پرده سینما

بر موج های غریبه در ساحل کن؛ سفر به کن- قسمت سوم

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیش نقدی کوتاه بر دو فیلم

دزدان دریایی کارائیب:برموج های غریبه

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

ما باید درباره کوین صحبت کنیم

We Need to Talk About Kevin

 

در روز دوم جشنواره فیلم دزدان دریایی کارائیب4: بر موج های غریبه (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides )در بخش خارج از مسابقه اکران شد. فیلم با تبلیغات بسیار گسترده و کم نظیر در کن به نمایش در آمد و با استقبال نسبی تماشاگران روبرو شد. از سوی دیگرفیلم ما باید درباره کوین حرف بزنیم ساخته  لین رمسی با تشویق پی در پی منتقدان مواجه گشت. یک فیلم بسیار خوش ساخت انگلیسی که از روی یک کتاب با همین نام اقتباس شده است.

 

دزدان دریایی کارائیب: برموج های غریبهB- Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

نمایش دزدان دریایی کارائیب 4: سوار بر موج های غریبه در فستیوال کندر تازه ترین فیلم های به نمایش درآمده در کن بالاخره جدیدترین قسمت از سری فیلم های دزدان دریایی کارائیب :بر موج های غریبه اکران شد. این قسمت چهارم که به طور اساسی از عدم وجود اورلاندو بلوم و کایرا نایتلی رنج می برد، سرشار از انفجار و جلوه های ویژه و طراحی صحنه ی بسیار پرهزینه  است. در صحنه ی ابتدایی فیلم که جانی دپ در انگلستان به سر می برد بیننده با صحنه های اکشن و پر زد و خورد زیادی بین  کالسکه ها اتفاق می افتد میخکوب می شود. در این فیلم کاپیتان جک اسپارو خودش را در کشتی ریش سیاه (یان مک شان) می بیند که در اواسط راه با دختر زیبای او به اسم آنجلیکا (پنه لوپه کروز) مواجه می شود. این دو در گذشته عاشق هم بوده اند. ریش سیاه از کاپیتان جک اسپارو می خواهد او را برای پیدا کردن سرچشمه جوانی راهنمایی کند. این در حالی است که دشمن قدیمی جک اسپارو به نان باربوسا (جفری راش) نیز به دنبال این چشمه هست. راب مارشال کارگردان موزیکال های شیکاگو و 9 کارگردانی خوبی ارائه کرده است و به راحتی توانسته صحنه های عظیمی را  خلق کند. هانس زیمر هم موسیقی متن بسیار زیبایی برای فیلم ساخته است. این قسمت دزدان دریایی کارائیب 136دقیقه است که کوتاه ترین قسمت در بین این سری فیلم است. دزدان دریایی کارائیب 4 فیلم صحنه های شمشیر بازی بسیار زیبا و خو ش ساختی دارد. جانی دپ هم اگرچه تکراری شده اما باز خود اوست که بار بخش عمده ای از فیلم را به دوش می کشد. پنه لپه کروز هم حضور بسیار پرزرق و برق و جذابی در فیلم دارد. مشکل قسمت چهارم این است که جذابیت خود را از دست داده است و مانند قسمت های قبلی تازگی در اثر دیده نمی شود. ولی فیلم گیشه حیرت انگیزی در سینما خواهد داشت. به ویژه اینکه تصاویر سه بعدی فیلم کیفیت بسیار بالایی دارد. (نقد کامل این فیلم را شنبه هفته بعد در هیمن سایت بخوانید)

 

ما باید درباره کوین حرف بزنیم We Need to Talk About Kevin

 

