پرده سینما

خوشحالی من آشتی مخاطبانی است که برای دیدن تئاتر به مرکز شهر نمی روند؛ گفتگو با کارگردان نمایش «چاله»

پرده سینما









اجرای نمایش چاله به نویسندگی و کارگردانی سهیل بیرقی و با حضور بازیگران مطرح و نام آشنایی همچون: اندیشه فولادوند، عمار تفتی و عاطفه نوری در تماشاخانه پارین (موزه ساعت) بهانه ای شد تا خبرنگاران حوزه تئاتر سایت پرده سینما به دیدن این نمایش بنشینند و در همین رابطه گپ و گفت کوتاهی با کارگردان این نمایش داشته باشند.

 

نمایی از نمایش چاله- کمی از سوابق کاری خودتان برای خوانندگان سایت پرده سینما بگویید.

  - من نزدیک به 9 سال دستیار اول کارگردان و برنامه ریز در پروژه های سینما بوده ام و با کارگردانان زیادی از جمله آقایان: رسول صدرعاملی، عبدالرضا کاهانی، واروژ کریم مسیحی، پرویز شیخ طادی، حسن فتحی، بهرام بهرامیان، سیروس مقدم و غیره همکاری داشته ام و به موازات جریان کار در سینمای به اصطلاح حرفه ای که در شاخه برنامه ریزی و دستیار اولی بود بیشتر آشنایی با فضای حرفه ای و تجربه کردن در کارهای دیگرانی بود که برای من آموزنده بود و این تجربیات برای من جمع شد و مخلوط شد با فضا و دغدغه شخصی من که با موازات کار در محیط حرفه ای دلمشغولی های شخصی ام که نوشتن چه در حوزه نمایشنامه و یا فیلمنامه است پیش رفت و بعد از مدت ها کار نزدیک به 6 سال پیش این نمایشنامه نوشته شد و قرار بود فیلمی از روی آن ساخته شود که بنا به دلایل مختلفی این امر محقق نشد و پس از آن  این متن نوشته شد و من در کمال نا امیدی آن را به جریان انداختم و در نهایت با اجرای آن موافقت شد.

- این نمایش چندمین کار شما در مقام کارگردان است؟

  - این اولین کار حرفه ای من در تئاتر است، من قبلاً چندین فیلم کوتاه را کارگردانی کرده بودم اما به صورت رسمی و مستقل و برای کاری که جنبه مخاطب عام و رسمیت نظارتی از وزارت ارشاد داشته باشد این اولین کارم محسوب می شود.  

- چرا برای اجرای نمایشتان چنین مکان نسبتاً دور افتاده ای را در نظر گرفته اید؟

  - من تنها یک گزینه داشتم و آن تماشاخانه پارین بود. من در تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر، تالار استاد انتظامی، تالار مولوی و حتی فرهنگسرای نیاوران نزدیک به یک سال رفتم و آمدم و متن ارائه دادم اما خوشبختانه و یا متأسفانه به دلیل حساسیت هایی که این متن داشت  اجرای آن را نپذیرفتند و گفتند متن شما با سیاست های سال ما مغایرت دارد. تنها جایی که من  متن را ارائه دادم و آنقدری که بحث نظارتی در دیگر تالارها سنگین بود در آنجا حاکم نبود این مکان بود اما اولویت من برای اجرای چاله تماشاخانه ایرانشهر بود که به صورت خودجوش مخاطب دارد اما در اینجا ما باید کاری کنیم که مردم به نقطه ای از شهر بیایند و تئاتر ببیند که کار بسیار سختی است اما من چون اعتقاد دارم که کار کردن بهتر از کار نکردن است تصمیم گرفتم انرژی مضاعفی بگذارم و به همین دلیل کار را برای اجرا به این مکان آوردم.

نمایی از نمایش چاله- اما امکانات این تماشاخانه برای اجرا خیلی ضعیف است، با این امکانات ضعیف چه می کنید؟

  - اینجا تماشاخانه نیست و از نظر من لیاقت نام تماشاخانه را هم ندارد اینجا یک زیرزمین و عمارت متروکه بوده که شخصی آمده و این زیرزمین را تماشاخانه کرده و چندین دست صندلی دست دوم هم خریداری کرده و در اینجا کار گذاشته است، این اولین باری است که من می بینیم در تماشاخانه ای اتاق فرمان داخل سالن نیست، صدایی که ما می شنویم با میکروفونی است که زیر صندلی ها کار گذاشته ایم و با یک دوربین قدیمی تصاویر بازیگران را روی صحنه می بینیم و نورهایمان را از طریق آن هماهنگ می کنیم. اما با تمام معایبی که این سالن دارد برای کار ما حسن دارد چون کار ما در زیر زمین اتفاق می افتاد و برای ما استفاده از این مکان توفیق اجباری شد. ما برای اجرای این کار این مکان را به طور کامل بازسازی کردیم، رنگ دیوارهای اینجا روز اول قرمز بود و ما با هزینه شخصی خودمان تمامی آن ها را رنگ کردیم و به اینجا سر و شکل یک تماشاخانه دادیم که بعد از کارهایی که ما انجام دادیم تازه می شود اسم اینجا را تماشاخانه گذاشت.

