پرده سینما

نقد و بررسی برنامه «ماه عسل» با حضور احسان علیخانی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد

پرده سینما









 

 

 

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل با حضور احسان علیخانی مجری این برنامه، محمد حسین لطیفی، (کارگردان سینما و تلویزیون) شریعت پناهی (مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما)، حسام‌الدین آشنا مدرس دانشگاه و جمع کثیری از نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد.

 

نشست برنامه ماه عسلبنابر این گزارش در این مراسم که به دلیل تبلیغات گسترده فرهنگسرای رسانه با حضور چند هزار نفری علاقه مندان احسان علیخانی همراه بود که باعث شلوغی بیش از حد و ازدحام بسیار در اطراف فرهنگسرا شده بود و اعتراض تمامی اهالی واقعی رسانه را درپی داشت. مراسم با حضور بالای نمایندگان برگزار شد که البته سروصدای علاقمندانی که هنوز پشت درها حضور داشتند، تمرکز خبرنگاران و حتی انسان علیخانی را مشکل کرده بود.

شریعت‌پناهی در این مراسم گفت: این کار در اواخر سال 91 شروع کردیم و شاید یک از دلایل پربازدید بودن این برنامه تلاش شبانه روزی عوامل واحسان علیخانی بود.

آنچه که شما ملاحظه کردید زحمت دوستان بود، از دوستان دکور تا محتوا و کارگردانی کار.خیلی خوشحالم که این برنامه به ثمر نشسته و امیدوارم تیم تولید ماه عسل با یک نیروی جدید و طرح جدید پیش تولید ماه عسل سال آینده را شروع کنند.

در ادامه این مراسم احسان علیخانی روی سن حاضر شد و گفت: صادقانه ماجرا این است که طرح و ایده ماه عسل از سال 86 شروع شد که همان موقع هم آقای شریعت پناه مدیر گروه‌ ما بود.

وی افزود: سال 86 شبکه سوم پیشنهادی به من داد که من چند سالی بود تجربه اجرا را داشتم چون قبل از اجرا چند وقتی کار مستند انجام می‌دادم در آن زمان یک نوع جسارت می‌خواست که برنامه تلویزیونی را برای اجرا به دست بگیرم. این بود که ما به سراغ مردم رفتیم، اوایل شاید خیلی دوستان به گرفتن این اتفاق امیدوار نبودند اما با گذشت چند قسمت توانست ارتباط برقرار کند. به نظرم گل بزرگ رسانه این است که اثبات کرده با خود خود مردم هم می‌توان برنامه ساخت و تا همین الان و ثانیه ما به عهدمان وفاداریم که ماه عسل متعلق به مردم عادی است.

نشست برنامه ماه عسلعلیخانی افزود: برنامه امسال ماه عسل تلاش همه دوستان بود. امسال حالمان خیلی خوب بود چون همه دوستان در تمام سال در حوزه‌های دیگر هم مشغول به کار هستند شاید به خاطر اتمسفر ماه مبارک رمضان است و من یادم نمی‌آید از 86 تا به حال کسی از جمع جدا شده باشد.

علیخانی خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم به 60 یا 70 درصد از توقع قبلی از برنامه رسیدیم و قطعاً این برنامه با استقبال تماشاگر رو به رو شده است و در این میان ماجرایی که مرا سرمست می‌کند این است که قصه افرادی که باید حرف می‌زدند شنیده شد.

علیخانی در پاسخ به سوال شاهین جمشیدی مجری این مراسم مبنی بر اینکه عده ای برنامه ماه عسل را برنامه ای تلخ نامیده‌اند گفت: من با این که می‌گویند ماه عسل تلخ است مشکل دارم. همواره اتفاقات جهان تلخ است و قطعاً در این مورد مشکلی نیست. شما آدم‌های زیادی را دیده‌اید که با روبرو شدن با صحنه‌ای متاثر نمی‌شوند ولی عده‌ای با یک اتفاق کوچک متاثر می‌شوند، من همیشه به مخاطبان گفته‌ام که اگر در برنامه همان برنامه حرفی می‌زند که شما می‌خواهید با او هم‌ذات پنداری کنید، قطعا این اتفاق خوبی است.

