پرده سینما

بودن یا نبودن، مسئله این است! نگاهی به «دختر میلیون دلاری» ساخته‌ی کلینت ایستوود

پیمان عباسی‌نیا


 








 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

Million Dollar Baby

كارگردان: کلینت ایستوود

فيلمنامه: پل هگیس [براساس مجموعه‌ی داستان جری بوید]

بازيگران: کلینت ایستوود، هیلاری سوانک، مورگان فریمن و...

محصول: آمریکا، ۲۰۰۴

زبان: انگلیسی

مدت: ۱۳۲ دقیقه

گونه: درام، ورزشی

بودجه: ۳۰ میلیون دلار

فروش: حدود ۲۱۷ میلیون دلار

درجه‌بندی: PG-13

جوایز مهم: برنده‌ی ۴ اسکار و کاندیدای ۳ اسکار دیگر

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۳۳: دختر میلیون دلاری (Million Dollar Baby)

 

 

دختر میلیون دلاریکلینت ایستوود که پیش‌تر ساخت فیلم‌هایی در گونه‌های مختلف سینمایی را تجربه کرده بود، در دختر میلیون دلاری با قدرتی هرچه تمام‌تر به سراغ کارگردانی یک درام تهییج‌کننده‌ی ورزشی با پایانی دور از انتظار رفته است؛ پل هگیسِ فیلمنامه‌نویس نیز با صرف دقت و ظرافت، شماری از جزئیات کلیدی را در پیکره‌ی داستان جاگذاری کرده که به قوام و باورپذیری شخصیت‌ها یاری رسانده‌اند‌ و ذهن بیننده را برای پذیرش اتفاقات آتی فیلم آماده می‌کنند.

وقتی صحبت از "فیلم ورزشی" به میان می‌آید، حتی برخی دوست‌داران پروُپاقرص سینما هم ممکن است رو ترش کنند! فکر بد نکنید! رشته‌ی ورزشی مورد بحثِ دختر میلیون دلاری کریکت، بیسبال، هاکی روی چمن، اسکواش یا گلف نیست! از بوکس حرف می‌زنیم که گویی جذاب روی پرده آوردن‌اش دیگر تبدیل به یکی از توانمندی‌های خاصّ سینمای ایالات متحده شده است.

از فیلم‌های راکی (Rocky) [ساخته‌ی جان جی. آویلدسن/ ١٩٧۶]، گاو خشمگین (Raging bull) [ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی/ ۱۹۸۰] و بوکسور (The Boxer) [ساخته‌ی جیم شریدان/ ۱۹۹۷] گرفته تا مرد سیندرلایی (Cinderella Man) [ساخته‌ی ران هاوارد/ ۲۰۰۵]، مشت‌زن (The Fighter) [ساخته‌ی دیوید اُ. راسل/ ۲۰۱۰] و علی (Ali) [ساخته‌ی مایکل مان/ ۲۰۱۰] همه و همه -گرچه با درجات و کیفیاتی متفاوت- خیلی خوب از پس برقراری ارتباط با تماشاگران‌شان بر‌آمده‌اند. بدیهی‌ترین تمایزِ دختر میلیون دلاری با فیلم‌های مورد اشاره را باید در جنسیت کاراکتر محوری‌اش جست‌وُجو کرد؛ تنها دختر میلیون دلاری است که قهرمان زن دارد.

مگی فیتزجرالدِ ۳۱ ساله (با بازی هیلاری سوانک) که احساس بی‌ارزشی می‌کند، مشت‌زنی را تنها نقطه‌ی روشن زندگی‌اش می‌داند. سعی مگی بر این است تا با اصرار بسیار، فرانکی دان (با بازی کلینت ایستوود) مربی موفق و کارکشته‌ی بوکس -که تمایلی به آموزش دخترها ندارد- را ترغیب ‌کند تا تعلیم‌اش دهد. فرانکی گویا در گذشته نسبت به دخترش مرتکب خطایی شده است؛ دختر مدت‌هاست که نامه‌های او را بی‌جواب می‌گذارد. مگی در راهی که پیش گرفته، آن‌قدر سخت‌کوشی از خودش نشان می‌دهد که علاوه بر مجاب کردن بی‌چون‌وُچرای فرانکی، آمادگی شرکت در مسابقات قهرمانی را پیدا ‌می‌کند. او پی‌درپی در تمام مبارزه‌ها می‌برد و می‌برد و روزگارش رنگ دیگری می‌گیرد اما درست در زمانی که اصلاً انتظار نداریم، وقوع حادثه‌ای -برای مگی- فرانکی را در برزخ اتخاذ تصمیمی سرنوشت‌ساز قرار می‌دهد...

