پرده سینما

بهترین و تاریک ترین بخش تریلوژی؛ نقد و بررسی فیلم «خیزش شوالیه تاریکی» ساخته کریستوفر نولان

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم خیزش شوالیه تاریکی/شوالیه تاریکی برمی خیزد ساخته کریستوفر نولان (2012)

 

The Dark Knight Rises (2012)

 

 

خیزش شوالیه تاریکی یک پایان آبرومندانه برای سری فیلم های بتمن است که خوشبختانه این مجموعه را ختم به خیر می کند و مجموعه بتمن را به چنان اوجی می برد که فکر نمی کنم تا سالیان سال، به خاطر کیفیت بالای این سه گانه، فیلمسازی جرأت کند به سمت ساختن یک بتمن تازه نزدیک شود!

 

 

خیزش شوالیه تاریکیسرانجام واپسین قسمت بتمن با عنوان خیزش شوالیه تاریکی روانه اکران شد. فیلمی که دوستداران سینما مدت هاست منتظر تماشای آن هستند و تمام بلیط های نمایش دهنده ی آیمکس آن برای روز اول اکران اش از یک ماه پیش فروش شده است. من از طرفداران اَبَرقهرمان بتمن نبودم و اصلاً هم در موقع اکران این فیلم ها توجه ام به اکران آنها جلب نشد. تا اینکه یک روز بر حسب اتفاق قسمت اول آن را با عنوان بتمن آغاز می کند از شبکه سوم سیما دیدم. اثری بود متفاوت و به شدت تکان دهنده در ژانر سوپرقهرمانی بود که مثل هیچکدام از فیلم های دیگر نبود و انتظاری را برای قسمت دوم اش در من به وجود آورد.

قسمت دوم آن با نام شوالیه تاریکی بی شک یکی از شاهکارهای تاریخ سینما است. نقد های به شدت مثبت و فروش یک میلیارد دلاری در سراسر جهان یک موفقیت خیره کننده برای این فیلم اَبَرقهرمانی بود. موفقیتی که هیچکدام از فیلم های ژانر اَبَرقهرمانی به آن دست پیدا نکرده بودند. و پس از این  قسمت عطش تماشای سوم چندین برابر شده است.

این را باید مورد اشاره قرار دهم که قسمت های سوم و پایانی یک مجموعه واقعاً حساس هستند و دقیقاً مانند لبه تیغ عمل می کنند. قسمت سوم مرد عنکبوتی سری فیلم های مرد عنکبوتی را کاملاً کشت. برعکس اش قسمت سوم ارباب حلقه ها یک پایان باشکوه برای آن تریلوژی تاریخی بود.

قسمت سوم بتمن بهترین و تاریک ترین قسمت سه گانه ی بتمن است. بیش از پنجاه درصد جذابیت شوالیه تاریکی به خاطر بازی حیرت انگیز هث لچر در نقش جوکر بود و پنجاه درصد بقیه مربوط به باقی فیلم بود. ولی در این قسمت خبری از جوکر نیست و جذابیت فیلم از خود فیلم برمی آید. شاخصه های تولیدی بالا که احتمالاً خیزش شوالیه تاریکی را نامزد چندین جایزه ی متعدد اسکار خواهد کرد (به تلافی شوالیه تاریکی که با بی مهری اعضای آکادمی اسکار روبرو شد، شک نکنید این قسمت نامزد اسکار خواهد شد!)

