پرده سینما

حزن‌انگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما معرفی شدند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شكوفه‌های پژمرده دیوید وارک گریفیث در رتبه‌ی اول قرار گرفت

 

 

شکوفه های پژمردهفیلم‌های حزن‌انگیز تاریخ سینما طی سال‌ها تأثیرات عمیقی بر روی زندگی و نگرش تماشاگران برجای گذاشته و حتی در مواردی نام خود را در تاریخ سینمای جهان جاودانه كرده‌اند.

به گزارش ایسنا، طی سال‌هایی كه صنعت سینما فصل جدیدی را در زندگی انسان‌ها گشود، شاهكارهای سینمایی زیادی توسط كارگردانان بزرگ خلق شدند كه با تاثیرگذاری عمیق بر روی مخاطبان، سیل اشك را از چشمان آنها جاری كرده و به فیلم‌های حزن‌انگیز تاریخ سینما تبدیل شده‌اند.

نشریه‌ی سینمایی اسكرین در گزارشی فهرست غم‌انگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما را منتشر كرده است كه در رتبه‌ی اول فیلم شكوفه‌های پژمرده قرار دارد.

 

شکوفه های پژمرده

 

فیلم صامت شكوفه‌های پژمرده كه می‌توان آن را یكی از نخستین فیلم‌های حزن‌انگیز تاریخ سینما لقب داد، یک درام عاشقانه محصول 1919 است كه در آن رابطه‌ی عاشقانه و تراژیک بین یك دختر آمریكایی و یک مرد چینی روایت می‌شود. در این فیلم كه كارگردانی آن برعهده‌ی دیوید وارک گریفیث بوده، لیلیان گیش و ریچارد بارتلمس نقش‌آفرینی كرده‌اند.

ریتم مناسب فیلم، فضا و عمق، روانی تصاویر، تدوین دقیق و حساب شده، شخصیت‌های فوق‌العاده و داستانی که با روایتی شاعرانه توصیف می‌شود از مواردی هستند که شکوفه‌های پژمرده را به یکی از زیباترین و شاخص‌ترین ملودرام های تاریخ سینما تبدیل کرده است. فیلم داستان دختری معصوم  با بازی لیلیان گیش است که با پسری جوان اهل چین با بازی ریچارد بارتلمس آشنا می‌شود. جوان چینی که به رویای عشق و دوستی به انگلستان آمده، ناگهان رویای خود را در وجود دختر می‌بینید. اما دختر معصوم گرفتار خشونت و بدرفتاری پدرش دانلد کریسپ است...

 

مصائب ژاندراک

 

مصائب ژاندارکفیلم مصائب ژاندارک محصول سال ۱۹۲۷ به كارگردانی كارل درایر، دستگیری، بازجویی، شکنجه، محاکمه و اعدام ژاندارک، دوشیزه اورلیان و قهرمان ملی فرانسه را روایت می‌كند كه شجاعانه در برابر متجاوزان انگلیسی و کلیسا ایستاد و پس از مرگ، قدیسه خوانده شد.

ژاندارکی که درایر در این فیلم صامت خلق کرده است، با همه‌ی ژاندارک‌های سینمایی از نظر سبک‌شناختی متفاوت است. در این فیلم مصائب و رنج‌های این شخصیت تراژیک تاریخی و عذاب‌ها و شکنجه‌های روحی و جسمی که او به خاطر عقاید و ایمان راستین‌اش تحمل کرد، به خاطر نماهای کلوزآپ از چهره‌ی معصوم و نورانی و بدون گریم ماریا فالکونتی در نقش ژاندارک، اشك را از دیدگان هر انسانی جاری می‌كند.

