پرده سینما

نخستین زن فیلمساز تاریخ را بشناسید

پرده سینما

 














آلیس گای بالاش نخستین زن فیلمساز تاریخ است که بین سال‌های ۱۸۹۶ تا ۱۹۲۰ کار نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی را برای بیش از هزار فیلم در آمریکا و فرانسه بر عهده گرفت؛ از این فیلم‌ها تنها بخش‌های کوچکی به جا مانده است.

گای بالاش اولین کارگردان زن سینما بوده، و از اولین کارگردانان سینما نیز محسوب می‌شود. برخی منابع ساخت اولین فیلم داستانی سینما را نیز به او نسبت می‌دهند.

آلیس گای بالاش در آغاز در کمپانی فیلم سازی گومون، منشیِ لئون گومون و بعدها مسئول بازاریابی و فروش آنجا شد. او با دریافتِ اهمیت و نقش فیلم‌سازی، از اینکه ساخت فیلم تنها برای مقاصد تبلیغاتی یا علمی باشد، دلزده بود و به تکراری‌بودنِ فیلم‌ها اعتراض داشت و از گومون خواست تا به او فرصتی دهد، تا خودش فیلم بسازد.

آلیس گای بالاش عکاس، فیلمبردار، تدوینگر و کارگردان نیز بود.

وی در سال ۱۹۰۸ گومون را ترک کرد و در سال ۱۹۱۰ همراه با همسرش هربت بلاش و جورج ای مَژی (George A. Magie) استودیو سولاکس را تأسیس کردند. او در این استودیو فیلم‌های بسیاری کارگردانی کرد. متأسفانه فقط تعداد اندکی از فیلم‌های او باقی مانده است.

آلفرد هیچکاک در مورد او می‌گوید: «من با فیلم‌های ژرژ ملی‌یس به ماه سفر کردم و با فیلم‌های گریفیتث و آلیس گی بلاش هیجان را تجربه کردم.»




 


 


 تاريخ ارسال: 1397/8/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.