پرده سینما

هدیه عباس کیارستمی به شهر ساحلی کن

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

عباس کیارستمی در کنپرونده چگونگی درگذشت عباس کیارستمی مختومه شد. جدا از هرگونه قضاوت درباره نتیجه این پرونده، ‌واقعیت این است که کیارستمی دیگر میان ما نیست اما به دلیل خدمات ارزنده‌اش به هنر سینما همیشه زنده است. به‌ همین‌ دلیل هر حرکت فرهنگی او حتی در قالب گفت‌وگوی دوستانه در حیطه تاریخ شفاهی قرار می‌گیرد و برای علاقه‌مندان او جذاب خواهد بود.

یکی از این خاطرات مربوط به نامه‌نگاری‌های اوست. عباس کیارستمی قبل از اینکه ٢٨ اسفند ١٣٩٥ (٢٦ فوریه ٢٠١٦) برای انجام امور درمانی به بیمارستان رجوع کند، به درخواست ژیل ژاکوب، رئیس پیشین جشنواره فیلم کن، پاسخ مثبت داد. در آن زمان ژیل ژاکوب از این فیلم‌ساز بزرگ درخواست کرده بود فیلم‌نامه طعم گیلاس، ‌برنده نخل طلای کن، ‌را به شهر کن هدیه کند که او هم تمایل خود را به این خواسته ابراز کرد.

توضیحات این ماجرا در ایمیلی که بین محمد حقیقت و عباس کیارستمی در تاریخ ٢٦ فوریه ٢٠١٦ ردوبدل شده آمده است.

محمد حقیقت در ایمیلی چنین نوشت: «سلام عباس جان-امیدوارم خوب و خوش باشی. آقای ژیل ژاکوب تماس گرفت و در مورد شهر کن که مدتی پیش در اثر سیل و باران خسارات سنگینی به شهر وارد شده، از همه بزرگان سینما دعوت کرده که یک یا چند تا از آثار خود را که آن را امضا می‌کنند در اختیار شهر قرار دهند تا طی «حراج عمومی» که به زودی در کن برپا می‌شود آنها را بفروشند و پول آن را برای بازسازی این شهر مهم سینمایی هزینه کنند. از من خواست که اگر عکس - پوستر - سناریو و غیره از تو دارم در اختیار آنان قرار دهم. من سناریو طعم گیلاس را دارم و به وی پیشنهاد کردم. آقای ژیل ژاکوب بسیار خوشحال شد و گفت از عباس درخواست کن که صفحه اول آن را امضا کند و در صورت ممکن به شهر کن هدیه کند. طبیعتاً اصل خود امضا (نه فتوکپی یا فاکس و ایمیل آن) برایشان مهم است. آیا می‌توانی صفحه اول این سناریو را که خودت هم در تهران داری با تقدیم‌کردن به شهر کن برایمان بفرستی؟

- همچنین شاید جالب باشد یک پوستر فارسی از فیلم (مسافر) را امضا کنی و بفرستی.

نکته دوم اینکه فیلم شاهکار کلوزآپ - همان‌طور که می‌دانی ماه آینده دوباره در فرانسه به اکران عمومی در می‌آید. کمپانی اسپلاندو که فیلم را خریده می‌خواهد تو را دعوت کند. به آنها گفتم با تو تماس بگیرند و همچنین آقای استفان گوده هم می‌خواهد تو را در این رابطه دعوت کند/ قربانت – ممد».

و اما جواب عباس کیارستمی چنین بود: «سلام ممدجان، ممنون از ایمیل. کپی طعم گیلاس در تهران موجود نیست و درصورتی‌که بتوانی برایم پست کنی با کمال میل امضا می‌کنم و می‌فرستم. به‌هرحال سعی می‌کنم عکس و پوستر را آماده کنم و در صورت آماده‌شدن با تو تماس می‌گیرم که به چه آدرسی بفرستم و در مورد نکته دوم، متأسفانه فعلا امکان سفر به پاریس را ندارم. به امید دیدار، عباس».

 

محمد حقیقت درباره فرجام این حرکت فرهنگی به «شرق» پاسخ داد: «چون آقای کیارستمی در آن مقطع به بیمارستان رفت و روزبه‌روز حالش بدتر شد، نتوانست این موضوع را دنبال کند، اما یکی از کتاب‌های شعرش را به کسی داد که با خود به پاریس آورد و به‌جای امضای مطلب، به دلیل لرزش دستش فقط توانست چند خط مورب بکشد. آقای ژاکوب هم سرانجام نگفت که آن را به حراج گذاشته یا نه. بعد هم که مدیریت جشنواره کن تغییر کرد...».

 

 

برگرفته از روزنامه «شرق»



 تاريخ ارسال: 1395/10/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.