پرده سینما

یک کمدی-درام تمام‌عیار؛ نگاهی به «ماهی مرکب و نهنگ» ساخته‌ی نوآ بامباک

پیمان عباسی‌نیا


 










هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

The Squid and the Whale

كارگردان: نوآ بامباک

فيلمنامه: نوآ بامباک

بازيگران: جف دانیلز، لورا لینی، جسی آیزنبرگ و...

محصول: آمریکا، ۲۰۰۵

زبان: انگلیسی

مدت: ۸۲ دقیقه

گونه: کمدی-درام

بودجه: ۱ و نیم میلیون دلار

فروش: بیش‌تر از ۱۱ میلیون دلار

درجه‌بندی: R

جوایز مهم: کاندیدای بهترین فیلمنامه‌ی اوریژینال در اسکار ۲۰۰۶

 

 

طعم سینما - شماره‌ی ۴: ماهی مرکب و نهنگ (The Squid and the Whale)

 

 

ماهی، مرکب و نهنگماهی مرکب و نهنگ فیلمی سینمایی در گونه‌ی کمدی-درام، به نویسندگی و کارگردانی نوآ بامباک است. سال ۱۹۸۶م، نیویورک، منطقه‌ی بروکلین؛ طی جلسه‌ای خانوادگی، یک زوج نویسنده به‌نام‌های برنارد (با بازی جف دانیلز) و جون (با بازی لورا لینی) به اطلاع دو پسر نوجوانشان می‌رسانند که -پس از ۱۷ سال زندگی مشترک- قرار گذاشته‌اند به‌زودی طلاق بگیرند. برای والت (با بازی جسی آیزنبرگ) و فرانک (با بازی اوون کلاین) خیلی سخت است که با حقیقت تلخ جدایی پدر و مادر کنار بیایند...

ماهی مرکب و نهنگ کمدی-درامی موفق با فیلمنامه‌ای محکم و چفت‌وُبست‌دار است که نوآ بامباک آن را طبق بعضی خاطرات دوران کودکی‌اش به رشته‌ی تحریر درآورده (پدر و مادر بامباک، به‌ترتیب: نویسنده و منتقد فیلم بوده‌اند). از همین‌جا علت استحکام فیلمنامه روشن می‌شود؛ رمز موفقیت بامباک، نویسندگی و کارگردانی مضمونی است که با تمام وجود، حس‌اش کرده. ماهی مرکب و نهنگ به‌شکلی جذاب، به گرفتاری‌های پس از طلاق در خانواده‌ای فرهیخته و همین‌طور دردسرهای دوران بلوغ نوجوانی می‌پردازد.

نوآ بامباک، حرف‌های مهم‌اش را نه آن‌قدر ناراحت‌کننده می‌زند که تماشاگرش را آزار بدهد و نه آن‌قدر طنزآمیز که اهمیت موضوع، لوث شود. ماهی مرکب و نهنگ به‌معنی واقعی کلمه، یک کمدی-درام است؛ نه کم‌تر و نه بیش‌تر. تعجبی ندارد که بامباک، مارس ۲۰۰۶م با این فیلم در هفتاد و هشتمین مراسم آکادمی، کاندیدای کسب اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اوریژینال شد.

علاوه بر برخورداری از یک متن قوی، ماهی مرکب و نهنگ از بازی قدرتمند بازیگران‌اش هم سود برده. بی‌انصافی است اگر جف دانیلز، لورا لینی، جسی آیزنبرگ و اوون کلاین ِ ماهی مرکب و نهنگ را "یک خانواده‌ی کاملاً باورکردنی" به‌حساب نیاوریم. دانیلز و لینی، هر دو نامزد دریافت جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر فیلم موزیکال یا کمدی شدند. تنها مقایسه‌ی ماهی مرکب و نهنگ با یکی از فیلم‌های مهم کارنامه‌ی دانیلز و لینی، کافی است تا متوجه شویم آن‌ها در فیلم بامباک چقدر متفاوت ظاهر شده‌اند؛ پیشنهاد می‌کنم که به‌عنوان مثال، احمق و احمق‌تر (Dumb and Dumber) را از کارهای جف دانیلز و خانواده‌ی سَوِیج (The Savages) را هم برای لورا لینی در نظر بگیرید. جسی آیزنبرگ -که حالا تبدیل به بازیگر سرشناسی شده است- و اوون کلاین -فرزند بااستعداد ِ بازیگر مطرح برنده‌ی اسکار، کوین کلاین- هم در نقش والت و فرانک عالی و غافلگیرانه ظاهر شده‌اند.

