پرده سینما

پتانسیل بالقوه طوطی با موسیقی «دوپس دوپس»ی! نگاهی به انیمیشن «ریو» ساخته کارلوس سالدانها

موحد منتقم

  

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم انیمیشن ریو ساخته کارلوس سالدانها  Rio

 

پوستر انیمیشن ریودر سالی که هالیوود اصلاً انتظار چنین گیشه ضعیفی را نداشت و گیشه اش نسبت به سال گذشته افتی تقریباً بیست درصدی را نشان می دهد، این طوطی های انیمیش ریو بودند که حال و هوایی استثنایی به گیشه دادند. ریو یک انیمیشن با طراوت و رنگارنگ است که با موسیقی خوش سبک «دوپس دوپس» اش کودکان را هیجان زده می کند و والدینشان را غافلگیر.

باید اذعان داشت بعد از من نفرت انگیز انیمیشنی به این قدرت اکران نشده بود. ریو یک موفقیت دیگر را برای خالقان انیمیشن موفق عصر یخبندان به ارمغان آورده است.

موقع تماشای شبکه اجتماعی همراه دوستانم، وقتی در سکانس آغازین فیلم  جس آیزنبرگ با دوست اش در رستوران مداوم و مسلسل وار صحبت می کند، به دوستانم گفتم «این جس آیزنبرگ چقدر مثل طوطی حرف می زند! لحن حرف زدن و فرم دهان جس آیزنبرگ دقیقاً شبیه به طوطی است.» موقعی که متوجه شدم که  جای این طوطی آبی در ریو جس آیزنبرگ حرف زده کلی خندیدم و به خاطر این انتخاب درست  عوامل  فیلم حظ کردم. شما هم می توانید یکبار دیگر با این دید نسخه دی وی دی شبکه اجتماعی را نگاه کنید تا به این موضوع پی ببرید. انیمیشن ریو بنا بر ماهیت کاراکترهایش که طوطی و سایر پرندگان هستند فیلمی خوش تصویر و سراسر رنگ است. اگرچه فیلم از نظر فیلمنامه و پیام آموزشی به گرد انیمیشن های کمپانی پیکسار نمی رسد ولی در حد خودش انیمیشن خوبی است. چه بسا اگر هدف طوطی ها و پیام آموزشی فیلم ریو برای خانواده ها تعریف شود هرگز حاضر نشوند بچه هایشان را به سینما ببرند! ولی این موضوع به نحوی در درونمایه و داستان جذاب و خنده دار فیلم قرار گرفته که باعث می شود پیام اصلی فیلم در وهله اول حس نشود. عوامل فیلم چنان پیچشی به درونمایه آن داده اند که  کسی متوجه آن نخواهد شد! فیلم درباره عشق و اهمیت حفاظت و نگهداری و چگونگی پرواز است.

سکانسی در فیلم است که در آن «بلو» با دوستانش کایت سواری می کنند! این سکانس یکی از بهترین سکانس های این انیمشن است که  کلی حرف برای بینندگان اندیشمند دارد. ولی احتمالاً تماشاگران کمتر اندیشمند سینما که  عینک سه بعدی به چشم زده اند فقط به مناظر زیبای شهر ریو که در پس زمینه تصویر است و انصافاً با عینک سه بعدی خیلی خیلی جذاب است توجه می کنند.

موضوع فیلم مانند سایر انیمیشن هایی که درباره مواجه شدن یک موجود اهلی با دنیای وحش است، من را یاد داستان 101سگ خالدار انداخت.

ریو داستان یک طوطی زیبای آبی رنگ و کمیاب به اسم «بلو» (جس آیزنبرگ) است. «بلو» در بیرون از لانه اش به دام می افتد و به کشور آمریکا فرستاده می شود. او در آنجا صاحبی به نام «لیندا» (با بازی لسلی مان) دارد. این دو کلی با هم شوخی می کنند و روابط خوبی دارند. مسواک می زنند، ماشین بازی می کنند و...

