پرده سینما

همسر پولانسکی دعوت آکادمی اسکار را رد کرد

پرده سینما

 







 

 

امانودل سنیهامانوئل سنیه بازیگر فرانسوی در اعتراض به اخراج همسرش رومن پولانسکی از آکادمی اسکار، دعوت رسمی برای پیوستن به این نهاد سینمایی را نپذیرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، سنیه ۵۲ ساله ضمن رد دعوت پیوستن به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار دلیل این تصمیم خود را دورویی و تزویر گروهی از افراد عنوان کرد که دو ماه پیش رومن پولانسکی را از عضویت  در آکادمی اخراج کردند.

این بازیگر  فرانسوی که از سال ۱۹۸۹ با پولانسکی ازدواج کرده است در بیانیه‌ای که در مجله دیمانش فرانسه منتشر شد اعلام کرد:

"چگونه می‌توانم این موضوع را نادیده بگیرم که چند هفته پیش آکادمی اسکار در تلاش برای تسلی دادن به افکار عمومی همسرم را اخراج کرد، همان آکادمی که در سال ۲۰۰۲ برای فیلم پیانیست به او جایزه داد. مورد عجیبی از فراموشی! آکادمی اسکار احتمالا فکر می‌کند من فردی ضعیف یا شیفته پیشرفت اجتماعی هستم که فراموش می‌کنم در ۲۹ سال گذشته با یکی از بزرگترین کارگردانان دنیا زندگی کرده‌ام. این یک دورویی غیرقابل تحمل است".

امانوئل سنیه یکی از ۹۲۸ چهره سینمایی است که امسال در شاخه‌های گوناگون برای پیوستن به آکادمی اسکار دعوت شده‌اند. 

آکادمی اسکار چندی پیش با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر اخراج پولانسکی از این نهاد سینمایی اعلام کرد این تصمیم در راستای ترویج استانداردهای اخلاقی اتخاذ شده که اعضا را ملزم به رعایت ارزش‌های آکادمی و احترام به کرامت انسانی می‌کند.

پولانسکی سازنده فیلم‌هایی چون پیانیست و محله چینی‌ها ۴۰ سال است به سبب اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ از ترس محاکمه سنگین از آمریکا فرار کرده و در پاریس زندگی می‌کند؛ چرا که فرانسه یکی از معدود کشورهای اروپایی است که مانع استرداد شهروندان خود به آمریکا می‌شود.

او پس از اعتراف به جرم تجاوزش در سال ۱۹۷۷ میلادی، ۴۲ روز را در زندانی در ایالت کالیفرنیا سپری کرد و سپس آزاد شد اما در سال ۱۹۷۸ زمانی که یک قاضی در تلاش بود مجددا پرونده او را به جریان بیاندازد و مجازاتی سنگین برای او صادر کند به فرانسه گریخت.

این کارگردان برنده اسکار در سال ۲۰۰۹ در سوئیس دستگیر شد و ۱۰ ماه را در حصر خانگی به سر برد اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت آمریکا مبنی بر استرداد پولانسکی را نپذیرفت و او را آزاد کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نیز خواست تا پولانسکی را تحویل دهد اما دادگاه عالی این کشور اعلام کرد او دوران محکومیت خود را با توافق طرفین دعوا گذرانده است و در نهایت سامانتا گیمر شاکی این پرونده خواستار پایان دادن به این پرونده شد.

سال گذشته نیز رنیت لِنگر بازیگر آلمانی در گفت‌وگویی که با نشریه نیویورک تایمز انجام داد مدعی شد رومن پولانسکی کارگردان سرشناس لهستانی-فرانسوی در دهه ۱۹۷۰ میلادی و زمانی که ۱۵ سال داشته او را مورد تجاوز جنسی قرار داده است تا چهارمین نفری باشد که از سالیان گذشته تاکنون به صورت عمومی پولانسکی را به تجاوز متهم می‌کند.



 تاريخ ارسال: 1397/4/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.