پرده سینما

گلایه‌های جنتی!

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

وزیر مستعفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان ناگفته‌هایش خداحافظی كرد

 

  نماینده ولی‌فقیه در یك استان بزرگ گفت  با موسیقی مخالفم، گفتم شما نمی‌توانید جدا  از فتوای ولی‌فقیه عمل کنید

 

   در كنسرت قم، همه خانم ها حجاب را رعایت كرده بودند به‌جز ٤ نفر

 

   در مراسم عزاداری هم برخی حجاب درست ندارند باید تعطیلش کنیم؟! 

 

گاهی امام‌جمعه‌ای برای تئاتری که ندیده برافروخته می‌شود

 

 

 

علی جنتیروزنامه اعتماد نوشت: سرانجام ناقوس جدایی علی جنتی از وزارتخانه ارشاد به صدا در آمد. او در سه سال و اندی كه بر صندلی وزارت ارشاد تكیه زده بود، دوران خوشی را سپری نكرد و هر روز سنگی جلوی پایش گذاشته شد؛ در این راه سنگلاخ او هر چه كرد نتوانست كاری كه می‌خواهد انجام دهد و سرانجام تصمیم گرفت تا عطای وزارت را به لقایش ببخشد. صبح روز گذشته معاونان او به همراه جمعی از اهالی وزارت ارشاد، در سالن سینمایی وزارت ارشاد جمع شدند تا با وزیر مستعفی خداحافظی كنند. او در جلسه خداحافظی‌اش نوك تیز پیكان حملاتش را به سوی ائمه جمعه گرفت كه سنگ‌های بسیاری جلوی پایش انداختند.

در این مراسم چند نفر سخنرانی كردند و از شخصیت و مدیریت جنتی تعریف كردند و وقتی جنتی پشت تریبون قرار گرفت، گفت: «شرمنده‌ام و هرگز خود را شایسته این اوصاف نمی‌دانم.» او از عملكرد ٣٨ ماهه‌اش دفاع كرد و گفت از وقتی كه روی كار آمد با توجه به برنامه‌های رییس‌جمهور، او نیز برنامه‌هایی را به مجلس تقدیم كرد كه این برنامه‌ها روی خروجی سایت وزارت ارشاد در دسترس مردم و مسوولان قرار دارد.

 او گفت كه تمام تلاشش را كرده است كه این برنامه‌ها را اجرایی كند و پیش از اینكه در وزارتخانه مستقر شود خواسته كه مجموعه منویات و فرمایشات رهبر انقلاب درباره كتاب، ‌موسیقی، ‌سینما و هنرهای نمایشی را دیده و جمع‌آوری كنند و در دیداری كه با رهبری داشته درباره بررسی این فرمایشات صحبت كرده و گفته كه تلاش خواهد كرد در وزارت ارشاد در همین مسیر حركت كرده و به دیدگاه‌های ایشان جامه عمل بپوشانند، اما با این حال اعتراف كرد: «مجموعه ما در ارشاد نتوانسته بسیاری از دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ را مرتفع كند، ‌اما تلاش خود را كرده‌اند.» جنتی در این جلسه بر واژه «اعتماد» تاكید كرد و گفت كه از روز اول سعی داشته به هنرمندان بگوید كه گذشته‌ها را فراموش كنند و تمام قصدش این بود كه مانند دوره آقای خاتمی و مسجد جامعی به اهالی فرهنگ و هنر احترام بگذارد و حالا در روز خداحافظی‌اش خوشحال است كه امیدها را زنده نگه داشته و اهالی سینما، ‌مطبوعات و رسانه و قلم با امید بسیار فعالیت می‌كنند.  یكی از بزرگ‌ترین مشكلات جنتی در طول ٣٨ ماه وزارتش حوزه موسیقی بود، حوزه‌ای كه در آن سنگ‌هایی كه جلوی پایش انداختند بزرگ‌تر بود، آنقدر بزرگ كه وقتی دید صدایش به جایی نمی‌رسد دیگر راه مسامحه را انتخاب نكرد و سكوت پیشه كرد. او حتی در مواردی هم به خواسته‌هایی مثل برگزار نشدن كنسرت موسیقی در مشهد تن داد و تا جایی پیش رفت كه صدای رییس دولت یازدهم را هم درآورد. او برنامه‌های بسیاری برای این حوزه داشت و در روزهای اول كه وارد وزارتخانه شد با پیشكسوتان حوزه موسیقی آنهایی كه می‌گفتند سال‌هاست پای‌شان به وزارت ارشاد باز نشده است و كاری با وزارت ارشاد نداشته‌اند دیدار كرد. او همچنین با توجه به بسته بودن خانه سینما با سه گروه سینمایی كه با هم اختلاف داشتند هم دیدار كرد و در نهایت خانه سینما بعد از دو سال تعطیلی در دوران وزارت او بازگشایی شد. جنتی برخلاف تمام فشارهایی كه در این دوره بر او وارد شده همچنان این احساس را دارد كه در حوزه فرهنگ و هنر باید از همه ابزارهای موجود استفاده بهینه كرد و باید در این حوزه فضای باز و آزادی داشت تا افراد آنچه در ذهن‌شان است را در چارجوب قانون بیان كنند.