ما باید درباره کوین با هم حرف بزنیمفیلم با کارگردانی لین رمسی همان فیلمی بود که در یک صبح دلپذیر در کن انتظار تماشایش را داشتم. این فیلم  دیروز پیش از فیلم جنجالی بی قرار ساخته  گاس ون سنت به نمایش درآمد. فیلم از بعضی جهات شباهت زیادی به ساخته تحسین برانگیز گاس ون سنت (فیل) دارد. با این فرق که این فیلم هم موضوع ترسناکی دارد و هم  موقعیت ترسناک زیادی را خلق می کند. تیدا سووینتن در یکی از بهترین بازی های سال نقش مادری را در فیلم بازی می کند که پسری دارد به اسم کوین (عزرا میلر) که در یک گروه دست به جنایتی می زنند و تعدادی از همکلاسی هایش را در اردوی تمرین تیراندازی می کشد. فیلم داستان قتل عام 13 نفره ی دانش‌آموزان و معلم دبیرستان كلمباین در شهر جفرسون كانتی ایالت كلورادو آمریكا در سال 1999 را از زبان مادر کوین به شیوه‌ای داستانی بیان می‌كند. البته ما تا پایان فیلم درباره این موضوع چیزی نمی فهمیم. کارگردان فیلم به خوبی موفق شده تکه های پازل فیلمش را در مدت زمان فیلم کامل به یکدیگر وصل کند. حاصل کار او در به تصویر کشیدن رمان لایونل شرایور که نخستین بار در سال 2003 منتشر شد و سر و صدای زیادی به پا کرد، دیدنی است. بانوی فیلمساز اسکاتلندی در این فیلم داستان مرگ  یک پسر درست قبل از تولد شانزده سالگی اش را از زاویه دید یک مادر را به شیوایی به تصویر کشیده است. از هر لحاظ که بخواهیم به این فیلم نگاه کنیم یک فیلم عالی و بدون نقص و از همین الان یکی از امیدداران کسب نخل طلای کن است.

ما نیاز داریم درباره کوین صحبت کنیم چیز های زیادی  دارد: یک سبک تصویری منحصر به فرد که به رنگ قرمز می زند. طراحی صدا و موسیقی فوق العاده، بی نظمی های منظم در فیلمنامه. خانواده از هم پاشیده سبک یک فیلم بچه دانشگاهی و... همچنین یک فیلم به کارگردانی یک فرد غیر آمریکایی در باره فرهنگ حومه نشینی بی روح و عاطفه ی امریکایی است. «اوا» در فیلم یک هیولا نیست بلکه هیولا پسر لاغر اندام و جوانش است که فاجعه  و جنایتی را خلق می کند. کتاب به طرز حیرت انگیزی به فیلم ترجمه شده است. فیلم احتمالاً تا مراسم اسکار جوایز زیادی را کسب خواهد کرد.

 

ادامه دارد...

 

  

در همین رابطه بخوانید

 

همه چیزهایی که مایل هستید درباره فستیوال کن بدانید!

با وودی آلن در افتتاحیه؛ سفر به کن –قسمت دوم

بر موج های غریبه در ساحل کن؛ سفر به کن-قسمت سوم

از واتیکان تا تهران؛ سفر به کن-قسمت چهارم

عبور از هالیوود با برگ برنده؛ سفر به کن -قسمت پنجم

مالیخولیا در آخرالزمان! سفر به کن-بخش پایانی

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/2/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>di -di:

لطفا فیلم رسول اف هم بررسی کنید که در جشنواره کن به نمایش درآمد

0+0-

دوشنبه 26 ارديبهش



>>>یک شهروند:

هرسایتی که میری چه ایرانی و چه امریکایی و انگلیسی و ترکی و ژاپنی و چینی و...عکس این جناب جانی دپ به عنوان خبر اول است.پدر شهرت بسوزه.

0+0-

يكشنبه 25 ارديبهش



>>>armin:

i need We Need to Talk About Kevin

0+0-

يكشنبه 25 ارديبهش



>>>aa:

از همون اول مطمئن بودم تیلدا سوئینتو ن عالی خواهد بود بازیش تو جولیا و من عشقم هم نادیده گرفته شد

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>aa:

آقای منتقم یه سوال داشتم شما فیلم انتخاب سوفی رو دیدید اگه دیدید نظرتون راجع به بازی مریل استریپ تو این فیلم چیه به نظر من که این بهترین بازی تاریخ سینما ست دلم می خواد نظر شما رو هم بدونم ممنون

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>لعیا:

خوشم آمد از آمدنت.

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>sosha:

10met garm.

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>ا.ق:

با آوردن موحد منتقم و رضا منتظری سایت پرده سینما از حالت موزه خارج شده است.اول ها که فاضلی مطلب مینوشت اینجا شده بود موزه سینما.بر میداشت نقد یه فیلم ماقبل تاریخ رو میکرد و به به و چه چه میکرد.خداخیرتان دهد.

