پرده سینما

شاهکار نامتعارف سینمای وسترن؛ نگاهی به «ماجرای نیمروز» ساخته‌ی فرد زینه‌مان

پیمان عباسی‌نیا


 








 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

High Noon

كارگردان: فرد زینه‌مان

فيلمنامه: کارل فورمن

بازيگران: گاری کوپر، گریس کلی، توماس میچل و...

محصول: آمریکا، ۱۹۵۲

زبان: انگلیسی

مدت: ۸۵ دقیقه

گونه: درام، وسترن

بودجه: ۷۳۰ هزار دلار

فروش: ۱۲ میلیون دلار

درجه‌بندی: PG

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۸: ماجرای نیمروز (High Noon)

 

 

پوستر فیلم ماجرای نیمروز

نیمروز فیلمی سینمایی در گونه‌ی وسترن به کارگردانی فرد زینه‌مان است. این فیلم که با عنوان ماجرای نیمروز برای سینمادوستان ایرانی آشنا‌تر است، مشهورترین ساخته‌ی زینه‌مان و هم‌چنین یکی از برجسته‌ترین و متفاوت‌ترین آثار سینمای وسترن به‌شمار می‌رود. فرد زینه‌مان اتریشی‌الاصل به‌واسطه‌ی کارگردانی فیلم‌های مهمی نظیر از اینجا تا ابدیت (From Here to Eternity)، اسب کهر را بنگر (Behold a Pale Horse) و مردی برای تمام فصول (A Man for All Seasons) جایگاهی ویژه در تاریخ سینمای سال‌های پس از جنگ جهانی دوم دارد.

ماجرای نیمروز درباره‌ی کلانتر سابق شهر کوچک هادلی‌ویل به‌نام ویل کین (با بازی گاری کوپر) و تصمیم شجاعانه و البته عاقلانه‌ی او برای ماندن و ایستادن در مقابل یک جنایتکار سرشناس به‌نام فرانک میلر (با بازی ايان مک‌دونالد) -و افراد او- آن‌هم بلافاصله پس از برگزاری مراسم عروسی‌اش است. ویل در جمله‌ای کلیدی، به نوعروسش امی (با بازی گریس کلی) می‌گوید که تا به حال از جلوی کسی فرار نکرده است (نقل به مضمون). اما اشتباه نکنید! با ابرقهرمانی پوشالی و خالی از احساس طرف نیستیم زیرا در ادامه‌ی فیلم شاهدیم که ویل طی لحظاتی نیز می‌ترسد و درصدد پنهان کردن این هراس‌اش برنمی‌آید.

کلّ ماجرای فیلم در یک روز و زمانی کم‌تر از ۹۰ دقیقه می‌گذرد، تایم فیلم هم در همین حدود است؛ یعنی زمان دراماتیک با زمان واقعی یکسان بوده که از وجوه تمایزماجرای نیمروز محسوب می‌شود. ماجرای نیمروز -به‌تعبیری- وسترن نیست؛ فیلمِ شخصیت‌پردازی است. ماجرای نیمروز به‌خوبی در خلال دیالوگ‌هایش علاوه بر این‌که شخصیت‌ها را می‌شناساند، تماشاگر را برای فرارسیدن سکانس فینال، تشنه و مضطرب نگه می‌دارد. نشان دادن مداوم عقربه‌هایی که به‌سرعت به ساعت ۱۲ ظهر نزدیک می‌شوند، ترفندی مؤثر برای افزایش هیجان و اضطراب است.

پیچیدن خبر بازگشت فرانک در شهر و درخواست کمک کلانتر از مردم، تبدیل به آزمونی پرتعلیق برای سنجش شرافت و شجاعت ساکنان می‌شود و جالب اینجاست که نه اهالی کلیسا و نه مشتریان کافه -شاید: تمثیلی نمادین از سویه‌های خیر و شر این جهان- هیچ‌کدام به یاری‌اش نمی‌آیند. تنها کسی که پشت کین را خالی نمی‌کند و نقشی مؤثر در مبارزه‌اش با میلر به عهده می‌گیرد، تازه‌عروس اوست که در آخرین دقایق به کمک کلانتر می‌شتابد.

