پرده سینما

همه چیزهایی که مایلید درباره فستیوال کن بدانید!

موحد منتقم

   

 

 

 

 

 

 

 

 

همه چیزهایی که مایلید درباره شصت و سومین جشنواره کن بدانید! –بخش اول

 

 

جشنواره کن چیست؟

 

پوستر فیلم نیمه شب در پاریس، فیلم افتتاحیه کن 2011 که با الهام از تابلوی ونسان ون گوگ طراحی شده استجشنواره کن از اولین سال های تأسیس اش در سال 1946 به گواه اکثر سینما دوستان و منتقدان سینمایی، معتبرترین جشنواره اروپایی و یکی از معتبرترین جشواره های جهان است. فیلم های جشنواره کن هرساله در سطح برترین فیلم های سینمای جهان از لحاظ سینمایی و نه سرگرمی (برخلاف اسکار) قرار دارند. نام فیلم هایی که در کن برنده جایزه می شوند در تاریخ سینما ماندگار خواهد شد. حضور بزرگترین کارگردانان و ستارگان کهکشان سینما در این رویداد فرهنگی جهانی اعتبار زیادی بخشیده است. فیلم هایی که در کن نمایش داده می شود کمتر در بقیه جشنواره ها مورد توجه قرار می گیرند و اصولاً فروش زیادی هم در گیشه نخواهند داشت. ولی جایزه آن از لحاظ هنری ارزشی والاتر از سایر جوایز بین المللی دارد. به عبارت دیگر بعد معنوی کن بالاتر از بعد های مادی آن است. در هر سال دهها کارگردان بزرگ که آثارشان را غیر از جشنواره کن نمی توانید در جشنواره های دیگری پیدا کنید در این جشنواره حضور دارند.

جشنواره کن از هفت بخش اصلی تشکیل شده است: بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، دوهفته کارگردانان، بازار فیلم، هفته منتقدان و فیلم های کوتاه. این جشنواره، جشنواره ای کاملاً اختصاصی است و فقط اهالی سینما  آن هم با کارت دعوت ویژه حق حضور در آن را دارند. به علاوه ی رسانه های دنیا، کن بهترین نقطه برای تهیه کنندگان دنیا است که از طریق آن می توانند فیلم های خود را به بزرگترین کمپانی های دنیا نشان دهند.

 

کن کجاست؟

 

کن که نام محلی آن «کان» است، نام شهری در جنوب فرانسه است که هم اکنون بخشی از کلان شهر نیس است. تمامی هتل های این ساحل بی نظیر از یک سال قبل برای جشنواره کن رزرو کامل می شود.

 

صدرنشین کن کدام کشور است؟

 

کشور امریکا با کشب 18نخل طلا در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن ایتالیا و فرانسه به ترتیب 12 و 11بار نخل طلا برده اند.

 

ایران چی؟

 

ایران تنها یک بار در سال 1997 توانسته است برای فیلم طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی برنده این جایزه شود.

 

امسال چی؟

 

امسال جشنواره کن از تاریخ 11تا 22 مه در کن برگزار می شود. فیلم افتتتاحیه این جشنواره نیمه شب در پاریس تازه ترین ساخته وودی آلن است.

 

داوران امسال جشنواره کن چه کسانی هستند؟

 

رابرت دونیرو امسال رییس داوران بخش اصلی جشنواره کن است. امیر کاستاریکا رییس بخش نوعی نگاه است. و میشل گندری هم داور بخش سینه فونداسیون جشنواره کن است. لی چانگ دون داور بخش هفته منتقدان و بونگ جو هو داوربخش  دوربین طلایی است. یرزی اسکولیموسکی 72 ساله داور بخش فیلم های کوتاه است.

