پیمان عباسینیا
هر پنجشنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!
با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!
نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما
The Collector
كارگردان: مارکوس دانستن
فيلمنامه: مارکوس دانستن و پاتریک ملتون
بازيگران: جاش استوارت، مایکل رایلی بورک، اندره راث و...
محصول: آمریکا، ۲۰۰۹
زبان: انگلیسی
مدت: ۹۰ دقیقه
گونه: ترسناک، هیجانانگیز
بودجه: بیشتر از ۳ میلیون دلار
فروش: بیشتر از ۹ میلیون دلار
درجهبندی: R
■ طعم سینما - شمارهی ۱۱۰: کالکتور (The Collector)
یادتان هست که در شمارهی بیستم طعم سینما و سرآغاز نوشتارم درخصوص من شیطان را دیدم (I Saw the Devil) [ساختهی کیم جی-وون/ ۲۰۱۰] [۱] سینمادوستانِ کمدلوُجرئت را از تماشای فیلم برحذر داشتم، حالا هم چارهای ندارم جز اینکه چنان هشداری بدهم! دوز خشونتِ کالکتور حتی از آن اسلشر کرهای نیز بالاتر است پس چنانچه دل شیر دارید، بسمالله!
کالکتور اولین ساختهی مارکوس دانستن در مقام کارگردان است؛ فیلمنامهنویس سینمای وحشت که برای نمونه، نویسندگیِ فیلمنامهی ۴ قسمت از سریفیلمهای اره (Saw) [محصول ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰] را همراه با پاتریک ملتون [دوست و همکار همیشگیاش] در کارنامه دارد. «اشتغال به نصب در و پنجرهی منازل، کفاف وصول بدهیهای همسر آرکین (با بازی جاش استوارت) را نمیدهد. او که یک سابقهدار است بهخاطر تعیین ضربالاجلِ طلبکارها [تا نیمهشب] مجبور میشود اقدام به سرقت از آخرین خانوادهی متمولی کند که کار نصب در و پنجرهی عمارتشان را بر عهده داشته درحالیکه خبر ندارد چه کابوسی در انتظارش است...»
کالکتور از آن دست تولیدات سینمای وحشت است که کمتر کسی تحویلشان میگیرد و در سایتهای IMDb، راتن تومیتوس، متاکریتیک و... هم امتیازهای چندان قابلِ توجهی کسب نکرده اما از بسیاری فیلمترسناکهای صاحبِ اسموُرسمی که دیدهایم، فیلمترسناکتر است! آنچه باعث شد به دیدن فیلم ترغیب شوم، پوستر فوقالعادهاش بود که هالهای از رمزوُراز گرداگردش وجود دارد و در عین سادگی، حسّ کنجکاویِ بیننده را حسابی تحریک میکند.
کالکتور از شروعی کوبنده و کنجکاویبرانگیز سود میبرد که کاملاً برازندهی یک فیلمترسناکِ درستوُدرمان است؛ افتتاحیهای که حتی قادر است خورههای سینمای وحشت را هم سر ذوق بیاورد و امیدوارشان کند به تماشای فیلمی پرتعلیق. مقدمهی [حدوداً] ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیهایِ مذکور، بلافاصله پیوند میخورد به تیتراژی ۲ دقیقهای که پر شده از پلانهایی کوتاه و بیشباهت به کلیپی جذاب نیست. طی این ۲ دقیقه، کموُبیش دستگیرمان میشود که شیوهی کار جناب کالکتور به چه ترتیب است و چطور طعمههای بختبرگشتهاش را به دام میاندازد. تا یادم نرفته است بایستی خاطرنشان کنم که رنگهای بهکار گرفته شده در تیتراژ عمدتاً سبز، قرمز و نارنجیِ فسفری هستند.
پس از ۴ و نیم دقیقهی طوفانیِ آغازین، نزدیک به ۱۵ دقیقهی مختصر و مفید از کالکتور صرف زمینهچینی برای پیشامدهای بعدی میشود تا برسیم به شبی هولناک که تمامی وقایع وحشتآور فیلم طیِ آن رخ میدهند. در ۱۵ دقیقهی مورد اشاره هرچه نشان داده میشود، دلیل دارد و بهجرئت میتوان ادعا کرد که کالکتور [در این بازهی زمانی و بهطور کلی: ۹۰ دقیقه] هیچ پلان ناکارآمدی ندارد.
هنگامی که آرکین برای دزدی [و اینبار: شبانه] به عمارت اعیانی قدم میگذارد، نمیداند که وارد چه جهنمی شده است! همهی گوشهوُکنارهای خانه با انواع و اقسام ابزارآلات بُرنده [از قبیل سوزن، میخ، چاقو، قیچی، سیمخاردار و... هر وسیلهی نوکتیزی که به ذهنتان خطور کند!] تلهگذاری شده و عمارت دیگر فرقی با میدان مین ندارد! کاری که بهنظر میرسد توسط گروهی از آدمکشهای حرفهای صورت گرفته است ولی دیری نمیگذرد که میفهمیم همهچیز زیر سر یک قاتل قویهیکل سادیست و نقابدار است که چشمهایش مثل گربهای سیاه در تاریکی برق میزنند، هیچ کلامی از دهان دفرمهاش خارج نمیشود و همینهاست که ترسناکترش میکنند. کالکتور اگر قرار باشد اسم دیگری داشته باشد، من "عبور از میدان مین" را پیشنهاد میکنم!