وی افزود: ما برنامه‌‌هایی داشتیم که فقط و فقط جالب و خنده دار بوده، اینکه این برنامه به این شکل پیش رفت دلیلش این است که ما خودمان انسان‌های شادی هستیم برنامه‌آی یک ساعت قبل افطار پخش می‌شود جلوتر از برنامه‌‌های دیگر شبکه‌های تلویزیونی است چون حال برنامه ما حال خوبی است و یکی از مزیت‌های خوب برنامه ما زمان پخش این برنامه بود.

مجری ماه عسل ادامه داد: من می‌توانم در دفترم بنشینم و کار روتین انجام بدهم اما با شکل ارتباط برقرار کردنمان می‌توانید بفهمید که ما چه سختی را تحمل کرده‌ایم. با آمدن یک ستاره به برنامه‌ها نه به درآمد‌ها اضافه می‌شود نه به محبوبیت من اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه خیلی‌ها می‌گویند علیخانی یک مداح مدرنیته است گفت: من در تاکتیک برنامه‌سازی با تاک‌شو موافق نیستم. حتی من در یک برنامه امسال نتوانستم جلوی خودم را بگیرم منتها این برنامه برنامه‌ای است که در این ژانر جا افتاده است، من یک وظیفه‌ای داشتم برای اینکه نقطه وصل بین روایتی که مهمان بیان می‌کند باشد برای اینکه حرف‌های مهمان کامل و تاثیرگذار به مخاطب منتقل شود.

علیخانی تاکید کرد: اینکه می‌گویند من مدح و ثنای آدم‌هایی را کردم که هرگز دیده نشدند من به شدت به این موضوع افتخار می‌کنم.

شریعت‌پناهی در ادامه این مراسم گفت: ما مهمانی دعوت نکردیم برای اینکه بحث را تلخ کنیم شاید بعضی از سوژه‌ها در حین روایت باعث می‌شود مخاطب اشکی هم بریزد ولی در بین این موضوعات، موضوعاتی بود که در آن امید جاری می‌شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که اکثر سوژه‌ها امید بخش بود همه داستان‌های ماه عسل نوعی خودباوری ایجاد می‌کرد ما خیلی از نظرات مردم را به آقای علیخانی منتقل نکرده‌ایم. نظر مردم بعد از هر برنامه به دست ما می‌رسید.

وی افزود: آقای علیخانی یک هفته قبل از ماه رمضان 80 سوژه به شبکه آوردند که از بین این 80 سوژه ما به 30 سوژه برای ایام ماه مبارک رسیدیم که کیس‌ها و سوژه‌ها از طریق نامه و ... به آقای علیخانی منتقل می‌شد دو سه تا از سوژه‌های مرتبط کند هم قرار می‌گرفتند. هم شبکه سه سیما هم سازمان خیلی دوست داشت که علیخانی هر سال باشد ولی در خارج از سازمان اتفاقاتی افتاد که شبکه و خود آقای علیخانی و یک مدت کوتاهی نباشد و تا موقع سال تحویل به هیچ برنامه نرود و گرنه خیلی از این حواشی‌ها امکان دارد که در خیلی از برنامه‌ها اتفاق بیفتد. انشاء‌الله که این حواشی‌ها پایان پیدا کند و ما هر سال علیخانی را در تلویزیون داشته باشیم. اساس کار امسال نقد بود و آقای علیخانی برای بهترین نقد جایزه گذاشتند. خیلی خوشحال هستیم و دست همه اهالی رسانه درد نکند که روند کار کمک کردند.

نشست برنامه ماه عسلدر ادامه علیخانی گفت:‌ من روزی در برنامه گفتم که برای عید فطر باید یک برنامه ویژه داشته باشیم که خیلی‌ها که به ما لطف داشتند ما را نقد کردند و من به اینها جایزه دادم.

وی افزود: من در حین برنامه به شدت رسانه‌ها را دنبال می‌کردم و به نقاط عطفی در در میان خبرها و یادداشت‌ها رسیدم. نقدهایی درست و کارساز را هم داشتیم.

