پرده سینما

فرمان آرا فیلم جدیدش را بدون پروانه ساخت می سازد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرمان آرا: قانونی وجود ندارد كه شما را مجبور به گرفتن پروانه‌ی ساخت كند. آیین‌نامه‌ای كه مدیران به آن تكیه می كنند براساس رهنمود‌های شورای انقلاب فرهنگی نوشته شده است كه با تمام احترامی كه به اعضای آن شورا می‌گذارم، ولی شورای محترم نهاد قانونگذاری نیست، این كار مجلس است. آقایان لایحه بنویسند به مجلس ببرند و اگر تصویب شد و از هفت‌خوان شوراهای مختلف گذشت، می‌شود قانون كه آن موقع همه ما در مقابل آن مساوی هستیم و سلیقه‌های شخصی تا این حدی كه امروز اعمال می‌شود، نمی‌تواند وارد آن شود.

 

بهمن فرمان آرا. عکس از مهدی قاسمی. ایسنابهمن فرمان‌آرا خبر داد كه قصد دارد فیلم سفر به قونیه را با حضور نابازیگران بسازد.

این كارگردان سینمای ایران كه از سه سال قبل و پس از ساخت فیلم خاک آشنا فیلمی را جلوی دوربین نبرده است، با بیان این مطلب درباره‌ی داستان این فیلم گفت: این فیلم داستان یك عده جوان دانشجوی دانشگاه آزاد است كه به اتفاق دو سرپرست مسن‌تر با اتوبوس از یك شهر درایران به سمت قونیه حركت می‌كنند كه سر مزار مولانا بروند، ولی اتفاقاتی كه در راه می‌افتد سفرشان را دگرگون می‌سازد.

فرمان‌آرا تصریح كرد:قصد دارم كه این فیلم را بدون مجوز پروانه‌ی ساخت بسازم. به همین دلیل هم تصمیم گرفته‌ام كه تمام بازیگرانم را از نابازیگران انتخاب كنم و فیلم را با دوربین HD با یك تصویر‌بردار جوان تصویر‌برداری كنم كه نان كسی را در این فضا آجر نكنم. فقط می‌ماند راننده اتوبوس كه اگر ممنوع‌الكار هم بشود، می‌تواند راننده تاكسی شود.

وی معتقد است: دلیل اصلی این است كه قانونی وجود ندارد كه شما را مجبور به گرفتن پروانه‌ی ساخت كند. آیین‌نامه‌ای كه مدیران به آن تكیه می كنند براساس رهنمود‌های شورای انقلاب فرهنگی نوشته شده است كه با تمام احترامی كه به اعضای آن شورا می‌گذارم، ولی شورای محترم نهاد قانونگذاری نیست، این كار مجلس است. آقایان لایحه بنویسند به مجلس ببرند و اگر تصویب شد و از هفت‌خوان شوراهای مختلف گذشت، می‌شود قانون كه آن موقع همه ما در مقابل آن مساوی هستیم و سلیقه‌های شخصی تا این حدی كه امروز اعمال می‌شود، نمی‌تواند وارد آن شود. در حال حاضر یك شورای پروانه‌ی ساخت وجود دارد كه به شما پروانه ساخت می‌دهد و شما می‌روید و چهارصد پانصد میلیون تومان خرج می‌كنید و آن وقت باید به سراغ شورای پروانه نمایش بروید كه اصولا شورای پروانه‌ی ساخت را قبول ندارد و هر بلایی كه می‌خواهد سر فیلم شما می‌آورند. این یك شیوه است و گرنه هر دو شورا را در هم ادغام می‌كردند تا یك گروه مسوول هر دو كار باشد و دست و بال شما را كه سرمایه‌ای را خرج كرده‌اید توی پوست گردو نگذارند.

كارگردان خانه روی آب با اشاره به وضعیت این روزهای سینما اذعان داشت:زمانی بود كه شما گرفتاریتان فقط برای اكران داخلی بود و كسی كاری به فروش خارجی و نمایش خارجی فیلم شما نداشت، ولی اخیرا این كار را هم شروع كرده‌اند و گفتند كه فیلم هیچ كه در ایران پروانه‌ی نمایش گرفت و اكران نوروزی هم داشت اجازه‌ی نمایش در خارج از مملكت را ندارد.

فرمان‌آرا ادامه داد:آقایان چرا نگران تماشاگران خارجی هستند؟ چرا باید مخالف صدور فیلمی باشند كه در مملكت خودمان اكران شده؟ صدا‌وسیما كه فیلم‌ها را نمی‌خرد و درآمد فیلم‌ها فقط از اكران در سینماها و نمایش خانگی است. اگر فیلمی خریدار خارجی دارد، چرا معاونت سینمایی باید مانع فروش آن شود؟ مگر این نیست كه ما به دنبال افزایش صادرات غیرنفتی هستیم؟

این كارگردان در پایان این گفت‌وگو درباره‌ی زمان آغاز فیلمبرداری پروژه‌ی سفر به قونیه به ایسنا گفت:قبل از پاییز، چون مسیر سفرمان در هوای نامطلوب ما را گرفتار خواهد كرد تا حالا نصف نابازیگران را انتخاب كرده‌ام و فكر می‌كنم تا اواسط تیر گروهمان تكمیل شود.

 

 

منبع: ایسنا

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/3/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.