فیلمنامه را هگیس برمبنای داستان‌های کوتاه کتاب طناب می‌سوزد: داستان‌هایی از گوشه (Rope Burns: Stories from the Corner) اثر جری بوید (اف. ایکس. تول) نوشته است. خود بوید طی سالیان متمادی، مدير برنامه بود و از زیروُبم‌ها و مسائل پشت پرده‌ی بوکس اطلاع کامل داشت؛ پس بخشی از توفیق دختر میلیون دلاری در باورکردنی به تصویر کشیدن آدم‌ها و ارتباطات عمیق انسانی‌شان را بایستی به حساب او گذاشت. حس پدرانه‌ی جاری میان فرانکی و مگی، همین‌طور رفاقت پدروُمادردار، پرجاذبه و آمیخته به طنز فرانکی و ادی (با بازی مورگان فریمن) به‌خوبی از کار درآمده‌اند؛ مخصوصاً رابطه‌ی فرانکی و مگی که خوشبختانه سرسوزنی به سمت آلودگی زاویه پیدا نمی‌کند.

دختر میلیون دلاری چه از حیث فرم و چه به‌لحاظ محتوایی، از جمله آثار قابل اعتنای دو دهه‌ی اخیر محسوب می‌شود. فیلم، حرف‌های حسابی‌اش را در عین ایجاز می‌زند و از اتهام زیاده‌گویی مبراست. در عین حال، پربیراه نیست اگر ادعا کنم که دختر میلیون دلاری یکی از تلخ‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما و حتماً جزء ده تای اول است. دیگر فیلم برجسته‌ی خانم سوانک، پسرها گریه نمی‌کنند (Boys Don't Cry) [ساخته‌ی کیمبرلی پیرس/ ۱۹۹۹] نیز بی‌شک در همین فهرست قرار می‌گیرد.

ایستوود یکی از باسابقه‌ترین و پرافتخارترین فیلمسازان سینمای حال حاضر جهان است که در نهمین دهه از عمرش‌ هنوز که هنوز است فیلم‌هایی سرپا و درجه‌ی اول روانه‌ی پرده‌ی نقره‌ای می‌کند. کارگردانی سکانس‌های مسابقات مشت‌زنی مگی به‌نحوی است که در عین اضطراب‌آفرینی، بیننده را سخت به شوق می‌آورد. در فریم به فریمِ این سکانس‌ها، عصاره‌ی سال‌ها تجربه‌اندوزی در فیلم ساختن نهفته است. اهمیت کار کلینت ایستوودِ فیلمساز هنگامی دوچندان می‌شود که توجه داشته باشیم او بازیگر نقش اول مرد دختر میلیون دلاری هم هست.

اگر تک‌خال‌هایی مثلِ نابخشوده (Unforgiven) [محصول ۱۹۹۲]، پل‌های مدیسُن‌کانتی (The Bridges of Madison County) [محصول ۱۹۹۵] ورودخانه‌ی مرموز (Mystic River) [محصول ۲۰۰۳] را کنار بگذاریم، دختر میلیون دلاری بهترین فیلم ایستوودِ بازیگر و کارگردان است. کلینت ایستوود در زمان تولید دختر میلیون دلاری ۷۴ ساله بود و اکنون -سپتامبر ۲۰۱۴- هشتادوُچهار سال دارد به‌اضافه‌ی یک فیلمِ آماده‌ی اکران! [۱] جا دارد که به احترام سالیانِ سال وفاداری آقای ایستوود به عشق ازلی و ابدی‌اش سینما، فروتنانه کلاه از سر برداریم.

اما می‌رسیم به مورد عجیب هیلاری سوانک! او ایفاگر نقش دو تا از بدفرجام‌ترین شخصیت‌های سینما بوده است که به‌خاطر هر دو هم اسکار گرفته. [۲] این‌که چرا خانم سوانک -به‌خصوص پس از کسب دومین اسکارش- فیلم‌های کم‌اهمیتی بازی کرده که اغلب گیشه‌ی ناموفقی هم داشته‌اند همان‌قدر غیرقابل هضم است که عدم همکاری او با کارگردانان صاحب‌نام. معدود آثار مهم کارنامه‌ی هیلاری نشان می‌دهد چنانچه موقعیت‌اش فراهم شود، او شناگر قابلی است. دختر میلیون دلاری وپسرها گریه نمی‌کنند به‌همراه بی‌خوابی (Insomnia) [ساخته‌ی کریستوفر نولان/ ۲۰۰۲]، بااهمیت‌ترین فیلم‌های سوانک هستند. کارنامه‌ای ۲۴ ساله، فقط سه فیلم برجسته و دو اسکار نقش اول برای دو تا از همان فیلم‌ها!

