پرده سینما

جشنواره‌ تئاتر فجر امسال بدون بازار برگزار می‌شود

پرده سینما









در پی حذف بازار تئاتر ایران از سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر، امیر دژاکام که به عنوان مشاور جشنواره با این رویداد هنری همکاری دارد، گفت: بازار تئاتر و برخی از بخش‌های دیگر جشنواره در فراخوان امسال جشنواره تئاتر فجر وجود ندارد اما کارکردهای آن‌ها در جشنواره سی‌ویکم وجود دارد.

جشنواره بین المللی تئاتر فجربه گزارش ایسنا وی ادامه داد: تلاش شده بعد از این، بازار تئاتر ایران به صورت دو سال یک بار برگزار شود تا در این فاصله حجم تولیدات افزایش پیدا کند و بازدهی ما نسبت به هزینه‌ای که انجام می‌دهیم، بیشتر شود.

دژاکام که خود در دوره‌های پیشین بازار تئاتر ایران حضور داشته است،یادآور شد: تا جایی که من اطلاع دارم سال گذشته بازدهی بازار تئاتر ایران چندان مناسب نبوده است، البته در این مدت یکسری مراودات آزاد میان گروه‌ها و تولیدکنندگان تئاتر شکل گرفته که خود کافی است و شاید با کمی احتیاط بتوان در این بخش به بهینه‌سازی رسید.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه در این مدت برخی از هنرمندان و حتی گروه‌های دانشجویی توانسته‌اند، مراوادتی را به طور مستقل انجام دهند، اضافه کرد: امسال هم زمینه برای هر گونه همکاری ممکن فراهم است زیرا تعدادی از مدیران تئاترها و کمپانی‌ها حضور دارند و نمایش‌ها را ارزیابی و انتخاب می‌کنند.پ

او در پاسخ به این پرسش که شرایط اقتصادی کشور در سال جاری چقدر در این تصمیم‌گیری تاثیرگذار بوده است؟ توضیح داد:‌مسلماً شرایط اقتصادی امسال با سال گذشته بسیار متفاوت شده اما در مورد جشنواره تئاتر فجر، مسئولان، تصمیم دارند تا بودجه‌ای کم نشود چرا که کل برگزاری جشنواره برای مملکتی مثل ایران هزینه چندانی ندارد.

دژاکام با تاکید بر جایگاه جشنواره تئاتر فجر گفت: از بودجه‌های جشنواره‌ها خبر ندارم ولی امیدوارم کم نشده باشد چون جشنواره‌های فجر اتفاقاتی فرهنگی است و حیف است که به لحاظ بودجه دچار کمبود شود البته همان طور که اشاره کردم مسئولان گفته‌اند تلاش می‌کنند از نظر بودجه آسیبی به جشنواره‌های فجر وارد نشود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با این حال طبیعی است در این شرایط به فکر بهینه‌سازی بیشتر باشیم. خروجی بازار تئاتر ایران در سال‌های گذشته را ارزیابی کنیم و در سیاست‌گذاری‌های آن بازنگری داشته باشیم.

سرپرست گروه تئاتر ماهان در ارزیابی کلی بازار تئاتر ایران توضیح داد: به عنوان یک هنرمند فکر می‌کنم باید پکیجی از تئاتر ایران فراهم و این پکیج را عرضه کنیم. لازم نیست بازار تئاتر حتما در یک سالن بزرگ برگزار شود بلکه می‌توان با یک نرم‌افزار، تولیدات تئاتر ایران را به کمپانی‌های مختلف خارجی معرفی کرد.

امیر دژاکام در پایان صحبتش گفت: لازم است کشور ما هم مانند دیگر کشورها، یک کمپانی برای معرفی تئاتر ایران داشته باشند تا همه این امور از طریق این کمپانی انجام شود.

بازار تئاتر ایران اتفاقی بود که در دوره‌های اخیر جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شد.

در این بازار که در لابی تالار وحدت برپا می شد، گروه‌های تئاتری فرصت داشتند محصولات خود را در قالب دی وی دی،‌ عکس، پوستر، بروشور و ... به میهمانان خارجی جشنواره تئاتر فجر عرضه کنند.

این بازار به ابتکار محمد اطبایی کارشناس بین‌الملل سینمای ایران است، شکل گرفته بود.معمولاً برنامه‌ریزی جشنواره تئاتر فجر به گونه‌ای بود که این بازار پیش از شروع بخش صحنه‌ای برپا شود تا برپایی آن با برنامه اجرای نمایش‌ها تداخل پیدا نکند.

از جمله گروه‌های که در بازار تئاتر ایران شرکت کردند می‌توان از دن کیشوت به سرپرستی علی‌اصغر دشتی،‌ بدن دیوانه به سرپرستی یاسر خاسب، یاس تمام به سرپرستی زهرا صبری، درخت سیب گروه خواهران میرزا حسینی، تی تو وک به سرپرستی ابراهیم پشت‌کوهی، ماهان به سرپرستی امیر دژاکام و ... اشاره کرد ضمن اینکه برخی از هنرمندان مانند پانته‌آ بهرام، افشین هاشمی و ... به صورت فردی غرفه‌هایی را در بازار تئاتر ایران داشتند.

 


 تاريخ ارسال: 1391/10/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.