ما در ماه عسل 90 ایده خوبی داشتیم که من خیلی دوستش داشتم تقریبا مثل سن تئاتر بود که من دوست داشتم در مقابل دیده مردم پرده‌ای باز شود و با اتمام برنامه پرده تا قصه بعد بسته شود. من تصور می‌کنم که خیلی از برنامه‌های تلویزیونی عمق ندارد ولی از همه مهمتر این بود که خیلی تنوع رنگ نداشته باشیم و برای من تمرکز مخاطب از همه چیز مهمتر است. امسال 5 مهمان در برنامه داشتیم که من در میان برنامه گفتم برویم آگهی بازرگانی ببینیم تازه آن‌ها به من گفتند که آقای علیخانی برنامه کی شروع می‌شود؟!

علیخانی بیان کرد: مهمان پیش روی من چیزی ذهنش را درگیر نمی‌کرد و مهمان فقط من و صندلی من را می‌دید، کار کردن با این نوع افرادی که تا به حال به تلویزیون نیامده‌اند خیلی سخت است.

در ادامه این مراسم محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به برنامه ماه عسل امسال گفت: من متاسفم به خاطر مشغله زیاد از دیدن برنامه احسان عزیز محروم بودم ولی چند قسمتی که از این برنامه دیدم احساس من این است یک برنامه فوق احساسی دیدم. شاید خیلی ساده به نظر برسد که چند نفر دور هم جمع می‌شوند و خیلی راحت‌ یک برنامه ساخته و پخش می‌شود ولی من همین جا می‌گویم که واقعا کار خیلی سختی است. من به عنوان کارگردان سینما معتقدم که این بخش آموزشی نیست و استعدادی است من آمده‌ام تا بگویم این برنامه را هر سال ادامه بدهید چون مردم تشنه این قبیل برنامه‌ها هستند.

همچنین در این مراسم حسام‌الدین آشنا نیز در سخنانی گفت: وقتی از وظایف و کارکردهای رسانه‌ها صحبت می‌شود، درباره‌ بسیج‌گری اجتماعی خیلی جدی صحبت می‌شود، یعنی تلویزیون باید بتواند در یک زمان خاص همه‌ افکار عمومی را حول یک مسأله تجمیع کند. در دوره‌های جنگ و انتخابات بیشتر شاهد آن بودیم.

نشست برنامه ماه عسلوی اظهارداشت: بحث امروز دنیا این است که آیا تلویزیون وظیفه‌اش بسیج‌گری اجتماعی‌ است؟ سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا ماه عسل را آغاز یا تداوم یک جنبش اجتماعی می‌توانیم تلقی کنیم یا برای یک لحظه‌ تاریخی و یک بازه‌ زمانی یک‌ماهه است؟ اگر رویکرد تلویزیون به سمت تداوم یک جنبش اجتماعی باشد و ماه عسل به این سمت برود، باید به این تلویزیون و برنامه، آفرین گفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تلویزیونی که 30 شب با احساسات، مردم را بمباران می‌کند، باید در طول سال پهن شود یا با شدت کمتر و استمرار بیشتر، جنبش اجتماعی ایجاد کند، عنوان داشت: گاهی استانداردهای اخلاقی را چنان بالا فرض می‌کنند که حتی فردی مانند آیت‌الله جوادی آملی هم باید ببیند در آن استانداردها جا می‌گیرد یا خیر.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند بیایید فکر کنید کسانی که به آن‌ها می‌گوییم بد حجاب، یک نقص دارند ما چند نقص داریم؟ اگر تلویزیون همین کلام رهبری را بگیرد و به‌طور راهبردی بسط دهد، این تلویزیون، تلویزیونی خواهد بود که هیچ شبکه‌ ماهواره‌‌ای به گرد پای آن نمی‌رسد، تلویزیون مردم باشید.

وی گفت: بعضی از برنامه‌ها هستند که رازگشا هستند. رازگشایی و اعتراف، چیزی است که در برنامه‌های گفت‌وگو محور به‌شدت جذاب است. این برنامه‌ها از لحاظ اخلاق حرفه‌‌ای و اجتماعی به‌شدت زیر سوال هستند. این‌که عواقب این رازگشایی در آینده‌ آن فردی که رازگشایی شده، چه تأثیری دارد برای ما قابل پیش‌بینی نیست، نمی‌گویم نباید این کار را انجام داد، بلکه می‌گویم باید ملاحظات اخلاقی در نظر گرفته شود.