 

بربادرفته

 

فیلم بربادرفته كه از آن به عنوان یكی از شاهكارهای دنیای سینما نام برده می‌شود، یك درام رمانتیک است كه در سال 1939 توسط ویکتور فلمینگ كارگردانی شد. این فیلم كه بازیگرانی چون کلارک گیبل، ویویان لی و لسلی هاوارد در آن نقش‌آفرینی كرده‌اند، داستان زندگی اسکارلت - بزرگترین دختر جرالد اوهارا- صاحب مزرعه‌ی پنبه را روایت می‌كند كه تنها به ازدواج با اشلی ویلکز، پسر مالک مزرعه‌ی مجاور فكر می‌كند. اما اشلی با دختر دیگری ازدواج می‌كند و سال‌های بعدی و سپس جنگ شمال و جنوب آمریکا آغاز می‌شود . ادامه‌ی این داستان حزن‌انگیز در آن روی می‌دهد. این فیلم 238 دقیقه‌ای كه با بودجه چهار میلیون دلاری ساخته شد، جوایز متعددی از جمله اسكار بهترین فیلم، اسكار بهترین کارگردانی و اسكار بهترین هنرپیشه‌ی نقش اول زن برای ویویان لی به ارمغان آورد.

 

كازابلانكا

 

کازابلانکافیلم كازابلانكا محصول كمپانی برادران وارنر با بودجه‌ی یک میلیون دلاری در سال 1942 ساخته شد و بارها در نظرسنجی‌های مختلف بهترین فیلم رمانتیک تاریخ سینما شناخته شده است. كازابلانكا كه اسکار بهترین کارگردانی را برای مایکل کورتیز و اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی را برای ژولیوس جی اپستین، فیلیپ جی اپستین و هوارد کوچ به ارمغان آورد، داستان یك ماجرای عاشقانه‌ را در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم با هنرنمایی دو هنرپیشه نامدار تاریخ سینما همفری بوگارت و اینگرید برگمن در مدت 102 دقیقه به تصویر می‌كشد.

 

بهترین سال‌های زندگی ما

 

فیلم سیاه و سفید بهترین سال‌های زندگی ما به كارگردانی ویلیام وایلر محصول سال 1946 آمریكا، داستان سه سرباز آمریكایی بازگشته از جنگ جهانی دوم را در 172 دقیقه روایت می‌كند.

این سربازان كه نقش آنها توسط فردریک مارچ، دانا اندروز و هارولد راسل ایفا شده است، پس از بازگشت به زادگاهشان با استقبالی گرم كه انتظارش را داشتند، مواجه نشده و سپس در ادامه به مشكلات عاطفی و كاری فراوانی دچار می‌شوند كه اثرات بدی بر روحیات آنها بر جای می‌گذارد.

 

محله چینی‌ها

 

فیلم محله‌ چینی‌ها به کارگردانی رومن پولانسکی و نقش‌آفرینی جک نیکلسون و فی داناوی، فیلمی حزن‌انگیز همراه با هیجان است كه در سال ۱۹۷۴ جک نیکلسون در محله چینی هابا بودجه‌ی شش میلیون دلاری ساخته شده است.

این فیلم 130 دقیقه‌ای در رقابت‌های اسکار نیز در ۱۱ بخش از جمله بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلمبرداری نامزد جایزه اسکار شد، اما تنها موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شد. البته محله‌ی چینی‌ها با فروش 30 میلیون دلاری، توانست در جوایز بافتا برنده‌ی جایزه بهترین کارگردانی و در رقابت‌های گلدن‌گلوب برنده‌ی دو جایزه‌ی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شود.

محله‌ی چینی‌ها فیلمی درخشان در فضای نوآر درباره‌ی یک کارآگاه کله‌شق است که پرده از فساد پشت پرده قدرت در دهه‌ی 30 لس آنجلس برمی‌دارد. این اثر جزء چهل فیلم برتر تاریخ سینما است كه نامزد 11 جایزه‌ی اسکار شد.

این فیلم درخشان که نمونه‌ی اعلای یک نوآر دهه‌ی هفتادی است، اثری رازآلود، پرازسوء تفاهم و پنهان‌کاری است و شخصیت‌هایی که در پس چهره و اعمال‌شان واقعیات دیگری جز آنچه می‌بینیم نهفته است و به واقع آنچه نیستند که نشان می‌دهند.


 تاريخ ارسال: 1391/2/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.