پرده سینما

از اینجا تا ابدیت؛ نگاهی به زندگی و فیلم های مونتگمری کلیفت

محمود توسلیان

 

 

 

 

 

 

 

کلیفت بازی در دو فیلم مشهور شرق بهشت الیا کازان و سانست بولوار بیلی وایلدر را رد کرده بود.

 

 

اتومبیل کلیفت در تصادف شدید سال 1965دیروز شنبه 23 ژوئیه (اول مرداد) مصادف با سالگرد درگذشت مونتگمری کلیفت (1966 – 1920) بازیگر مشهور هالیوود و نامزد چهار جایزه اسکار بازیگری بود.

مونتگمری کلیفت که اغلب در نقش قهرمان‌های زخم‌خورده یا جوانان حساس بازی می‌کرد، در فیلم‌هایی چون مکانی در آفتاب جرج استیونس، از اینجا تا ابدیت فرد زینه‌مان، شیرهای جوان ادوارد دیمیتریک، ناجورها و فروید هر دو ساخته جان هیوستن و دادگاه نورمبرگ استنلی کریمر نقش‌آفرینی کرد.

او در دوران کوتاه زندگی‌اش دو بار از چنگال مرگ رهایی پیدا کرد. کلیفت اولین بار 12 می 1956 زمانی که سرصحنه فیلمبرداری فیلم منطقه رینتری بود، پس از یک مهمانی شام در خانه الیزابت تیلور و شوهرش مایکل وایلدینگ، با اتوموبیل خود در راه خانه بود که با سرعت با دکل مخابرات برخورد کرد.

شدت تصادف چنان زیاد بود که این بازیگر مشهور پس از منتقل شدن به بیمارستان مجبور شد چند عمل جراحی پلاستیک روی صورت خود انجام دهد، هرچند کلیفت تا انتهای عمر نتوانست زیبایی سابق خود را بازیابد.

کلیفت برای دومین بار 25 آوریل سال 1966 چند ماه پیش از مرگ سر صحنه فیلم جاسوس در آلمان دچار حادثه شد. او که برای این فیلم باید سوار قایق می‌شد حین فیلمبرداری درون رودخانه افتاد. سربازان آلمانی که در همان نزدیکی بودند به سرعت او را نجات دادند. با اینکه این بازیگر تنها چهار ثانیه زیر آب فرو رفته بود، اما جریان شدید رودخانه نزدیک بود که او را با خود ببرد.

کلیفت که بازی در دو فیلم مشهور شرق بهشت الیا کازان و سانست بولوار بیلی وایلدر را رد کرده بود برای فیلم‌های جستجو، مکانی در آفتاب، از اینجا تا ابدیت و دادگاه نورمبرگ نامزد اسکار شد.

رود سرخ هوارد هاکس، اعتراف می‌کنم آلفرد هیچکاک، ناگهان تابستان گذشته جوزف ال. منکه‌ویتس و رود وحشی الیا کازان از دیگر فیلم‌های معروف کلیفت هستند.

او 23 ژوئیه سال 1966 در اثر حمله قلبی درگذشت.

 

 


 تاريخ ارسال: 1393/5/2
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>پیمان رضازاده:

مونتگومری کلیفت یکی از همان قهرمانان دهه 60 سینمای امریکاست. قهرمانانی که جلوه جریانات اجتماعی دهه 60 نوستالژیک امریکا بودند. جوانانی زخم خورده ، که در اوج دوران جنگ سرد در زیر سایه وحشت ابر اتمی زندگی با ترس از اینده ای نامعلوم داشتند . گلهایی که باز نشده پژمرده میشدند. جوانانی که با همه چیز ضدیت داشتند. خانواده ، پلیس ، آموزش، ازدواج، سیاست، سرمایه داری،کمونیسم، نظامیگری، جنگ، فاصله طبقاتی و...جوانانی پیرو نوعی آنارشیسم افراطی چپگرا. که تنها مامن آنها هنر بود موسیقی و سینما.کلیفت هم یکی از همان جوانان بود با مرگی تراژیک شبیه به دو بت هم عصرش مریلین مونرو و جیمز دین. مرگ کلیفت از همان جنس مرگش در از اینجا تا ابدیت بود بهمان گونه دلخراش و به همانگونه یاس آور و ناامید کننده. بقول صمیمی ترین دوستش الیزابت تیلور کلیفت در رسیدن به انتهای زندگی تلاشی وافر و اراده ای بینظیر و شتابی عجیب داشت!!

0+0-

يكشنبه 25 مهر 1400



>>>سما:

واقعا متاسفم که به نقش آفرینی بی نظیرش در فیلم از اینجا تا ابدیت ساخته فرد زینه مان و در کنار برت لنکستر اشاره نکردید

3+0-

شنبه 26 دي 1394



>>>محمدعلی:

تو رودخانه سرخ محشره میگن جان وین با دیدن بازی کلیفت کف کرده بوده و به کارگردان گفته این پسره عجب خوبه!

2+0-

يكشنبه 2 مرداد 1390



>>>سامی:

کی الان میدونه مونتگمری کلیفت کیه؟ همه تو نخ براد پیت هستن!

6+25-

يكشنبه 2 مرداد 1390



>>>پژمان.ع:

رد کردن سانست بولوارد بزرگترین اشتباه زندگی کلیفت بود. باید مدیر برنامه هاشو سربه نیست میکرد بخاطر این اشتباه!

0+0-

يكشنبه 2 مرداد 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.