پرده سینما

نشست خبری دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزار شد

پرده سینما









همزمان با انتشار فراخون سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اولین نشست رسانه ای این دوره از جشنواره ، 11 اردیبهشت ماه، در محل تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

 

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجربه گزارش سایت پرده سینما، در این نشست که اجرای آن را محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر بر عهده داشت، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، با اشاره به اینکه مشکلات مالی برای جشنواره تئاتر فجر وجود نخواهد داشت، گفت: جشنواره تئاتر فجر اعتبار تئاتر ایران است و نمی خواهیم با نبود امکانات، خدشه ای به این رویداد وارد شود و اگر هم در زمینه بودجه اتفاقی بیافتد، جشنواره تئاتر فجر همچنان به قوت خود باقی است. این در حالی است که ما از انواع سلایق فکری، سنی و سیاسی برای نوشتن اساسنامه جشنواره تئاتر فجر، بهره گرفته ایم.

آشنا سپس به اجرای عمومی آثار بخش چشم انداز اشاره کرد و گفت: از سال 91 تمام تعهداتی که برای اجرای عمومی وعده داده شده بود، محقق شد و سال گذشته دو برابر چشم انداز سال 90 شاهد اجرای عمومی آثار بودیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار کرد: علاوه بر این، پنج اثر استانی در استان ها به اجرای عموم رسید و دو نمایش استانی نیز در تهران به صحنه رفتند. بنابراین در این دوره نیز آثار بخش چشم انداز به اجرای عموم خواهند رسید. در رابطه با آئین نامه شورای نظارت و ارزشیابی هم به منظور انجام امور مربوط، این آئین نامه را برای بررسی و ابلاغ به شورای فرهنگی ارسال کرده ایم و اکنون منتظر پاسخگویی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای عموم آثار اولویت بندی کرده ایم که نسبت به سال گذشته این تعداد دو برابر شده است و قطعا امکان اجرای عمومی برای تمامی آثار با توجه به محدودیت سالن و زمان وجود ندارد.

در ادامه نشست، قادر آشنا با اشاره به موضوعات محوری که در فراخوان این دوره آمده است، گفت: آثاری که برای دهه فجر و با موضوع انقلاب اسلامی در جشنواره شرکت کنند، به هر دو این آثار توجه و تاکید خواهیم داشت، که این توجه همواره در طول سال نیز وجود دارد. چرا که اگر ملتی به هویت و فرهنگ خود توجه کند، ماندگار خواهد شد و هویت آن ملت کمترین آسیب را خواهد دید. ایران اسلامی دارای یک فرهنگ و تاریخ کهن است؛ بنابراین باید از هویت و فرهنگ خودمان دفاع کنیم و اگر برای مثال نویسنده ای متنی را در این باره به نگارش در می آورد که به لحاظ محتوا در شان ایران است از آن استقبال خواهیم کرد.

عالی زاد نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: در واقع این مباحث، محورهای مورد تاکیدمان هستند. بعد از پیروزی انقلاب، 31 دوره  جشنواره تئاتر فجر برگزار شده و اکنون در آستانه دوره سی و دوم هستیم و تاکید بر روی مضامین انقلاب در تمامی دوره ها وجود داشته است .

وی تصریح کرد: زمانی که می خواهیم در عرصه بین المللی چیزی را ارائه کنیم، باید دستاورد فرهنگ و انقلاب مان باشد بنابراین آثاری که حول این محور قرار بگیرند، در اولویت انتخاب خواهند بود و این محورها تنها به صورت تشریفاتی در فراخوان ذکر نشده است.

اسماعیل عالی زاد، دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در ادامه سخنان خود با اشاره به انتشار فراخوان پوستر جشنواره گفت: گروهی از هنرمندان آثار قابل توجهی را به دبیرخانه ارسال کرده اند که پس از مرحله داوری، پوستر جشنواره سی و دوم معرفی خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش از انتشار فراخوان از نظرات صاحب نظران و کارشناسان و همچنین نقاط قوت دوره های گذشته جشنواره، بهره گرفتیم و براساس آن فراخوان دوره جدید را منتشر کردیم.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به انتشار فراخوان که چندی پیش در رسانه ها منتشر شد، اظهار کرد: از دو منظر می توان به این قضیه نگاه کرد. در مقوله بیرونی به هنگام بودن انتشار فراخوان مورد توجه است و به نظرم انتشار فراخوان به هیچ وجه زود هنگام نبوده است. علاوه بر این، به هنگام منتشر شدن فراخوان باعث خواهد شد تا تولید کنندگان آثار تحت فشار و تنگنای زمانی قرار نگیرند.

عالی زاد در ادامه به مقوله درونی انتشار فراخوان اشاره کرد و افزود: اجراهای صحنه ای در این دوره در دو بخش کاملا مجزا برقرار است. یکی آثار بخش مرور و دیگری بخش تولیدات جدید که به لحاظ وزنی می توان گفت که بخش مرور سنگین تر و وزین تر خواهد بود.

وی با اشاره به انتخاب داوران این دوره، خاطرنشان کرد: داوران کسوت استادی و پیش کسوتی دارند و اگر نتوانستند کسی را به قاعده خودشان تربیت کنند باید رفت و دید در بحث آموزش چه اتفاقی رخ داده است، که امیدوارم از این پس در حوزه دانشگاه ها و با تدبیر مرکز هنرهای نمایشی، اشخاصی را که در این حوزه فعالیت دارند، آموزش دهیم.

