پرده سینما

بزرگترین فیلمنامه نویس زن ایتالیا درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوسوچچی دآمیكو فیلمنامه‌نویس ایتالیایی فیلم برنده اسكار و فیلمنامه نویس همکار در فیلم های دزد دوچرخه، معجزه در میلان، سنسو، یوزپلنگ، روکو و برادرانش، رام کردن زن سرکش، برادر خورشید خواهر ماه، بوکاچیو 70، سالواتوره جولیانو و...  روز گذشته در سن 96 سالگی درگذشت. او در دوران فعالیت حرفه ای خود بیشتر فیلمنامه نویس همکار و به ندرت فیلمنامه نویس منفرد بود. دآمیکو در نوشتن فیلمنامه نزدیک به 120 فیلم همکاری داشت و تا سال 2006 فعال بود.

 

دآمیکو در کنار مارتین اسکورسیزیبه گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، سوسوچچی دآمیكو یكی از موفق‌ترین فیلمنامه‌نویسان زن ایتالیا روز گذشته در سن 96 سالگی به مرگ طبیعی، در خانه خود در رم درگذشت.  وی طی چند دهه فعالیت سینمایی فیلم‌های زیادی را در كارنامه كاری خود به ثبت رساند كه دو فیلم دزد دوچرخه و یوزپلنگ با موفقیت‌های پیاپی خود در عرصه‌های بین‌المللی او را به شهرتی جهانی رساند. فیلمنامه دزد دوچرخه توسط یک تیم هفت نفره نوشته شد که دآمیکو یکی از آنها و در صدر گروه چزاره زاواتینی قرار داشت. او در دوران فعالیت حرفه ای خود بیشتر فیلمنامه نویس همکار و به ندرت فیلمنامه نویس منفرد بود. دآمیکو در نوشتن فیلمنامه نزدیک به 120 فیلم همکاری داشت و تا سال 2006 فعال بود. دزد دوچرخه در سال 1949، جوایز اسكار بهترین فیلم نامه خارجی زبان و همچنین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود كرد. و همین موجبات شهرت دآمیکو را در سالهایی که خیلی جوانتر بود فراهم کرد. جشنواره فیلم ونیز در سال 1994 به دی آمیکو شیر طلایی یک عمر دستاورد هنری اعطا کرد.

سوسوچچی دآمیكو با كارگردانان مشهوری چون فرانكو زفیرلی، میكل‌آنجلو آنتونیونی و ماریو مونیچلی همكاری داشت. او در دوران پس از پایان جنگ جهانی دوم فعالیت سینمایی خود را شروع كرد و به رغم اینکه فیلمنامه نویس همکار در  گروههای فیلمنامه نویسی بود،  تبدیل به یكی از معروف‌ترین فیلم‌نامه‌نویسان تاریخ سینمای ایتالیا شد.

نكته مهم در ارتباط با این فیلم‌نامه‌نویس زن این است كه او در دورانی توانست موفقیت زیادی كسب كند كه سینمای ایتالیا تحت تسلط هنرمندان مرد بود..

فیلمنامه كازانوا 70 از دیگر فیلمنامه های او بود که  نامزد دریافت جایزه اسكار بهترین فیلمنامه شد. از همكاری‌های برجسته این خانم فیلم‌نامه‌نویس با فیلم‌سازان برجسته سینمای ایتالیا همچنین می‌توان به كارهای مشترك او با ویسكونتی اشاره كرد. این دو طی دو دهه فیلم‌های مشترك زیادی را با یكدیگر كار كردند كه مهم‌ترین آنها درام تاریخی یوزپلنگ است. این فیلم كه قصه یك خانواده آریستوكرات سیسیلی را تعریف می‌كرد براساس قصه كتاب جوزپه توماسی ساخته شد.  یوزپلنگ یكی از مطرح‌ترین محصولات كل تاریخ سینمای ایتالیا است كه برت لنكستر و آلن دلون نقش‌های اصلی آن را بازی می‌كردند.

چچی دآمیكو تنها فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌های نئورآلیستی سینمای ایتالیا نبود. او برای تعدادی از فیلم‌های كمدی و هنری سینمای ایتالیا نیز فیلمنامه نوشت. ماریو مونیچلی كه هم‌اكنون بالای 90 سال سن دارد و در تعداد زیادی فیلم با چچی دآمیكو همكاری كرد، درباره او می‌گوید: این فیلم‌نامه نویس بخشی از یك نسل جادویی و خارق‌العاده بود كه دیگر مشابه او را پیدا نخواهیم كرد. نسل دآمیكو در دوران تلخ تاریخی كه فاشیسم و جنگ ظهور كردند رشد كرد و بزرگ شد اما همین نسل كمك كرد تا ایتالیا روی پاهای خودش بایستند و روش‌های تازه‌ای را برای فكر كردن و ادامه زندگی پیدا كند.

رئیس‌جمهور ایتالیا نیز این فیلم‌نامه نویس را یكی از بزرگ‌ترین هنرمندان بهترین فصل تاریخ سینمای ایتالیا معرفی كرد. کلادیا كاردیناله كه در فیلم یوزپلنگ بازی كرد از این فیلمنامه نویس زن به عنوان یك شخصیت بزرگ فرهنگی و هنری اسم برد و زفیرلی او را فیلم‌نامه‌نویس استثنایی خواند. این فیلم‌ساز در عین حال از این بانوی خوش قلب به عنوان یك مادر و خواهر عزیز و دلسوز برای صنعت سینمای ایتالیا و فیلمسازان آن یاد كرد. دآمیكو در شهر زادگاه خود رم و در حالی كه در بین اعضای خانواده‌اش بود درگذشت. مراسم تدفین سوسو چکی دآمیکو روز دوشنبه در رم برگزار می‌شود

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/5/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.