پرده سینما

جاماندن «نفس» از اسکار به روایت منتقدان

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

 

نفس ساخته نرگس آبیارگروه هنر: سینمای ایران نتوانست حتی نماینده‌اش را به جمع ٩ فیلم اولیه نامزد اسکار برساند. واکنش‌ها به این خبر از لحظه انتشار آن متفاوت بوده.

 برخی تندترین انتقادها را به هیئت ایرانی معرفی این فیلم به اسکار بر زبان آورده‌اند و عده‌ای دیگر معتقدند بضاعت سینمای ایران در سالی که گذشت همین‌قدر بوده و قرار نیست سینماگران ایران هر سال اسکاربه‌دست به خانه بازگردند. کانال «سینمادیلی» در گزارشی نوشت: «همان‌طور که سال‌هاست بدون فرهادی و کیارستمی در کن هم به موفقیت مهمی نرسیده‌ایم، نبوغ سینمایی و برنامه‌ریزی فرهادی و موفقیت‌های پی‌درپی‌اش سال‌هاست که به اشتباه به نام سینمای ایران نوشته می‌شود و ١ساختار معیوب مدیریتی و برنامه‌ریزی این سینما با این موفقیت‌ها نادیده گرفته می‌شود».

«شرق» در گفت‌وگو با منتقدان از آنها خواست به سه سؤال درباره این اتفاق پاسخ دهند:  ١- غیبت فیلم «نفس» در فهرست ٩ فیلم اولیه تا چه حد برايتان قابل پیش‌بینی بود؟  ٢- با نگاه به ترکیب فیلم‌های انتخاب‌شده و همچنین فیلم‌های انتخاب‌نشده، فکر می‌کنید ذائقه انتخاب‌کنندگان حاکی از چه چیزی است؟  ٣- اگر شما قرار بود فیلمي ایرانی را به اسکار معرفی کنید، گزینه‌تان کدام فیلم بود؟

 

اين يك رقابت است

 

هوشنگ گلمکانی

 

نفس ساخته نرگس ـبیارمن هنوز فکر می‌کنم «نفس» بهترین انتخاب برای اسکار بود.

 این یک رقابت است و ما نمایندگان سایر کشورها را ندیده‌ایم و نمی‌شناسیم که بخواهیم «نفس» را با آنها مقایسه کنیم.

 فیلم ما در رقابت با سایر فیلم‌ها، از نظر داوران این بخش کم آورده است؛ مثل خیلی سال‌های دیگر. گویا دو بار موفقیت اصغر فرهادی، بدعادتمان کرده و البته دچار تورم تعداد کارشناس در این زمینه هم شده‌ایم.

مالاريا شانس بيشتري داشت

 

حسین عیدی‌زاده

 

١- اگر انتخاب می‌شد غافلگیر می‌شدم و این ربطی به کیفیت بالای فیلم ندارد. ٢- همچنان حضور در کن و برلین شانس حضور فیلم را در اسکار بالا می‌برند، حتي جشنواره ونیز هم به اندازه این دو، سکوی پرتاب مهمی برای دیده‌شدن و در نتیجه حضور در رقابت اسکار نیست. ٣- مالاریا به دلیل حضور بین‌المللی بهتر و موضوع حساسیت‌برانگیز شانس بیشتری داشت، اما از نظر کیفی فیلم پایین‌تری است.

 

معضل نداشتن پخش‌کننده خارجی

 

آنتونیا شرکا

فیلمی که به رقابتی مثل اسکار ارائه می‌شود، احتمال حذف‌شدن آن هست چون به‌هرحال پا به یک رقابت گذاشته و در رقابت امکان ناکامی یا پیروزی وجود دارد. ولی چیزی که مسلم است این است كه با توجه به آخرین اسکاری که سینمای ایران با اصغر فرهادی نصیب خود کرد، می‌شد سلیقه انتخاب‌کنندگان فیلم‌ها را در این رقابت حدس زد؛ چراکه به‌هرحال فیلم «نفس» متفاوت از فروشنده بود.  ازاین‌رو می‌شد پیش‌بيني کرد که این اتفاق می‌افتد. با تمام علاقه‌ای که شخصا به فیلم «نفس» دارم، فکر می‌کنم این فیلم به خاطر نداشتن پخش‌کننده خارجی لطمه‌اي اساسی خورد. فاکتور پخش‌کننده در دیده‌شدن یک فیلم در اسکار خیلی مهم است.  با این حال من همچنان فکر می‌کنم «نفس» گزینه مناسبی برای معرفی به اسکار بوده و اگر پخش‌کننده خارجی می‌داشت، شاید اتفاقات دیگری برای این فیلم می‌افتاد.

 

همچنان «نفس» بهترین گزینه

 

نفس ساخته نرگس آبیارعباس یاری

١. حتي اگر «نفس» در میان ٩ فیلم اولیه اسکار هم نباشد، با توجه به اینکه فیلم زباني شاعرانه دارد و تا حد زیادی هم به هنر امروزمان متصل می‌شود، به بخش گذشته و به شعر و حافظ و سعدی و شاعرهای بزرگ کشورمان، این فیلم می‌تواند بهترین گزینه باشد، چون فیلم شاعرانه و به‌لحاظ تصویری هم بسیار قشنگ است.

 ٢. بنابر مناسبات اسکار که من دلایل سیاسی را در ته آن می‌دانم، اما در عرصه اسکار مسائل تجاری هم هست که نمی‌شود گفت آنها بنابر ویژگی‌های هنری بخواهند یک فیلم را انتخاب کنند. بنابراین در آنجا ‌هزاران مناسبات است که می‌تواند مانع از انتخاب «نفس» باشد.

٣. به نظرم «نفس» صددرصد بهترین گزینه است.

 

 

برگرفته از روزنامه شرق



 تاريخ ارسال: 1396/9/25
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمدیان:

آخه خدایی خیلی خنده داره که چنین محملی بره توی اسکار خودشونو مسخره کدند این ابیار سینمایی الکی داره اما داره میبره

3+1-

دوشنبه 27 آذر 1396



>>>سعید:

با احترام به نظرات آقایان گلمکانی و یاری باید بگم این دو بزرگوار مساله لزوم بین المللی بودن فیلم و دارا بودن پخش کننده معتبر جهانی رو به کل به شوخی گرفتند.

4+1-

شنبه 25 آذر 1396



>>>سعید مهرپور:

وقتی غیر کارشناسی رفتار شود همین است. فیلم خوبی به نام «ویلایی ها» با مضمنون دفاع مقدس به صورت غیر کلیشه ای ساخته میشود که همه چیز دارد اما چند نفر نشستن و فیلمی خنثی را میفرستند . حاصلش همین میشود . قرار است کی به جوانها بها دهیم.

3+2-

شنبه 25 آذر 1396




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.