پرده سینما

معرفی مهمترین فیلم های سال ۲۰۱۳ میلادی

علی ناصری









همانگونه که سال 2012 برای سینمای جهان با اکران فیلم های شاخصی همراه بود، سال 2013 در سینمای جهان نیز سالی است که از هر نظر می توان آن را پر بار دانست. در این مطلب سعی بر این شده که بسیاری از فیلم های مهم سال 2013 از هر جهت معرفی شود. بسیاری از فیلم هایی که در این مطلب نام برده می شوند طبق اعلام رسمی تهیه کننده و کارگردان شان در سال 2013 ساخته و اکران می شوند اما ممکن است فیلمی همانند گتسبی بزرگ تاریخ اکران اش دچار تغییر شود.

 

آلخاندرو گنزالس ایناریتو، وونگ کار وی، پدرو آلمادوار، رومن پولانسکی، لارس فون تریر، ژان لوک گدار، دیوید کراننبرگ، مارتین اسکورسیزی، وودی آلن، ریدلی اسکات، اصغر فرهادی و بسیاری دیگر از کارگردانان شاخص سینمای جهان در سال 2013 فیلم هایشان اکران جهانی خواهند داشت و در کنار هم قرار گرفتن چنین نام هایی خود نشان از موفقیت سینما در سال 2013 خواهد داشت.

 

نمایی از فیلم استاد بزرگدر ابتدای این مقاله به کارگردانان مستقل و مهمی که در سال 2013 فیلم ساخته و یا می سازند و فیلم هایشان اکران می شود می پردازیم.

 

آلخاندرو گنزالس ایناریتو که در سال 2010 فیلم زیبا را بر پرده سینماها داشت در سال جاری با فیلم مرد پرنده (The birdman) به سینما باز خواهد گشت.

فیلم جدید ایناریتو حال و هوایی کاملاً متفاوت با سایر آثارش دارد و اولین فیلم کمدی این کارگردان مکزیکی محسوب می شود. قصه این فیلم در مورد یک بازیگر معروف است که تصمیم می گیرد زندگی هنری خود را رها کند و در گوشه ای خلوت و آرام زندگی کند. این فیلم می تواند در جشنواره های متعددی در سال 2013 خوش بدرخشد.

 

وونگ کار وای کارگردان مطرح چینی که فیلم های مطرحی چون در حال و هوای عشق و 2046 را کارگردانی کرده در سال 2013 فیلم استاد بزرگ (The Grandmaster) را بر پرده سینماهای جهان خواهد داشت. جشنواره برلین سال جاری با این فیلم افتتاح خواهد شد.

استاد بزرگ قصه زندگی ایپمن استاد بروس لی را روایت می کند. با حضور و اکران این فیلم در بخش خارج از مسابقه جشنواره برلین شانس دریافت جوایز متعدد برای استاد بزرگ در جشنواره هایی همچون کن و ونیز از بین می رود.

 

فیلم سینمایی دریایی دیگر (The Other sea) آخرین اثر کارگردان مطرح یونانی تئودور آنگلوپولوس یکی دیگر از فیلم هایی است که در سال 2013 اکران خواهد شد. آنگلوپولوس در 24 ژانویه سال 2012 در حالیکه فیلم دریایی دیگر را می ساخت بر اثر تصادفی با یک موتور سیکلت درگذشت و اکران این فیلم که آخرین اثر این کارگردان محسوب می شود می تواند با استقبال گسترده ای از سوی طرفداران وی روبرو شود. از دیگر آثار وی می توان به فیلم چشم اندازی در مه اشاره کرد. باید دید فیلم دریایی دیگر در نبود آنگلوپولوس در جشنواره های 2013 چه عملکردی دارد.

 

نمایی از فیلم من خیلی هیجان زده امهایائو میازاکی کارگردانی ژاپنی است که بسیاری از منتقدان وی را به عنوان بزرگترین کارگردان انیمیشن دنیا می شناسند. وی در سال 2013 با قسمت دوم انیمیشن پورکو روسو (Porco Rosso 2) پس از پنج سال به دنیای سینما باز می گردد. همچنین وی در حال ساخت انیمیشن باد بالا می آید (Wind rises) می باشد که قرار است در سال 2013 به عنوان دومین فیلم وی در این سال اکران شود.