ماهی مرکب و نهنگ لحظات بامزه و به‌یادماندنی کم ندارد. مثل آنجا که والت در نمایش استعدادیابی مدرسه، ترانه‌ی مشهور و خاطره‌انگیز "Hey You" از آثار پینک‌ فلوید [۱] را به‌عنوان ساخته‌ی خودش جا می‌زند و جایزه‌ی اول را می‌برد! در جای دیگری از فیلم، والت -که خودش چیزی نخوانده و فقط هرچه پدرش می‌گوید، بلغور می‌کند!- وقتی از دوست‌اش سوفی (با بازی هالی فیفر) می‌شنود "مسخ" اثر فرانتس کافکا را خوانده است؛ درباره‌ی رمان، چنین اظهارنظر کارشناسانه‌ای می‌کند: «کافکایی‌یه!» سوفی هم جواب می‌دهد: «آره خب، چون نویسنده‌ش کافکاست!» (نقل به مضمون)

برنارد، روشن‌فکری بازنده است؛ نویسنده‌ای که هیچ ناشری حاضر به چاپ کتاب‌های او نیست و -آن‌طور که همسرش انتظار داشته- نتوانسته موفق شود. در نقطه‌ی مقابل‌اش، جون ایستاده است که انگار –طبق ادعای والت- زمانی بعدتر از برنارد و تحت تأثیر او به نویسندگی روی آورده. به‌تازگی، نوشته‌های جون در نشریات معتبری از قبیل نیویورکر منتشر می‌شوند و قرار است کتاب‌اش هم در آینده‌ی نزدیک به چاپ برسد. برنارد از اسب افتاده، اما هنوز از اصل نیفتاده و آدم خوبی است. باخت او به ایوان (با بازی ویلیام بالدوین) در زمین تنیس، گویا اشاره‌ای است بر این‌که دوران برنارد دیگر به‌سر آمده.

با این‌همه، برنارد را نمی‌شود یک بازنده‌ی تمام‌عیار محسوب کرد؛ او هنوز امیدوار است که بتواند خانواده‌ی ۴ نفره‌اش را پس بگیرد و حتی پیشنهادش را هم به جون می‌دهد: «چرا با هم شام نخوريم و درمورد اين موضوع -بازگشت به زندگی زناشویی- حرف نزنيم؟» (نقل به مضمون) جالب است که از جون ِ ماهی مرکب و نهنگ -با وجود همه‌ی خطاهایی که مرتکب شده- متنفر نمی‌شویم؛ همان‌طور که جایی از فیلم، جون به پسر بزرگ‌اش، والت می‌گوید: «فکر می‌کنی ازم متنفری، اما می‌دونم که اين‌طور نيست.» (نقل به مضمون)

نوآ بامباک، پایان فیلم‌اش را نمی‌بندد، البته این اصلاً به‌معنی پادرهوا ماندن ماهی مرکب و نهنگ و تماشاگرش نیست؛ دیالوگ‌های انتهایی والت با پدرش -در بیمارستان- و بعد، دویدن او به سوی ساختمان موزه‌ی تاریخ طبیعی آمریکا -برای روبه‌رو شدن با ترس بزرگ دوران کودکی‌اش: دیوراما‌ی غول‌پیکر نبرد ماهی مرکب و نهنگ- آن‌قدر امیدوارانه هستند که در ذهنمان، پایانی خوش برای خانواده‌ی برکمن‌ تصور کنیم.

بدون این‌که هیچ‌گونه قرابت نسلی، اعتقادی، فرهنگی یا ملی با نوآ بامباک داشته باشیم، در ماهی مرکب و نهنگ اتمسفری جریان دارد که القاکننده‌ی موجی خوشایند از عواطف و احساسات نوستالژیک است... ماهی مرکب و نهنگ، تماشاگران‌اش را به تماشای برشی دلپذیر از سخت‌ترین روزهای یک زندگی خانوادگی در نیویورک ِ دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی دعوت می‌کند؛ یک برش عاطفی و احساس‌برانگیز.

 

 

پیمان عباسی ­نیا

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳

 

[۱]: ترانه‌ی آغازین دیسک دوم آلبوم معروف "دیوار" (The Wall)  از گروه موسیقی پینک فلوید که اثری از راجر واترز ‌است و در سال ۱۹۷۹م منتشر شده. (ویکی‌پدیای انگلیسی، مدخل Hey You: Pink Floyd song). 

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:
     نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1393/3/29
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>*ساعتچی*:

کمدی-درام ژانر خیلی خوبیه برای آخر هفته و خستگی در کردن یا روزای تعطیل که خودتو حبس کنی تو خونه:-8 The Squid and the Whale خوبه واسه اون مواردی که ذکر کردم:-)

10+0-

شنبه 28 تير 1393



>>>eli:

[LIKE]

11+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>زهرا:

جف دانیلز همیشه خوب بازی میکنه یکی از بهترین هاس ^_^

7+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>علیزاده:

ممنون از بابت معرفی این فیلم خوب. اولش اسمش برام خیلی دافعه داشت اما با دیدن فیلم و کشف دلیل اسم فیلم بهتر شدم: «ماهی مرکب و نهنگ»!

9+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>آرمان پور:

جف دانیلز خوب بازی کرده و نقش مهمی در تمایل به تماشا و ادامه دادن فیلم داره. ممنونم از نقدتون*

13+0-

سه‌شنبه 10 تير 1393



>>>بنيامين:

این فیلمو ببینید. ببینید دیگه!

