر ایران تایید و اجازه دفن صادر شده است. در ایران نیز اعلام کرده‌اند که دفن بلامانع است.

دکتر احمد میر جراح  عباس کیارستمی در پاسخ به سوال وکلای خانواده کیارستمی گفت: هفدهم اسفند ماه اولین عمل جراحی انجام شد. همان روز دارویی برای جلوگیری از آمبولی تزریق شد. 6 صبح روز بعد نیز مجدداً این کار انجام شد. ما مشاهده کردیم که آقای کیارستمی افت هموگلوبین داشتند. اما خونریزی در شکم وجود نداشت. همان روز دستور دادیم این دارو که ممکن بود باعث خونریزی شود قطع شود. از آنجا که این روند ادامه داشت اما در عین حال بیمار افت فشار خون نداشت درخواست سونوگرافی کردیم که ببینیم خونریزی ناشی از چیست؟ بعد از انجام سی‌تی اسکن و تزریق خون احتمال خونریزی داخل شکم داده شد که در نتیجه یک عمل جراحی دیگر انجام شد.

میر ادامه داد: در تمام مدت عمل آقای کیارستمی افت فشار خون نداشتند تا 20 اسفند نیز هموگلوبین در حد طبیعی بود و وضعیت بیمار نیز نرمال بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در انجام عمل دوم تأخیر شد اظهار کرد: ما زمان را سنجیده بودیم به عنوان پزشک کیارستمی می‌گویم که لحظه به لحظه با پزشکان تیم جراحی همکاری کردیم. تا 29 اسفند نیز راجع به سفر خود با هیچ کس صحبت نکرده بودم ولی به طور شفاهی از آقای کیارستمی اجازه گرفتم و گفتم اگر شما راضی هستید من به مسافرت بروم. من حتی به ایشان اعلام کردم که اگر بروم دکتر ناصری به عنوان جراح عمومی به جای من در کنار شما خواهند بود.

وی ادامه داد: من این موضوع را به برادر آقای کیارستمی و همچنین بهمن پسرشان گفتم، ایشان نیز گفتند مشکلی ندارند. در آن زمان وضعیت ایشان نرمال بود.

جراح کیارستمی در ادامه به موضوع بیماری همسرش در این سفر اشاره کرد و گفت: اگر همسرم دچار مشکل نشده بود خیلی زود بر می‌گشتم البته هر فرد دیگری نیز به جای آقای کیارستمی بود من بر می‌گشتم. من در طول سفر خود کسانی را جایگزین کردم که 100 درصد به بیمار من رسیدگی می‌کردند.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت بیماری که طی 40 روز تحت چهار عمل جراحی قرار گرفته قطعا بعد از ترخیص همه شرایط فیزیکی او طبیعی نمی‌شود اما در عین حال تب نداشت، راه می‌رفت و وضعیت ادرار او نیز خوب بود. من به او گفتم نگران نباشید، هر روز به دیدن شما می‌آیم و در طول هفته اول هر روز این کار را انجام می‌دهم.

 

میر با تاکید بر اینکه من تا لحظه آخر که ایشان می‌خواستند به فرانسه سفر کنند در کنارشان بودم، ادامه داد: آقای کیارستمی گفتند حال من خوب است. می‌روم و زود بر می‌گردم، وقتی که از فرودگاه به خانه برگشتم پزشک هواپیما که فرانسوی بود با من تماس گرفت و گفت ما باید در پرونده دلیل انتقال بیمار را بنویسیم. همه کار برای ایشان انجام شده است. من هم گفتم این تقاضا از سوی من نبود. اگر با من بود دلیلی برای این کار وجود نداشت. از همان کسانی که آمبولانس را فرستادند بپرسید.

جراح کیارستمی ضمن اشاره به روابط بسیار صمیمی خود با این خانواده گفت: من با آقای کیارستمی و پسرشان روابط دوستانه‌ای داشتیم. در طول 40 روزی که در بیمارستان بستری بودند اگر کوچکترین مشکلی بود کافی بود که به من اطلاع دهند. وزیر بهداشت گروهی از اساتید جراحی ICU و عفونی را تشکیل دادند و همه آنان نیز اعلام کردند آنچه که می‌توانستند را انجام دادند. ممکن است عوارضی پیش آمده باشد اما آنچه که لازم بود برای درمان انجام شد.

در پاسخ به این اظهار نظر منوچهری وکیل خانواده کیارستمی گفت: ایشان (کیارستمی) چیزی از مسائل پزشکی نمی‌دانستند. میر نیز پاسخ داد: این موضوع اهانت به آقای کیارستمی است. مگر کسی مانند ایشان و با آن سطح فرهنگ ممکن است چیزی درباره روند خود نپرسد من تمام مسائل مربوط به درمان ایشان را توضیح می‌دادم.

دکتر شجاعی جراح اعصاب و از نزدیکان کیارستمی، دکتر پارسا جراح عمومی و عضو تیم پزشکی عباس کیارستمی و همچنین مسئول فنی بیمارستان جم نیز در این جلسه حاضر بودند و به برخی سوالات پاسخ دادند.

مسئول فنی بیمارستان جم اظهار کرد: بیمارستان بهترین خدماتی که وجود داشت برای آقای کیارستمی انجام داد. ایشان 24 ساعته پرستار شخصی داشتند و همه امکانات بیمارستان در اختیارشان بود. در طول مدتی که با اطلاع معاونت درمان دانشگاه ایران به سفر رفته بودم جایگزین دیگری برای خود گذاشته بودم و با ایشان در تماس بودم از نظر من ارائه خدمات به آقای کیارستمی بی عیب و نقص بود.

منوچهری وکیل خانواده کیارستمی در ادامه این جلسه گفت: منظور آقای میر از رسیدگی چیست؟ سوال ما این است که چرا یک عمل به چهار عمل تبدیل شده است. بیمار در وضعیتی به فرانسه رسیده که آمبولی داشته و به محض بستری شدن بلافاصله برای او آنتی بیوتیک تجویز شده است؟ ایشان روزهای آخر غذا نمی‌خوردند، در گزارشات کارشناسی نیز به برنامه ریزی برای عمل بعدی اشاره شده است. اگر حال بیمار خوب بوده چرا این برنامه ریزی انجام شده است. شما باید اعلام کنید علت اولیه پارگی حالب چه بوده است. همچنین مسئول فنی بیمارستان باید پاسخ دهند که زمانی که در کشور نبودند چرا یک پزشک عمومی به جای عفونی ایشان را معاینه می‌کردند.

مقدس وکیل دوم خانواده کیارستمی نیز ضمن اشاره به دیدار وزیر بهداشت و همچنین تشکیل یک تیم کارشناسی به دستور ایشان، اظهار کرد: از همان دوره‌ای که وزیر به دیدار کیارستمی آمد برخی گزارشات از سوی آقای حریرچی و تیم پزشکی وزیر بهداشت نوشته شده است. این گزارش‌ها در  حال حاضر در کجا هستند. همچنین باید مشخص شود تخصص کارشناسانی که در روند بررسی پرونده حضور داشتند چه بوده است.

این جلسه در حالی تمامی شد که پیش‌تر اعلام شده بود قرار است رای نهایی هیات بدوی اعلام شود. اما در نهایت موضوع به زمانی دیگر موکول شد. همچنین با توجه به انتقاد وکلای خانواده کیارستمی در خصوص بی توجهی به دو شکایت مطرح شده از یکی از پزشکان تیم پزشکی و همچنین بیمارستان جم، قرار شد کیفرخواست دیگری به دادسرا در این خصوص فرستاده شود.



 تاريخ ارسال: 1395/6/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.