پرده سینما

گریز از تله‌ی توهین و تحقیر؛ نگاهی به «عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من» ساخته‌ی جوئل زوئیک

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

My Big Fat Greek Wedding

كارگردان: جوئل زوئیک

فيلمنامه: نیا واردالوس

بازيگران: نیا واردالوس، جان کوربت، مایکل کنستانتین و...

محصول: آمریکا و کانادا، ۲۰۰۲

زبان: انگلیسی

مدت: ۹۵ دقیقه

گونه: کمدی-رُمانتیک

بودجه: ۵ میلیون دلار

فروش: حدود ۳۶۹ میلیون دلار

درجه‌بندی: PG

جوایز: کاندیدای اسکار بهترین فیلمنامه‌ی غیراقتباسی، ۲۰۰۳

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۸۹: عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من (My Big Fat Greek Wedding)

 

 

طعم سینما - شماره‌ی ۸۹

 

عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من درباره‌ی تولا (با بازی نیا واردالوس) دختر شلخته‌ و سی‌وُچند ساله‌ی یونانی است که اعتمادبه‌نفس چندانی ندارد. او علی‌رغم توصیه‌های مکرر پدر پابه‌سن‌گذاشته‌اش آقای پورتوکالوس (با بازی مایکل کنستانتین) به ازدواج با یک یونانی اصیل، هنوز مجرد مانده و بلاتکلیف است. درست پس از این‌که تولا قصد می‌کند سروُسامانی به زندگی‌ خود بدهد، با یک مرد جوان آمریکایی به‌نام ایان (با بازی جان کوربت) آشنا می‌شود و به او دل می‌بازد. به‌دنبال خواستگاری ایان از تولا، آن‌ها تصمیم به ازدواج می‌گیرند...

تا اینجای عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من چیز چندان دندان‌گیری وجود ندارد که در عین حال قابلِ حدس هم نباشد. به‌عبارت دیگر [اگر عینک خوش‌بینی را کناری بگذاریم و قضاوتِ تا حدودی بی‌رحمانه‌ای در پیش بگیریم] فیلم تا نیمه‌هایش، بوی کهنگی می‌دهد و کم‌رمق جلو می‌رود اما از فصل آشنایی و دیدار خانواده‌ی ایان با تولا به‌بعد است که عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من جان تازه‌ای می‌گیرد و تماشاگرش را به‌نحو بامزه‌ و پرطراوتی با آداب و رسوم دست‌وُپاگیر یک عروسی صددرصد سنتی و یونانی آشنا می‌کند.

عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من به‌لحاظ تجاری، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۲ میلادی به‌شمار می‌رفت که توانست به‌شکلی خیره‌کننده و غیرمنتظره، نزدیک به ۷۴ برابر هزینه‌ی تولید ناچیزِ ۵ میلیون دلاری‌اش [ناچیز، البته در قیاس با بودجه‌ی معمول فیلم‌های سینمای آمریکا!] فروش داشته باشد.

شاید [به‌واسطه‌ی برخی دیالوگ‌ها که در فیلم به زبان آورده می‌شوند] در ابتدا به‌نظر برسد که عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من یونانی‌ها را دست می‌اندازد اما در پایان، تصور خوشایند و کنجکاوی‌برانگیزی نسبت به یونان و فرهنگ یونانی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که دلیل‌اش چیزی نمی‌تواند باشد مگر قدرت سینما. احتمال این‌که بعد از دیدن عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من دل‌تان بخواهد سفری به یونان داشته باشید، کم نیست!

عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من دومین ساخته‌ی جوئل زوئیک [پس از Second Sight، محصول ۱۹۸۹] در سینماست؛ آقای زوئیک بیش‌تر به‌عنوان یک کارگردان تلویزیونی شناخته شده و کارنامه‌ی بلندبالایی هم در این حوزه دارد. جوئل زوئیک فقط چهار فیلم سینمایی کارگردانی کرده است که ساخت دوتایشان ارتباط مستقیمی با موفقیت عظیم مالیِ فیلم مورد بحث‌مان دارد چرا که بلافاصله بعد از اکران عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من تولید شده‌اند؛ هر دو محصول ۲۰۰۴!

