پرده سینما

اجرای نمایش «یرما» دکتر علی رفیعی در ایرانشهر قطعی شد

پرده سینما


 







سرانجام قرار‌داد اجرای نمایش یرما به کارگردانی دکترعلی رفیعی با تماشاخانه‌ ایرانشهر امضا شد تا این کارگردان باسابقه تئاتر ایران از اوایل خرداد‌ماه نمایش جدید‌ش را به صحنه ببرد.

دکتر علی رفیعیدکتر رفیعی که 7 دی‌ماه قرار‌داد این نمایش را با تماشاخانه‌ ایرانشهر امضا کرده است به ایسنا گفت: مدیریت تماشاخانه ایرانشهر قول همه‌گونه همکاری داده است و احساسم این بود که ایشان با صمیمیت سخن می‌گوید.

وی ادامه داد: با وجود این‌که تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان از نظر داشتن سالن تمرین در مضیقه است، آقای سرسنگی مدیریت این مکان قول داد که در این زمینه هم از ما حمایت کند.

علی رفیعی در ادامه درباره‌ شروع تمرین و اجرای نمایش یرما توضیح داد: درخواست من این بود که سالن تمرین را از هفته‌ بعد در اختیارمان بگذارند، چرا که اجرای نمایش ما از پنجم خرداد‌ماه آغاز می‌شود و قرار است از ابتدای خرداد‌ماه سالن را در اختیار داشته باشیم.

این هنرمند که قصد دارد، این نمایش را با تعدادی از نسل جدید بازیگران گروهش به صحنه ببرد درباره ترکیب بازیگران این اثر نمایشی گفت: در آغاز باید ببینم بازیگرانی که در کارگاه من حضور داشتند، بعد از گذشت چند ماه هنوز امکان حضور در تمرین ما را دارند یا نه و اگر نداشتند چون نمی‌خواهم خللی در اجرای نمایش ایجاد شود، ناچارم بازیگرانم را از نو انتخاب کنم.

کارگردان نمایش‌های شکار روباه و در مصر برف نمی‌بارد متذکر شد: یا باید همه بازیگران کارگاه حضور داشته باشند یا تعداد بسیار اندکی از آنها را نگه می‌دارم و ناچارم دیگر بازیگران را از بیرون گروه انتخاب کنم. البته با توجه به این‌که همه آنها جوان و فعال بودند، ممکن است برنامه‌های دیگری برای خودشان طراحی کرده باشند و این کاملا طبیعی است که اگر چنین شود باید سراغ طیف دیگری از بازیگران بروم.

علی رفیعی در عین حال بازیگران شرکت‌کننده در کارگاه آموزشی خود را بهترین گزینه‌های موجود برای نمایش یرما توصیف و تصریح کرد: همه آنهایی که انتخاب کرده بودم، برایم بازیگرانی کاملاً حرفه‌ای بودند، مسلماً نمی‌توانم یرما یا خوان بهتر از بازیگرانی که انتخاب کرده‌ام پیدا کنم، چرا که در مورد توقعاتم نسبت به توان، هنر و ارزش حضوری بازیگر روی صحنه به هیچ وجه کوتاه نمی‌آیم بنابراین اگر کسی از بیرون گروه به نمایش ما نگاه کند نمی‌تواند تشخیص بدهد اینها بازیگران حاضر در کارگاه هستند.

او این بازیگران جوان را افرادی بسیار مستعد و درخشان توصیف کرد که با علاقه کار می‌کنند.

رفیعی ادامه داد: ایده‌ال برای من این است که همه آنها حضور داشته باشند، اما اگر به هر دلیلی نشد ناچارم دست به کاری بزنم تا بتوانم گروهی یک‌دست داشته باشم و ممکن است از میان بازیگران ثابتی که همیشه با من کار کرده‌اند و دوستان نزدیکم هستند برخی را دعوت کنم تا به ما بپیوندند.

او که در هفته جاری جلسه‌ای با بازیگران کارگاه خود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه با این مسئله کنار نمی‌آیم که با بازیگرانی همکاری کنم که در آن واحد در چند پروژه حضور داشته باشند آنچه که متاسفانه بلایی رایج شده و به پیکره تئاتر ما لطمه وارد می‌آورد.

کارگردان نمایش‌های عروسی خون و کلفت‌ها به ایسنا اضافه کرد: علاقه من برای کارکردن با بچه‌های کارگاه این است که آنها تمام مدت در اختیار کار هستند و با نوعی شیدایی و عشق تمرین می‌کنند.

او در ادامه به یکی دیگر از مشکلات نمایش یرما اشاره کرد و افزود: طراحی صحنه ما قدری پیچیده و تدارکاتش دشوار است، از سوی دیگر روال‌ کار خانه هنرمندان به این شکل است که در مقام تهیه‌کنندگی اثر قرار نمی‌گیرد بلکه سالن و امکانات را در اختیار گروه‌ها می‌گذارند و ما هم از هیچ جای دیگری حمایت نمی‌شویم.

علی رفیعی ادامه داد: با این شرایط فقدان حمایت موجب می‌شود در تهیه دکور، آکسسوار و لباس‌ها دچار مشکل شویم زیرا در تماشاخانه ایرانشهر بعد از اجرای نمایش فروش گیشه به گروه پرداخت می‌شود، در حالی که ما برای شروع کارمان نیازمند کمک‌هزینه هستیم به همین دلیل به شدت دنبال اسپانسر هستم و امیدوارم با بهره‌گیری از حمایت‌های مالی بتوانیم هرچه زودتر شرایط اجرای نمایشمان را فراهم کنیم.

پیش از این قرار بود، علی رفیعی نمایش یرما را در تالار وحدت به صحنه بیاورد اما به دلیل مشکلاتی که با این تالار بوجود آمد، اجرای یرما در تالار وحدت منتفی شد.


 تاريخ ارسال: 1391/10/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.