پرده سینما

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی با رایزنان فرهنگی آلمان دیدار کرد

پرده سینما






 

 

 

حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی، 7 اردیبهشت ماه، میزبان سه تن از رایزنان فرهنگی آلمان بود تا ضمن مذاکره درباره اشکال مختلف همکاری میان هنرمندان تئاتر ایران و آلمان، زمینه‌های گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور، فراهم شود.

 

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی این مرکز، راینر بوتس مدیر برنامه‌های فرهنگی سفارت آلمان در ایران، هایکو زیورس رئیس منطقه‌ای آسیای شرقی انستیتو گوته و رابین مالک مدیر برنامه‌های فرهنگی ناحیه آسیای شرقی، برای آشنایی بیشتر با وضعیت تئاتر در ایران و طرح برخی مسائل پیرامون ظرفیت‌های موجود برای همکاری میان دو کشور، در دفتر حسین طاهری حضور یافتند و در جریان اهم فعایت‌های تئاتری کشور قرار گرفتند.

در این جلسه، طاهری ضمن اظهار خرسندی از ملاقات با رایزنان فرهنگی آلمان و فراهم شدن مقدمات همکاری تئاتر ایران و آلمان، در خصوص فعالیت‌های نمایشی کشور، توضیحاتی ارائه کرد.

طاهری در خصوص اهمیت تمرکززدایی از مجموعه تئاترشهر به عنوان مهم‌ترین مجموعه تئاتری و تالار وحدت به عنوان باشکوه‌ترین و بزرگ‌ترین محل برای اجرای صحنه‌ای کشور، اظهار داشت: سعی مدیریت جدید تئاتر کشور ساماندهی وضعیت کلی و سوق دادن این جریانات نمایشی به سوی تئاتر ملی در تمام جغرافیای ایران است تا زمینه‌های رشد و شکوفایی آن در تمام شهرها، فراهم‌تر شود.

وی افزود: در این مسیر، هر چند پر و بال دادن به نسل جدید و جوان، یکی از رویکردهای مدیریت کنونی است، اما در عین حال از حضور پیشکسوتان هم بهره‌مند می‌شویم و استمرار این حضور در صحنه نمایش کشور، باعث افتخار ماست.

مدیرکل هنرهای نمایشی، در مورد فعالیت‌های انجام شده برای تعامل بیشتر میان فعالان تئاتر دانشجویی با تئاتر حرفه‌ای، خاطرنشان کرد: روز گذشته با مدیران گروه تئاتر دانشکده‌ها، جلسه‌ای برگزار کردیم و دغدغه‌های تئاتر حرفه‌ای و الزامات آن از یک‌سو، و اقتضائات تئاتر دانشگاهی و دانشجویی از سوی دیگر مورد بحث قرار گرفت.

وی، یادآور شد: نگاه کلی مدیریت کشور، توجه به همه ظرفیت‌های هنری به ویژه هنر نمایش در عرصه‌های داخلی و خارجی است، از این‌رو با عنایت به نقش مهم تئاتر ایران در خاورمیانه، تلاش می‌کنیم در تعاملات فرهنگی با کشورها، از ظرفیت شگرف تئاتر در دیپلماسی فرهنگی بهره بگیریم.

طاهری با اشاره به این‌که برخی از هنرمندان آلمانی، در گذشته، همکاری‌های با هنرمندان حوزه نمایش در ایران داشته‌اند، اظهار امیدواری کرد این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه یابد و زمینه‌های همکاری‌های مشترک در تبادل گروه‌های تئاتری دو کشور، گسترش بیشتری پیدا کند.

وی از تمایل مرکز هنرهای نمایشی در تبادل آثار تئاتری میان دو کشور یاد کرد و افزود: فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای انتخاب نمایش‌های روی صحنه در آلمان به منظور شرکت‌شان در جشنواره‌های پیش‌رو، مانند جشنواره کودک و نوجوان در همدان، جشنواره تئاتر عروسکی و جشنواره تئاتر فجر، از مقدمات همکاری‌های دو کشور است، و البته، متقابلا، ایجاد موقعیت و فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای شرکت گروه‌های تئاتری ایران در آلمان، سویه دیگری از این همکاری‌هاست.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه با اشاره رویکرد مدیریت تئاتر کشور در بسامان‌سازی رویه‌های اجرایی و توجه به استقلال حرفه‌ای گروه‌های نمایشی در کشور، اظهار داشت: پرهیز از تمرکزکرایی و کاهش وابستگی مالی گروه‌های نمایشی و استقبال و حمایت از حضورشان در سرتاسر کشور در بازه‌های زمانی تعریف شده و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت‌های شناخته شده و قابل شناسایی سایر کشورها، از دیگر رویکردهای اجرایی مدیریت تئاتر کشور است.

وی با اشاره به وجوه ماندگار هنر و سیاست‌های کلی مرکز هنرهای نمایشی در توجه به تئاتر ملی و فرهنگ ایرانی، گفت: همان‌طور که فرهنگ، ادبیات و هنر ایرانی جایگاه ویژه‌ای در تعاملات فرهنگی دارد، در عرصه‌های بین‌المللی نیز می‌تواند ظهور و بروزی روشنگرانه و حقیقت‌جویانه داشته باشد.

طاهری افزود: چنان‌چه در عرصه‌های بین‌المللی از انسداد سیاسی پرهیز شود، هنر تئاتر، عرصه‌ای برای جلوه‌نمایی مفاهیم ایرانی است و مطمئنا، هنر نمایش، نقش‌آفرین اصلی دیپلماسی فرهنگی است.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان با اشاره به پیشینه تئاترهای صحنه‌ای در ایران، گفت: با احترام به پیشکسوتان، نسل قدیم و جدید تئاتر باید در کنار هم به فعالیت خود ادامه دهند، که خوشبختانه امروز شاهد اجراهایی از همه نسل‌های تئاتری هستیم.

در حاشیه این جلسه که علی‌اکبر طرخان مدیر امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی نیز حضور داشت، رایزنان فرهنگی آلمان به همراه حسین طاهری و اتابک نادری مدیر تئاتر شهر، از تالار وحدت و مجموعه تئاترشهر دیدن کردند.


 تاريخ ارسال: 1393/2/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.