پرده سینما

شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز برای ونسا رد گریو

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

ونسا ردگریو در جوانیونسا رد گریو، بازیگر کهنه‌کار بریتانیایی، در هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند.

هیئت‌رئیسه بی‌ینال ونیز به ریاست پائولو باراتا با پیشنهاد آلبرتو باربرا، مدیر هنری جشنواره، در مورد اعطای جایزه یک عمر دستاورد به بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون موافقت کرد.

باربرا، از رد گریوی 81 ساله به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران زن دوران معاصر یاد کرد و گفت: او به لطف وقار طبیعی، قدرت ذاتا فریبنده و استعداد خارق‌العاده خود می‌تواند به‌آسانی از سینمای هنری اروپا تا تولیدات پرریخت‌وپاش هالیوود و از صحنه تئاتر تا تلویزیون، هربار با نتایجی با کیفیت بالا، عبور کند. 

ونسا رد گریو از شناخته‌شده‌ترین اعضای یکی از معروف‌ترین خانواده‌های هنری بریتانیاست. تمام خانواده او در دنیای سینما و تئاتر فعال بوده‌اند و هستند. او دختر مایکل رد گریو و ریچل کمپسن، خواهر بزرگ لین رد گریو و کورین رد گریو و مادر ناتاشا ریچاردسن و جولی ریچاردسن است.

رد گریو در شش دهه فعالیت هنری در فیلم‌های شاخص بسیاری، از‌جمله «آگراندیسمان» (1966)، «مورگان!» (1966)، «ایزادورا» (1968)، «مری، ملکه اسکاتلند» (1971)، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» (1974)، «جولیا» (1977)، «بوستونی‌ها» (1984)، «هواردز اند» (1992)، «دختر، گسیخته» (1999) و «تاوان» (2007) نقش‌آفرینی کرده است. او شش‌بار نامزد اسکار شد که چهاربار آن در نقش اصلی و دوبار در نقش مکمل بود و برای «جولیا» اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را به خانه برد. رد گریو در 1994 برای فیلم «اودسای کوچک» برنده جایزه بهترین بازیگر زن مکمل جشنواره ونیز شد. رد گریو جوایز امی، تونی، بفتا، اولیویر، کن، گلدن‌گلوب و انجمن بازیگران آمریکا را نیز در کارنامه دارد. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در 2011 در لندن به‌طور ویژه از رد گریو تقدیر کرد. این تقدیر با عنوان «ادای احترام آکادمی به ونسا رد گریو» انجام شد. تا آن زمان سابقه نداشت آکادمی در اروپا به‌طور ویژه از یک چهره سینمایی تقدیر کند.

رد گریو از دوران جوانی در کنار فعالیت هنری به‌عنوان یک فعال سیاسی هم شهرت داشت. او از مخالفان تولید سلاح‌های هسته‌ای و جنگ ویتنام و از حامیان پرشور یاسر عرفات و جبهه آزادی‌بخش فلسطین بود.

اظهارات رد گریو در مراسم اسکار سال 1978 پس از دریافت جایزه برای فیلم «جولیا»، یکی از جنجالی‌ترین لحظه‌های تاریخ اسکار را رقم زد. رد گریو از آکادمی به‌خاطر تقدیر از او با وجود «تهدیدهای گروه کوچکی از شرورهای صهیونیست» تشکر کرد، هرچند بعدا به‌خاطر این سخنان رسما توبیخ شد.

رد گریو دومین کسی است که امسال در ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند. همان‌طور که قبلا اعلام شد، دیوید کراننبرگ، کارگردان کانادایی، نیز امسال در لیدو تقدیر می‌شود. بی‌ینال ونیز هر سال دو جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد اعطا می‌کند: اولی به یک کارگردان می‌رسد و دومی به یک بازیگر مرد یا یک بازیگر زن.

هفتادوپنجمین جشنواره فیلم ونیز 29 آگوست تا هشت سپتامبر (7 تا 17 شهریور) برگزار می‌شود.



 تاريخ ارسال: 1397/5/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.