آشنا با اشاره به این موضوع که متأسفانه در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌هایی انجام شده که اعتمادزدایی عمیقی از این رسانه صورت گرفته است، توضیح داد: گاهی بین شیوه‌ برنامه‌سازی برنامه‌های زنده و ضبطی، تفاوت وجود دارد. تلویزیون جمهوری اسلامی به علت ضعف عملکرد یا سوء‌تدبیر برخی از مدیران، نباید مجوز دهد که از امکان برنامه‌سازی ضبطی عبور کنیم و محدود شویم به پخش برنامه‌ها زنده. ما می‌توانیم ضبط طولانی‌تر و پخش کوتاه‌تری داشته باشیم.

وی گفت: در کنار همه‌ این‌ها، حجم کیفیت تابع گزارش‌های ضبطی است که باید لحاظ شود، چیزی که در ماه عسل دیدیم این بود که گزارش‌های این برنامه آرشیوی بود، نه تولیدی مختص این برنامه. سوال دیگر این است که آیا این برنامه‌ها مجری‌محور، مهمان‌محور، حضارمحور یا ترکیبی از این سه‌گانه هستند؟ متأسفانه به علت سوء تدبیر‌هایی که در سال‌های دراز در تلویزیون رخ داده، همواره ستاره‌کشی را در تلویزیون شاهد بوده‌ایم، ما برنتافته‌ایم که یک مجری ستاره‌ساز بدرخشد چون ممکن است، بعداً پررو و اصطلاحاً شاخ شود. ما یا اجازه نداده‌ایم این ستاره شکل بگیرد یا اگر هم نصفه شکل گرفته، اجازه داده‌ایم خودش ادامه دهد، احسان علیخانی نیز رابطه‌اش با تلویزیون یک رابطه‌ قهر و آشتی است.در حالی که واقعیت رابطه‌ مردم با تلویزیون این است که مردم چیزی به نام تلویزیون نمی‌شناسند، مردم برنامه و صاحب برنامه را می‌شناسند.

وی در پایان گفت: این‌که تهیه‌کننده، مجری باشد تا کنون تجربه خوبی بوده است و مجری‌های خاص می‌توانند تهیه‌کننده هم باشند. برنامه‌ 90 و ماه عسل نمونه‌های خوبی هستند.

آشنا اضافه کرد: ضعف ماه عسل همان حسن آن است، اگر مجری ما تجربه‌ اجتماعی عمیق‌تری داشت، اگر مجرد نبود و عمق بیشتری داشت و زیاد حرف نمی‌زد و در گفت‌وگوها دخالت نمی‌کرد، شاید برنامه روان‌تر جلو می‌رفت.

علیخانی در پایان این مراسم گفت: از نکات آقای آشنا تشکر می‌کنم، حداقل در 80 درصد از ماه عسل برنامه‌ها، مستندها و آیتم‌هایی که پخش می‌شد  شبیه چاشنی در برنامه بود ولی یکسری از موضوعات هست که نمی‌شود در یک لحظه از آن مستند ساخت. من کلید واژه‌های آقای دکتر را قبول دارم ولی من بیشتر از سنم چرخ زدم، باید این را بپذیرم که تا تجربه‌ای عرضه نشود مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: من از همه دوستانم که بنده پرحرف، مجرد را تحمل می‌کنند و از همه مهمتر حال بچه‌های برنامه ماه عسل که زلفشان به لحاظتی ملکوتی گره خورده بود تا به مردم بگویند مردمی که حتی در دورترین که حتی در دورترین نقاط این ایران زمین هستید دیده شوید.

همچنین آشنا نیز سخنان خود را در پایان این مراسم اینگونه پایان داد که: من امیدوارم که برنامه‌های این چنینی که نیاز قطعی برای تلویزیون است ادامه پیدا کند. واقعیت این است که باید قدر آدم‌های با صراحتی مثل احسان علیخانی را دانست، این برنامه یکی از بهترین برنامه‌‌های خوب اخیر سالهای است که اگر کلاه داشتم به احترامش کلاهم را بر می‌داشتم.

 

درهمین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از نشست نقد و بررسی برنامه «ماه عسل» در فرهنگسرای رسانه


 تاريخ ارسال: 1392/5/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.