13+0-

سه‌شنبه 10 تير 1393



>>>نیکدل:

کمدی-درام ژانر مورد علاقمه. خیلی به زندگی عادی نزدیکه. قصه و فیلم بودنش کم احساس میشه. ماهی مرکب و نهنگ هم که حرف نداشت.

13+0-

دوشنبه 9 تير 1393



>>>نیلوفر.ح:

نقد خوبی بود. جف دانیلز خیلی خوب ظاهر شده بود. طوری که فکر میکنم او برنارد است نه جف! برنارد از اسب افتاده، اما هنوز از اصل نیفتاده...

16+0-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>روحی:

قلم تون رو می پسندم: *ماهی مرکب و نهنگ، تماشاگران‌اش را به تماشای برشی دلپذیر از سخت‌ترین روزهای یک زندگی خانوادگی در نیویورک ِ دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی دعوت می‌کند؛ یک برش عاطفی و احساس‌برانگیز...*

17+0-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>طاهر:

عالی بود جناب الماسی نیا ی عزیز. موفق باشید.

19+0-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>خارجی:

This movie was great:)

25+0-

پنجشنبه 5 تير 1393



>>>ناصری راد:

سلام و عرض ارادت. چندین نقد و تحلیل از شما به تازگی در پرده سینما خوانده ام حیف است که نگویم: از الان میبینم که شما یکی از مطرح ترین منتقدهای سینما خواهید بود . سینما به کسانی چون فراستی نیاز دارد... به شما نیاز دارد تا با دیدی باز و نگاهی تیزبین راه را بر هنر دوستان خصوصاً دوستداران سینما هموار کنید. گامتان استوار دنیای تان شاد و روزگار به کام.

72+0-

چهارشنبه 4 تير 1393



>>>Ali.n:

یک کمدی-درام تمام‌عیار؛ نگاهی به «ماهی مرکب و نهنگ» : همینطوره. دیالوگ های عالی فیلم غیر قابل انکارند. خوب انتخابی بود واسه پرداختن. آفرین.

27+0-

سه‌شنبه 3 تير 1393



>>>sahar mobini:

تحلیل عالی بود. مثل سابق. متشکرم.

29+0-

سه‌شنبه 3 تير 1393



>>>Aysan:

گاهی اوج جذابیت رو در فیلم هایی میشه پیدا کرد که نه اسمی دارن نه چهره های مطرح دنیای هایوود توشون هست نه زرق و برقی دارن و نه... The Squid and the Whale از این دست فیلم هاست.

31+0-

دوشنبه 2 تير 1393



>>>ارسلان.میم:

بسیار فیلم باید دید تا پخته شود خامی:) عالی بود تحلیل تان. سربلند باشی.

32+0-

دوشنبه 2 تير 1393



>>>R*Amin:

The Squid and the Whale فیلم قابل توجهی است که از باید دیده میشد از توجه تان سپاسگزارم*

34+0-

دوشنبه 2 تير 1393



>>>آلاله.ع:

عاشق این فیلم شدم 2 بار دیدمش تازه این مدل فیلم رو کشف کردم (کمدی-درام) کاملاً با این جمله موافقم: در ماهی مرکب و نهنگ اتمسفری جریان دارد که القاکننده‌ی موجی خوشایند از عواطف و احساسات نوستالژیک است...

36+1-

يكشنبه 1 تير 1393



>>>همت:

خوبه که طعم سینما به روزه ! خیلی وقت پیش این فیلم رو دیدم حدود دو سالی میشه . نظرم راجبش مثبته. غربی ها خیلی برخوردشون راجع به مسایلی که ما سخت میگیریم متفاوت هست ... جف دانیلز، لورا لینی هر دو بازی های خوبی ارائه دادن .

36+0-

يكشنبه 1 تير 1393



>>>نیما:

سلام. من ژانر کمدی-درام رو به ژانر کمدی یا درام ترجیح میدم کمدی دیدنش خیلی سخته خصوصاً اگر فیلم رو با زبان اصلی ببینی درک شوخی ها از یک فرهنگ دیگه سخت تر هم میشه! و درام هم که گاهی تلخیش قابل تحمل نیست! جف دانیلز همیشه خوب و باورپذیر ظاهر میشه! متشکرم.

45+0-

شنبه 31 خرداد 1393



>>>کیانوش:

برنارد... شخصیت جالبی داشت! ازونا که تا مدت ها تو ذهن آدم زندگی می کنن! تحلیل تون خوب و سرپا بود. امیدوارم پیروز و شاد باشید.

58+1-

جمعه 30 خرداد 1393



>>>زینب کریمی:

با سلام و عرض خسته‌نباشید. خوشحالم که در این صفحه، فیلم کمدی هم نقد و بررسی کردید. باز هم اینجا درباره فیلم‌های کمدی برجسته بنویسید. امیدوارم که موفق باشید. ممنون.

58+1-

پنجشنبه 29 خرداد 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.