 

 فیلم های بخش مسابق کن

 

فیلم افتتاحیه نیمه‌شب در پاریس، وودی آلن، اسپانیا و آمریکا

پوستی که در آن زندگی می‌کنم، پدرو آلمودوار، اسپانیا

خانه بردباری، برتراند بونلو، فرانسه

پدرانه، آلن کاوالیه، فرانسه

پانویس، جوزف سدار، اسرائیل

روزی روزگاری در آنتالیا، نوری بیلگه جیلان، ترکیه

پسری با دوچرخه، لوک و ژان پی‌یر داردن، بلژیک، فرانسه و ایتالیا

لنگرگاه، آکی کوریسماکی، فنلاند، فرانسه و آلمان

هانزائه نو تسوکی، نائومی کاواسی، ژاپن

زیبای خفته، جولیا لی، استرالیا

پلیس، مای‌ون، فرانسه

درخت زندگی، ترنس مالیک، آمریکا

منبع، رادو میهایلنو، فرانسه، بلژیک، ایتالیا

هاراگیری: مرگ یک سامورایی، تاکشی میکه، ژاپن(سه بعدی)

ما یک پاپ داریم، نانی مورتی، ایتالیا و فرانسه

باید درمورد کوین صحبت کنیم، لین رمسی، بریتانیا و آمریکا

مایکل، مارکوس شلاینزر، اتریش

باید این جا باشد پائولو سورنتینو، ایتالیا، فرانسه و ایرلند

ملانکولیا، لارس فون تریر، دانمارک، سوئد، فرانسه، آلمان، ایتالیا

راننده، نیکلاس ویندینگ رفن، آمریکا

 

بخش نوعی نگاه

 

فیلم افتتاحیه

بی‌قرار، گاس ون سنت

آریانج، کیم کی-دوک

بونزای، کریستیان ژیمونه

روزی او که برسد، هونگ سانگ-سو

حالا کجا می‌رویم، نادین لبکی

Halt auf freier Strecke، آندراس درسدن

شیطان هورس، برونو دومون

شکارچی، بکور بکورادزه

برف‌های کلیمانجارو، روبر گودیگیان

تمرین وضعیت، پی‌یر شولر

پسر عشقی، کاتالین میتولسکو

مارتا مارسی می مارلنه، شان دورکین

خانم بالا، ژراردو نارانژو

اسلو، 31 اوت، یواخیم تریر

Skoonheid، اولیور هرمانوس

تاتسومی، اریک کو

 Trabalhar cansa، جولیانا روجاس و مارکو دالترا

توملا، ایوان سن

دریای زرد، نا هونگ-جین

 

خارج از مسابقه

 

پوستر فستیوال کن 2011 تصویر فی داناوی در فیلم بیدستر، جودی فاستر

هنرمند، ‫میشل هازانا‌ویسیوس

فتح، زاویه دورنژه

دزدان دریایی کارائیب: روی امواج بیگانه، راب مارشال

 

نمایش‌های نیمه‌شب

وو زیا، پیتر چان هو-سان

روزهای لطف، اوراردو گوت

 

نمایش‌های ویژه

 

لابرادور، فردریک آسپوک

رئیس کوره‌های جهنم، ریتی پان

میشل پتروچیانی، مایکل ردفورد

همه چیز در لارزاک، کریستیان رواو

 

بخش خارج از مسابقه چیست؟

 

تعداد زيادی از فيلمهای سينمايی بلند در بخش خارج از مسابقه به نمايش گذاشته می شوند. اين فيلمها معمولاً فيلمهايی هستند که از سوی هيئت انتخاب برای بخش مسابقه برگزيده نمی شوند، اما از نظر مسئولان جشنواره کن شايستگی شرکت در اين جشنواره را دارند. يکی از برنامه های بخش خارج از مسابقه نمايش بخشهای تدوين نشده فيلمهای در حال توليد کارگردانهای مطرح سينماست و احتمال می رود فروش زیادی در گیشه داشته باشند. کد داوینچی و جنگ ستارگان 3 در سال های گذشته، و امسال هم دزدان دریایی کارائیب:بر موج های غریبه در این بخش احتمالا با تبلیغات بسیار فراوان  اکران می شود. حضور دزدان دریایی کارائیب در بخش خارج از مسابقه احتمالاً تاثیر بسیار زیادی برفروش آن خواهد گذاشت و از همین حالا می شود حدس زد دیوارهای شهر کن درطول مدت  جشنواره  پر از پوسترهای جک اسپارو خواهد شد.

 

فیلم افتتاحیه امسال چیه؟

 

کمدی رمانتیک نیمه شب در پاریس ساخته وودی آلن  فیلم افتتاحیه جشنواره کن است. گروهی بازیگر سرشناس شامل اوون ویلسن، ریچل مک‌آدامز و ماریون کوتیار در فیلم جدید وودی آلن بازی می‌کنند که سال 2010 در پاریس فیلمبرداری شد.