خیزش شوالیه تاریکی

فیلم حاوی یک تیم بازیگری افسانه ای است از کریستین بال تا گری اولدمن و مورگان فریمن و مایکل کین و...! خیزش شوالیه تاریکی از نظر بازیگری در سطح فوق العاده بالایی قرار دارد. حتی تام هاردی در نقش «بین» که همه منتظر بودند تا بازی او را با هث لچر در نقش جوکر مقایسه کنند، در طول فیلم اجازه ی چنین مقایسه ای را به بیننده نمی دهد و راه خودش را می رود. کریستوفر نولان در طول فیلم او را به خوبی کنترل کرده تا به صورت اشتباه قدم در جای پای جوکر نگذارد که به طور حتم بازنده می شود. پوشش او که بیننده را یاد دکتر هانیبال لکتر در فیلم سکوت بره ها جاناتن دمی می اندازد نقاب ورود به شخصیت پیچیده و وحشی اوست. او در فیلم به شدت باور پذیر و ترسناک است. آن هاتاوی در نقش سلینا یا همان زن گربه ای یکی از همان شخصیت های جذاب فیلم است که احتمالاً توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد. هرچند به نظرم در حد میشل فایفر در سری فیلم های بتمن تیم برتون نشده است، ولی صحنه های طنز در این فیلم به شدت تاریک همگی بر عهده ی اوست. البته طنز فیلم هم مطابق با خود فیلم طنز تلخ و گزنده است. آن هاتاوی  توانسته با بازی خود بیننده را به قضاوت درباره ی شخصیت اش اینکه که آیا خودی است یا غیر خودی است مجبور کند.

فیلم خیزش شوالیه تاریکی خیلی دیر  و آرام شروع می شود و این موجب می گردد تماشاگرِ کمتر صبور اذیت شود.شخصیت هایی که در نیمه ابتدایی فیلم می آیند کمی گیج کننده هستند و تشخیص رابطه آن ها کمی اذیت کننده است. از آنجا که  کریستوفر نولان معماگوی خوبی است دوباره با طرح کردن معما به صورت پنهان در زیر لایه فیلم تماشاگر را جذب فیلم می کند و در 50 دقیقه پایانی در حین باز کردن این گره ها شاهد یک اکشن نفس گیر هستیم که در پایان مدت زمان 2 ساعت و 45 دقیقه ای فیلم تماشاگر از دیدن این فیلم کاملاً راضی می شود و حتی احساس می کند چیزی بیشتر از آن چیزی که انتظار داشته است به او نشان داده شده است.

داستان فیلم خیزش شوالیه تاریکی 8 سال بس از شوالیه تاریکی اتفاق می افتد. بروس وین/بتمن (کریستین بال) حالت بازنشستگی به خودش گرفته شده است و دیگر ان قدرت بدنی سابق را ندارد و به همراه پرستارش آلفرد (مایکل کین) زندگی می کند. او به بروس می گوید که دیگر یک جوان انتقامجو نیست. او یک مرد میانسال است که هنوز هم حسرت خوار یک زندگی با عشق است. آلفرد به او یادآوری می کند که مأمور دوست داشتنی بنگاه اقتصادی وین به اسم میراندا تیت (ماریا کوتیارد- بازیگر اصلی فیلم بعدی اصغر فرهادی) چگونه است و می تواند با او یک زندگی ایده آل داشته باشد و از این زندگی مخفی بتمن گونه  و خسته کننده خارج شود! کریستین بال بی شک بهترین بازی دوران حرفه ای اش را در این فیلم ارائه داده است. سکانس های بدون نقاب او محشر است. او به طر حیرت انگیزی دو  شخصیت بتمن/بروس وین را بازی کرده است. در این بین سروکله ی بین (تام هاردلی) مأمور اخراجی لیگ سایه ها  پیدا می شود. برای معرفی او، فیلم به عقب می رود و به قسمت اول بتمن با نام بتمن آغاز می کند ارجاع می دهد که او چگونه بوده و توسط رس ال قول ( لیانم نیسون) اخراج شده است و می خواهد انتقام خودش را از گاتهام سیتی بگیرد. بتمن سراغ لوسیوس فاکس (مورگان فریمن) می رود و از جدیدترین تجهیزات اش برای مقابله با بن استفاده می کند. در این بتمن با یک همکار مرموز به اسم  سلینا/زن گربه ای (آن هاتاوی) همراه می شود و...

خیزش شوالیه تاریکیداستان فیلم طوری پیش می رود که تمام کاراکترها را در طول این فیلم طولانی به هم نزدیک می کند به علاوه  کارگاه جان بلیک (جوزف گوردون) و کمیسر گوردون (گری اولدمن) علاوه بر همراهی بتمن پرونده های دیگری نیز در فیلم دنبال می کنند. مثلاً رازهایی درباره هروی دنت!