دختر میلیون دلاری طی هفتادوُهفتمین دوره‌ی مراسم آکادمی -مورخ ۲۷ فوریه‌ی ۲۰۰۵- برای هفت رشته‌ی مهم بهترین فیلم (کلینت ایستوود، آلبرت اس. رادی، تام رُزنبرگ و پل هگیس)، کارگردانی (کلینت ایستوود)، بازیگر نقش اول مرد (کلینت ایستوود)، بازیگر نقش اول زن (هیلاری سوانک)، بازیگر نقش مکمل مرد (مورگان فریمن)، فیلمنامه‌ی اقتباسی (پل هگیس)، تدوین (جوئل کاکس) کاندیدای اسکار بود که عاقبت توانست صاحب جایزه‌های بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اول زن و بازیگر نقش مکمل مرد شود.

دختر میلیون دلاری در حدّ خودش، بازگشت سرمایه‌ی قابل توجهی نیز داشت. بودجه‌ی فیلم ۳۰ میلیون دلار بود و توانست حدود ۲۱۷ میلیون بفروشد. بد نیست اشاره‌ای هم داشته باشم به این‌که ردّ نوعی کپی‌برداری مضحک و واپس‌گرایانه‌ی مضمونی از دختر میلیون دلاری را در عشق (Amour) [ساخته‌ی میشائل هانکه/ ۲۰۱۲] می‌توان مشاهده کرد. هانکه اصولاً در قالب کردن کلاغ به‌جای قناری، حق استادی به گردن بسیاری از فیلمسازان روشن‌فکرنمای وطنی و فرنگی دارد!

به‌نظرم یکی از ایده‌آل‌ترین حالت‌ها برای به سرانجام رساندن یک قطعه‌شعر، این است که ضربه‌ی پایانی داشته باشد و مخاطب‌اش را تکان بدهد. دختر میلیون دلاریشعر ناب آقای ایستوود است که با پایان‌بندی‌اش -ضربه که چه عرض کنم- ویران‌مان می‌کند! بی‌کس‌وُکاری و تنهایی مگی، دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. در دنیای به این بزرگی، انگار فقط جایی برای او وجود ندارد... دختر میلیون دلاری فیلمی است که شگفت‌زده‌مان می‌کند؛ سینما بهتر از این چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

 

 

پیمان عباسی ­نیا

دو‌‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۳

 

[۱]: فیلمِ American Sniper.

[۲]: منظور، همین دختر میلیون دلاری و پسرها گریه نمی‌کنند (در نقش براندون تینا) است.

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:
     نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1393/7/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>آرمان:

فقط آخرشو گند زدی، آخه ربط عشق هانکه به این فیلم چیه و اینکه عشق یک سر و گردن از این فیلم بالاتره

0+0-

چهارشنبه 21 فرورد¡



>>>حسین:

من فیلم رو خوب نگاه میکنم شما هم خوب نگاه میکنی از نقدت لذت بردم

1+0-

شنبه 7 مرداد 1396



>>>آنا:

سلام، از نقدها یی که درباره ی برخی از مطرح ترین فیلم ها در برنامه تون قرار دادید تشکر می کنم. به شخصه خیلی استفاده کردم. خدا قوت.

5+0-

جمعه 11 مهر 1393



>>>مجید:

\'\'هانکه اصولاً در قالب کردن کلاغ به‌جای قناری، حق استادی به گردن بسیاری از فیلمسازان روشن‌فکرنمای وطنی و فرنگی دارد!\'\' خدا بود این جمله!!

15+1-

چهارشنبه 9 مهر 1393



>>>javad:

This is so very wonderful!Very very very beatiful.

24+0-

سه‌شنبه 8 مهر 1393



>>>سین:

تنها دختر میلیون دلاری است که قهرمان زن دارد:))))))) زنده باد:))))))

27+0-

سه‌شنبه 8 مهر 1393



>>>AALMAA:

مرسی خوب بود.من دوس داشتم فیلمو با اینکه یک کم خشن بود!!

