پرده سینما

دعوا بر سر میراث جان اشتاین‌بک

پرده سینما

 







 

 

جان استین بکوارثان جان اشتاین‌بک به‌خاطر اختلاف بر سر میراث او راهی دادگاه شدند و رأی به نفع دخترخوانده این نویسنده سرشناس آمریکایی صادر شد.

به گزارش ایسنا، با گذشت سه سال از به جریان افتادن پرونده میراث جان اشتاین‌بک، قاضی لس‌آنجلسی عروس این نویسنده را به پرداخت بیش از ۱۳ میلیون دلار به دخترخوانده اشتاین‌بک محکوم کرد.

ویورلی اسکات کافاگا دختر همسر سوم اشتاین‌بک در سال ۲۰۱۴ شکواییه‌ای را به دادگاه برد و مدعی شد پس از مرگ مادرش، او باید مسئول اداره کارهای مربوط به آثار پدرخوانده‌اش و اقتباس سینمایی دو کتاب شرق بهشت و خوشه های خشم باشد، اما توماس اشتاین‌بک و همسرش گیل نایت اشتاین‌بک این امکان را از او گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند او به منظور اقتباس فیلم‌های پدرخوانده‌اش با کمپانی‌های فیلمسازی وارد مذاکره شود.

توماس سال گذشته فوت کرد و همسرش گیل مسئولیت اداره آثار مربوط به نویسنده شرق بهشت و خوشه‌های خشم را بر عهده گرفت.

با این حال، طبق آخرین رأی دادگاه که به نغع کافاگا صادر شد، عروس این رمان‌نویس برنده نوبل باید ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار بابت خسارت و غرامت‌ به دخترخوانده او پرداخت کند.

کافاگا روز گذشته بیانیه‌ای صادر کرده و خود را به عنوان مدیر بنیاد الن اشتاین‌بک معرفی کرده است. او در این بیانیه نوشت: خوشحالیم که رأی دادگاه کنترل کامل حقوق آثار جان اشتاین‌بک را به رسمیت شناخت. نتیجه این کار، سهیم شدن میراث این موسسه با تمام جهان است. ما از اعضای هیأت ژوری برای زمان و خدماتی که به ما اختصاص دادند، سپاسگزاریم.

جان اشتاین‌بک از نویسندگان مطرح آمریکایی و برنده نوبل ادبیات سال ۱۹۶۲ است. نخستین اثر او که از برجسته‌ترین چهره‌های هنری و سیمای راستین ادبیات معاصر آمریکا محسوب می‌شود، با عنوان فنجان طلا در سال ۱۹۲۹ منتشر شد و پس از آن آثاری چون چمنزارهای بهشت (۱۹۳۲)،‌ در نبردی مشکوک (۱۹۳۶)، اسب کهر (۱۹۳۷)، موش‌ها و آدم‌ها (۱۹۳۸)، خوشه‌های خشم (۱۹۳۹) و ماه پنهان است (۱۹۴۲) از او به چاپ رسید.

اشتاین‌بک در سال ۱۹۳۴ نویسندگی را کنار گذاشت و به عنوان خبرنگار جنگی به انگلیس و مناطق در حال جنگ سفر کرد. او سال ۱۹۴۷ مروارید را به چاپ رساند و در سال ۱۹۶۲ موفق به دریافت جایزه‌ نوبل ادبیات شد



 تاريخ ارسال: 1396/6/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.