تمرکز اصلی مان در این دوره بر کیفیت آثار است

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تصریح کرد: جشنواره سی و دوم یک جشنواره پر اثر نخواهد بود و شاید حدود 70 تا 80 اثر در جدول جشنواره قرار گیرد. در واقع تمرکز اصلی مان بر روی کمیت نیست؛ بلکه روی کیفیت تاکید داریم.

عالی زاد سپس بیان کرد: یکی از مراحلی که می توانیم ارتقاء کیفیت را تحقق بخشیم برمی گردد به حوزه انتخاب و داوری و مطمئنا از چند وجه می توان به این قضیه نگاه کرد: اول اینکه هیئت انتخاب و داوران چه کسانی می توانند باشند؛ چراکه این امر می تواند بر افزایش و ارتقاء کیفیت آثار و بالعکس تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: نقاط ضعف شامل هر بخشی که باشد در فرآیند تعامل و همکاری می تواند برطرف شود. اگر می خواهیم کیفیت داشته باشیم، باید گام به گام مراحل را دنبال کنیم که در این راستا ورود متن، بحث اول کنترل کیفی آثار است.

عالی زاد با اشاره به اینکه این دوره را با جدیت تمام و تاکیدی که مدیرکل هنرهای نمایشی دارد با آئین نامه های اجرایی برای تک تک مراحل دنبال خواهد کرد، افزود: از این جمله می توان به آئین نامه انتخاب داوران، چگونگی داوری و چگونگی نظارت بر امر داوری اشاره کرد.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با بیان اینکه اعتبار یک جشنواره به آثاری است که در آن اجرا می شود، تصریح کرد: در کیفیت آثار باید دید که پتانسیل تئاتر ایران چه میزان است و این امر بر می گردد به هنرمندان و کسانی که در این عرصه فعالیت داشته و دستی بر آتش دارند. به عنوان شخصی که در دبیرخانه فعالیت می کنم، نمی توانم از زاویه دید آنها سخنی به میان آورم، ولی قطعا برای افزایش کیفیت تلاش خواهیم کرد.

عالی زاد خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دو مرحله ای بودن انتخاب آثار است و احتمال دارد بخش مسابقه تئاتر ایران را به دو زیر مجموعه مسابقه تقسیم کنیم.

وی با بیان اینکه در این دوره توجه ویژه ای بر روی نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی خواهند داشت، گفت: از هم اکنون در حال رایزنی برای نحوه برگزاری و انتخاب موضوعاتی که قرار است مورد بررسی واقع شود، هستیم. همچنین این فراخوان نشان می دهد که بازار تئاتر ایران برای بار چهارم برگزار خواهد شد.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر طی سخنانی با اشاره به اینکه انتخاب آثار بخش بین الملل در این دوره به تعویق نخواهد افتاد، بیان کرد: تلاش می کنیم تا قبل از اینکه نیمه اول سال به پایان برسد، مرحله انتخاب آثار و رایزنی ها و مذاکرات را به عمل آوریم.

وی افزود: در فراخوان این دوره با این مقوله مواجه می شوید که جشنواره بین المللی دارای ضوابطی خواهد بود که مشخص می کند جشنواره سی و دوم پذیرای چه مضامینی است و قرار دادن این مضامین در فراخوان بین المللی، باعث می شود جشنواره نسبت به گذشته از تشخص بالاتری برخوردار شود.

عالی زاد با اشاره به اینکه بخش نگاه نو و تجربه های نو از فراخوان حذف نشده است، اظهار کرد: در واقع این بخش تحت عنوان تئاتر نسل نو در فراخوان آمده است؛ چرا که واژه نگاه نو، تعابیر مختلفی را در بر می گرفت، ولی نام کنونی کاملا مشخص بوده و یک تعبیر را در برمی گیرد.

وی با بیان اینکه در فراخوان جشنواره هیچ محدودیت سنی، جنسی و گروهی وجود ندارد، گفت: در بخش تئاتر نسل نو حداکثر سن 30 سال مطرح شده و اشخاصی که بالای 30 سال هستند، قطعا می توانند در بخش های دیگری همچون بخش چشم انداز آثار خود را ارائه دهند.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ادامه به بحث بودجه جشنواره اشاره کرد و افزود: بودجه بندی جشنواره سی و دوم تا اوایل خردادماه تکمیل می شود که پس از کامل شدن آن را به مدیرکل هنرهای نمایشی تقدیم خواهیم کرد.

وی در این خصوص اظهار کرد: در پیش نویس اساسنامه نیز آمده است که دبیرخانه جشنواره باید حداکثر تا پایان خردادماه همان سالی که جشنواره برگزار می شود، بودجه بندی خود را تقدیم اداره کل هنرهای نمایشی بکند.

عالی زاد خاطرنشان کرد: قطعا در این جلسه نمی توان حدود و رقم بودجه را هم اعلام کرد، با این حال گروه برآورد بودجه هم اکنون در حال پی گیری این امر در دبیرخانه هستند.

گفتنی است طبق اعلام دبیر جشنواره، سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 24 دی تا 12 بهمن ماه و همزمان با هفته وحدت و ایام دهه فجر برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/2/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.