25+0-

سه‌شنبه 8 مهر 1393



>>>some one:

سلام ممنون بابت معرفی و نقد خوبتون میشه همون ده تا فیلم تلخو از نظر خودتون تو نقد بعدیتون به صورت یه لیست بدین(شوق برانگیز خواهد بود)

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>速さ :

こんにちは。私はこの映画が大好きです。すべてのゲームは、優れた魅力的な話だった。映画はかなり良かった。あなたの素敵なレビューをありがとうございました。私はそれを読んで楽しんだ。ありがとう。

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>طاهر:

مورگان فریمن هر جا باشه می درخشه...نقد خوبی خواندم ممنون.

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>.کاظم.:

ادی:« مردم هر روز میمیرن فرانکی... و می‌دونی آخرین چیزی که میگن چیه؟: "هیچوقت به اون چیزی که می‌خواستم نرسیدم" »

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>بنیامین:

خیلی فیلم باحالی بود خوشم اومد!

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>مریم:

از فیلم: /مردم عاشق خشونت اند... دیدن صحنه ی تصادف و دیدن جسد کنار خیابون و کتک کاری براشون لذت داره/

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>> Kave:

سلام دوست عزیز، انشاالله خوب باشید. نقد خوبی بود. صحنه ای که هیلاری سوانک در بستر بیماریه و از مربی ش می خواد او نو راحت کنه یکی از زیباترین صحنه هایی هست که سینما به خود دیده:(

48+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>jojo:

واقعن لذت بردم از فیلم*فیلم دردناکی بود*واقعا ناراحت کننده بود اما تاثیرگذار و عمیق*******

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>Ali.n:

تشکر.خوب بود.

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>یه نفر:

هيلاری سوانک یکی از قابل قبول تربن بازیگران نسل جوان هالیوود است: ((هيلاری سوانک رقيبانی چون آنت بنينگ، کيت وينسلت و ايملدا استونتون را پست سر گذاشت و برای دومين بار جايزه اسکار بهترين بازيگر زن را به دست آورد.او يک بار ديگر نيز در سال 1999 اين جايزه را برای فيلم پسرها گريه نمی کنند بدست آورده بود.))

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>مجتبا:

چه نقد شگفت انگیزی......... واقعا فیلم قشنگی بود........

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>سیاوش.الف:

دیدن این فیلم را به همه ی طرفداران سینما توصیه می کنم :-O :-O :-O

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>یه نفر:

جایزه های این فیلم بی نظیر: برنده اسکار بهترین فیلم/برنده اسکار کارگردانی برای کلینت ایستوود/برنده اسکار بازیکر نقش مکمل مرد برای مورگان فریمن/برنده اسکار بازیگر نقش اول زن برای هیلاری سوانک/نامزد اسکار تدوین برای جوئل کوکس/نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای کلینت ایستوود/نامزد اسکار فیلم‌نامه اقتباسی برای پل هگیس...

47+1-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>خادم:

سلام . سپاس از اطلاع رسانی تان........................................................

46+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>بانکی زاده:

vooooowwwww: به‌نظرم یکی از ایده‌آل‌ترین حالت‌ها برای به سرانجام رساندن یک قطعه‌شعر، این است که ضربه‌ی پایانی داشته باشد و مخاطب‌اش را تکان بدهد. دختر میلیون دلاریشعر ناب آقای ایستوود است که با پایان‌بندی‌اش -ضربه که چه عرض کنم- ویران‌مان می‌کند! بی‌کس‌وُکاری و تنهایی مگی، دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد...

47+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>eli:

♥♡♥♡LIKE LIKE LIKE♡♥♡♥

51+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>قانی:

هیلاری سوانک یک نابغه است.من عاشق بازیش ام:-)

53+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>زینب کریمی:

سلام و خسته نباشید. نقد بسیار منسجمی بود.ممنونم و موفق باشید.

50+0-

دوشنبه 7 مهر 1393



>>>نونا:

با عرض سلام خدمت منتقد گرامي متاسفانه نتونستم بفهمم كه چرا بوكس را به عنوان يك نوع ورزش معرفي كردند اونهم با اين همه آسيب هاي جسمي ولي هر چه هست با خوندن نقد شما ، موضوع فيلم براي من جذاب تر شد....

53+3-

دوشنبه 7 مهر 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.