پرده سینما

جمعی از فعالان حقوق کودکان از برنامه «ماه عسل» و احسان علیخانی انتقاد کردند

پرده سینما









کودکان اشیائی نیستند که دست به دست بچرخند! آن‌ها انسانند و ما بزرگتر‌ها حق نداریم از آن‌ها برای منافع خود استفاده کنیم!

 

احسان علیخانی مجری برنامه ماه عسلکودکان اشیائی نیستند که دست به دست بچرخند! آن‌ها انسانند و ما بزرگتر‌ها حق نداریم از آن‌ها برای منافع خود استفاده کنیم! رفتاری که با این کودک شد، از نظر ما نه تنها نقض کرامت انسانی یک کودک بود، بلکه سوء استفاده‌ای بود از احساسات مردم برای پوشاندن ناکارآمدی سیاست‌های ساختاری که ریشه در تاریخی چندین ساله دارد و فقر و محرومیت برای میلیون‌ها کودک در ایران در پی داشته است.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه جمعی از فعالان حقوق کودکان، حقوق زنان، هنرمندان، روزنامه نگاران، دانشجویان و مردم در انتقاد از نقض حریم و حقوق کودکان در برنامه ماه عسل به شرح زیر است:

نقض حقوق کودکان، توهین به کرامت انسانی و استفاده‌های ابزاری از کودکان در رسانه‌های رسمی همچنان ادامه دارد. هنوز اتفاقات تلخ حاصل از عملکرد صدا و سیما نظیر خودکشی دو کودک تحت تاثیر سریالی‌های تلویزیونی ماه رمضان را فراموش نکرده‌ایم که با شکلی جدید از نقض حریم و حقوق کودکان و سوء استفاده از احساسات شهروندان رو به رو شده‌ایم.

در یکی از قسمت‌های برنامه ماه عسل در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۲، شاهد برخورد زننده و رفتار ضد انسانی با کودکی بودیم که به دلایلی از داشتن سرپرست محروم بوده است. رفتاری که با این کودک شد، از نظر ما نه تنها نقض کرامت انسانی یک کودک بود، بلکه سوء استفاده‌ای بود از احساسات مردم برای پوشاندن ناکارآمدی سیاست‌های ساختاری که ریشه در تاریخی چندین ساله دارد و فقر و محرومیت برای میلیون‌ها کودک در ایران در پی داشته است. تناقض بزرگ چنین برنامه‌هایی در این است که مدام ادعاهایی درباره جامعه نیکوکار و خیر مطرح می‌کنند، اما واقعیت تلخ چیزی نیست جز گسترش فقر و آسیب‌های اجتماعیِ ماحصل عملکرد سیاست گزارانی که توجهی به فرودستان ندارند.

 ما معتقدیم که برای تغییر و بهبود زندگی انسانی مشارکتی همگانی لازم است و برای بهبود وضعیت کودکان ایران تلاش می‌کنیم، اما به عنوان مردمان این کشور حق داریم بپرسیم چرا خانواده‌ای که فرزند خوانده خود را از دست داده است به تلویزیون می‌آورند و احساساتشان را تحریک می‌کنند تا بر شمار بینندگان خود بیافزاید؟ و بر کدام اساس ناگهان کودکی بی‌سرپرست را به عنوان «هدیه» به روی سن می‌آورند و به خانواده مذکور «اهدا» می‌کنند؟ کودکی بهت زده که نمی‌دانست در آن موقعیت چه عکس العملی باید نشان دهد.

کودکان اشیائی نیستند که دست به دست بچرخند! آن‌ها انسانند و ما بزرگتر‌ها حق نداریم از آن‌ها برای منافع خود استفاده کنیم!

ما امضاکنندگان این بیانیه، ضمن هشدار به مسئولان، جامعه مدنی و رسانه‌ها درباره بی‌تفاوتی و نقض مکرر حقوق کودکان و کرامت انسانی شهروندان به عملکرد این رسانه عمومی در قِبال کودکان معترضیم و ضمن تاکید بر اینکه این رفتار لزوما نه ماحصل عملکرد یک مجری بلکه ماحصل عملکرد یک سیستم است، خواهان آنیم که:

۱- احسان علیخانی (مجری)، کارگردان و تهیه کننده برنامه ماه عسل و همچنین مدیر شبکه سه سیما به طور رسمی از این کودک، مردم و کودکان ایران به خاطر این رفتار ضد انسانی و برخورد کالایی با کودک حاضر در برنامه، عذر خواهی و ترتیبی اتخاذ کنند تا دیگر شاهد چنین رفتارهایی نباشیم. ما ضمن احترام به رفتار شایسته این زوج گرامی در پذیرفتن سرپرستی یک کودک معلول خواستار آنیم که سازندگان برنامه توضیح دهند فرآیند پذیرش فرزندخواندگی که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران که شامل احراز شرایط مشخص بنا به نظر دادگاه قانونی و یک دوره آزمایشی ۶ ماهه است چه طور بدون اطلاع زوج حاضر در برنامه طی شده است، در حالی که ظاهرا این زوج بی‌خبر از اتفاقی بودند که در برنامه افتاد؟ آیا این مراحل طی نشده یا طی شده است و ما شاهد یک سناریوِ از پیش نوشته بوده‌ایم؟

۲- سازمان بهزیستی توضیح دهد که بر چه اساسی، صلاحیت این خانواده برای قبول فرزندخوانده تایید نشده است و بر اساس چه مستنداتی بدون اطلاع قبلی این خانواده، دوباره صلاحیت آن‌ها مورد تایید قرار گرفته است؟ اگر اظهارات خانم حاضر در برنامه درست باشد بدین معنی است که بهزیستی برای یک نمایش تبلیغاتی نظر خود را تغییر داده است. همچنین جای سوال است که آیا سازمان بهزیستی، مددکار یا کار‌شناسی ندارد که نادرست بودن این رفتار مجری را پیش از پخش برنامه یادآوری کرده باشد؟ بدا به حال سازمانی که وظیفه‌اش بهبود شرایط فرودستان است اما در عمل این گونه و خارج از اصول حرفه‌ای عمل می‌کند!

به امید تحقق حقوق کودک و جهانی شایسته برای همه کودکان.

اسامی هزار نفر از امضاکنندگان این نامه در خبرگزاری موجود است.


 تاريخ ارسال: 1392/5/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.