 

پدرو آلمادوار یکی دیگر از کارگردانان مطرح سینما می باشد که در سال 2013 فیلم جدیدی بر پرده سینماها دارد. این کارگردان اسپانیایی که سال 2011 فیلم پوستی که در آن زندگی می کنم را در اکران داشت در سال 2013 فیلم خیلی هیجان زده ام (I'm so excited) را در اواخر تابستان برای اکران عمومی دارد. در این فیلم که در ژانر کمدی قرار دارد پنلوپه کروز و آنتونیو بندراس ایفای نقش می کنند.

 

ملکه صحرا (Queen of the desert) جدیدترین اثر ورنر هرزوگ کارگردان آلمانی است که به عنوان فیلمی در ژانر بیوگرافی ممکن است در اواخر سال 2013 اکران شود. جود لاو، ناامی واتز و رابرت پاتینسون از بازیگران مطرح این فیلم می باشند. فیلمبرداری این فیلم در مراکش است و قصه فیلم در مورد گرترود بل و رابطه او با لاورنس عربستان است که در جنگ جهانی روایت می شود.

 

الکساندر پین که سال 2011 خود را بار دیگر با فیلم نوادگان به دنیای سینما ثابت کرد این بار در سال 2013 به سراغ درامی با فضای فیلم های خودش رفته که تفاوت شاخص این فیلم با سایر فیلم هایش سیاه و سفید بودن آن است. نام فیلم جدید این کارگردان یونانی نبراسکا (Nebraska) است. بروس درن و ویل فورتی بازیگران اصلی این فیلم می باشند. قصه فیلم در مورد سفر پدر و پسری است از مونتانا به نبراسکا است که پدر مدعی برنده شدن یک جایزه چند میلیون دلاری است.

 

نمایی از فیلم ونوس در پوست خزرومن پولانسکی یکی دیگر از کارگردانان مطرحی است که در سال 2013 فیلمی برای اکران دارد. ونوس در پوست خز (Venus in fur) جدیدترین اثر این کارگردان لهستانی است که اقتباصی از یک نمایشنامه به همین نام است. ونوس در پوست خز روایتگر قصه کارگردان تئاتری است که به دنبال یک بازیگر زن برای اجرای نمایش اش است. امانوئل سینیه همسر رومن پولانسکی از بازیگران این فیلم می باشد و زبان فیلم نیز فرانسوی است. فیلم قبلی پولانسکی کشتار نام دارد که در سال 2011 اکران شد.

 

فیلم سینمایی پیر پسر (Oldboy) در حالیکه قرار بود استیون اسپیلبرگ آن را بسازد به کارگردانی اسپایک لی در سال 2013 ساخته و اکران می شود. در این فیلم که نسخه بازسازی شده فیلم کره ای پیر پسر است جوش برولین و ساموئل جکسون بازی می کنند. تابستان ردهوک نام فیلم دیگری از اسپایک لی است که در سال 2012 ساخته شده و در روزهای اول سال 2013 اکران خواهد شد.

 

بهترین پیشنهاد (Best offer) جدیدترین اثر جوزپه تورناتوره محسوب می شود که در ایتالیا، اتریش و آلمان فیلمبرداری می شود. در این فیلم عاشقانه که یکی از مطرح ترین فیلم های سال 2013 است جفری راش و جیم استارگس ایفای نقش می کنند. فیلم قبلی این کارگردان ایتالیایی باریا است که در سال 2009 ساخته و اکران شد.

 

گیلرمو دل تورو که آخرین اثرش پسر جهنمی 2 می باشد پس از پنج سال به دنیای کارگردانی بازگشته و فیلم سینمایی دوره آرام (Pacific rim) را در ژانر علمی تخیلی می سازد. این فیلم که هنوز زمان اکران اش مشخص نیست احتمال می رود که در اواخر سال 2013 اکران شود. از دیگر آثار این کارگردان مکزیکی می توان به فیلم ترسناک هزار توی پن اشاره کرد.

 

برنیس بژو در فیلم جدیدترین فیلم اصغر فرهادی با نام گذشته (The Past) که در فرانسه ساخته شده است نیز از فیلم های مهم سال 2013 می باشد.

