پرده سینما

شهرک سینمایی ۱۰۰۰ هکتاری در اطراف تهران با مشارکت سازمان صدا و سیما احداث می شود

پرده سینما






 

 

 

معاون سیما از راه‌اندازی شهرک سینمایی جدید با وسعت ۱۰۰۰ هکتار در اطراف تهران خبر داد.

 

شهرک سینماییبه گزارش سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی سیما، در این نشست مدیران صداوسیما و کارگردانان بیش از چهار و نیم ساعت به گفت‌وشنود نشستند که در آن اولویت‌های رسانه‌ای و نیز مسائل و ایده‌های کارگردانان تلویزیونی بحث و بررسی شد.

به دلیل طولانی شدن بحث‌ها، مقرر شد نشست بعدی نیز با حضور کارگردانان برگزار شود.

جمال شورجه، سیروس مقدم ، فرج الله سلحشور ، پرویز شیخ طادی، داریوش فرهنگ، مرضیه برومند، محمد حسین لطیفی، حمید لبخنده، حسین سهیلی زاده ، فلورا سام، محمدرضا آهنج، مسعود آب پرور، فریدون جیرانی، رامبد جوان ، سروش صحت، مجید صالحی، جواد رضویان، مسعود شاه محمدی، محمدرضا ورزی، سید ضیاء الدین دری،مسعود اطیابی،بهروز شعیبی ، آرش معیریان، علی ژکان، بهرنگ توفیق، سیروس حسن پور، سعید عالم زاده، وحید نیکخواه آزاد حجت قاسم زاده اصل ،علیرضا امینی،اسماعیل فلاح پور،مهدی گلستانی، بیژن میرباقری، بهمن زرین پور، صادق کامیار، مهرداد خوشبخت، سعید سلطانی، جواد رمضانی، کاظم معصومی ، رافعی، شاهین مهدی پور، احمد امینی ، حسن فتحی ، حسین قاسمی جامی ، حسین قناعت ، حمید نعمت الله ، داریوش یاری ، راما قویدل ، رضا کریمی ، سامان مقدم، سعید ابراهیمی فر ، روح الله حجازی ، سید وحید حسینی ، شاهین باباپور ، احمد کاوری ، احمد معظمی، اصغر هاشمی ، اکبر منصورفلاح ، بهمن گودرزی ، تاجبخش فناییان ، جابر قاسمعلی، جواد اردکانی ، جواد ارشاد، محمد مهدی عسگر پور، محمود معظمی ، مسعود تکاور ، منوچهر هادی ، مهدی کرم پور ، مهدی صباغ زاده، مهدی مظلومی ، نادر مقدس ، یوسف سیدمهدوی ، از جمله کارگردانان حاضر در این نشست بودند.

به گزارش روابط عمومی سیما، دکتر علی دارابی در این نشست تخصصی از پیگیری مجدانه برای نهایی کردن شهرک جدید تلویزیونی در نزدیکی تهران خبر داد و گفت: در کنار توسعه و تجهیز امکانات شهرک غزالی، این شهرک در زمینی نزدیک 1000 هکتار احداث و به قطب سینمایی کشور تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تجهیز و راه اندازی این شهرک بسیاری از نیازهای فیلم‌سازی در کشور را به لحاظ لوکیشن‌های متفاوت، استودیوها و امکانات فنی و جلوه های ویژه مرتفع خواهد کرد، گفت: همکاری برخی سازمان ها و نهادها در ساخت و تجهیز این شهرک، در روند کار تسریع ایجاد خواهد کرد.

معاون سیما در ادامه با تاکید بر اینکه نگاه سیما به تولید آثار تلویزیونی منظومه‌ای و درازمدت است، گفت: برای تولید آثار نمایشی برنامه‌ای 10 ساله، مطالعه و اولویت بندی شده است.

وی با تاکید بر لزوم ساخت سریال‌های طولانی و بیش از 60 یا 90 قسمتی گفت: برنامه‌ریزی خوبی در این خصوص در سیما انجام شده و تعدادی از این مجموعه‌ها از جمله کیمیا در حال تولید است.

دارابی افزود: با وجود شرایط اقتصادی جامعه در دوسال اخیر، که بر رسانه نیز تاثیر گذار بوده است، هیچ وقفه‌ای در تولیدات سیما ایجاد نشده است.

معاون سیما با تاکید بر ضرورت استمرار نشست‌های کارشناسی با حضور دست‌اندرکاران تولیدات نمایشی گفت: این نشست ها تفاهم و نگاه‌ها را نزدیک‌تر می‌کند تا جهش بیشتری داشته باشیم و طرح های جدیدتری را برای کار بررسی کنیم.

