پرده سینما

بنیانگذار هالیوود یکصد و بیست و نه ساله شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امروز یکصد و بیست و نهمین سالروز تولد سیسیل ب دمیل کارگردان فیلم های ده فرمان، شاه شاهان، کلئوپاترا، یونیون پاسیفیک، باد وحشی را درو کن، سامسون و دلیله، و بزرگترین نمایش روی زمین است.

 

سیسیل ب دمیل و گلوریا سوانسون در فیلم سانست بولوارامروز یكصدوبیست‌ونهمین سالروز تولد سسیل بلونت دمیل، كارگردان سرشناس آمریكایی و سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود است.

سسیل دمیل متولد دوازدهم اوت 1881، از بزرگ‌ترین‌ كارگردانان تاریخ سینمای آمریكا است كه بنیانگذار هالیوود محسوب می‌شود كه اولین فیلم بلند تاریخ هالیوود را در سال 1914 با نام مرد زن‌نما ساخت. دمیل در سال 1913 در سن 32 سالگی رسما وارد دنیای سینما شد و ده‌ها فیلم صامت ساخت كه برخی از آنها جزء اولین تولیدات كمپانی «پارامونت» محسوب می‌شوند.

پس از فیلم مرد زن‌نما كه در سال 1914 بنیانگذار هالیوود شد، دمیل در سال 1919 با فیلم همسرت را عوض نكن نامی برای خود دست‌وپا كرد و با فیلم ده فرمان (1923) و شاه شاهان (1917) به اوج شهرت در سینما رسید. دمیل توانایی خارق‌العاده‌ای در كشف استعدادهای بازیگران جوان داشت و بسیاری از بازیگران مطرح آن دوران هالیوود و فیلم‌های گنگستری ازجمله ریچارد ریكس و ریچارد كامول شهرت خود را مدیون وی هستند. او از بازیگران بزرگی چون چارلتون هستون، گری كوپر و روبرت پرستون در فیلم‌هایش بسیار بازی گرفت.

وی علاقه فراوانی به بازیگرانی داشت كه برای اجرای سكانس‌های سخت و دلهره‌آور، شجاعت نشان می‌دادند و ترجیح می‌داد از آنها در فیلم‌های بعدی‌اش نیز استفاده كند. دمیل در سال 1952 فیلم بزرگترین نمایش زمین را ساخت كه با آن موفق به كسب اسكار بهترین فیلم و نامزدی بهترین كارگردانی شد. چهار سال بعد، شاهكارش یعنی نسخه دوم فیلم ده فرمان (1956) را ساخت و به موفقیت‌های سینمایی‌اش تداوم بخشید. دمیل در اواخر عمر قصد ساخت نسخه بازسازی‌شده فیم دزد دریایی (1938) را داشت، اما به‌علت بیماری، پروژه را به دامادش آنتونی كوئین سپرد و خودش مدیریت آن را به‌عهده گرفت. این فیلم با وجود بهره‌بردن از بازیگران بزرگی چون چارلتون هستون و یول برینر موفقیتی كسب نكرد.

سیسل دمیل روز 21 ژانویه 1959 در سن 78 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. وی در سال 1950 جایزه اسكار افتخاری را برای یك عمر دستاورد سینمایی كسب كرد و اكنون نام این كارگردان بزرگ بر یكی از تندیس‌های اسكار افتخاری كه هرساله به چهره‌های برتر سینما اعطا می‌شود، نقش بسته است.

وی در طول چهار دهه كارگردانی، 80 فیلم بلند ساخت كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به تنها پسر، آوای شمال، دختری از غرب طلایی، ‌شكار مرغابی وحشی، آمریكایی كوچك، تقلب، مردان و زنان و كلئوپاترا اشاره كرد.

دوستداران سینما چهره او را با نقش کوتاهش در فیلم سانست بولوار بیلی وایلدر به یاد می آورند. دمیل در این فیلم در نقش خودش «سیسیل ب دمیل» کارگردان افسانه ای تاریخ سینما در برابر گلوریا سوانسون و اریک فون اشتروهایم بازی کرد.

 

منبع: ایسنا

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/5/21
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>هادی پور:

باز هم تکان خوردم یک مرد بزرگ که مرابه خودش جذب می کند . می دانید منظورم چیست ما جوانها به بهانه های مختلف از کار دست کشیده ایم و دست وپا می زنیم در این بحران طرح وفیلم نامه و روزها می گذرد وحادثه ها می اید ولی ما حتی یک فیلم ده دقیقه ای ویدئویی هم نساخته ایم . ای خاک بر سرما کنند که تنها نسبتمان با عالم تاریخ سینما فقط حسرت است وحسودی . یقینا\\\" واژه ی (ما) مشمول اهل یقین است ، پس خواهشمندم که بزرگان برما رخ برمتابند!!!!!!!!!!!

0+0-

سه‌شنبه 9 شهريور 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.