جذابیت و گرمای فیلم عمدتاً از دو عنصرِ متن و بازیگری ناشی شده است و کارگردانی در درجه‌ی اولِ اهمیت قرار ندارد. به‌نظر می‌رسد که تهیه‌کنندگان عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من با انتخاب آقای جوئل زوئیکِ پرتجربه‌ [در مقام کارگردان] تنها به تحویل گرفتن فیلمی استاندارد فکر می‌کرده‌اند.

عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من به‌علت وجود پاره‌ای قرابت‌های فرهنگی، می‌تواند جاذبه‌ی ویژه‌ای برای بیننده‌ی فارسی‌زبان داشته باشد؛ بی‌خود نبوده که ورژن ایرانی‌اش هم تولید شده است. از ازدواج به‌سبک ایرانی ساخته‌ی سال ۱۳۸۳ حسن فتحی حرف می‌زنم که متأسفانه نه از شور و حرارت نسخه‌ی اصلی بهره‌ای دارد [به‌دلیل بعضی محدودیت‌ها، لابد] و نه قادر است مثل خاطره‌ای ماندگار در حافظه‌ی سینمادوستِ جدی ثبت شود.

بخش قابلِ توجهی از شیرینی‌های عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من با نقش‌آفرینی مایکل کنستانتین [چنان‌که گفتم، در نقش پدر تولا] رقم می‌خورد که یک بازیگر آمریکایی کهنه‌کار و یونانی‌تبار است. نیا واردالوس علاوه بر ایفای قابلِ قبول نقش خانم تولا پورتوکالوس، نویسنده‌ی عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من نیز هست که برای همین فیلم، کاندیدای کسب اسکار بهترین فیلمنامه‌ی غیراقتباسی از هفتادوُپنجمین مراسم آکادمی شد. به‌جز این، شاید برایتان جالب باشد که بدانید آقای تام هنکس [به‌همراه همسرش ریتا ویلسون] از تهیه‌کننده‌های فیلم بوده است.

همان‌طور که در سطور پیشین اشاره‌ای داشتم، عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من از سقوط به تله‌ی وسوسه‌کننده‌ی توهین و تحقیر [که در فیلم‌های این‌چنینی دور از انتظار نیست؛ نگاه کنید به بورات (Borat)، ساخته‌ی لری چارلز/ محصول ۲۰۰۶] می‌گریزد و به‌گونه‌ای احترام‌آمیز با مسئله‌ی تفاوت‌های نژادی و فرهنگی شوخی می‌کند. عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من در زندگی سینماییِ نیا واردالوس و جوئل زوئیک، اتفاقی بود که یک‌بار برای همیشه به وقوع پیوست.

عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من عاری از حرف‌های قلمبه‌سلمبه و بدون کوچک‌ترین ادعایی، لحظات مفرحی را برای تماشاگر خلق می‌کند که یادآوری‌شان حتی پس از تمام شدن فیلم هم لبخند به لب می‌آورد. چنانچه تمایل دارید یک کمدی-رُمانتیکِ سرگرم‌کننده تماشا کنید که مبتذل نباشد، می‌توانید عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من را گزینه‌ی مناسبی به‌حساب بیاورید!

 

پیمان عباسی‌نیا

دو‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:

■ نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1394/2/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>زینب کریمی:

سلام و خدا قوت! خوشحالم که عمری باقی بود و سعادت نصیبم شد که یکی دیگر از تحلیل‌های منسجم شما را مطالعه کردم. نقد بسیار پرمغز و سنجیده‌ای بود. از پیشنهاد فیلم و البته از نکات ارزنده‌ای که فرمودین تشکر می‌کنم. امیدوارم ابن نوشتن‌ها، این خوب نوشتن‌ها ادامه داشته باشد. قلم‌تان سبز و نویسا.