معاون سیما با تاکید بر ضرورت کاهش بروکراسی اداری، گفت: در این راستا معاونت سیما بسیاری از تصمیم گیری ها را به شبکه های تلویزیونی تفویض کرده است.

معاون سیما با اشاره به برنامه ریزی این معاونت برای تشکیل شورای نرخ و دستمزد و ساماندهی عوامل تولید گفت : تولید آثار نمایشی محدود به تعدادی از کارگردانان نیست و از ایده ها و کارهای جدید استقبال می شود، در عین حال باید از ظرفیت کارگردانان متخصص و حرفه ای هم به خوبی استفاده شود.

وی افزود: کارگردانی که آثارش محتوا و جذابیت بیشتری دارد باید کار بیشتری انجام دهد، معاونت سیما به اثرگذاری مثلث تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس اعتقاد دارد و از طرف دیگر حوزه مدیریت نیز وظیفه خود را انجام می دهد.

پیش از سخنان معاون سیما جمعی از کارگردانان حاضر دیدگاه‌ها و انتظارات خود را برای تولید آثار نمایشی به ویژه مجموعه های تلویزیونی بیان کردند.

داریوش فرهنگ - کارگردان و بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی - تشکیل خانه تلویزیون را متشکل از کارگردانان، تهیه‌کنندگان و نویسندگان، پیشنهاد کرد.

فرهنگ، آزادی عمل بیشتر هنرمندان را خواستار شد و افزود: رقابت در شبکه ها و بین آثار تولیدی بسیار موثر است و تولیدات را کیفی تر و به استانداردها نزدیک تر می کند.

مسعود آب‌پرور، کارگردان مجموعه تلویزیونی هوش سیاه گفت: برنامه سازان برای جذب مخاطبان بیشتر باید به آینده نگری، نگرش روشن به آینده و ایجاد تغییر در نیازهای مخاطب توجه کند.

وی افزود: جلب و جذب مخاطبان جدید و تبدیل آنها به مشتریان وفادار ضروری است.

سیروس مقدم، کارگردان تلویزیون نیز در سخنانی با اشاره به لزوم جذب مخاطب گفت: اگر پذیرفتیم که برای مردم کار می کنیم؛ چاره ای جز جذاب بودن و جذاب کردن کار نداریم.

وی تحمیل بودجه های کلان، طولانی کردن کار و یا سرعت در تولید را معیاری مناسب برای موفقیت ندانسته و تاکید کرد: تنها اثری موفق است که نیازهای فکری فرهنگی جامعه و جذابیت را توامان داشته باشد. هرقدر کارگردان در خلق اثر آزادتر باشد و بتواند سرعت و دقت را در تولید اثر یکپارچه کند می توان به نتیجه امیدوارتر بود.

تاجبخش فنائیان، کارگردان و مدرس دانشگاه گفت: فیلم هایی که برای تلویزیون در این سالها تولید شده ، از محتوا و جذابیت بسیار خوبی برخودار بوده که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: تله فیلم هایی که به جشنواره جام جم رسیده اند، به لحاظ کیفیت کارگردانی، فیلمنامه، تدوین و دیگر موارد واجد ارزشهای فراوان و با کیفیت است.

فنائیان با تاکید بر ضرورت دیدن نیمه پر لیوان تلویزیون گفت: در سال های اخیر مجموعه های تلویزیونی جذابی تولید شده است که تماشاگران را از ماهواره به تلویزیون فراخوانده است.

وی برخی خط قرمزها را ذهنی دانست و گفت: خط قرمزها بیش از آنچه که در رسانه وجود دارد در ذهن ها عجین شده است که موارد و مسائل بسته و محدودی را شامل می شود و مورد نظر مدیران رسانه ملی نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مدیران رسانه خواست های انقلابی و سازنده دارند و می خواهند آثار نمایشی رشد و تعالی جامعه و پیشرفت هرچه بیشتر کشور را موجب شود، امید را افزایش دهد و جامعه را پویاتر کند.

پرویز شیخ طادی، بهترین کارگردان سی امین جشنواره فیلم فجر در این نشست گفت: صداوسیما تدبیری بیندیشد که بودجه خود را مستقل از دولت به مجلس ارائه کند.

وی این استقلال را راه حل موثری برای کاهش بدهی تلویزیون به برنامه سازان دانست.

شیخ طادی در ادامه بهره گیری از جامعه شناسان ، مشاوران خانواده را در تولید آثار تلویزیونی لازم دانست و گفت: هنرمندان نباید اطلاعات مورد نیاز خود را از کف جامعه جمع کنند بلکه باید آمار دقیق را از مراجع مربوط در حوزه های مختلف دریافت نمایند.