- اما با تمامی این تفاسیر نمایش شما مخاطب خاص تئاتر را به دلایل مختلف از جمله دوری راه از مرکز شهر نمی تواند جذب نماید با این مشکل چه می کنید؟

  - به صورت مطلق نمی توان گفت که تماشاگران حرفه ای تئاتر به اینجا نمی آیند چرا که در این مدت خیلی ها به این مکان آمده اند، اما بزرگترین خوشحالی من آشتی مخاطبی است که برای دیدن تئاتر به مرکز شهر نمی رود و به نظرم این اولین باری است که در این جغرافیا نمایشی اجرا می شود و بسیاری از مردمی که برای دیدن نمایش ما به اینجا آمده اند بارها به ما گفتند که این اولین باری است که به تئاتر می روند و این برای ما بسیار خوشحال کننده است.

- آیا شما برای هزینه های کار تهیه کننده ای هم داشته اید؟

  نمایی از نمایش چاله- خیر، این کار صد در صد با هزینه شخصی است و برادر من سامان بیرقی تهیه کننده این نمایش است و کل پول اجرای این نمایش شخصی است و تمامی هزینه های ما از گیشه است، جالب است بدانید در تمامی سالن ها 20 درصد فروش گیشه را سالن بر می دارد و 80 درصد آن به طرف دوم قرارداد می رسد اما در اینجا با وجود این امکانات محدود و ضعیف سالن 30 درصد فروش را برای خود برداشته و تنها 70 درصد فروش به ما می رسد. اما ما با تمامی این اوصاف ادامه دادیم چرا که برای ما کلی دلیل برای کار کردن بود. اما از همه چیز سخت تر برای ما این است که ما حتی ریالی برای اجرای این نمایش از مرکز هنرهای نمایشی بودجه نگرفتیم و تمامی هزینه کار را به صورت شخصی تقبل کرده ایم.

- با توجه به اینکه مرکز هنرهای نمایشی هیچگونه حمایت مالی از شما نکرده آیا در بحث فیلتر و نظارت هم آسان تر عمل نموده است؟

  - بحث فیلتر نیست، مرکز هنرهای نمایشی از ما هیچ حمایت مالی نداسته و ما  هم ترجیح داده ایم که با هزینه شخصی این کار را انجام دهیم تنها امکانی که مرکز هنرهای نمایشی برای ما داشته به وجود آوردن چنین سالنی برای امثال من بوده است اما در بحث نظارت مرکز هنرهای نمایشی در اینجا هم مثل مابقی مکان ها عمل می کند و هیچ تفاوتی با جاهای دیگر ندارد.

- از نظر تبلیغات و جذب تماشاگر چه کارهایی را انجام داده اید، آیا از این نمایش استقبال شده است؟

  - شگفت آور ترین نکته ای که برای من وجود دارد استقبال بسیار خوبی است که از این نمایش شده است من در ابتدا فکر می کردم تنها دارم کاری را انجام می دهم که تعداد معدودی از دوستانمان می آیند و کار را می بینند اما به شکل عجیبی تماشاگر عام هم از این نمایش استقبال کرد و تماشاگران خاص نیز با رضایت از دیدن نمایش اینجا را ترک کردند. در مورد تبلیغات هم ما بنر و پوستر در مکان های مختلف زدیم و حتی برای این کار تیزری را هم ساختیم که البته در هیچ کجا به نمایش درنیامد و پخش نشد. به عقیده من مهمترین نکته ای که در مورد تبلیغات وجود دارد تبلیغات سینه به سینه است که به واسطه همین هم ما بعد از سی و خرده ای اجرا که داشته ایم هر شب به صورت فول اجرا رفته ایم و این نکته بسیار برای ما جالب بود.

- چظور شد برای چاله به بازیگران مطرح سینما رسیدید؟

  - بازیگر خوب، بازیگر خوب است به نظر من تفاوتی میان بازیگر تئاتر، رادیو، تلویزیون و یا سینما وجود ندارد. اصلی ترین فاکتور برای من تنها جنبه حرفه ای بازیگران نبود بلکه یار و همراهی آن ها بود و خدا شکر بزرگترین بخت من پذیرفتن این دوستان بود که با دل آمدند و کار می کنند و در اینجا از همه آنها سپاسگذاری می کنم.

- اجراهای چاله تا کی ادامه خواهد داشت؟

  - اجراهای ما تا 24 دی ماه ادامه خواهد داشت که به دلیل ایام عزاداری در هفته آتی تنها 7 شب دیگر می توانیم میزبان علاقمندان برای اجرای این نمایش باشیم.


 تاريخ ارسال: 1391/10/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.