از میانِ فیلمترسناکهای سبکوُسیاقِ موسوم به "تهاجم به خانه" (home invasions)، کالکتور بهترین و نفسگیرترین فیلمی است که تا به حال فرصت تماشایش را پیدا کردهام؛ از فیلمهای تازهتر، بهعنوان مثال غریبهها (The Strangers) [ساختهی برایان برتینو/ ۲۰۰۸] و تو بعدی هستی (You're Next) [ساختهی آدام وینگارد/ ۲۰۱۱] در مقایسه با کالکتور جلوهای کودکانه دارند! از فیلمهای معروفِ اینسبکی، پاکسازی (The Purge) [ساختهی جیمز دیموناکو/ ۲۰۱۳] [۲] که در شمارهی ۷۲ طعم سینما داشتیماش [گرچه هنوز در اعتقادم به اینکه فیلمترسناک خوبی است، خللی ایجاد نشده] نیز بهنظرم با فاصلهای قابلِ توجه، پس از کالکتور میایستد.
امتیاز بزرگ کالکتور این است که [بهقول معروف] دچار سکته نمیشود و از ریتم نمیافتد. از دست نرفتنِ ریتم [مخصوصاً و مخصوصاً] برای فیلمترسناکها، اوجبِ واجبات است! اینکه تماشاگر میخکوب شود و تماممدت در همین حالت باقی بماند و نتواند نفس راحتی بکشد(!)، ایدهآلترین اتفاقی است که میتواند حین تماشای یک فیلمترسناک بیفتد. ویژگی قابلِ اعتنای بعدیِ کالکتور پیشبینیناپذیر بودناش است. چنانچه فیلمترسناک دست خودش را نزد مخاطب رو کند و پایاناش قابلِ پیشبینی باشد، فاتحهاش خوانده است و دیگر چیزی برای عرضه نخواهد داشت. "قابلِ حدس" برچسبی است که به کالکتور نمیچسبد!
اینکه آرکین بهجای نجات دادن جان خود از مهلکه، برمیگردد تا نگذارد دختربچه به چنگ قاتل نقابدار بیفتد، بهواسطهی همان یک ربع ساعت مقدمهچینی [که اشاره کردم] جلوهای احمقانه ندارد و منطقِ خودش را در دل فیلم پیدا میکند. طی این سالها، بعضیها فیلمترسناک ساختن را مساوی با پشتِ سرِ هم قطار کردن انبوهی از نماهای لرزانِ فاقد کیفیت گرفتهاند و "دوربینْ روی دست" اپیدمی شده است! کالکتور [تا جایی که حافظه یاری میدهد] خوشبختانه از شرِ این آفت نیز مصون مانده.
شاید فکر کنید در این حجم از خون و خونریزی، حرف زدن از "زیبایی" بیمعنی است! آقای دانستن آنجا که آرکین و هانا (با بازی کارلی اسکات کالینز) قصد کردهاند آدمکش روانی را دچار برقگرفتگی کنند، با چند نمای اسلوموشن، در کالکتور ضیافتی چشمنواز از رنگ قرمز تدارک میبیند که حُسن ختاماش، شنای آن گلدفیشِ چشمتلسکوپی در حوضچهای از خون است؛ خونی که بهآرامی منتشر میشود...
تکرار مکررات است ولی قصهی دنبالهدار شدن محصولات موفق سینمای وحشت انگار تمامی ندارد! کالکتور هم قسمت دومی تحت عنوان کالکشن (The Collection) دارد که سه سال بعد بهوسیلهی خودِ مارکوس دانستن کارگردانی شده؛ نگارنده هنوز فرصت نکرده است کالکشن را ببیند، هرچند فروشِ پایینتر از بودجهی اولیهی آن را میشود شاهدی بر عدم موفقیتاش محسوب کرد. اگر تواناش را دارید کالکتور را در تاریکی مطلقِ ساعات پس از نیمهشب، با تمرکز بالا و البته تکوُتنها ببینید!
پیمان عباسینیا
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴
[۱]: برای مطالعهی نقد من شیطان را دیدم، کلیک کنید بر لینکِ «شکارچیبازی»؛ منتشره در پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳، پردهی سینما.
[۲]: برای مطالعهی نقد پاکسازی، کلیک کنید بر لینکِ «کمهزینه، سرگرمکننده و پردرآمد»؛ منتشره در پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳، پردهی سینما.
برای مطالعهی شمارههای دیگر، میتوانید لینک زیر را کلیک کنید:
■ نگاهی به فیلمهای برتر تاریخ سینما در صفحهی "طعم سینما"
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|