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>جک اسپارو:

دزدادن دریای کاراییب4 بهترین فیلم سینمایی تاریخ سینما است.فیلم بلد نیستی بررسی کنی خرابش نکن.برو فیلم بی سر و ته و چیپ جدایی نادر از سیمین رو ببین و حالش رو ببر.سلیقه ات مثل پیرمردهای 70ساله است.نقد کاملش بخوره تو سرت.نمیخواد نقدش کنی .برو یه فیلم دیگه نقد بکن تورو خدا.گیر نده به این فیلم های خوب.

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>abc:

از نظر فرهنگی خیلی عقبید.فقط همین...

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>محمد جواد گیونژاد:

اورلاندو بلوم کیه؟اصلا من چنین نقشی در فیلم دزدان دریایی کارائیب را یادم نمیاد.اصل کار جانی دپ هست که اونم بازی کرده است.بقیه سیاه لشگر هستند.لطفا در باره فیلم مالیخولیا هم بنویس.

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>شهیاد امامی:

این نقد دزدان دریایی که چرت و پرت بود.برای هفته بعد منتظر کاملش هستم..لعنت بهش.عاشقشم.

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>googooli:

از سایت پرده سینما واقعا تشکر میکنم.اون از جشنواره فیلم فجر که کاملا پوشش دادند و این هم از جشنواره کن.ازبس ماهواره تبلیغ دزدان دریایی کارائیب رو کرده دیوانه شدیم کنجکاو شدم ببینم این فیلم چی داره که انقدر برایش تبلیغ میکنند.هرسایت سینمایی هم که میری تبلیغ این فیلم است.ولی چرا اینقدر کوتاه ؟شما که ناخن خشک نبودی.همیشه مقاله هایتان طولانی وکامل بود.البته باز همین هم غنیمت است.یه چیز دیگر اینکه آقا این چه عکس هایی است که می اندازید.دل آدم رو آب میکنید.اون عکس اول رفتن تو جنگل انگار سینما درست کرده اند.کاش من هم اونجا بودم.

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>ما باید درباره موحد صحبت کنیم!:

استقبال نسبی یعنی چی؟به قول مسعود فراستی یکم چکش کاریش کن.یعنی خوب بود یا بد؟این فیلم دومی هم معلومه از این فیلم های خواب آور باید باشد.یه بار بیا و درست شو.به قول دوستامون شما اومدی دوتا فیلم کاملا بی ربط به یکدیگر را به هم ربط داده اید و با هم نقد کرده اید. فقط و فقط دزدان دریایی کارائیب.

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>پژمان.ع:

موحد آب و هوای اونجا چطوره؟

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>ساسان:

آه خدای من هنوز هیچ سایتی تو دنیا دزدادن دریایی کارائیب 4 رو نقد نکرده ولی پرده سینما نقدش رو یک هفته قبل از اکرانش گذاشته تو سایت.اون وقت میگن ما ایرانی ها عقب مونده هستیم.ما اگه همه چیزمون اینقدر جلو جلو بود الان تو دنیا اول بودیم.انصافا وقتی دیدم نقدش رو گذاشتی خیلی تعجب کردم.درباره فیلم دوم هم واقعا متشکرم که یک فیلم خیلی خوب معرفی کرده ای.ما منتظر اینجور فیلم ها هستیم.انگار امواج غریبه به سواحل پرده سینما رسیده اند.

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>حمیدرضا:

باسلام.خوشم میاد اول از همه فیلم هارو نقد میکنی و اساسی خرابشون میکنی.دمت گرم.آخه پسر خوب شما اومدی دوتا فیلمه کاملا متفاوت رو با هم بررسی کردی .اصلا این دوتا رو نمیشه با هم مقایسه کرد .نه از نظر بودجه و نه تعداد مخاطب و...!امیدوارم در نقد بعدیتون این موارد را در نظر بگیرید.

1+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390



>>>صمد لاچینی:

تازگی اثر یعنی چی؟مگه لباس یا زیرپوشه که میگی تازگی.شخصیت همون شخصیته .فیلم های ایرانی نیست که آخر فیلم توبه کنه و شخصیتش عوض بشه.نکته دیگه اینکه عجب پرده نمایش بزرگی !!خوش به حالشون.

0+0-

شنبه 24 ارديبهشت 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.