کتی بیتس، ریچل مك آدامز, آدرین برودی، مایکل شین و کارلا برونی-سارکوزی همسر رئیس جمهور فرانسه دیگر بازیگران نیمه‌شب در پاریس هستند که داستان آن در سال‌های 1920 روی می‌دهد و درباره خانواده‌ای است که سفری کاری به پاریس زندگی آنها را از این رو به آن رو می‌کند. وودی آلن قصد داشت این فیلم را در 2006 در پاریس جلوی دوربین ببرد، ولی به خاطر اینکه فیلم هزینه بر بود منتظر ماند تا یک سرمایه گذار مناسب برای فیلم اش پیدا کند. یکی از نکات جالب توجه پوستر زیبای آن است که در آن اوون ویلسون را می بینیم که دارد  در کنار رودخانه ای قدم می زند و آُسمان شب آن، همان تابلوی معروف «آسمان شب» شاهکار هنری ونسان ون گوک نقاش هلندی است که از آن به عنوان نماد هنر مدرن اروپا نام برده می شود.

 

اولین فیلم سه بعدی کن؟

 

فیلم سینمایی هارا گیری:مرگ یک سامورایی اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینما است که در بخش مسابقه کن راه یافته است.

 

پوستر کن

 

چند سالی است که فستیوال کن روی پوسترش ذوق خاصی به خرج می دهد. کن 2009 پوستر زیبایی داشت که تصویر مونیکاویتی (از پشت سر!) در فیلم ماجرا (1960) آنتونیونی بود. سال گذشته ژولیت بینوش با قلم نقاشی پوستر کن بود و امسال کن باز هم به تاریخ سینما رجوع کرده. پوستر آن سیاه و سفید است و فی داناوی را در فیلم معمای یک بچه سقوط کرده (1970) ساخته جری شاترزبرگ نشان می دهد. 

 

سهم ایران چی؟

 

هیچ! بعضی از رسانه ها اعلام کرده بودند از ایران احتمالا فیلم های سوت پایان ساخته نیکی کریمی و اسب حیوان نجیبی است ساخته عبدالرضا کاهانی  به جشنواره کن راه پیدا خواهد کرد، که فکر کنم جوک بود تا خبر! احتمالاً به خاط سیاه نمایی که این فیلم ها از ایران نشان داده بودند بعضی ها حدس زده بودند با سابقه انتخاب فیلم های ایرانی در کن احتمال انتخاب این دو هم زیاد است. ولی یکی از این دو فیلم حتی به بخش مسابقه جشنواره فجر! هم راه پیدا نکرد، چه برسد به کن!  و دیگری هم با همه سیاه نمایی که از ایران کرده بود ازاین رقابت باز ماند. هرچند که انصافاً فیلم فوق العاده ضعیفی  هم بود.

 

پرده سینما  چیکار میکنه؟

 

این بخش، از این هفته مرتب به معرفی کامل فیلم های بخش های گوناگون جشنواره کن می پردازد و هر چند روز یک بار قصد معرفی فیلم های بخش های مختلف کن داریم. در این روزهای جشنواره کن همراه با «پرده سینما» همراه باشید.

 

در همین رابطه بخوانید

 

همه چیزهایی که مایل هستید درباره فستیوال کن بدانید!

با وودی آلن در افتتاحیه؛ سفر به کن –قسمت دوم

بر موج های غریبه در ساحل کن؛ سفر به کن-قسمت سوم

از واتیکان تا تهران؛ سفر به کن-قسمت چهارم

عبور از هالیوود با برگ برنده؛ سفر به کن -قسمت پنجم

مالیخولیا در آخرالزمان! سفر به کن-بخش پایانی

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/1/27
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>حمید رضا:

واقا براتون متاسفم که اطلاعات غلط به مردم میدین امسال تو بخش نوعی نگاه فیلم زیای محمد رسول اف با نام به امید دیدار که جایزه بهترین کارگردانی هم گرفت نگذاشتین و همچنین در بخش ویژه هم فیلم جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب با نام این فیلم نیست هست الان ما تو عصری هستیم که شما فکر میکنید اگه تو سایتتون ننویسین هیچکس نمیفهمه!!؟؟؟ در ضمن جایی که نوشتین ایران چی؟ فقط کیارستمی نیست جعفر پناهی برای فیلم بادکنک های سفید و بهمن قبادی برای فیلم کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد جایزه گرفتند.. برای شما متاسفم متاسفم متاسفم

0+0-

يكشنبه 1 خرداد 1390



>>>نازنین:

پس قرار بود درباره کن بنویسی؟چی شد؟

0+0-

چهارشنبه 31 فرورد¡



>>>کاربر فرهیخته:

این متنت همه چیز نبود ولی جشنواره کن همه چیزه!

0+0-

يكشنبه 28 فروردين 1390



>>>كودك فهيم به كوروش :

كوروش عزيز ... نه كوروش خالي بهتره! كوروش ببين همونطور كه گفتم نون شكم آدم رو سير مي كنه نه پفك و قاقالي لي پيشنهادي تو !به همين خاطر كامنت بالا رو براي امثال تو گذاشتم كه زندگي واقعي رو با سينما اشتباهي نگيريد !اما مثل اينكه اوضاع تو خيلي درامه ... كسي چه مي دونه .. شايدهم تراژديه ...كه فرق نون و پفك رو نمي دوني ! خدا عاقت همه رو به خير كنه .آمين .

0+0-

يكشنبه 28 فروردين 1390



>>>کوروش:

اگر میخواهید خواب راحتی داشته باشید برید کن و این فیلم هارو ببینید. شرط میبندم یک نفرتون هم تحمل نمیکنید یکی از این فیلم هارو تا آخر تماشا کنید.جناب کن پرست چنان تعریف کرده انگار چه خبره!یه تعداد فیلم که هیچ احدی ازشون سر در نمیاره رو نمایش میدن(خود کارگردان هم نمیفهمه چی ساخته)یه عده آدم مدرن هم چون هیچی نفهمیدن به به و چه چه میکنند.خداییش هم فیلم .عموبونمی. و هم .روبان سفید. رو دیدم.به شدت مزخرف و بی سروته بودن.آخه اینا چه فیلم هایی هستن؟در ضمن جناب کودک فهیم تو که عشق سینما نیستی چرا اومدی اینجا..؟بروبقالی محلتون پفک بگیر بلکه سیر بشی.

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>كودك فهيم:

دوستان عزيز ، شكم آدم رو نون سير مي كنه نه عشق سينما و كن و اسكار...اينقدر تو سر و كله هم نزنيد ، يه سري آدم دارن از سينما خوب پول در مي آرن و انوقت يه عده خيلي خيلي بيشتر دارن حرص و جوش بيخود مي خورن اونم بي مزد و مواجب !به خودتون بيايد و در هر موقعيتي كه هستيد كاري انجام بديد براي دلتون .

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>eclipse:

کارگردان وطن فروش تر از نیکی کرمی نیست.چند سال پیس فیلم ضدایرانی شب رو ساخت رفت جشنواره کن .فکر کرد اگر دوباره ضدایرانی بسازه میره.ضایع شد

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>کن پرست:

اصل سینما همین جشنواره کن است.یعنی اگر شما میخواهید سینما و در اصل هنر سینما به معنای واقعی کلمه را درک کنید باید فیلم های جشنواره کن رو نگاه کنید.محمد2009کامنتت عالی بود.کلی خندیدم

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>محمد2009:

اخراجی ها 3پس چرا توی بخش مسابقه کن نیست.اونوقت میگن کن سیاسیه.خوب اگر هست چرا این فیلم رو تو بخش مسابقه راه ندادند.

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>بهنام:

موحد امسال کن هستی؟ از مقاله ت که اینطور که معلومه از حالا توی یکی از هتل های ساحلی کن جا خوش کردی و با لپ تاپ گزارش روز به روز رو می فرستی پرده سینما.

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>محمدرضا سفیر:

عزیزم فیلم بالا یا همون آپ تو بخش خارج از مسابقه بود این گفته بخش مسابقه کن.من موندم جشنواره به این مهمی این فیلم های هالییوودی چی از جونش میخوان.همش فکر تبلیغ هستند.یکم اطلاعات درباره فیلم ها هم میدادی صواب داشت.راه دوری نمیرفت.