طاهر رحیم، برنیس بژو و علی مصفا از بازیگران اصلی این فیلم می باشند. فیلم قبلی این کارگردان ایرانی جدایی نادر از سیمین است که در سال 2011 اکران شد و توانست جایزه اسکار زبان خارجی سال 2012 را از آن خود کند. قصه فیلم در مورد مردی ایرانی است که پس از زندگی مشترک با همسر فرانسوی اش او را رها کرده و به ایران بازمی گردد و در همین حین همسر وی با مردی فرانسوی آشنا می شود.

 

لارس فون تریر کارگردان صاحب سبک دانمارکی است که در سال جاری فیلم زن شهوتی (Nymphomaniac)  را برای اکران دارد. این فیلم که درامی روانشناسانه است در مورد جنون جنسی یک زن است. چارلوت گینسبرگ، استلان اسکارگارد و ویلم دافو از بازیگران این فیلم می باشند. لارس فون تریر سال 2011 با فیلم مالیخولیا در جشنواره کن حاضر شد که در نهایت به دلیل سخنرانی هایش از جشنواره کن اخراج شد.

 

گره شیطان (Devil’s Knot) نام جدیدترین اثر اتم اگویان است که در سال 2013 اکران خواهد شد. در این فیلم که داستانی جنایی دارد رسی ویترسپون و کالین فرث ایفای نقش می کنند. فیلم قبلی این کارگردان کانادایی کلوئی نام دارد.

 

فیلم سینمایی والسا (Walesa) به کارگردانی آندری وایدا در مورد زندگی لخ والسا رئیس جمهور پیشین لهستان یکی دیگر از فیلم های مطرحی است که در سال 2013 اکران خواهد شد.

نمایی از فیلم والسااین فیلم که در ژانر بیوگرافی قرار دارد جدیدترین فیلم وایدا پس از فیلم تاتاراک است که در سال 2009 ساخته شد. وایدا کارگردانی لهستانی است که با فیلم های مرد آهنین و خاکستر و الماس شهرتی جهانی یافت.

 

ژان لوک گدار شاید مطرح ترین کارگردان مستقلی است که در سال 2013 فیلمی جدید دارد. او یکی از قدیمی ترین کارگردان های زنده سینما است که در این روز ها فیلم جدیدی با عنوان وداع با زبان (Adieu au langage) به شکل سه بعدی ساخته است. فیلم قبلی این کارگردان فرانسوی فیلم سوسیالیسم (Film socialisme) است که در سال 2010 ساخته شد.

 

درام عاشقانه سوم شخص (The third person) به کارگردانی پاول هگیس کارگردان هالیوودی آمریکا در سال 2013 به شکلی مستقل ساخته و اکران می شود. در این فیلم لیام نیسون، میا کنیس، الیویا وایلد و جیمز فرانکو، آدرین برودی و کیسی افلک ایفای نقش کرده اند.

 

دیوید کراننبرگ در سال 2013 با فیلم نقشه ستاره ها (Maps to the stars) با زبانی کمدی به انتقاد شدیدی از سیستم فیلمسازی هالیوود می پردازد. فیلم جدید این کارگردان کانادایی در مورد ستارگان هالیوود و انتقاد از آن ها است. ویگو مورتنسن و رابرت پاتینسون از بازیگران این فیلم هستند.

 

از دیگر فیلم های مطرح و مستقل سال 2013 می توان به فیلم های فصل کرگدن به کارگردانی بهمن قبادی، عشق و اجازه عشق (Love and let love) به کارگردانی جان وو، نگاه عشق (Look of love) به کارگردانی مایکل وینترباتوم، خیابان کلانتر (Sheriff street) به کارگردانی جیم شریدان و غیره اشاره کرد.

 

اما فیلمسازان مطرح هالیوودی نیز در سال 2013 فیلم های مهمی دارند که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم.

 

نمایی از فیلم  گرگ وال استریتگرگ وال استریت (The wolf of wall street) نام جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی است که لئوناردو دیکاپریو و متیو مکناهای در آن بازی می کنند. گرگ وال استریت روایت گر زندگی جردن بلغورت کارگزار بورس سابق است که به ظهور و سقوط او در وال استریت می پردازد. فیلم قبلی اسکورسیزی فیلم موفق هوگو است که در سال 2011 ساخته و اکران شد. از همین الآن گرگ وال استریت را فیلمی مهم و در عین حال رقیبی جدی در جشنواره های 2013 می توان دانست.