در فیلم چندین سطح داستانی همزمان با هم به پیش می روند. این سطح های متنوع به خاطر بازی های عالی و ترفندهای فیلمنامه نویسی برادران نولان به هیچ وجه خسته کننده  نیستند و همه آنها به خط اصلی داستان متصل هستند که در  45 دقیقه پایانی همه آنها به هم متصل می شوند و ما با موج عظیمی از اکشن و جلوه های ویژه روبرو می شویم. صحنه های اکشن فیلم خیلی جالب اند. بیشترش به خاطر نبردهای فیزیکی تن به تن است و سعی شده از جلوه های ویژه کمتر استفاده شود و در بعضی دیگر که بتمن سوار سفینه ی جدیدش می شود و ارتش مرگبار «بین» وارد خیابان ها می شود به شدت هیجان انگیز است و نظیر آن را  از نظر سطح سوسپانس در هیچ فیلم اکشن دیگری تجربه نکرده اید. کار فیلمبرداری والی پفیستر فیلمبردار ثابت کریستوفر نولان عالی است. دوربین را به هرکجا از زیر لاستیک چرخ ها تا بالای برج ها می برد. فیلمبرداری به همراه تدوین عالی کمک بسیار بزرگی به فیلم کرده اند و این فیلم 2 ساعت و 45 دقیقه ای را سرپا نگه داشته است و هیچ نکته ای در سکانس های اکشن از کادر خارج نمی ماند. موسیقی استاد هانس زیمر هم اثرات صحنه های اکشن را در بیننده چندین برابر می کند. در مجموع فیلم از لحاظ فنی چیز عجیبی به بیننده در این مدت نزدیک به 3 ساعت ارائه می کند و سنگ تمامی می گذارد که نتیجه اش را در سال بعد در مراسم اسکار خواهد دید.

خیزش شوالیه تاریکی یک پایان آبرومندانه برای سری فیلم های بتمن است که خوشبختانه این مجموعه را ختم به خیر می کند و مجموعه بتمن را به چنان اوجی می برد که فکر نمی کنم تا سالیان سال، به خاطر کیفیت بالای این سه گانه، فیلمسازی جرأت کند به سمت ساختن یک بتمن تازه نزدیک شود!

 

در همین رابطه بخوانید

بهترین و تاریک ترین بخش تریلوژی؛ نقد و بررسی فیلم «خیزش شوالیه تاریکی» ساخته کریستوفر نولان

در نخستین روز اکران «خیزش شوالیه تاریکی» ۱۲ نفر به گلوله بسته شدند

منتقدان چه نظری درباره «خیزش شوالیه تاریکی» دارند؟


 تاريخ ارسال: 1391/4/29
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>KaShA:

قسمت آخرش خیلی ضعیف بود ... در کل پر از سوتی بود :D

0+6-

پنجشنبه 2 خرداد 1392



>>>نوید:

فیلم اوایلش یکم اذیت کننده بود ولی بعد که می افته رو غلتک عالی میشه.

2+1-

شنبه 2 دي 1391



>>>محسن 17 ساله:

وایییییییییییییییییییی خدا همین الان فیلمو با کیفیت 1080p دیدم... فوق العاده بود ... باورتون نمی شه ولی تیکه آخر فیلم گریه ام گرفت(برای اینکه فیلم لو نره نمیگم ولی کسایی که دیدن می دونن منظورم چیه ...) ... آهنگ هانس زیمرم که به خوبی بار احساسی صحنه ها رو به آدم منتقل می کرد...

