پرده سینما

«فارابی» مرجع رد یا تأیید فیلمنامه نیست/ «حمایت عام» نداریم

پرده سینما







 

 

ینباد سینمایی فارابیمعاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی تأکید کرد: «حمایت عام» از همه فیلم‌ها در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی قرار ندارد اما حمایت از فیلم‌هایی با اولویت‌های فرهنگی، از برنامه‌های اصلی بنیاد به شمار می‌رود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی‌بنیاد سینمایی فارابی، با توجه به اهمیت آشنایی سینماگران حرفه‌ای با ساز و کار حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی، معاونت فرهنگی این بنیاد، توضیحاتی را درباره روال و فرایند بررسی تقاضاهای حمایتی سینماگران ارائه کرد.

 

۱. مطابق «مفاد بنیادنامه»؛ بنیاد سینمایی فارابی یکی از بازوهای اجرایی سیاست‌ها و سمت‌گیری‌های فرهنگی و هنری و امور سینمایی کشور است و در فرهنگ نوین سینمای ایران که در شان جمهوری اسلامی‌است، عملاً نقش بازوی هماهنگ‌کننده فرهنگی این هنر صنعت را ایفا می‌کند. به این ترتیب بنیاد با کمک‌های مادی، فکری و مشاوره‌ای برای تولید فیلم‌های درخور جمهوری اسلامی‌ و با تولید مستقل یا مشارکت در تولید فیلم با شرایط حرفه‌ای تلاش می‌کند که در سطوح کمی‌ و کیفی سینمای ایران، مدل‌سازی کند و به هدایت و حمایت از جریان‌های فیلمسازی همسو با اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی‌بپردازد.

 

۲. بنیاد سینمایی فارابی مانند هر موسسه فرهنگی و سینمایی، بر اساس راهبردهای کلان، ماموریت‌ها و اولویت‌های تعیین شده، برنامه‌های سالانه خود را تدوین و اجرا می‌کند. راهبرد فارابی در دوران جدید، تکیه و تمرکز بر تولید و ارتقای محتوای فرهنگی است. بنابراین «حمایت عام» از همه فیلم‌ها در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی قرار ندارد اما حمایت از فیلم‌هایی با اولویت‌های فرهنگی، از برنامه‌های اصلی بنیاد به شمار می‌رود. این اولویت‌ها بر اساس برنامه جامع سازمان سینمایی و سازوکارهای قانونی سازمان سینمایی تبیین می‌شود. موضوعات و مصادیق اولویت‌های فرهنگی در سینما شامل مواردی است که عموما به منظور ارتقاء و توسعه برخی گونه‌ها مانند کودک و نوجوان، معناگرا، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و سینمای اجتماعی انجام می‌شود و حمایت فارابی بر این گونه‌ها ، همچنین تقویت «تولید مشترک» و «فن آوری‌های نوین صنعت تصویر» تمرکز دارد.

 

۳. بنیاد سینمایی فارابی مرجع رد یا تایید فیلمنامه و ممیزی فیلمنامه‌های سینمایی نیست؛ مرجع رسمی‌ رسیدگی و صدور مجوز ساخت فیلمنامه‌های سینمایی، معاونت ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی سازمان سینمایی است، بنابراین بنیاد فارابی فیلمنامه متقاضیان حمایت را پس از اخذ و ارائه پروانه ساخت، از حیث ظرفیت‌های فرهنگی و سینمایی در شوراهای مشورتی تخصصی بررسی می‌کند. هدف شوراهای مشورتی بنیاد ارتقای متن و فیلمنامه در مقیاس سینمای حرفه‌ای و داستان گو است.

 

۴. شوراهای تخصصی بنیاد فارابی، از طریق ارائه تحلیل و پیشنهاد، نقش مشورتی ایفا می‌کنند و برای ارتقای متن به فیلمسازان متقاضیِ دریافت حمایت کمک می‌کنند. اعضای شوراها متغیّر هستند و فیلمسازان حرفه ای، فیلمنامه نویسان و نویسندگان سینمایی در این شوراها حضور دارند. همچنین به ضرورت‌های موضوعی، گاه اعضایی برای بررسی فیلمنامه‌هایی معین برای یک یا دو جلسه دعوت می‌شوند.