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>ندا:

شما اسم فیلم ها هم از ترستون تغییر میدید.بابا شما دیگه کی هستید!

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>کامیار:

چه سوال خوبی رو ب.م.م. م مطرح کرد. اشتباه نشه! فیلم "آپ" انیمیشن سه بعدی بود. اما سه بعدی بودن اون تعریف کلاسیک داره. یعنی مث "سفید برفی و هفت کوتوله" و "سیندرلا" و "گربه های اشرافی" که به قول انیماتورها "دو بعدی" و دستی کار می شدن نبود. این سیستم کامپیوتری که با سیستم دستی فرق داشت "سه بعدی" لقب گرفته بود. شاید به این علت که با نرم افزار 3dmax کار میشد. مثلاً بیشتر انیمیشن های "پیکسار" از قبیل قسمت اول "شرک" و غیره و ذالک اینجوریند. اما "آلیس در سرزمین عجایب" تیم برتون سه بعدی سینمایی بود. یعنی با عینک باید دیده می شد و روی پرده حجم داشت. این اشتباه متداولیه که یکی دو سال اخیر رواج پیدا کرده. فیلم "هاراگیری" هم سه بعدی سینماییه مث "آلیس در سرزمین عجایب". نه مث" آپ" و "شگفت انگیزها".

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>کاظم -ج:

و بازهم پرده سینما پیشتاز است.....

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>سحر:

جناب منتقم با فیلم های ایرانی خیلی بد برخورد میکنید ولی فیلم های خارجی را با آب و تاب بررسی و نقد میکنید.

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>ب.م.م:

چه متن روان و خودمانی بود.از سایت عصا قورت داده ی پرده سینما بعید بود.یه سوال .چند سال پیش هم فیلم آپ در کن اکران شد و سه بعدی بود بعد چجوری میگید فیلم هاراگیری اولین فیلم سه بعدی کن هست!؟

0+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>صمد لاچینی:

کن برای اروپا یک جشنواره خوب است ولی اکثر فیلم هایی را که از سینمای ایران انتخاب کرده است سیاسی بوده اند.

1+0-

شنبه 27 فروردين 1390



>>>آقا بزرگ:

بچه هاي خوبم زياد دنياي فيلم و جشنواره و بازيگري و كارگرداني ... خلاصه پديده هايي از اين دست رو جدي نگيريد ، از لحظه لحظه ي زندگيتون استفاده كنيد و به قول خودتون حالشو ببريد ، افتتاحيه اين جشنواره كه فيلمي از وودي آلن مثلا" هنرمنده خودش تاييدي به حرفهاي من (امثال اين بابا جز موس موس كردن و بدست آوردن جنس مخالف مگه فكر و ذكر ديگه اي هم دارن? ) چرا كه در مصاحبه اي گفته بود ، سوال :وقتی بین ساخت فیلم ها فراغت پیدا می کنید، مثل همین حالا، آن را چطور می گذرانید؟ آلن : کارهای معمولی انجام می دهم.صبح ها بچه هایم را به مدرسه می برم، با همسرم به پیاده روی می روم، با گروه موسیقی جازم ساز می زنم. بعد هم مجبورم ورزش کنم تا وزنم ثابت بماند و سرحال بمانم تا بیش از این فرتوت نشوم. معمولاً فیلم های بزرگ هالیوودی را تماشا نمی کنم .چند روز پیش استخوان زمستان ( دبرا گرانیک 2010 ) تماشا کردم و خیلی از آن خوشم آمد، بازیگرها خیلی خوب بودند.و وقتی هم در پاریس بودم فرصت کردم که مقدار زیادی تولستوی و نورمن میلر بخوانم.کارهایی که در این سال ها فرصت انجامشان را نداشته ام. فکر می کردیم شاید در اجرای 12 ساعته ی رمان شیاطین داستایسفکی ببینمتان. آلن : نه، نه، من آدم بی فرهنگی هستم.من این چیزها را بیشتر از روی اجبار می خوانم تا لذت بردن.لذت بردن برای من خوردن و تماشای فوتبال است.

0+1-

شنبه 27 فروردين 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.