پرده سینما

حقایقی جدید از زندگی «چارلی چاپلین» در یک مستند

پرده سینما

 


 

 





 

«کارمن چاپلین» دختر بزرگ «چالی چاپلین» از ساخت مستندی درباره پدرش به عنوان یکی از مطرح‌ترین شخصیت‌های سینمایی جهان خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، نام این مستند بلند «چارلی چاپلین: مرد دنیا» است که از حقایقی جدید را از این سینماگر بزرگ از جمله اصل و نسب کولی او پرده برمی‌دارد.

این اولین باری است که یکی از اعضای خانواده «چاپلین» به صورت مستقیم در ساخت فیلمی درباره وی مشارکت دارد و «کارمن چاپلین» علاوه بر کارگردانی، نویسندگی مشترک فیلمنامه این مستند را همراه با «آمایا رامیرز» بر عهده دارد.

تهیه‌کنندگان این مستند در بیانیه‌ای اعلام کرد مستند «چارلی چاپلین: مرد دنیا» نگاهی جدید به مجموعه آثار «چارلی چاپلین» از دیدگاه اصالت کولی او دارد و آمیزه‌ای از انیمیشن، فیلم‌ها، مصاحبه و همچنین تصاویر مستندی از زندگی کولی‌هاست.

کمپانی فرانسوی «MK۲» که حق تمامی آثار «چارلی چاپلین» را در اختیار دارد نیز در ساخت این مستند مشارکت خواهد داشت.

«چارلی چاپلین» که شناسنامه نداشت در کتاب زندگی‌نامه خود هیچ اشاره‌ای به اصل و نسب کولی خود نکرده بود، اما در سال ۲۰۱۲ دیگر دخترش «ویکتوریا چاپلین» نامه‌ای پیدا کرده که استاد سینمای صامت در آن مدعی شده بود که در یک کاروان کولی درد منطقه بلک پچ پارک شهر استافوردشر انگلیس متولد شده است.

اصالت کولی «چارلی چاپلین» در کنار دیگر عوامل به روشنی نشان می‌دهد که چرا وی شخصیت معروف ولگرد را خلق کرده است و ممکن است به شکل‌های دیگر نیز آثار او را تحت تاثیر قرار داده باشد.

قرار است مستند «چارلی چاپلین: مرد دنیا» در سه ماهه نخست سال آینده میلادی وارد مرحله تولید شود.

 

***

 

«چارلی چاپلین» در سال ۱۹۱۰ از انگلیس به آمریکا رفت و سپس تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های قرن شد. وی به‌ راستی از خلاق‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های عصر فیلم‌های صامت بود که هم‌زمان با بازیگری در فیلم‌هایش، کارگردانی، تهیه‌کنندگی و ساخت موسیقی آن‌ها را نیز برعهده داشت و برخی از آثار ماندگارش را مانند «پسربچه» (۱۹۲۰)، «زائر» (۱۹۲۳) و «دوش‌فنگ» (۱۹۱۸) در این سال‌ها ساخت.

«زن پاریسی» (۱۹۲۳)، «جویندگان طلا» (۱۹۲۵) و «سیرک» (۱۹۲۸) از جمله فیلم‌های دهه ۳۰ بودند که چاپلین نقش کوتاهی در آن بازی کرد. پیش از ورود به عصر فیلم‌های ناطق، «چاپلین» در سال ۱۹۳۱ «روشنایی‌های شهر» و در سال ۱۹۳۶ نیز «عصر جدید» را ساخت که به‌راستی از ماندگارترین آثار او هستند.

فیلم‌های ناطق و همراه‌ با دیالوگ «چارلی چاپلین» با شاهکار معروفش «دیکتاتور بزرگ» در سال ۱۹۴۰ آغاز شد.

وی با فیلم «لایم لایت» در سال ۱۹۷۲ جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی را کسب کرد، هرچند دهه‌ها بعد از ساخت آن بود که با تأخیر حدودا ۳۰ ساله در لس‌آنجلس اکران شد. «چاپلین» در سال ۱۹۲۹ در دو بخش بهترین بازیگر و بهترین کارگردان کمدی برای فیلم «سیرک» نامزد جوایز اسکار بود، اما برگزارکنندگان جوایز اسکار با خارج‌ کردن نام او از فهرست نامزدها، تصمیم گرفتند فقط یک اسکار افتخاری به وی اعطا کنند.

 

این کمدین بزرگ در سال ۱۹۷۲ دومین جایزه افتخاری اسکار را گرفت و برای اولین‌بار در مراسم حضور یافت.

از مهم‌ترین آثار کارنامه فیلم‌سازی «چارلی چاپلین» می‌توان از «ولگرد»،‌ «شغل»، «بانک»، «مامور آتش‌نشانی»، «خیابان آرام»، «زندگی سگی»، «دوش‌فنگ»، «پسربچه»، «زائر»، «زن پاریسی»، «جویندگان طلا»، «سیرک»، «روشنایی‌های شهر»، «عصر جدید»، «دیکتاتور بزرگ»، «موسیو وردو»، «لایم‌لایت»، «سلطانی در نیویورک»، «کنتسی از هنگ‌کنگ»، «پروفسور» و «طبقه مرفه» نام برد.



 تاريخ ارسال: 1398/7/2
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>امیر:

ترجمۀ Granddaughter می شود: "نوه". یعنی کارمِن نوۀ چاپلین است و نه دختر بزرگ او. لینک فیلم این است: https://www.imdb.com/title/tt2390518/

0+0-

پنجشنبه 4 مهر 1398




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.