پرده سینما

بازیگران فیلم تحسین شده «آناکارنینا» از این فیلم می گویند

پرده سینما







 

 

 

آنا کارنینا اثر تحسین شده و جدید جو رایت و اقتباس هیجان انگیز تام استوپارد صاحب جایزه اسکار از رمان معروف لئوتولستوی نگرشی جدید از این داستان حماسی عاشقانه ارائه می‌دهد.

نمایی از فیلم آناکارنینا به گزارش Premiere و به نقل از بانی فیلم، این فیلم سومین همکاری کارگردان خود با کایرا نایتلی بازیگر زنی که کاندیداتوری جایزه اسکار را در کارنامه خود دارد و همچنین با تیم بورن، اریک فلنر و پل وبستر تهیه کنندگانی که آنها نیز افتخار نامزدی اسکار را دارند، محسوب می‌شود. همگی آنان پیش از این در فیلم های پرفروش و مورد توجه غرور و تعصب و تاوان (Atonement) بایکدیگر همکاری داشتند. در آناکارنینا بازیگران سرشناس دیگری هم بازی می‌کنند. افرادی مثل جود لاو، آرون جیسون تیلور، کلی مک دونالد، ماتئو مک فادین، دامنال گلیسون، روت ویلسون، آلیسیا ویکاندر، اولیویا ویلیامز و امیلی واتسون .

نایتلی که در فیلم جدید تئاتری و جسورانه جورایت نقش آنا کارنینا را دارد. می‌گوید: داستان آنا کارنینا امروز نیز برای همه ما قابل درک است. زیرا انسان ها هنوز هم چیزهایی را می‌خواهند که نمی‌توانند داشته باشند هنوز هم با موانع و قوانین اجتماعی مواجه هستند و هنوز هم مشکلات بسیاری برای طرح ذهنیات خود برای یکدیگر دارند.

جود لاو که تاکنون دوبار کاندیدای اسکار شده است در این فیلم نقش مهم ‌الکسی کارنین همسر آنا را دارد. او می‌گوید: وقتی فیلمنامه را خواندم دیدم فوق العاده است. پیش از آن کتاب را نخوانده بودم. اما هیچ نقصان و خللی در فیلمنامه ندیدم. در این اقتباس، مخاطب هرگز احساس نمی‌کند به یکی از کاراکترها بی توجهی شده است. در اینجا هر کاراکتری ارزش و اهمیتی مثل دیگر کاراکترها دارد.

لاو توضیح می‌دهد که در این نمایش از زاویه های متفاوتی به روابط انسان ها با یکدیگر نگاه شده است . این زاویه دید صادقانه، باز و بدون قضاوت وجبهه گیری خاصی است . تام استوپارد با چنین دیدگاهی بوده است که دیالوگ های این اثر را نوشته است . فیلمنامه نویسی این اثر واقعاً استادانه است . من بعداز فیلمنامه بودکه کتاب را خواندم و تازه متوجه شدم که نوشتن فیلمنامه ای برای این زمان تا چه حد می‌توانسته دشوار باشد.

نمایی از فیلم آناکارنیناکایرا نایتلی هم اضافه می‌کند که: شما در این داستان آدم هایی را در یک اجتماع بدون نقص و کامل دارید که وانمود می‌کنند چیزی هستند که واقعاً نیستند. او سپس به جنبه های تاریخی اثر اشاره می‌کند می‌گوید: من همیشه عاشق تاریخ بوده ام و جدا از کارهایی که در سینما داشته‌ام، مطالعات تاریخی چندی داشته ام. احساس می‌کنم تاریخ مرا از زمان حال جدامی‌کند و به زمانی خیال انگیز می‌برد. واقعاً از چنین فضاهایی لذت می‌برم.

اما در این نمایش سبک کار بسیار متفاوت است که البته ارتباطی با اقتباس وفادار ندارد . اما به هرصورت مرا بسیار هیجان زده می‌کرد و می‌کند. یک روز جو مرا به دفتر کارش احضار کرد و در آنجا توضیح کاملی درباره پروژه به من داد. همان جا با خودم فکر کردم: بزن بریم سراغ این کار!

