پرده سینما

تعدادی از اعضای انجمن تئاتر آزاد به دادگاه فراخوانده شدند+توضیحات قادر آشنا

پرده سینما






 

 

 

رئیس انجمن تئاتر آزاد با اظهار تاسف از فراخوانده شدن تعدادی از این اعضای انجمن به دادگاه، خواستار تامین امنیت شغلی گروه‌های تئاتر آزاد شد.

 

اعتراض رئیس انجمن تئاتر آزاد ایرانمجید جعفری در گفتگو با ایسنا، توضیح داد: از چهار ماه پیش افرادی به صورت رسمی و غیر رسمی به گروه‌های تئاتر آزاد مراجعه و اعضای این گروه‌ها را به دادگاهی و زندانی شدن تهدید می‌کنند، برخی افراد هم در این مدت پایشان به دادگاه کشیده شده است درحالیکه تمام نمایش‌های ما با مجوز قانونی اجرا می‌شوند و این قضیه تا آنجا پیش رفته که حتی افراد غیر مسئول ‌و غیر رسمی هم به ما تعدی می‌کنند.

وی ادامه داد: از سوی پلیس امنیت ملی هم تعدادی از اعضای انجمن آزاد برای بازجویی فراخوانده شده‌اند و در ادامه مورد بازخواست قرار گرفته‌اند. برهمین اساس اخیرا نامه‌ای به مرکز هنرهای نمایشی که مسئول صدور مجوز است، ارائه کرده‌ایم و مرکز نیز اعلام کرده که این آثار مجوز داشته‌اند و نباید اعضای گروه بازجویی شوند.

جعفری توضیح داد: در نامه‌ای که مرکز هنرهای نمایشی ارائه کرده، اشاره شده که این نمایش‌ها بداهه است و برخی از بخش‌ها ممکن است تغییر داشته باشد اما به هر حال این تغییرات در جهت اصول رسمی است و نباید برای گروه‌های تئاتر آزاد مشکل ایجاد کرد.

این کارگردان تئاتر با اظهار تاسف از به خطر افتادن امنیت شغلی گروه‌های تئاتر آزاد، افزود: حدود چهار ماه است که این روند ادامه دارد، در حالی که گروه‌های تئاتر آزاد نه سیاسی هستند و نه می‌خواهند کار سیاسی انجام دهند، آنها به هیچ حزب و دسته‌ای ارتباط ندارند و همواره از سیاسی کاری و کار جناحی پرهیز داشته‌اند، بنابراین ایجاد مشکل برای این گروه‌ها عملی غیر معقول و غیررسمی است.

جعفری تاکید کرد: بچه‌های ما فقط برای نشاط و شادی جامعه کار اجرا می‌کنند و آثارشان فقط جنبه سرگرم کنندگی دارد. ما از مسئولان می‌خواهیم امنیت شغلی ما را تامین کنند و برای مسئولان قوه مجریه و قضاییه جا بی‌اندازند که بچه‌های ما اصلاً کاری به مسائل سیاسی ندارند.

کارگردان نمایش هملت با اشاره به اینکه انجمن تئاتر آزاد هزار عضو دارد، خاطر نشان کرد: با این شیوه زندگی این هزار نفر و همراه با خانواده‌هایشان که حدود پنج شش هزار نفر می‌شوند، به خاطر می‌افتد.

وی تصریح کرد: تا کنون چند بار تهدید شده‌ایم که برای کارگردان‌های تئاتر آزاد قرار بازداشت صادر می‌شود. ما نمی‌دانیم اصرار پلیس امنیت بر این قضیه از سر چیست ومعتقدیم ما جامعه‌ای هستیم که همه مکمل یکدیگر هستیم. چرا باید عده‌ای عرصه را برای عده‌ای دیگر تنگ کنند؟!