ریوروزی، یک طرفدار محیط زیست با نام «تولیو» که به تازگی آخرین طوطی دم بلند ماده دنیا را پیدا کرده است، به «لیندا» پیشنهاد می دهد تا «بلو» را برای جفت گیری با این پرنده و در نتیجه ازدیاد نسل، به شهر ریودوژانیرو بیاورد. در اولین دیدار «بلو» و این عروس خانم که «جول» نام دارد (با صدای آن هاتاوی) آنها آنطور که باید با هم رابطه برقرار نمی کنند. اما قبل از آنکه بیشتر موفق به شناخت همدیگر شوند، توسط عده ای قاچاقچی دزدیده می شوند. حالا دیگر همه چیز بستگی به این دو دارد که آیا می توانند با کمک عده ای دوست از دست این دزدان و جنایتکاران فرار کنند و خود را به لیندا و تولیو برسانند، یا اینکه باید آماده باشند تا توسط قاچاقچیان به فروش برسند. «بلو» و جول در حالی که پاهایشان به هم زنجیره شده است فرار می کنند، و یک طوطی سفید بدجنس مأمور می شود آن ها را پیدا کند. طوطی سفید برای پیدا کردن «بلو» و «جول» از چند میمون کمک می گیرد و...

یکی از عوامل موفقیت فیلم ترانه های به سبک «دوپس دوپس» است که شور و حالی اساسی به تماشاگران کم سن و سال خود می بخشد. ترانه های جذابی که باعث می شوند کودکان با هیجان بیشتری ماجراهای ریو را دنبال کنند. صحنه های کارناوال های رقص در برزیل که سرتاسر از رنگ و رقص و شادی هستند به طریقه سه بعدی بسیار چشم نواز و خیره کننده اند. ریو از یک موسیقی متن اورجینال و شاهکار بهرمند است. ساند تراک های معرکه ای که حتماً تهیه و گوش کنید. مثلاً WILL I AM محشر است یا !REAL IN RIO انیمیشن ریو با موسیقی های اصیل و اورجینال اش شما را به قلب جنگل های ریو در برزیل می برد.

کارلوس سالدانها کارگردان انیمیشن ریو، موفق شده انیمیشن گرم و خوش رنگ و لعابی ارائه دهد که احتمالاً وارد مرحله ی «دنباله سازی» هم خواهد شد. اکثر صحنه های کمدی فیلم به غیر از یکی دو مورد  همگی به اصطلاح «گرفته اند» و باعث خنده تماشاگران فیلم از بزرگ تا کوچک می شوند. در یک جمع بندی باید بگویم با تماشای این فیلم متوجه می شویم طوطی چه پتانسیل بالقوه ای برای خلق صحنه های کمدی دارد.

ریو نه انیمیشنی در حد داستان اسباب بازی و شرک و... بلکه انیمیشنی است که در حد و اندازه خودش عالی است. فیلمی است که در جهان سرتاسر رنگ و شادی خود شما را غوطه ور می کند و نشان می دهد کمپانی فوکس با ساخت انیمیشن ریو و عصر یخبندان وارد عصر طلایی صنعت انیمیشن سازی خود شده است.

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/2/3
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ALI MOSTAFAEI:

فیلم و بازی RIO عالیه و من عاشق ان هستم. امیدوارم RIO2 هم نیز وجود داشته باشد.

0+0-

پنجشنبه 3 اسفند 1391



>>>مجتبی صیاد چپری :

من خیللی از Rio خوشم آمد و موسیقی هایش امیدوارم یک روز به ریو بیام و همه ی این ها را از نزدیک ببینم و همین طور امید وارم Rio2 نیز در کار باشد و شما می توانید فیلم و حتی موسیقی های ریو را درت و به فروش برسانید

1+0-

دوشنبه 9 آبان 1390



>>>کاظم -ج:

بزن بریم پارتی!!!!!!!!!!

0+2-

چهارشنبه 7 ارديبه



>>>di -di:

موحد نقد خودتم دوپس دوپسی بود.تنکیوووو.آهنگ ها رو هم دانلود کردم.جالب بود.دوستان که انقدر خودکشی کرده اند برای یک لینک دانلود آهنگ فقط کافیه اسم آهنگ رو تو گوگل سرچ کنند بعدش کلمه rio movieرو چاپ کنید.نزدیک 120.000هزار لینک دانلود این آهنگ ها میاد.

2+0-

يكشنبه 4 ارديبهشت



>>>م.-019:

موحد واقعا برات متاسف شدم که تو سایتی نقد مینویسی که نقد سردبیر سایتتون رو خبرگزاری فارس میزاره.ببین دیگه چیه ها!!!!!!!!بیا بیرون از اینجا.