3+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>کیانوش:

تو را می چشم طعم سینما.... هر بار دلچسب تری. سفره ات هر بار رنگین تر است و طعامت دلنشین تر. طعم سینما! مزه مزه ات می کنم لابلای کارهای روزانه و آرامش شبانگاهانه. پژمان الماسی نیا ممنون از تو... ممنون

7+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>خادم:

بسیار عالی و جذاب. سپاس برادر........................................................

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>سین:

:)

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>TiTi1985:

سلام.خوشحالم از پیدا کردن سایتتون.عالیه.خسته نباشید و ادامه بدید.

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>Ali.n:

سلام دوست عزيز-اين فيلم ها و اين نقدها بسيار کار شده هستن-منتظر نقدها جديدي از شما هستم- بيشتر اين نقدهايي را كه گذاشته ايد را خوانده ام از طريق همين سایت پرده ی سینما-ممنون و موفق باشين.

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>eli:

LIKE

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>آرمیتا صمدی:

به نظر من بارزترین ویژگی عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من فضا سازی خوب و بازی خوب جان کوربته:-)

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>مجتبا:

اوووکی! مرررسی: "عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من عاری از حرف‌های قلمبه‌سلمبه و بدون کوچک‌ترین ادعایی، لحظات مفرحی را برای تماشاگر خلق می‌کند که یادآوری‌شان حتی پس از تمام شدن فیلم هم لبخند به لب می‌آورد. چنانچه تمایل دارید یک کمدی-رُمانتیکِ سرگرم‌کننده تماشا کنید که مبتذل نباشد، می‌توانید عروسی پرریخت‌وپاش یونانی من را گزینه‌ی مناسبی به‌حساب بیاورید!"

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>زهرا:

خوب بود مرسی ^_^

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>kave:

سلام دوست خوبم. بعد از مدت ها فراغتی و طعم سینمایی! خیلی خوب و شیوا نوشتید در عین حال خیلی مختصر و مفید. من فیلم رو پارسال دیدم و خوشم اومد منتها نقدای کمی راجع بهش نوشتن که جامع باشه و کل جزییات فیلم رو توجه کنن بهش! و این که چرا الله اعلم!جوئل زوئیک کارش رو به عنوان یک کارگردان انجام داده و از تمام قواش استفاده کرده...! در هر حال مخلصیم و برقرار و فعال باشید لطفاً!!!

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>یه نفر:

جوئل زوئیک (انگلیسی: Joel Zwick؛ زادهٔ ۱۱ ژانویهٔ ۱۹۴۲(1942-01-11)) یک کارگردان، و تهیه‌کننده اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۷۷ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>یه نفر:

مایکل کنستانتین (انگلیسی: Michael Constantine؛ زادهٔ ۲۲ مهٔ ۱۹۲۷(1927-05-22)) یک بازیگر سینما، و هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۵۳ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به عروسی یونانی پرریخت‌وپاش و بزرگ من، بیلیاردباز، زندگی من و بو ژست اشاره کرد.

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>یه نفر:

جان جوزف کوربت جونیور (انگلیسی: John Joseph Corbett, Jr.؛ زاده ۹ مهٔ ۱۹۶۱(1961-05-09)) یک بازیگر اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۸۷ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به دشت سوزان و رامونا و بیزوس اشاره کرد.

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>یه نفر:

نیا واردالوس (انگلیسی: Nia Vardalos؛ زادهٔ ۲۴ سپتامبر ۱۹۶۲(1962-09-24)) یک هنرپیشه اهل کانادا است. وی از سال ۱۹۹۶ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به عروسی یونانی پرریخت‌وپاش و بزرگ من اشاره کرد.

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش



>>>eli:

LIKE

11+0-

دوشنبه 14 ارديبهش




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.