پرده سینما

معرفی سریال های نوروزی شبکه های سیما؛ از «پایتخت» تا «ما فرشته نیستم» و...

پرده سینما






 

 

 

با نزدیک شدن به نوروز عوامل سریال‌های نوروزی به شدت مشغول کار هستند تا از رقابت عید جا نمانند، امسال یک کارگردان کهنه‌کار، یک کارگردان جوان اما خوش سابقه، یک کارگردان طنز و یک بانوی کارگردان با هم رقابت خواهند کرد و جالب آنکه ماجرای دو سریال‌ تلاش دو مرد برای ازدواج است، دیگری خاطرات مرخصی چند زندانی را روایت می‌کند و آن یکی هم که می‌شود پایتختت و ماجراهای تازه‌اش.

 

نمایی از سریال های نوروزی 1393 

سریال‌های نوروزی دیگر به عنصر جدا نشدنی تعطیلات نوروز تبدیل شده‌اند. به نحوی که حتی مردم ساعت رفت و آمد و حضورشان در مهمانی‌ها را با ساعت پخش سریال‌ها هماهنگ می‌کنند و اگر فرصت تماشای آنها را از دست بدهند، بازپخش‌شان را از دست نمی‌دهند.

به گزارش مهر از همین رو این آثار به پاشنه آشیل شبکه‌های سیما و به محلی برای رقابت تبدیل شده‌اند. البته اکنون در رقابتی فراگیرتر شبکه‌های سیما با شبکه‌های ماهواره‌ای مسابقه می‌دهند و شبکه‌ها در آن سوی آب‌ها نیز از یک ماه مانده به نوروز ویژه برنامه‌هایشان را تبلیغ می‌کنند. بنابراین شاهد رقابتی فراملی هستیم و البته شانس برنده هم کم نداریم.

 

 

نمایی از سریال پایتخت 3

 

یکی از این شانس‌ها، سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم است که امسال شاهد سومین سری آن خواهیم بود. اثری که مردم دیگر با تک تک شخصیت‌هایش خاطره دارند و شخصیت‌پردازی دقیق و نزدیک به زندگی واقعی،‌ آنها را دوست داشتنی و ملموس کرده است. به ویژه که کارگردان صاحب سبک و باسابقه‌ای چون مقدم این اثر را می‌سازد.

اخیراً گروه بدلکاری فرادید که چند اثر سینمایی از جمله خط ویژه را در جشنواره داشته‌اند، تصاویر هلی شات پایتخت را ضبط کردند. همچنین جلوه‌های ویژه‌ای در اثر بود که در شیرگاه مازندران با حضور اورژانس و آتش نشانی بدون هیچ مشکلی تصویربرداری شد. گرچه قرار بود در این سری عوامل سفری به خارج از کشور داشته باشند و لوکیشن‌های مرتبط نیز در ترکیه بازبینی شد اما هنوز این بخش قطعی نشده است و لوکیشن‌ها براساس آنچه نویسندگان می‌نویسند مشخص می‌شود.

معضل دقیقه 90 بودن کارهای ما ایرانی‌ها دامنگیر سریال‌های مناسبتی هم می‌شود و با توجه به اینکه این سریال آنتن نوروزی دارد، عوامل مجبور بودند سرمای 12 درجه زیر صفر استان مازندارن و بی آبی و بی گازی را در کنار هم وطنان شمالی تحمل کنند و کار را ادامه دهند. بنابراین ضبط پایتخت در سرمای 12 درجه زیر صفر هم ادامه داشت.

به نوبه هر ساله پایتختی‌ها بخشی از سریال را نیز در پایتخت ضبط می‌کنند و این روزها در تهران مشغول تصویربرداری هستند.

الهام غفوری تهیه‌کننده سریال پیش از این از حضور مسئول جلوه‌های ویژه پیشنهادی زنده یاد جواد شریفی راد در سریال خبر داده بود.

در خلاصه داستان سری سوم پایتخت آمده است: در شب عروسی ارسطو، حادثهای روی میدهد که باعث می‌شود نقی که از چند ماه قبل بیکار است، پریشان و افسرده شود. او با تشویق خانواده به ورزش کشتی که در جوانی به آن مشغول بوده روی می‌آورد و پا در مسابقات کشتی پیشکسوتان میگذارد، اما ماجرایی در خلال کشتی پیش می‌آید که نقی و خانوادهاش را وارد ماجراهایی تازه تر می‌کند.

محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین فر، سارا و نیکا فوقانی اصل و علیرضا خمسه بازیگران اصلی این سریال هستند.

همچنین هنرمندانی چون مهران احمدی، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبدالهی و جمعی از بازیگران تئاتر به عنوان بازیگران مهمان در این اثر حاضر شده اند.

از جمله عوامل پایتخت می‌توان به سرپرست نویسندگان محسن تنابنده، نویسندگان خشایار الوند، حسن وارسته، مجری طرح علیرضا نجف‌زاده، مدیر تصویربرداری امیر معقولی، گروه تصویر رسول امامی، سید میلاد ملکوتی، سیامک کوثر مدار، میلاد مهرانی، تصاویر هلی شات شهروز کیایی، طراح گریم مجید اسکندری، اجرای گریم ثمینه محمد طاهری، مرتضی کهزادی، مصطفی کهزادی، جمال الدین بیات، مدیر صدابرداری امیر پرتو زاده، دستیاران صدا مهدی رحیم زاده، امیر فیاضی، طراح صحنه و لباس آرزو غفوری، دستیار اول صحنه جواد فاضلی، گروه صحنه و لباس وحید جعفری، احمد عبدالهی، رضا برزگر، ساره جوانمرد، مدیر برنامه ریزی علی صابری، دستیار اول کارگردان صالح غربی جوان، برنامه ریز سید جواد حسینی، تدوین خشایار موحدیان، صداگذاری مهرداد جلوخانی، آهنگساز آریا عظیمی نژاد، جلوه‌های بصری علی تصدیقی، دستیار دوم کارگردان امیر نصیری، منشی صحنه محمد گلفشان، تصویربردار پشت صحنه علی حمد خدا، جانشین تولید محمود اتحادی، عکاس نادر فوقانی، مشاور رسانه ای مجتبی احمدی، دستیار یک تدارکات ابوالفضل لطفی، دستیار تدارکات نیما فکوری، خدمات امید داریمی، سینه موبیل، ایمان وردی احمدی، وحید بیگلری، حمل و نقل آرش نوروزی، حمید رضا قریشی، رضا خالقی، فرزاد شعبانی مقدم اشاره کرد.

سال گذشته پایتخت دو جزو پرببیننده‌ترین برنامه‌های نوروزی سیما بود.

 

نمایی از سریال خوب بد زشت 

شبکه دو سیما، سریال خوب، بد، زشت را برای نوروز خود در نظر گرفته است؛ اثری به کارگردانی منوچهر هادی که رمضان 91 سریال خداحافظ بچه را روی آنتن شبکه سه سیما داشت و نشان داد می‌تواند مردم را در مناسبتی یک ماهه پای تلویزیون بنشاند.

او این بار به شبکه دو آمده که گرچه مخاطب کمتری از شبکه سه دارد اما آثار پرطرفداری چون کلاه قرمزی از آن پخش می‌شود.

در این سریال سه خواهر هستند که بهاره رهنما،‌ بهنوش بختیاری و سوسن پرور نقش آنها را بازی می‌کنند و نکته جالب اینکه آنها با نام خودشان در سریال حضور دارند.

این سریال که فیلمنامه آن را بابک کایدان بر اساس طرحی از محسن کیایی نوشته است، رویکردی طنز دارد و درباره جوانی به نام «بهادر» است که فقط یک ماه فرصت دارد که تا قبل از عید، رضایت خانواده‌اش را برای رفتن به خواستگاری جلب کند.

نقش بهادر را امین حیایی بازی می‌کند و عمده بخش‌های این سریال در منطقه طرشت تهران تصویربرداری شده است. حسین آقا پدر بهادر با بازی حسین محب اهرى است.

خوب، بد، زشت 15 قسمت 45 دقیقه‌ای دارد و نکته جالب دیگر درباره آن اینکه همسر حیایی یعنی نیلوفر خوش خلق نیز در آن حضور دارد و مقابل همسرش بازی می‌کند.

همزمان با ادامه کار و پیشرفت 50درصدی از تصویربرداری این سریال نوروزی یکشنبه 27 بهمن جمعی از مدیران شبکه دو سیما بازدیدی از روند تصویربرداری پروژه داشتند. در این دیدار علی بخشی زاده مدیر شبکه از چگونگی روند تولید و تصویربرداری مطلع شد و جهت تسریع تولید پروژه نقطه نظراتی را نیز بیان کرد.