1+0-

يكشنبه 4 ارديبهشت



>>>دارودسته نیویورکی:

این بروبچس کامنت گذارم خیلی خداییش باهالن. اول میان یه حرفیو میزنن، اگه نذاری میگن سانسور کردن! اگه جواب بدی میگن آخه کجا دیدی سایت بیاد جواب کامنت بده! طاقت انتقاد نداره! خلاصه که یه جاده یه طرفن که هر ماشینی ازش عبور کنه باهاس فقط به خودشون ختم شه. پرده سینما چی میکش با اینا! اگه جواب ندی میگن محکوم شد و حرفی براگفتن نداشت. اگه جواب بدی میگن چرا جواب دادی! خلاصه که ایول دارن حسابی.

1+0-

يكشنبه 4 ارديبهشت



>>>اسم مبدل:

اینجا محیطش خیلی باحاله.من فقط به عشق نظرهای بروبچ میام اینجا بخونم و بخندم و روزم رو شاد کنم. اینجا هم به قول سارا همیشه دعواست.خیلی اکشنه.اینجا نمیدونم چرا جوش اینقدر حساسه؟فقط کافیه یکی به یه چیز کوچیک گیر بده.ملتیه که میریزه دعوا و فحش و..!یادش بخیر نقد پایان نامه و اخراجی ها و یکی از ما دونفر و جدایی نادر از سیمین و..چقدر دعوا کردیم.من که از الان خودم رو آماده کردم برای نقد کامل "پایان نامه"که این موحد بنویسه!!به فیلم هم صفر داده بود تو جشنواره.آخ جوووووون!البته من با یه اسم دیگه اومدم اینجا کامنت گذاشتم که تابلو نشم.عزیزان آخر کجا رو دیدی که سایت بیاد جواب کامنت ها رو بده.؟طاقت کوچکترین انتقادی رو ندارین.نمیدانم جریان اون طوطیه مونث چی هست که باز دعوا راه انداخته اینجا.ولی این یارو که توضیح سایت پرده سینما است خیلی عصبانیه.بنده خدا گفته چرا سانسور کردی دیگه اینجوری نباید برخورد کنی.یه بار میگفتی::تو غلط کردی شوخی کردی.تو بیجا کردی شوخی کردی.یه جوری نوشتی انگار اون طوطیه ناموس پرده سینما است.

1+0-

يكشنبه 4 ارديبهشت



>>>پژمان. ع:

به نظر من در این چند سال گذشته ژانر انیمیشن غافلگیرکننده ترین ژانر بوده. واقعاً انیمیشن های این چند ساله یکی از یکی دیگه بهتر و سالم تر و جذابترند.

1+0-

يكشنبه 4 ارديبهشت



>>>سارا25ساله:

این سایت هم هروقت میای خدارو شکر دعواست و یه عده دارن در قسمت نظر ها میزنن سرو کله ی هم.این مسئول سایت هم همیشه یه پای ثابت دعواست!!حالا اون اخراجی ها و پایان نامه بود دعوا شده بود.این دیگه برای چی؟نمیدونم چرا ملت انقدر قاطی شده اند و اعصاب ندارند.نقدت رو بخون و برو.اصلا نظر هم نمیخواد بدی.

0+1-

يكشنبه 4 ارديبهشت



>>>توضیح پرده سینما:

دوست عزیز. اگرچه پاسخ به کامنت ها در خط مشی سایت نیست، اما برای روشنگری شما و سایر خوانندگان در این مورد به شما توضیح می دهیم که: ما اشتباه نکرده ایم. شما اشتباه کرده اید که در یک مقاله تخصصی به قول خودتان "شوخی با اون طوطی مؤنثه" کرده اید. اگرچه ممکن است این حرف شما را ناراحت کند، اما اینجا محل جوک گفتن یاشوخی های ناشایست نیست. چند اسم برای سایت به ما پیشنها کرده اید، اشاره به "سانسور" کرده اید و ما را هم "مسخره" خطاب کرده اید. پیشنهاد می کنیم شما هم خصوصیات ده گانه "روشنفکران طبقه متوسط شهری" را در این مقاله بخوانید: http://www.cinscreen.com/?c=8&id=1250

1+0-

يكشنبه 4 ارديبهشت



>>>اسم سایتتون رو..:

اسم سایتتون رو عوض کنید.رجا سینما . یا سینما نور. سینما معرفت. پرده ساندیس زده. دستمال سینما.حداقل هویت سایتتون رو نشان میده.یه کامنت گذاشتم یه شوخی با اون طوطی مونثه کردم حذف کردید.انگار مال سایر دوستان رو هم سانسور کرده اید.مسخره ها!

