پرده سینما

نمایندگان اسکار ۶ کشور دیگر معرفی شدند

پرده سینما

 







 

 

اسکاربرزیل، شیلی، مصر، یونان، عراق و بوسنی و هرزگوین جدیدترین کشورهایی هستند که نمایندگان خود را برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی به آکادمی اسکار معرفی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، سینمای شیلی که سال گذشته با فیلم یک زن شگفت‌انگیز به کارگردانی سباستین لِلیو توانست برای نخستین بار برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار شود، امسال با فیلم و ناگهان سپیده‌دم ساخته سیلویو کایوزی در این رویداد سینمایی حاضر خواهد بود.

این فیلم با بازگشت کایوزی کارگردان سرشناس شیلیایی به عرصه فیلمسازی پس از یک دهه همراه بوده است و پیش از این جایزه بزرگ جشنواره فیلم مونترال کانادا را از آن خود کرده است.

و ناگهان سپیده دم روایتگر داستان شخصیتی به نام پانچو ولوسو نویسنده ستون‌ شایعات در یک روزنامه است که ۴۰ سال پیش از شهرش به پایتخت فرار کرده و حالا پس از چهار دهه به زادگاهش بازگشته و در آنجا با گذشته‌اش و فرآیند نوشتن یک رمان درباره خودش، خانواده و دوستان نزدیکش رو به رو می‌شود.

سینمای کشور جمهوری چک نیز در اسکار ۲۰۱۹ با فیلم زمستان پرواز می‌کند ساخته اولمو اومرزو حضور خواهد داشت. این فیلم جاده‌ای که امسال  جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کارلووی‌واری چک را از آن خود کرده درباره دو جوان به نام‌های مارا و هدوس است که سفری ماجراجویانه را آغاز می‌کنند.

سینمای چک از سال ۱۹۹۳ و جدایی از اسلواکی هر سال نماینده‌ای را بر شرکت در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار معرفی کرده است و در سال ۱۹۹۶ یان اسویراک برای ساخت فیلم کولیا موفق به کسب اسکار خارجی برای سینمای چک شد.

فیلم سفر ساخته محمد الجبرا الدوراجی که اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم تورنتو کانادا تجربه کرد نماینده سینمای عراق در اسکار ۲۰۱۹ انتخاب شده است. این فیلم روایتگر داستان یک زن جوان است که قصد دارد در ایستگاه راه آهن بغداد عملیات انتحاری انجام دهد. سینمای عراق پیش از این ۹ بار نمایندگان خود را برای شرکت در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار معرفی کرده است اما تاکنون توانسته به جمع ۵ نامزد نهایی راه یابد.

پولیکسِنی به کارگردانی دورا ماسکلاوانو نیز نماینده رسمی سینمای یونان در جوایز  اسکار پیش رو خواهد بود. این فیلم درباره زندگی دختری به نام پولیکسنی است که توسط یک خانواده ترکی-یونانی در سن ۱۲ سالگی به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شود و از برادر کوچکترش جدا می‌شود و زندگی جدیدی را آغاز می‌کند اما ۱۵ سال بعد درمی‌یابد که عده‌ای توطئه‌ای برای ربودن ارثیه عظیم به جا مانده برای او طرح کرده‌اند.

سینمای مصر نیز فیلم یوم‌الدین به کارگردانی ابوبکر شاوکی را به عنوان نماینده اسکاری خود برگزید. این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن تجربه کرد و توانست جایزه فرانسوا کاله را از آن خود کند.

داستان این فیلم درباره یکی از بومیان مصری است که مبتلا به بیماری جذام است و برای اولین بار از فضای محدود خود خارج شده و در پی خانواده خود به سراسر مصر سفر می‌کند. مصر از سال ۱۹۵۸ در جوایز اسکار خارجی شرکت می‌کند اما هنوز نتوانسته در این بخش نامزد کسب جایزه شود.

در مجموع تاکنون ۴۶ کشور نمایندگان خود را در شاخه بهترین فیلم خارجی نودویکمین دوره جوایز سینمایی اسکار معرفی کرده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به روسیه (سوبیبور)، آلمان (هرگز روی برنگردان)، فلسطین (شکار ارواح)،  سوئد (مرز) ترکیه (درخت گلابی وحشی)، بلژیک (دختر)، ژاپن (دزدان فروشگاه)، بریتانیا (من یک جادوگر نیستم)، بلاروس (قوی بلورین)، استونی (یا بگیرش یا ولش کن)، رومانی (مهم نیست اگر به عنوان بربرها در تاریخ شناخته شویم)، اسلواکی (مترجم) و سوئیس (الدورادو) و ونزوئلا (خانواده)، اتریش(ولدیم والتز)،‌ اکوادور (پسر انسان)، فنلاند (یوتنایزر)، کوزوو (ازدواج)، نروژ (مردم چی میگن)، سنگاپور (پسران بوفالو)، کرواسی  (مامور هشتم)، لتونی (ایوارس سلسکیس)، کلمبیا (پرندگان عبوری)، اوکراین (دونباس)، قهرمانان (اسپانیا) وپاراگوئه (وارثین) اشاره کرد.

آخرین مهلت ارسال و معرفی فیلم‌ها از سوی کشورها مختلف برای رقابت در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۹ روز اول اکتبر ۲۰۱۹ ( ۹ مهرماه) اعلام شده است.

 

همچنین بر اساس قوانین آکادمی اسکار تمامی فیلم‌های واجد شرایط برای رقابت در این شاخه باید بین تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۷ (۹ مهر ۱۳۹۶) تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ (۸ مهر ۹۷) حداقل به مدت ۷ روز در سینماهای کشور مبدا اکران شده باشند.

مراسم اعطای جوایز نود و یکمین دوره‌ اسکار روز ۲۴ فوریه (۵ اسفند) در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.



 تاريخ ارسال: 1397/6/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.