بعد از این بود که نایتلی یکبار دیگر رمان را خواند تا خود را برای نقش اش آماده کند و احساس خود را در مسیر کاراکترش قرار دهد . او می‌گوید: به یاد داشتم که کتاب داستان عاشقانه زندگی کاراکتر محوری خود را بیان می‌کند . اما در مطالعه دوباره کتاب که درست قبل از فیلمبرداری انجام شد متوجه شدم این داستان در کنار شکوه و جلالی که دارد، بسیار تیره و تار و البته مبهم هم هست و آدم هایی خاکستری را در محیطی تیره و خاکستری به تصویر می‌کشد. متوجه شدم سوال های زیادی در ذهنم درباره اینکه آیا آناکارنینا واقعاً یک قهرمان است یا ضدقهرمان نقش بسته است. فکر کنم این سوال ها و ابهام ها حتی برای خود تولستوی نیز وجود داشته است. در اینجا بودکه ارزش کار برای من بیشتر شد. من و جو هرکدام سوال ها و ابهام های خودمان رابرای کاراکتر آنا داشتیم. هر دوما احساس می‌کرديم که این کاراکتر را باید هم خوب و هم بد نشان داد،کسی که هم مهربان است و هم ستمگر. این پیشنهاد را به تام نیز دادم. دلم می‌خواست آنا را بیشتر درک کنم و در قالب او قرار گیرم. به این ترتیب بود که آناکارنینا تبدیل به سخت ترین پروژه ای شد که تا به حال داشته ام. می‌دانستم چاره ای ندارم جز اینکه نقش او را بدون اینکه وی را یکسره خوب جلوه دهم، بازی کنم.

نايتلی اضافه می‌کند که: داستان هایی مثل این داستان هایی پاینده هستند، زیرا به مطالعه درباره وضع و حالت های انسانی در خلال پردازش یک کاراکتر می‌پردازند . آنا کاراکتری بزرگ اما جایزالخطا است. او از همان چیزهایی می‌گوید که یک انسان را می‌سازد. در او می‌توان نکات مثبت و منفی را در کنار هم دید و تخیلات وحشتزده او را مشاهده کرد . شما دل نگران او هستید و نمی‌توانید به او کمکی کنید اما همین ها را در خودتان نیز شناسایی می‌کنید . پس بیهوده نیست که تولستوی جاودانی شده است . جود لاوکه نقش همسر بی‌توجه آنا را در فیلم دارد، مجبور شد برای ایفای این نقش تغییراتی را در ظاهر خود بدهد تا در قالب این آدم که دراجتماع خود مورد توجه و احترام است، قرار مي‌گيرد.

نمایی از فیلم آناکارنیناباورکردنی و قابل پذیرش باشد، لاو شرح می‌دهد: کارنین در حکومت فردی صاحب نفوذ است وتمام تمرکز زندگی خود را روی کارش نهاده است که درآن فرد برجسته ای محسوب می‌شود. اوبه لحاظ رفتاری، سخت گیری هایی اخلاقي در باب نجابت و وفاداری دارد و هرگز درقبال رفتارها و تاثیراتی که بر دیگران دارد، اختیار خود را از دست نمی‌دهد. او حتی در خلوت در خانه و بین خانواده خود نیز این رفتارهای سختگیرانه نسبت به خود و دیگران را از دست نمی‌دهد . از نظر او بی احتیاطی های همسرش نه فقط زندگی مشترک آنها که می‌تواند کل جامعه بزرگان روسیه را به خطر بیندازد.

لاو می‌گوید: نسبت به تمام کاراکترهای این داستان حس نزدیکی دارم. برای درک این داستان باید همه جوانب را درک کنید . علت اینکه رمان تولستوی تا این حد مورد علاقه همه است و هنوز هم بحث های زیادی پیرامون آن می‌شود، همین است. برای من کارنین آنقدر جا افتاده است که آمادگی آن را دارد که قلبش شکسته شود. احساس من خیلی متفاوت از حس کارنین است . او هر کاری را که لازم بوده برای زندگی مشترک اش انجام داده است.

لاو اضافه می‌کند: آنچه درباره این کاراکتر فوق العاده است، این است که به مرور و بسیار آرام متوجه آسیب پذیری این آدم می‌شوید. او به مرحله ای می‌رسد که کارش را كه برایش اهمیتی ویژه دارد، رها می‌کند تابرای زندگی اش و خانواده اش بجنگد و در پایان او به آرامی ‌به جایی می‌رسد که دوست دارد. نایتلی نیز یادآوری می‌کندکه: من و جود هر دو می‌خواستیم نشان دهیم که عشق چه جایی بین این زن و شوهر دارد. این واقعاً یک تراژدی است. آنا تصور می‌کند که عشقی وجود ندارد و الکسی قادر به سخن گفتن از عشقی که دارد، نیست.

لاو تصدیق می‌کند که: هیچ چیز راحت تر از این نیست که مقابل یک بازیگر واقعی نقش بازی کنی. من و کایرا زمان زیادی را در کنار جو سپری ‌کردیم . می‌نشستیم و درباره زمان های شادتری که این زوج در زندگی مشترکشان داشته اند، صحبت می‌کردیم وسپس به این فکر می‌کردیم که چه چیزی آنها را به سمت جایگاهی که بعد رسیدند، سوق داد. لاو در پایان نتیجه گیری می‌کند که: آنها آدم هایی در جهانی هستند که می‌توانند در بازی های غریب اجتماعی بازی کنند بدون اینکه احساس عقب ماندن ازدیگران را داشته باشند. جو فضایی را خلق کرد تا ما راحت تر وارد این دنیا شویم.


 تاريخ ارسال: 1391/8/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.