 این همان موردی بود كه جنتی در طول دوره وزارتش و هر بار كه حاشیه‌ای در حوزه‌هایی مثل سینما و موسیقی كه بیشتر توی چشم بودند پیش می‌آمد به آن اشاره كرده بود. اما حوزه‌های دیگر فرهنگ و هنر هم از این حاشیه‌ها در امان نبودند.  جنتی با اشاره به وجود فضای باز و آزادی در حوزه فرهنگ و هنر تصریح كرد: «در حوزه كتاب و سینما هم بدین‌ترتیب است لذا در طول این مدت فضایی برای نویسندگان و روزنامه‌نگاران باز شد تا در چارچوب قانون مطالب‌شان را بیان كنند و حتی بسیاری از كتاب‌هایی كه در گذشته بر اساس خرده‌گیری‌ها مقابل‌شان گرفته شده بود فضا باز شد تا این فكر منتشر شود. فكر می‌كنم این فكر را در راس همه رهبر انقلاب قبول دارند و از بیانات‌شان می‌توان دریافت.» جنتی اما انتقادهای خودش را هم نسبت به نگاه دیگری كه در مورد آزادی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد، داشت.

 او بر فضای باز اطلاعات تاكید دارد و می‌گوید: «فكر دیگری هم وجود دارد كه می‌گویند

هر چه اطلاع‌رسانی را محدود كنیم بهتر است. افراد باید با سلیقه ما پیش روند، كتاب بنویسند و در رسانه‌ها قلم بزنند، معتقدم حتی اگر فیلمی هم می‌خواهند بسازند باید با سلیقه آنها جور در‌آید. در موسیقی و... هم این‌گونه است. ببینید در فضای مجازی در روزهای اولی كه آمده بودم رسانه‌ها سوال می‌كردند می‌توانیم از فیس‌بوك استفاده كنیم یا نه؟ كه من صریح و روشن گفتم به هر صورت تحولات حوزه مجازی در دنیا ما را ناگزیر می‌كند كه از این فضاها استفاده كنیم اما باید جلوی مضرات را بگیریم و حسن استفاده را لحاظ كنیم.»  او به استفاده از دیش و ماهواره كه همچنان ممنوع است اشاره كرد و توضیح داد: « استفاده از دیش و ماهواره ممنوع است اما ببینید چند درصد مردم را وادار كرده‌ایم خلاف قانون عمل كنند.

یك روزی هم می‌گفتند كه چرا از فضای مجازی استفاده می‌كنید اما امروز ببینید مراجع تقلید هم دفاترشان روی شبكه‌های اجتماعی همچون تلگرام قرار گرفته است و از آن استفاده می‌كنند بنابراین این اجتناب‌ناپذیر است.» جنتی به اینجای حرف‌هایش كه رسید سر درددل و گلایه‌هایش هم باز شد، كه بیشترین آنها به حوزه موسیقی باز می‌گشت. او گفت: «گاهی فضایی در كشور راه انداختند كه كسی نتواند در این فضا تنفس كند، روزی در سفری به استان بزرگی رفتم. با نماینده ولی فقیه استان صحبت می‌كردم. او گفت با موسیقی مخالفم، گفتم شما مخالفید؟ شما نماینده