همچنین در این دیدار مسعود صباح مدیر گروه مجموعه‌های تلویزیونی، مقدم مدیر امور عمومی و خوش مشاور و رییس دفتر مدیر شبکه دو، بخشی‌زاده را همراهی کردند و از نزدیک در جریان تولید کار قرار گرفتند.

از دیگر عوامل این سریال می‌توان به نغمه نظری دستیار اول کارگردان، میثم بیدقی دستیار دو کارگردان، حمید باب الحوائجی دستیار کارگردان، رضا بقایی منشی صحنه، محمدرضا نجفی مدیر تولید، مجتبی طاهرخانی برنامه ریز، محمدعلی سبط احمدی دستیار تهیه، الهام افشاریان روابط عمومی و هماهنگی، عبدالله عبدی نسب مدیرتصویربرداری، کوروش کلهردستیار یک تصویر، رجب نادری و افشین ملکی دستیار تصویر، بهروز فرخی نور‌پرداز، محمدحسین غفاری صدابردار، رضا صالحی دستیار صدا، محسن غلامی طراح صحنه، سعید هنرمند و محمد شیدایی دستیار صحنه، رسول سید عربی طراح گریم، مینو قبادی و نوید افشار دستیارگریم، مه لقا ناقد طراح لباس، آرتا ماهان و معصومه رحمانی دستیار لباس، نوید سجادی حسینی و یاسمین ریزان عکاسی و فیلمبرداری پشت صحنه، مرتضی کریمی مدیر تدارکات، اکبر اختریان، ابراهیم نصیری مقدم، بهرامعلی سامانی پور، یوسف آقایی، تقی امینی دستیار تدارکات، بابک الفت و محمد شهرابی فراهانی حمل و نقل، بهرام دهقانی سرپرست گروه تدوین، رضا نجاریان و سعید یاسی‌پور دستیار تدوین اشاره کرد.

 

نمایی از سریال روزای بد در

و اما شبکه سه که با حضور رقیب قدرتمندی چون پایتخت هر ساله تلاش می‌کند مخاطبان خود را داشته باشد، سریالی خواهد داشت که متن آن را برزو نیک‌نژاد فیلمنامه‌نویس و دستیار کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون نوشته است.

او که امسال نخستین فیلم سینمایی‌اش را در جشنواره فیلم فجر شرکت داده بود، فضای روزای بد، در را متفاوت با آخرین نوشته‌اش دودکش می‌داند و می گوید: آن سریال فضای خودش را داشت اما اینجا هم آدم‌ها از جنس آدم‌های دور و برمان هستند؛ افرادی ساده با زندگی ساده و اتفاقاتی که پیرامونشان رخ می‌دهد.

ابتدا قرار بود مهران مهام با همراهی ایرج محمدی این سریال را به کارگردانی محمدحسین لطیفی برای پخش در نوروز 93 از شبکه سه سیما تهیه‌کنندگی کنند و مرجانه گلچین هم گزینه اصلی برای ایفای نقش اول زن این سریال بود.

اما با پایان کارِ محمدحسین لطیفی در سریال زمانی برای عاشقی ویژه دهه محرم شبکه تهران او اعلام کرد می‌خواهد مدتی از تلویزیون فاصله بگیرد و خستگی در کند. بنابراین ساخت این سریال به سعید آقاخانی رسید. گلچین هم که درگیر شاهگوش بود و مریم امیرجلالی به جای او آمد.

ماجرای روزای بد، در مربوط به یک سرایدار مدرسه است که شب عید پس از 30 سال حکم بازنشستگی‌اش می‌آید و اتفاقاتی در این زمینه رخ می‌دهد. فرزند او در آستانه ازدواج است و قرار بوده مراسم عروسی او را در مدرسه بگیرند و...

هومن برق نورد، بیژن بنفشه خواه، مریم امیرجلالی، مهران رجبی، مهرناز بیات، محمدرضا شیرخانلو، لاچین دربندی، غلامرضا نیکخواه، امیررضا میرآقا، شیما سلیمی، حامد اخباری و سادیا جلالی پور بازیگران این سریال تلویزیونی هستند.