76+1-

چهارشنبه 1 آذر 1391



>>>امیر:

فیلم فوق العاده است و حیف که ما تو ایران فعلا به جای imax با i cam این فیلمو دیدیم! باید تا 9 دسامبر صبر کنیم تا نسخه بلوری ریلیز بشه

0+1-

چهارشنبه 25 مرداد 1391



>>>امیرحسین:

با اینکه هنوز فیلم رو ندیدم اما کاملا به کریستوفر نولان اعتماد دارم و میدونم هر چی درست کنه حتما شاهکاره

0+1-

پنجشنبه 19 مرداد 1391



>>>hamed:

به نظر من كه دوقسمت قبلي فيلم بتمن ساخته نولان روديدم اين فيلم هم مثل قبليها قشنگ از اب دربياد اميدوارم بتونه ركورد فروش تمام فيلماي تاريخ رو بشكونه. من خودم فيلم the dark knight رو بهترين فيلم تاريخ سينما ميدونم

0+1-

جمعه 6 مرداد 1391



>>>محمد:

با اون كاري كه آقاي هلمز كرد كلي فروشو اورد پايين اما انشا الله جوايز اسكارو درو كنه.خداييش حق كريستفر نولانو 4ساله پيش خوردن.من كه عاشق كاراي نولانم.شير مادرش حلالش.

0+1-

جمعه 6 مرداد 1391



>>>حورناز:

قهرمان برمي خيزد قهرمان شكست ميخورد قهرمان دوباره بر ميخيزد و اينبار برنده مي شود درام وتراژدي انساني بي نظير نولان بتمن ابر قهرمان نا ميراي به راستي شواليه تاركي است كه بار شواليه هاي سفيد را غريبانه به دوش مي كشد! زنده باد نولان!

1+0-

پنجشنبه 5 مرداد 1391



>>>تیلور:

این کامنت رو قبلن تو یه سایت دیگه گذاشته بودم اینجا هم میزارم:ای لعنت بهت جیمز هلمز که هم باعث شدی مردم از فیلم نولان به تلخی یاد کنند هم فروششو کم کردی هم نگذاشتی در عین فروش نجومی اش یک لوتی بامرام پیدا شده از پرده فیلم رو ظبط کنه بگذاره توی سایت ها ماها که نمی تونیم بریم سینما دانلود کنیم ببینیم

0+0-

چهارشنبه 4 مرداد 1391



>>>reza:

I liked but but not as much as I wanted to like it

0+0-

سه‌شنبه 3 مرداد 1391



>>>سارا24ساله:

فواد باید به کامنتت هزارتا لایک داد.حیف که امکانات سایت پرده سینما پایینه!من فیلم رو توی استرالیا دیدم.اولش بگم که تا 7 سانس اول تمامی بلیط های سینما amcکه معروفترین سینمای زنجیره ای استرالیا است تمام شده بود.یه چیزی تو مایه های سینمای آزادی خودمون در تهران.ولی سینما آزادی پیش این سینما در حد سینما مراد میدان انقلابه!(البته فکرکنم دیگه نابود شده این سینما.متعلق به دوره ی دایناسورها بود.بابام میگفت فیلم گنج قارون تو این سینما بهشون سیرابی میدادن!فکرکن!!!)فیلم یک سوم ابتدایی اش یکم شما رو نگران میکند چون فوق العاده کند پیش میره ولی بعدش وارد بهشت میشد.یعنی سینما دوباره با این فیلم معنا شده است.به هیچ وجه لذت تماشای این فیلم در سینما با تلویزیون یکی نیست.چون سطح جلوه های ویژه خیلی بالاست.

0+0-

يكشنبه 1 مرداد 1391



>>>محسن:

موحد جان خوش به حالت که تونستی فیلم رو تو سینما و تو یکی از کشور های همساده (!!) ببینی !! ما که احتمالا باید تا آخر شهریور براش صبر کنیم ...

0+0-

يكشنبه 1 مرداد 1391



>>>محمد گروسی :

فیلم شوالیه تاریکی برمیخیزد امروز تو لندن پخش شد.فیلمی به قدری تاریک و سنگین و طولانی است که فکر نکنم کسی بتواند تماشای دوباره آن را تحمل بکند .من اصلا نتونستم با فیلم ارتباط برقرار کنم.نیمه اول فیلم که به قول شما خیلی طولانی و تیره و تار بود.بعد از این نیمه خسته کننده فیلم به یک باره وارد یک فضای اکشن در حد ترانسفورمرز میشود و اعصاب بیننده را خراب میکند.با این که از فیلم قبلی نولان به اسم اینسپشن خیلی خیلی خوشم امد ولی متاسفانه شوالیه تاریکی3یک عقب گرد کامل برای این کارگردان بود.