 

وودی آلن که به طور مستمر در حال ساخت فیلم است در سال 2013 نیز فیلمی جدید دارد که همچنان نامی برای آن انتخاب نشده است. در این فیلم کمدی کیت بلانشت و آلک بالدوین بازی می کنند. فیلم قبلی وودی آلن که در سال 2012 اکران شد تقدیم به رم با عشق نام دارد.

 

ریدلی اسکات که سال گذشته فیلم پرومتئوس را بر پرده سینماها داشت در سال  2013 با فیلم مشاوره (The Counselor) به حضور مستمرش در سینما ادامه می دهد. قصه فیلم در مورد وکیلی است که قصد دارد بدون هیچ مشاجره و درگیری پرده از کار قاچاقچیان بردارد. براد پیت، مایکل فاسبیندر، خاویر باردم، پنلوپه کروز و کامرون دیاز از بازیگران مطرح این فیلم هستند.

 

ام. نایت شیامالان یکی دیگر از کارگردانانی است که در سال 2013 فیلمی مهم بر پرده سینما دارد. بعد از زمین (After Earth) نام جدیدترین اثر این کارگردان هندی تبار است. ویل اسمیت در نقش اصلی این فیلم علمی تخیلی بازی می کند. قصه فیلم به هزار سال پس از هجرت انسان ها از زمین می پردازد که یک پدر و پسر در آن زمان به زمین سقوط کرده و درگیر ماجراهایی می شوند. با توجه به موضوع فیلم می توان فروش بالایی برای بعد از زمین پیش بینی کرد.

 

برادران کوئن در سال 2013 با درون لوین دیویس (Inside Llewyn Davis) در سینمای جهان حضور دارند. قصه فیلم در مورد لوین دیویس دوست باب دیلن است که با وجود استعداد بالایش هیچ گاه نتوانست موسیقی دان بزرگی شود. کری مولیگان، جاستین تیمبرلیک و جان گودمن از بازیگران مطرح این فیلم می باشند. آخرین حضور برادران کوئن در سینما به عنوان فیلمساز به سال 2010 با فیلم شهامت واقعی برمی گردد.

 

نمایی از فیلم خلسهفیلم سینمایی خلسه (Trance) به عنوان جدیدترین اثر دنی بویل می تواند یکی از فیلم های مهم سال 2013 باشد. این فیلم که در مورد یک سرقت هنری نافرجام است با بازی جیمز مکآوی، رساریو داوسن و وینسنت کسل می تواند یکی از فیلم های مدعی در جشنواره های متعدد باشد. فیلم قبلی بویل 127 ساعت نام دارد که در سال 2011 نامزد دریافت جایزه اسکار بود.

 

فیلم تو به من تعلق داری (You belong to me) به کارگردانی راب رینر فیلمی تریلر است که در سال 2013 اکران خواهد شد. زاک افرون و هریسون فرد از بازیگران مطرح این فیلم می باشند.

 

مالاویتا (Malavita) جدیدترین اثر لوک بسون در سال 2013 اکران خواهد شد. رابرت دنیرو، تامی لی جونز و میشل فیفر از بازیگران مطرح این فیلم جنایی هستند. فیلم بانو آخرین اثر لوک بسون است که در سال 2011 اکران شد.

 

قسمت دوم مجموعه سینمایی هابیت با عنوان ویرانی اسماگ (Hobbit: The Desolation of Smaug) به کارگردانی پیتر جکسون در سال 2013 اکران خواهد شد. این فیلم که به ادامه داستان هابیت: یک سفر غیر منتظره می پردازد می تواند یکی از پر فروش ترین فیلم های سال 2013 باشد.

 

فیلم سینمایی عوارض جانبی (Side effects) جدیدترین اثر استیون سودربرگ است که در سال 2013 اکران خواهد شد. بازیگران این فیلم جنایی چانینگ تاتوم، جود لاو، کاترین زتا جونز و رونی مارا هستند.

 

فیلم علمی تخیلی گرانی (Gravity) به کارگردانی آلوفونسو کوآرن با بازی سندرا بالوک و جرج کلونی در سال 2013 اکران خواهد شد. با توجه به فضا و بازیگران این فیلم، گرانی می تواند فیلمی پر فروش در سال 2013 باشد.

 

نمایی از فیلم جک غول کشفیلم فانتزی و ماجراجویانه جک غول کش (Jack the giant slayer) به کارگردانی برایان سینگر یکی از فیلم های مدعی در گیشه است. در این فیلم اوان مگ گرگور و استنلی تاچی بازی کرده اند.