تقویت امید و نشاط در جامعه، ترویج فضای آرامش و تلاش، اشاعه عقل گرایی به جای خرافه ، وجود قهرمانان با گرایش به سفیدی، پرهیز از صحبت درباره سیاهی و تلخی و بهره گیری از حقوق و فلسفه اسلامی از دیگر مواردی بود که این کارگردان تلویزیون توجه به آن را برای تولید کنندگان آثار تلویزیونی لازم دانست.

بهمن زرین پور، کارگردان مجموعه های تلویزیونی با اشاره به اینکه سینمای خانگی فقط جاذبه برای مخاطب را اصل قرار می دهد ولی نظارت جدی بر محتوا ندارد گفت : برخی کارگردانان و نویسندگان تمایل دارند برای رسانه ای کار کنند که جذابیت بیشتر دارد و پول بیشتری می دهد که باید برای این موضوع راهکاری اندیشه شود.

بیژن میرباقری گفت: باید نظام جامعی برای ارزیابی کار کارگردان، نویسنده، شبکه های تلویزیونی تدوین شود.

میرباقری در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از اسپانسر در برخی از آثار تلویزیونی گفت: در این شرایط اقتصادی ناچار از استفاده هستیم اما در عین حال در چنین شرایطی نمی توان انتظار کار فرهنگی خوب داشت.

صادق کامیار، نویسنده و کارگردان تلویزیون گفت: مردم باید در مجموعه های تلویزیونی تاریخی زندگی خود را ببینند.

کامیار در ادامه گفت: می توان مجموعه های تلویزیونی با موضوعات رشد اقتصادی و پیشرفت های تکنولوژی کشور ساخت و با جذابیت هنری مخاطب را هم جذب کرد.

عباس رافعی، کارگردان تلویزیون و سینما گفت: تلویزیون باید به مخاطب توجه کند و آثار نمایشی آن به گونه ای نباشد که مخاطب در آن دیده نشود.

وی افزود: در همه فیلم ها و سریال‌ها مضامین اخلاقی دیده می شود اما بعضاً در ساختاری نامناسب ارائه می شوند البته کارگردان هم باید بیشتر به محتوا توجه کند.

وی افزود: تمام سمت و سوی کار باید بگونه ای باشد که مفهوم یا مضمونی به صورتی جذاب تر منتقل شود.

مهرداد خوشبخت، کارگردان تلویزیونی با تقدیر از تلاش مدیران برای جذب نیروهای جدید گفت: افراد کم تجربه نباید وارد کار تولید شوند بلکه باید ابتدا در کارگاه های آموزشی شرکت کنند تا تجربه لازم را به دست آورند.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر تولید گفت : با توجه به حضور مدیران میانی با تجربه تعدد شوراها و ناظران کیفی ضروری نیست.

پرهیز از خودسانسوری برای جلوگیری از تولید کارهای تکراری، توجه به تیتراژ برنامه ها، گنجاندن برآورد مشاوره و تفاوت قایل شدن میان تولید کیفی و بی کیفیت از دیگر موضوعاتی بود که این کارگردان تلویزیونی برآن تاکید کرد.

کاظم معصومی، کارگردان تلویزیون گفت: برای کاهش هزینه ها و مدیریت بیشتر زمان باید از تکنولوژی روز استفاده کنیم.

وی صرفاً استفاده ابزاری از تکنولوژی را کافی ندانست و اضافه کرد: متاسفانه فقط دوربین های ما دیجیتال شده ولی همچنان شیوه کار سنتی است.

معصومی گفت: برون رفت از شیوه سنتی کار را حرفه ای و تاثیرگذار می کند.

وی از معاونت سیما خواست راه اندازی و تجهیز استودیوهای مجهز را در دستور کار قرار دهند.

لزوم توجه به زیرساخت ها برای تولیدات استودیویی از محور سخنان مرضیه برومند بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر استودیوی درست و کاربردی که عمق نیز داشته باشد در کشور نداریم.

کارگردان مدرسه موش ها در ادامه از مدیران سیما خواست برای تولید آثار تلویزیونی از تهیه کنندگان و کارگردانان باتجربه و کارآمد استفاده کنند.

برومند بر ضرورت تشکیل صنف کارگردانان، بازیگران، تهیه کنندگان و نویسندگان تاکید کرد و تلویزیون را در برابر مخاطبان از جمله کودکان مسئول دانست و گفت: کودکان و نوجوانان باید کارهای شاد، زیبا ، پرمحتوا و موثر ببینند.


 تاريخ ارسال: 1392/9/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.