فرانک میلر، جانی خطرناکی که زمانی دستگیری و روانه‌ی زندان کردن‌اش، افتخاری برای کلانتر ویل کین به‌شمار می‌رفته، حالا به لطف سیاست‌بازان فاسد شمال ایالات متحده از بند رسته است تا حقّ کلانتر را کف دست‌اش بگذارد. مردم که به‌واسطه‌ی پرسه زدن سه یاغی سرسپرده‌ی فرانک در شهر، بوی دردسر را خیلی خوب استشمام کرده‌اند هریک به بهانه‌ای با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت شهروندی و دست شستن از شرافت انسانی خود، در کمال وقاحت وانمود می‌کنند که این صرفاً یک تسویه‌حساب شخصی میان میلر و کین است. وقتی فساد و ناکارآمدی قانون ثابت می‌شود، نوبت به عمل متهورانه‌ی قهرمان فیلم می‌رسد.

ماجرای نیمروز، داستان یک مرد در برابر یک شهر است؛ نمای باز پیش از مواجهه‌ی ویل با دار و دسته‌ی فرانک که کلانتر را یکه و تنها نشان می‌دهد، تأکیدی مضاعف بر این تک‌افتادگی است. سؤالی که شاید در پایان به ذهن تماشاگر خطور کند، این است: مردمی که به‌راحتیِ آب خوردن افتخارآفرینی گذشته‌ی قهرمان شهرشان را از روی ترس و عافیت‌طلبی این‌چنین لجن‌مال می‌کنند، ارزش آن‌همه ازخودگذشتگی ویل را داشته‌اند؟... بی‌اعتنایی کلانتر به مردم شهر طی فصل پایانی، قطره آبی است بر آتش کینه‌ای که از این جماعت قدرنشناس به دل گرفته‌ایم.

۱۹ مارس ۱۹۵۳ ماجرای نیمروز در بیست و پنجمین مراسم آکادمی، توانست عناوین بهترین بازیگر نقش اول مرد (گاری کوپر)، تدوین (المو ویلیامز و هری گرستاد)، موسیقی متن (دیمیتری تیومکین) و ترانه (دیمیتری تیومکین و ند واشینگتون) [۱] را به خود اختصاص دهد. چهار اسکاری که فقط از راه دل دادن به تماشای این وسترن نامتعارف می‌توان به حقانیت‌شان پی برد. ماجرای نیمروز به‌علاوه در سه رشته‌ی بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه هم نامزد اسکار بود.

جدا از کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، تدوین و آهنگسازی استاندارد -و فراتر از حدّ استاندارد- فیلم، کم‌ترین شکی نمی‌توان روا داشت که قرص و محکم از کار درآمدنماجرای نیمروز تا اندازه‌ی زیادی به جسارت و اعتماد به نفس گاری کوپر در پذیرفتن و ایفای درخور تحسین نقش متفاوت کلانتر ویل کین [۲] وابسته است. قهرمان این وسترن با قهرمان‌های معمول این گونه‌ی سینمایی فرق دارد. او از مردم تقاضای کمک می‌کند؛ کاری که به مذاق طرفداران متعصب سینمای وسترن خوش نمی‌آید.

ماجرای نیمروز شاهکاری پرجزئیات و آکنده از تعلیقی نفس‌گیر است که حتی یک لحظه افت نمی‌کند. به‌راستی فیلمی سینمایی که ۶۲ سال دوام آورده باشد را با چه واژه‌ای مناسب‌تر از "شاهکار" می‌توان خطاب کرد؟... اگر تا به حال تماشای ماجرای نیمروز را به تعویق انداخته‌اید، بهتر است بیش از این وقت را هدر ندهید!

 

 

پیمان عباسی ­نیا

پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳

 

[۱]: برای ترانه‌ی آه عزیزم، ترکم مکن "Do Not Forsake Me, Oh My Darlin" با صدای تکس ریتر.

[۲]: نقل است که پیش از گاری کوپر، ایفای نقش ویل به مارلون براندو، مونتگمری كلیفت و گریگوری پک پیشنهاد شد که هیچ‌یک نپذیرفتند.

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:
     نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"

 


 تاريخ ارسال: 1393/4/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>速度:

私はかなり良かった。ありがとう。私は、西洋の映画はもちろんのドラマが大好きです。

12+0-

چهارشنبه 18 تير 1393



>>>速度:

私は良い評価だった。私は映画を愛した。ありがとう。

11+0-

چهارشنبه 18 تير 1393



>>>ghader:

بازی ها همه در حد تیم ملی عالی بود به خصوص بازی گاری کوپر.