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>پریماه ف:

فیلمی که استاد نولان ساخته باشد واجب الدیدنه.شک ندارم یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما را ساخته است.از همینجا بوس بهش:*

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>غزل:

آخرین قسمت بتمن در انتهای فیلم قطام با منصوری ازدواج میکنه!!خخخخخخخخخخخخخ

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>دروغگو:

آخر فیلم بتمن میمیره

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>فواد:

به به.ببینید بازیگر فیلم جدید اصغر فرهادی تو چه فیلم های بازی میکنه.راستی بازیگر فیلم جدید ده نمکی الناز شاکردوست بود؟:))

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>xaviar:

من فیلم رو امروز دیدم.با اینکه اکشن فیلم خیلی بالا بود ولی نیم ساعت اخر خیلی احساسی بود.اشک تماشاگر رو در میاورد.یه جمله ی خیلی قشنگ هم اخر فیلم میگه:انسان به قهرمان ها نیاز دارد,اما بعضی اوغات داستان یه قهرمان از خودش هم مهمتر میشود.

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>ب.م.م:

باسلام.این بابایی که این عملیات انتحاری رو انجام داد با این کارش فیلم شوالیه تاریکی رو به کل نابود کرد

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>farshid:

چرا یه همچین اتفاقی باید برای این فیلم بی افتد؟یکم مشکوک است

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>دانیال کرباسچی:

نقدهای روان و خوبی مینویسید.تشکر

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>e.t:

یک صحنه توی تریلر فیلم هم هست که زن گربه ای میگه:DONT BE SHAME.خیلی لحن جالبی داره.حتمن موقع تماشای فیلم به این صحنه توجه کنید.

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>عادل:

چرا اونوقت ما نباید این فیلم رو توی سینماهای کشورمان ببینیم و برویم فیلم هایی مثل پس کوچه های شمرون یا شورشیرین نگاه کنیم؟عاشق سه گانه بتمن هستم ولی باید حداقل 3ماه دیگر صبر کنم تا کیفیت خوبش توی دی وی دی بیاد

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>عباس :

نحسی دست ازسر این پروژه بر نمیداره.اون از قسمت دومش که بازیگر نقش جوکر دوماه قبل از اکران خودکشی کرد .اینم از این قسمتش که 12نفر در سینما گلوله باران شدند.البته مرگ ژوکر اساسی به نفع فیلم تمام شد ولی اینبار گمان کنم شوالیه تاریکی شکست سنگینی در گیشه های سینما بخورد

0+0-

جمعه 30 تير 1391



>>>داوود:

بتمن بدون جوکر هرگز!

0+0-

جمعه 30 تير 1391



>>>رضا سعیدی:

طرفداران و عشاق سینما پس از دو سال منتظر اکران این فیلم بودند که با حادثه تروریستی که صبح امروزدر سالن نمایش دهنده این فیلم اتفاق افتاد و 12 نفر کشته شدن حال همه گرفته شد.

0+0-

جمعه 30 تير 1391



>>>BATFAN:

BATMAN FOREVER!

0+0-

جمعه 30 تير 1391



>>>یوگی:

12نفر بخاطر تماشای این فیلم تو سینما به گلوله بسته شدند.واقعا حادثه غم انگیزی بود.درباره فیلم هم نظری ندارم و فقط امیدوارم همانطوری که شما تعریف کرده اید عالی باشد.کریستوفر نولان دقیقا داره به کاپولای نسل ما تبدیل میشود.

0+0-

جمعه 30 تير 1391



>>>ندا:

آخرش بتمن زنده میماند یا میمیره؟اگر کسی فیلم رو دیده لطفا بگه

1+0-

جمعه 30 تير 1391



>>>ع محمدی فراز:

عالی بود.سری فیلم های شوالیه تاریکی ,پدرخوانده ی نسل ماست.هرچند که این قسمت جوکر نداره ولی فیلم اونجور که معلومه کاملا تونسته نبود هث لچر فقید رو جبران کند.

1+0-

جمعه 30 تير 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.