پرده سینما

فتحی: جشن منتقدان جدی ترین جشن سینمایی در ایران است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حسن فتحی برگزاری جشن منتقدان سینمایی را در كنار جشن خانه سینما جدی‌ترین و قابل اعتناترین رویداد سینمایی در كشور برشمرد.

 

حسن فتحی. عکس از حامد ملکپور. خبرگزاری فارسبه گزارش فارس به نقل از روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، كارگردان فیلم سینمایی كیفر درباره جایگاه مننتقدان در سینمای ایران گفت: منتقدان بخشی از سینمای ایران هستند. اگر تاریخ سینما را مرور كنیم، چه بخواهیم یا نخواهیم، می‌بینیم نقش منتقدان در تحولات تاریخ سینما كمتر از برخی فیلم‌ها و یا فیلمسازان نبوده است. از سوی دیگر اگر زمانی هم سینما دچار افت و اشكالی می‌شود باید منتقدان را نیز در كنار سایر اجزای سینما مقصر دانست...

وی ادامه داد: منتقدان در تحولات سینمایی سی سال اخیر نقش حائز اهمیتی داشتند و بر این اساس من منتقدان را گروهی خارج از بدنه سینما نمی‌بینم. منتقدان و نشریات سینمایی بخشی از خانواده بزرگ سینمای ایران هستند.

این كارگردان با تاكید براین كه پیش فرض كلی او در مورد جایگاه منتقدان در سینما، دور نبودن این طیف از بدنه سینماست، درباره جشن منتقدان سینمای ایران اظهار داشت: بسیاری كشورهای صاحب سینما جشنی متعلق به منتقدان دارند، از جمله مراسم «گلدن گلوب» كه اهمیت آن برای همه فیلمسازان روشن است. سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. به اعتقاد من جشن منتقدان در كنار جشن خانه سینما مهمترین جشن‌های سینمایی در ایران هستند.

فتحی دلایل این اهمیت را توضیح داد: داوری‌ها در جشن منتقدان بر اساس مصالح سیاسی نیست؛ اتفاقی كه ممكن است در برخی جشنواره های رسمی و دولتی رخ دهد. از سوی دیگر در این جشن مصالح خانودگی و دوستی افراد با یكدیگر نیز رعایت نمی‌شود زیرا منتقدان به آبروی خود علاقمند هستند و با درایت و فرهیختگی انتخاب‌هایشان را انجام می‌دهند.

این كارگردان ادامه داد: دو جشن سینمایی را باید در ایران جدی گرفت؛ چون به خانواده سینمای ایران تعلق دارد، یكی جشن خانه سینما كه باید با آن برخورد مثبت كرد و كاملاً آن را جدی گرفت و دیگری جشن منتقدان سینمای ایران كه جدی‌ترین و قابل اعتناترین جشن سینمای ایران است.

كارگردان پستچی سه بار در نمی‌زند درباره واكنش‌هایی كه برخی سینماگران در مقابل كاندیدا نشدن آثارشان در جشن منتقدان نشان می دهند، گفت: منتقدان در مقابل این گروه از سینماگران باید موضع تساهل را در پیش گیرند، زیرا عضوی از خانواده خودشان به آنان اعتراض كرده است. چه فیلسمازان و چه بازیگران هنرمندانی حساس هستند كه دوست دارند نام آنان و یا اثرشان در فهرست نامزدها باشد.

او ادامه داد: این واكنش‌ها اهمیت جشن منتقدان سینمای ایران را به نمایش می‌گذارد. همانطور كه وقتی منتقدان در مورد فیلمی اظهارنظر می‌كنند، انتظار می‌رود فیلمساز آن محترم بشمرد، زمانی هم كه فیلمسازان در مورد جشن صحبتی می‌كنند باید حق این اظهار نظر را به آنان داد.

فتحی اظهار داشت: با توجه به ادعاهای ما برای زندگی دموكراتیك و مردم سالاری و قائل شدن حقوق شهروندی برای افراد باید این مسئله را به صورت دو طرفه از سوی منتقدان و فیلمسازان پذیرفته شود كه اولاً فیلمساز و سینماگر می‌تواند نسبت به كاندیدا نشدن اثرش اعتراض كند و از سوی دیگر نظر داوران منتقد نیز برای سینماگران باید محترم باشد.

این فیلمساز تاكید كرد كه واكنش‌های اعتراضی سینماگران در مورد، توجه نشدن به آثارشان در جشن‌ها و جشنواره‌های متعدد اتفاقی دور از انتظار نیست. او گفت: این مسائل را باید به عنوان اختلاف نظر خانوادگی پذیرفت و از آن گذشت و تمامی مسائل مربوط به آن را در درون خانواده بزرگ سینمای ایران حل كرد.


 تاريخ ارسال: 1389/5/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.