11+0-

سه‌شنبه 17 تير 1393



>>>جهادی:

سلام تحمل فیلم های سیاه و سفید و قدیمی برای ما نسل جوان تر کار سختی ست! اما ماجرای نیمروز شامل آن نمیشود. میتوان دیدش، بازهم دیدش و به دوستان عشق سینما هم پیشنهادش داد. متشکرم.

13+1-

دوشنبه 16 تير 1393



>>>film*:

Thanks mr almasi nia. This movie is good.

13+0-

يكشنبه 15 تير 1393



>>>فرامرز:

ماجرای نیمروز فیلمی برای تمام سلیقه ها! حتی شما دوست عزیز؛-)

13+0-

يكشنبه 15 تير 1393



>>>سیدمجید:

سلام.معرفی قابل قبولی بود. برای یادوآری قسمت هایی از فیلم که در متن آمده باید دوباره به تماشای فیلم نشست.

13+0-

يكشنبه 15 تير 1393



>>>وسترن:

تو وسترن ها فیلم دلخواهمه:-B

17+0-

شنبه 14 تير 1393



>>>البرز سلیمانی:

یادداشت موجهی بود. ادامه بدهید.

18+0-

شنبه 14 تير 1393



>>>الف رحمانی:

سلام.با اینکه فیلم وسترن خیلی نگاه نمیکنم اما اینو دیدم و اصلنم پشیمون نیستم. گاری کوپر مثه یه ستاره تو فیلم میدرخشه واقعاً دست مریزاد گاری کوپر.

17+0-

شنبه 14 تير 1393



>>>Pardis.Anvari:

خیلی سال پیش وقتی پشت کنکوری بودم که کتابای تاریخ سینما زیاد اسم ماجرای نیمروز* رو میاوردن همون موقع ها نسخه ی بی کیفیتش رو گیر آوردمو دیدمش!!! خیلی چسبید!!! یادش بخیر جوونی:)

21+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>eli:

[LIKE]

25+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>Raheleh:

مردی برای تمام فصول رو هم خیلی خوشم اومد یه فیلم ایرانی هم با همین نام هست. تحلیل تون خیلی خوب بود موفق باشید انشاالله.

25+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>زهرا:

آهنگ فیلم خیلی ماندگار بود من خیلی دوس داشتمش ^_^ هنوزم صداش تو گوشمه للا لا للا لا لا ^_^

25+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>مسعود رمضانی:

سینمادوستان همه ماجرای نیمروز رو دیدن و اگه ندیدن من پیشنهاد میکنم ببینن چون فیلمیه که ارزش دیدن داره و البته به خاطر ارجاعاتی که بهش میشه باید دیدش.

24+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>sahel:

Salam;-omajaraye nimroz shansi ya eghragh shode film khobi nist!vaghean khobe! Azonjaii ke badaz inhame sal mishe didesh va kohne nashode

28+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>sahel:

Salam;-omajaraye nimroz shansi ya eghragh shode film khobi nist!vaghean khobe! Azonjaii ke badaz inhame sal mishe didesh va kohne nashode

0+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>پ ر ی س ا:

تحلیل پر قدرتی بود. _ممنون_

28+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>محسن:

ماجرای نیمروز رو که ببینی بعد می تونی بگی یه فیلم دیدم:):)

27+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>بهاری:

مارلون براندو، مونتگمری كلیفت و گریگوری پک هیچکدام نمی توانستند به خوبی گاری کوپر از پس نقش ویل بربیایند.100% اطمینان دارم.

29+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>هدایت:

ماجرای نیمروز، داستان یک مرد در برابر یک شهر است...سالها پیش این فیلم را دیدم گاری کوپر درخشان ظاهر شده!!!

31+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>www:

این از جمله فیلم های دلخواهمه.

30+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>زینب کریمی:

سلام. هر دوشنبه و پنج‌شنبه، طعم سینما را با نقد و معرفی فیلم از دریچه ی نگاه شفاف و شریف شما دنبال می کنم. نقد بسیار سنجیده ای بود. متشکرم.

32+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>سامان.الف:

سلام و عرض ادب و احترام ویژه خدمت جناب الماسی نیا، حق با شماست واژه ای جز "شاهکار" را نمی‌توان به این فیلم داد. هرکی ندیده حتماً ببینه!

32+0-

پنجشنبه 12 تير 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.