او اظهار تاسف کرد: این مساله باعث شده حتی عده‌ای سودجو که وجاهت قانونی هم ندارند، به طور غیر رسمی بچه‌های ما را تهدید کنند. خواهش ما از مسئولان این است که نگذاریم گروهی از آب گل آلود، ماهی بگیرند. یعنی حتی افراد غیر مسئول به خود اجازه داده‌اند که وارد این کار شوند و به صورت تلفنی یا حضوری بچه‌های ما را تهدید کرده‌اند و این برای نظام ما خیلی زشت است که برخی افراد غیر رسمی چنین کارهای غیر قانونی انجام دهند.

جعفری با تاکید بر اینکه مجرای صادر کننده مجوز اجراها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، خاطر نشان کرد: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و دولت ،مرکز هنرهای نمایشی اجازه صدور مجوز و نظارت بر اجرای آثار را دارند که آنها این کار را انجام می‌دهند. من نمی‌دانم آیا تشکیلات دیگری به لحاظ قانونی وجاهت دارد، در این زمینه دخالت کند؟! تصور نمی‌کنم قانون به دو مرکز، یک مجوز بدهد.

او در پایان اظهار امیدواری کرد: دولت یازدهم که به شدت پیگیر مسائل قانونی است، جلو این روند را بگیرد و امنیت شغلی گروه‌های تئاتر آزاد را تامین کند.

 

در پی بروز مشکلات میان پلیس امنیت قوه قضائیه و فعالان تئاتر آزاد که منجر به جلوگیری از اجرای برخی نمایش‌ها طی هفته‌های گذشته شد، مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی از تعیین نماینده‌ای برای رفع مسائل به وجود آمده خبر داد.

 

به گزارش ایلنا، فعالان تئاتر آزاد (که در زمینه اجرای نمایش‌های کمدی در سالن‌های سینما فعالیت می‌کنند) طی هفته‌های گذشته با مسائلی همچون ممانعت از روی صحنه رفتن نمایش و احضار تعدادی از کارگردان‌ها توسط قوه قضائیه به دادگاه مواجه شدند. اتفاقی که بنا به قوانین و شرح وظایف باید از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد صادر کننده مجوز این آثار، یعنی اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی پی‌گیری می‌شد، اما به دلیل نبود سازوکار مشخص در این رابطه بدون اطلاع مرکزهنرهای نمایشی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در آخرین مورد حمید طوبایی کارگردان نمایش «من، تو، ما» که در سینما المپیک اجرا می‌شد به دادگاه احضار و تفهیم اتهام شده که خواندن ترانه در هنگام اجرای نمایش یکی از موارد اتهامی بوده است.

قادر آشنا مدیرکل مرکزهنرهای ضمن اعلام خبر رسیدگی به مسائل به وجود آمده گفت: با ارسال نامه‌ای از دوستان در قوه قضائیه درخواست کردم موارد از طریق مرکزهنرهای نمایشی رسیدگی شود که طرف دیگر نیز استقبال کرد و خواهان معرفی کارشناس و نماینده از سوی ما بود که انجام شد و کار در حال رسیدگی است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مرکزهنرهای نمایشی مرجع صادر کننده مجوز آثار نمایشی در تمام زمینه‌ها محسوب می‌شود، اگر مشکلی از نظر دوستان در نهادهای دیگر مطرح شود به طور طبیعی ما باید پاسخگو باشیم که خواستیم اگر به فیلم یا توضیحی در این زمینه نیاز است خدمت آن‌ها ارسال کنیم.

آشنا در پایان عنوان کرد: رسیدگی به مسائل به وجود آمده برای هنرمندان تئاتر آزاد با برگزاری جلسات مشترک ادامه دارد در صورت حاصل شدن نتایج اعلام می‌شود.

گروه‌های نمایش تئاتر آزاد از نظر مالی و دریافت منابع مالی مستقل عمل می‌کنند و برخلاف روال مرسوم در تئاتر کشور، منابع و دستمزدهای گروه از طریق فروش بلیت در گیشه تامین می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/6/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.