عوامل این سریال عبارتند از تهیه کنندگان: ایرج محمدی و مهران مهام، کارگردان: سعید آقاخانی، گروه کارگردانی: دستیار اول: مصطفی تنابنده– دستیار دوم :سانازبصیر،منشی صحنه :مریم اولیایی، برنامه ریز: مجتبی خادم زاده،‌ نویسنده: برزو نیک نژاد، مدیر تولید: شاپور دلدار، مدیر تصویربرداری: فرشاد گل سفیدی، تصویربردار: مجید گل سفیدی، دستیار اول: وحید ملک محمدی، دستیار دوم: حجت یار احمدی، میلاد نیشابوری، علی بیابانی، صدابردار: مرتضی اصلان زاده، دستیار اول: کامبیز فراهانی،‌ مصطفی هاتف فر،‌ طراح گریم: مانی، مجری آقا: امید گلزاده، مجری خانم: مریم تدریسی، پشتیبانی گریم: علی اعرابی، تدوین: حسین غضنفری،‌ دستیاران: امید غضنفری، مرجان علیزاده، مدیر روابط عمومی: آرش ظلی پور، عکاس: مریم تخت کشیان،‌ طراح صحنه و لباس: قاسم ترکاشوند، صحنه آرا: محمد ترکاشوند، دستیاران اول صحنه: وحید زارعمند، دستیار دوم صحنه: جواد ارجستانی، دستیاران لباس: مهناز نوروزی، کتایون فربود،‌ مدیر تدارکات: مهدی  رجبی،‌ دستیار اول: محمد منصوری، مرتضی اسکندری، پذیرایی: سعید مرادی، میلاد ملکی، آشپز: سعید گلشنی، دستیار: امیر بهادر رضایی، سرویس ها: داوود بختیاری، علی یاسره، محمد دربان، رسول ولیزاده، منصور بیداری، میثم یکتا، مسعودابراهیمی، سیدحسین میری، راننده سینه موبیل: امیر علوی.

 

نمایی از سریال ما فرشته نیستیم

شبکه تهران که باغ سرهنگ آخرین سریالی بود که از آن روی آنتن رفت، ساخت سریال نوروزی‌اش را نیز به عوامل همین سریال سپرده است و فلورا سام این روزها ما فرشته نیستیم را به تهیه‌کنندگی همسرش مجید اوجی در فرحزاد برای نوروز می‌سازد.

زندان قصر لوکیشن قبلی این سریال بود که درباره تعطیلات نوروزی 4 زندانی ساخته می‌شود.

این مجموعه دارای لایه‌های طنز اجتماعی است و روایتگر تعدادی از زندانیان است که برای رفتن به مرخصی در نوروز تلاش می‌کنند اما با مرخصی چهار نفر از آنها در حالی که استحقاق دارند موافقت نمی‌شود. در ادامه ماجراهایی برای این افراد در تعطیلات پیش می‌آید...

محمدرضا شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، علی صادقی، برزو ارجمند، غلامحسین لطفی، نادر سلیمانی و داریوش موفق از بازیگران اصلی این مجموعه هستند.

شریفی‌نیا که نامش در سریال منصور است به‌ همراه خواهرش، پری که نقش او را خیراندیش بازی می‌کند، دو نفر از این زندانی‌ها هستند. علی صادقی هم نقش سعید زندانی دیگر را بازی می‌کند، در ایام عید به‌ مرخصی می‌آید. نقش زندانی چهارم را هم برزو ارجمند بازی می‌کند که نامش در سریال مجید است. نادر سلیمانی و داریوش موفق هم در این نقش آدم‌هایی را بازی می‌کنند که با ایجاد اتفاقاتی باعث می‌شوند این چهار زندانی در کنار هم قرار گیرند و اتفاقاتی را شکل دهند.

نویسنده این سریال آرش برهانی، مدیر تصویربرداری محسن فلاحی، صدابردار محمد علیزاده، طراحان گریم احسان رناسی، شیوا پاک نیت، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز مسعود حقی، طراح صحنه و لباس حدیث حسنوند، مدیر تولید عباس دقاقی و عکاس امیر صفری است.

فلورا سام که پخش سریال باغ سرهنگ به کارگردانی او به تازگی از شبکه تهران به پایان رسیده، تاکنون سریال‌هایی مانند بی‌قرار، ناز و نیاز و راز پنهان را نوشته و کارگردانی کرده است و در «ما فرشته نیستیم» برای نخستین بار فیلمنامه‌ نویسنده دیگری را مقابل دوربین می‌برد.


 تاريخ ارسال: 1392/12/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.