 

۵. تصمیم گیری در مورد حمایت و میزان و نحوه حمایت‌ها، به عهده کمیسیون فرهنگی و هنری (شورای تولید) بنیاد است. سینماگرانی که متقاضی برخورداری از حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی در تولید فیلمنامه مورد نظر خود هستند، پس از اخذ پروانه‌های ساخت، فیلمنامه‌های خود را برای بررسی به بنیاد ارائه می‌کنند و سپس با توجه به این مهم که فیلمنامه ارائه شده تا چه حد در راستای سیاست‌های کلان سازمان سینمایی و برنامه‌های بنیاد فارابی است، حمایت از اثر ارائه شده به تشخیص کمیسیون فرهنگی و هنری (شورای تولید) مورد تصویب قرار می‌گیرد.

 

 

۶. هر فیلمسازی که از معاونت ارزشیابی برای اثر سینمایی خود، پروانه ساخت اخذ نماید، نباید این انتظار را داشته باشد که مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار گیرد. بسیاری از سینماگرانی که پروانه ساخت دریافت می‌کنند بدون نیاز به حمایت‌های فارابی، فیلم خود را از طریق منابع مالی مختلف به تولید می‌رسانند و کسانی که متقاضی دریافت حمایت از این نهاد سینمایی هستند فیلمنامه‌شان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

۷. کسانی که فیلمنامه خود را برای جلب حمایت به بنیاد سینمایی فارابی می‌دهند مجبور به اعمال پیشنهادات تخصصی کارشناسان نیستند و کسی نمی‌تواند کارگردان و یا تهیه‌کننده‌ای را مجبور کند در فیلمنامه‌اش بازنگری کند. متقاضیان مختارند در صورت تمایل برای جذب حمایت‌ها پیشنهادات شوراها را بپذیرند. بنیاد سینمایی فارابی هم الزامی‌ به پذیرش و حمایت هر فیلمنامه‌ای که دارای مجوزی قانونی است ندارد. بدیهی است فیلمنامه‌هایی مورد حمایت قرار می‌گیرند که در راستای منافع و مصالح ملی و اولویت‌های فرهنگی بنیاد فارابی باشند و اگر فیلمنامه‌ای در این راستا نباشد در محدوده بررسی‌ها قرار نخواهد گرفت.

 

۸. بنیاد سینمایی فارابی بر اساس راهبردهای کلان و برنامه‌های سالیانه خود، در شش ماهه اول هر سال، تعدادی فیلمنامه را برای حمایت بررسی و انتخاب می‌کند. مرجع تصمیم و تشخیص میزان حمایت از یک فیلمنامه، کمیسیون فرهنگی هنری یا شورای تولید بنیاد سینمایی فارابی است. اعضای کمیسیون فرهنگی (شورای تولید) بنیاد از مدیرعامل، قائم مقام، معاون فرهنگی (دبیر شورا)، معاون بین الملل، کارشناس تولید، خزانه دار و مدیر امور حقوقی بنیاد (بدون حق رای) تشکیل شده و در نهایت فیلم‌ها برای حمایت از سوی این کمیسیون انتخاب می‌شوند.

 

۹. از آنجا که سنگ بنای کیفیت، موفقیت و جذابیت هر فیلم، فیلمنامه آن است، بنیاد به کلیه فیلمنامه‌هایی که پروانه ساخت اخذ کرده و در شمول اهداف و اولویت‌های فرهنگی بنیاد و آماده تولید باشند، خدمات مشاوره‌ای تخصصی برای پرورش و ارتقای فیلمنامه اختصاص خواهد داد. هزینه این مشاوره‌ها از سوی بنیاد سینمایی فارابی پرداخت می‌شود و بنیاد با پرداخت حق الزحمه مشاوره، پژوهش و بازنویسی به ارتقای فیلمنامه و نهایتا ارتقای فیلم و موفقیت آن کمک خواهد کرد. مشاوره به فیلمسازان با توافق کارگردان و تهیه کننده انجام می‌شود و یکی از ماموریت‌های جدید فارابی، کمک به ارتقای کیفی فیلمنامه است.



 تاريخ ارسال: 1397/8/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.