ولی فقیه هستید اما باید ببینید ولی فقیه شما چه فتوایی داده است. شما نمی‌توانید جدا عمل كنید، وقتی این عنوان را دارید نمی‌توانید بگویید كلا با موسیقی یا تئاتر مخالفم.» او به تدوین شیوه‌نامه موسیقی اشاره كرد و گفت: «پس از مدت‌ها شیوه‌نامه‌ای برای اجراهای صحنه موسیقی نوشتیم تا تكلیف هم مشخص باشد از مخاطب تا مجریان اما باز هم می‌بینیم هر روز یك جا مشكل درست می‌شود. در قم یك گروه كر برنامه برگزار كرد، محتوایش خوب بود، حجاب خانم‌های آن كه برگزاركننده بودند مناسب بود اما چهار تا خانم كه روسری‌شان عقب بود عكس‌شان را گرفته و بعد عناصر سیاسی عكس را در جامعه مدرسین و خدمت مراجع می‌برند كه فضایی درست كردند مدیركل استان نمی‌تواند حتی بماند و مجبور می‌شود استعفا بدهد و برود. می‌گویند حواشی است باید تماشاچی‌ها را كنترل كنید. اگر قرار بر این است می‌خواهید فیلم بیاورم تا ببینید در مراسم سینه‌زنی و عزاداری خانم‌هایی كه ایستاده‌اند چه وضعیتی دارند. باید آنها را هم تعطیل كنیم!»

جنتی در ادامه این گلایه‌ها سراغ تئاتر هم رفت و گفت: «گاهی برای یك تئاتر امام جمعه استانی برافروخته می‌شود و با اینكه آن تئاتر را ندیده اما بر اساس گزارشات نظر می‌دهد هر چند من پشت صحنه این اتفاقات را می‌دانم آنها با معاون اداره كل مساله دارند از این رو به تئاتر ایراد می‌گیرند، تئاتری كه در تكریم شهدا بوده است.» جنتی با بیان اینكه برخی انگیزه معنوی و دینی دارند و معتقدند باید تعطیل كنیم، عده‌ای هم انگیزه سیاسی دارند، توضیح داد: «من در نامه استعفای خودم به رییس‌جمهور آوردم كه در چند ماه مانده تا انتخابات حمله شدید از سوی جناح‌های مخالف دولت، به دولت خواهد شد. همین عده برجام را به شكلی مطرح كردند كه گویی هیچ به دست نیاورده‌ایم و خیلی چیزها را از دست داده‌ایم.» وزیر سابق ارشاد اما از معاونانش در این مراسم دفاع كرد و گفت كه اگر ١٠ سال دیگر هم می‌ماند با همین معاونان كار می‌كرد. او گفت آنچه در ارشاد رخ داده بر عهده خود اوست و عبارت دوست را برای معاونانش استفاده كرد و توضیح داد كه این دوستان مرا همراهی كردند تا سیاست‌های دولت تدبیر و امید اجرا شود.

 

 

 

سخنان كاراندیش و مسجد جامعی در جلسه خداحافظی جنتی از ارشاد

 

   كاراندیش:  در سال‌های گذشته درآمد نفت بالا بود و اعتبارات زیادی به دستگاه‌ها وارد شد، از سال ٩١ اعتبار ارشاد ٧٣٧ میلیارد تومان بود اما سال ٩٢ بیست‌و‌دو درصد كاهش یافت. در دولت قبل رسیدند به اینكه بودجه انقباضی شدیدی بسته شد اما با وجود تحریم‌ها باز با تلاش‌های زیاد دولت توانستیم بودجه ٩٥ را به هزار و صد میلیارد برسانیم و دو برابر كنیم.

  مسجدجامعی:  هیچ اهل فرهنگی از رفتن جنتی خوشحالی نمی‌كند. آقای جنتی عكس مهاجرانی را به ارشاد برگرداند.  آقای جنتی از سال ٧١ عضو هیات امنای بنیاد رودكی بودند. ارشاد هم خانه اوست این جلسات هم جلسات خانگی است. حرف می‌زنیم و انتقاد می‌كنیم.  گاهی ناشری آن چنان با شما صحبت می‌كند كه گویی جای ناشر و شما عوض شده اما در سایر دستگاه‌ها این مساله تحمل نمی‌شود. وزارت فرهنگ جای رفتار كریمانه است.  بندی كه در برنامه‌های ایشان بحث‌برانگیز بود موضوع اسلام رحمانی بود چون آن موقع كه ایشان می‌آمدند این معنای خاصی داشت اما فكر می‌كنم این روال و رویه ارشاد است.  آقای جنتی یكی، دو هفته است قصد رفتن دارد اما ببینید چه بلوایی به پا شده است. چرا برای وزیر آموزش و پرورش و وزارت ورزش این اتفاق نیفتاد ولی وقتی ارشاد مطرح شد چه فضایی ایجاد كردند پس نشان می‌دهد شما یك جایگاه ویژه در مجموعه مناسبات كشور دارید.

 

زینب كاظم‌خواه

 

 



 تاريخ ارسال: 1395/8/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.