 

 گوتی: در سایه پدرم (Gotti: in the shadow of my father) نام فیلم جدید بری لوینسون است که در ژانر بیوگرافی قرار دارد و بازیگران آن آل پاچینو، جان تراولتا و بن فاستر هستند.

 

ترنس مالیک که از او به عنوان فیلمسازی کم کار یاد می شود در سال 2013 سه فیلم آماده اکران دارد. سفر زمان (Voyage of time)، شوالیه کاپ ها (Knight of cups) و فیلم دیگری که همچنان بدون نام است سه فیلم مالیک در سال جاری هستند. از آن جا که مالیک همیشه انسانی مرموز بوده اطلاعاتی از خلاصه داستان های فیلم های وی در دست نیست اما بازیگران سفر زمان براد پیت و اما واتسون، بازیگران شوالیه کاپ ها کریستین بیل، ناتالی پرتمن، کیت بلانشت و آنتونیو بندراس هستند. همچنین در فیلم دیگر وی کریستین بیل، رایان گاسلینگ، ناتالی پرتمن، کیت بلانشت و مایکل فاسبیندر بازی کرده اند. ترنس مالیک در سال گذشته فیلم سفر به شگفتی را در جشنواره ونیز داشت که موفق به دریافت هیچ جایزه ای نشد و باید دید که او با سه فیلم جدیدش در سال 2013 در جشنواره های پیش رو چه خواهد کرد.

 

یکی از مهم ترین فیلم های سال 2013 سومین قسمت سه گانه معروف ریچارد لینکلایتر است.

نمایی از فیلم قبل از نیمه شبفیلم قبل از طلوع در سال 1995، قبل از غروب در سال 2004 و حال فیلم قبل از نیمه شب (Before midnight) در سال 2013 اکران خواهد شد و به ادامه زندگی جسی و سلین می پردازد. سه گانه لینکلایتر از معدود مجموعه هایی است که 18 سال بین اولین و آخرین قسمت آن فاصله است. قبل از نیمه شب یکی از جدی ترین فیلم ها در جشنواره های سال 2013 خواهد بود که احتمال می رود جوایز بسیاری را این فیلم از آن خود کند. اتان هاوک و جولی دلپی همانند دو قسمت قبلی ایفای نقش های اول را بر عهده دارند. فیلم قبلی لینکلایتر برنی نام دارد که در سال 2011 اکران شد.

 

 سومین قسمت کمدی محبوب خماری (Hangover 3) نیز به کارگردانی تد فیلیپس و با بازی زاخ گالیفیاناکیس، اد هلمس، بردلی کوپر، هتر گراهام و جان گودمن در همان فضا و داستان قسمت های قبلی در سال 2013 اکران خواهد شد. این فیلم می تواند یکی از فیلم های پر فروش سال 2013 باشد.

 

از دیگر فیلم های مهم سال 2013 در هالیوود می توان به سریع و خشن 6 (Fast and furious 6) به کارگردانی جاستین لین، درد و سود (Pain and gain) به کارگردانی مایکل بای، راه ستاره ها در تاریکی (Star trek into darkness) به کارگردانی جی جی آبرامز، بزرگترین و نیرومند (Oz: The greatest and powerful) به کارگردانی سام ریمی، Machete kills به کارگردانی رابرت رودریگز، بهشت ایمن (Safe heaven) به کارگردانی لیسی هالستروم، به او (Her) به کارگردانی اسپایک جونز، کرود ها (Croods) و غیره اشاره کرد.


 تاريخ ارسال: 1391/10/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>پژمان.ع:

ممنون. مقاله خوبی بود اقای ناصری

0+0-

پنجشنبه 14 دي 1391



>>>dariush:

مقاله که خیلی عالی بود.ولی به نظر من این فیلم ها بیشتر فیلم های مخاطب خاص هستند و فیلم های بزرگ سال اصلا در مقاله شما نبودند.فیلم های مثل مردآهنی3-هابیت:نابودی اسماگ-سفر ستاره ای-ثور2-جادوگرشهر از-قدم زدن با دایناسورها-بازی های گرسنگی2-و......

0+0-

پنجشنبه 14 دي 1391



>>>farshid:

زنده باد!ممنون سایت پرده سینما.به شخصه منتظر قسمت دوم هابیت هستم

0+0-

پنجشنبه 14 دي 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.