1+0-

يكشنبه 4 ارديبهشت



>>>توضیح پرده سینما:

دوست عزیز، جناب محسن لاچینی. متأسفانه مقررات سایت اجازه انتشار لینک فیلم یا موسیقی را به ما نمی دهد. با پوزش از شما و با آرزوی موفقیت برایتان.

1+0-

يكشنبه 4 ارديبهشت



>>>محسن لاچینی:

جناب سانسورچی من لینک دانلود این آهنگ رو گذاشته بودم.ولی شما اون تیکه از کامنتم را سانسور کرده ای؟مگر خدای نکرده اشاعه ی فحشا کرده بودم؟لینک یه آهنگ بود دیگه.صد رحمت به سایت رجا نیوز و یالثارات.سینمایی باشی و انقدر متحجر

1+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>بهروز کرمانی:

شخصیت های انیمیشن قیافه های بانمکی دارند.احتمالا موفقیت فیلم را همین چهر های با نمکشان تضمین میکنند.مانند گربه چکمه پوش در شرک.ی

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>لعیا:

عصریخ3فوق خنده دار بود.یادم نمیاد موقع تماشای فیلمی انقدر خندیده باشم

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>نادر:

ایران هم اتفاقا انیمیشن ساخته است.باز یکی از این خارجیا تعریف کرد ملت مرغ همسایه غازه ریخت اینجا به فحش دادن به ایران و به به و چه چه به اونا.انیمیشن تهران 1500تا اونجایی که من تریلرش رو دیدم چیزی از این انیمیشن کم نداشت.

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>مدادرنگی:

با سلام به پرده سینما.چه خوب که از دنیای دورنگی اخراجی ها3 و دنیای سیاه و سفید جدایی نادر از سیمین به فیلم رنگارنگ "ریو" پرداخته اید.افسره شدیم ازبس درباره جنگ و دعواهای این دوتا فیلم شنیدیم و خوندیم.

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>محسن لاچینی:

موحد منتقم کلی لایک به این نقدت.دمت گرم .مخصوصا اون قسمت دانلود موسیقی وآهنگ will i am.هم اهنگش باحاله و هم شعرش. i want party.i want song.and fly.alive my live!!

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>سحر:

باز این به قیافه های هنرپیشه ها گیر داد.اون به جانی دپ که گفتی شبیه به مغول ها است اینم از جس ایزنبرگ که میگی مثل طوطی است.عکس خودت رو بزار ببینیم.

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>یحیی غلامی:

انیمیشن ها هنوز هم که هنوزه حرف اول را در سینمای جهان میزنند ولی ایران همچنان دارد به ساخته های دختر و پسری ادامه میدهد.رتبه اول و دوم فروش امسال مال ریو و رنگو بود که جفتشان هم انیمیشن بودند.مسئولین بهتر است به جای اینکه20سال دیگر به این نتیجه برسند که انیمیشن هم میتواند مخاطب جذب کند همین امروز به فکر بی افتند.

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>لیلا کریمی:

با سلام.من این آهنگ rael in rioرو دانلود کردم.جیمی فاکس!!خوانندشه.خیلی صدای خوبی داره. تعجب کردم.اون یکی آهنگه هم مثل آهنگ مختار که با شمشیر شروع میشود است ولی این با صدای طوطی نت های شروع میشه .خیلی آهنگ های جالبی بودند.تنکس

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>trever-yahoo:

coooooooooooool

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>ب.م.م:

من تبلیغ این فیلم را در ماهواره دیده ام.خیلی خیلی جالب و طنزه.منتظر دی وی دی اش میمانیم.

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390



>>>محمد جواد گیونژاد:

آقا کلی به اون پوستر صفحه اول خندیدم.همه جا مینویسن عشق در اولین نگاه اینجا نوشته عشق در اولین نبرد.خیلی تیکه باحالی بود.چقدر هم اون طوطی مونثه خوشگله!

0+0-

شنبه 3 ارديبهشت 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.