پرده سینما

پر سر و صدا و از درون تهی، مثل یک قطار از ریل خارج شده! نقدی بر فیلم «جانگوی رها از بند» ساخته کوئنتین تارانتینو

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر فیلم جانگوی رها از بندجانگوی رها از بند جدیدترین ساخته تارانتینو، بر خلاف انتظارات یک فیلم طولانی و خسته کننده با یک پایان بندی به سبک هندی است. فیلم به قدری کش می آید که بیننده ممکن است دیگر بی خیال پایان فیلم شود! حتی بازی شاهکار کریستوف والتز هم که موتور محرک فیلم است کاری از دست اش بر نمی آید!

جانگو (جیمی فاکس)، برده‌ای شکنجه‌شده و زخم خورده در جنوب آمریکا است. او طی اتفاقی، توسط یک آلمانی جایزه‌بگیر به نام  دکتر کینگ شولتز (کریستوف والتز)، نجات می‌یابد. قرار است او به دکتر کمک کند تا سه برادرش را که برای شکارشان جایزه تعیین شده، بیابند و در عوض دکتر هم می‌پذیرد او را یاری دهد تا همسرش را که به‌عنوان برده در می‌سی‌سی‌پی فروخته‌شده، نجات دهند. اما آن‌ها هیچ شناختی از ملّاک معروف می‌سی‌سی‌پی، موسیو کالوین کندی (لئوناردو دی‌کاپریو) ندارند، مردی که باعث خواهد شد…

در سالیان اخیر هالیوود سعی کرده ژانر مرده وسترن را زنده کند و شاید بهترین نمونه اش هم انیمشن شاهکار رنگو بود. داستانی که با درونمایه وسترن در واقع موشکافی شخصیتی یک مارمولک  بود که به قدرت های پنهانی وجودی اش پی می برد! ولی موفقیت گیشه ای جانگوی رها از بند نه از خود فیلم، بلکه به خاطر ایده های دزدیده شده ای است که هم چون یک Mp3 گلچینی از بهترین کهن الگوهای  بهترین وسترن های تاریخ سینما را برداشته، دوباره بازسازی کرده و در خود فیلم قرار داده است! جالب اینجاست که از این سرقت به عنوان ادای دین نام برده می شود! در حالی که ادای دین به یک یا دو سکانس در فیلم محدود می شود نه کل فیلم!

فیلم جانگوی رها از بند، این فرصت را به دی‌کاپریو داد که برای اولین بار، در نقش منفی ظاهر شود. کاراکتر کالوین کندی، یک ثروتمند سادیست و به‌شدت نژادپرست و نفرت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. ولی جذابیت بازی دی کاپریو در فیلم جانگوی رها از بند نه از خود فیلم، بلکه از نقش منفی دی کاپریو است که بیننده چون او را برای اولین بار در یک نقش منفی می بیند به نظرش بازی جالب توجه و غیر کلیشه ای دارد.

جیمی فاکس هم به خاطر اینکه در میان آن همه سیاه پوست کودن در فیلم نقش یک انسان عاقل و حرفه ای را بازی می کند بیشتر در ژست است تا نقش! تمام سیاه پوستان فیلم موجوداتی بی شعور و وحشی نشان داده شده اند که حتی به خودشان نیز رحم ندارند! بازی فاکس به شدت اغراق شده و نمایشی است. اما در بین این همه ماجرا تنها کسی که کار خودش را به نحو احسن انجام می دهد کریستوف والتز است. کریستوف والتز به قدری در فیلم حرفه ای ظاهر شده است که اگر او را از فیلم بگیری چیزی از فیلم باقی نخواهد ماند! کریستوف والتز فارغ از هر چیز احمقانه و پر سروصدایی که در فیلم می گذرد کار خودش را عالی  انجام می دهد. فیلمنامه تارانتینو هم اگرچه خیلی خوب شروع می شود، ولی هرچه جلوتر می رود ایده های دزدیده شده اثر هم بیشتر مشاهده می شوند و  این کار آنقدر پیش می رود که پایان بندی اثر شبیه به یک فیلم هندی می شود! یک چهارم  پایانی اثر همچون قطاری از ریل خارج شده است که بیننده چشمانش را فقط می گیرد تا به یک جایی برخورد کند و تمام شود.

فیلمی که قرار بوده وسترن باشد تقریباً به غیر از تیراندازی ها و هفت تیرکشی های مرسوم در این دست از فیلم ها و تا حدودی موسیقی فیلم، نشانه دیگری از فیلم های وسترن ندارد. فیلم را صرفاً بازیگوشی تارانتینو و علاقه دیوانه وارش به نشان دادن خون و خونریزی و صحنه های پرخشونت می دانم که با پایان نچسب فیلم و به هوا فرستادن عمارت کندی ها در حالی که جانگو پیروزمندانه و با ژست مخصوص قهرمانان وسترن این تیپ فیلم ها به پیروزی یک تنه اش در مقابل یک لشکر سفیدپوست نگاه می کند، تمام انتظارات تماشاگر از فیلمی که این طور سر و صدا کرده است، را نقش برآب می کند.

جانگوی رها از بند فیلمی پر سرو صدا و از درون تهی است  که چندین گام از فیلم های شاهکار قبلی تارانتینو  همچون قصه ی های عامه پسند، بیل را بکش و حرامزاده های لعنتی عقب تر است. فیلم حتی از خودش نیز عقب تر است چون بیننده بر اثر تبلیغات و جوایزی که فیلم می گیرد پیشزمینه ای از فیلم در ذهن اش نقش می بنند و باید بگویم جانگوی رها از بند از این پیش زمینه ذهنی هم خیلی عقب تر است.


 تاريخ ارسال: 1391/12/25
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>بهراد زندوكيلي:

هرچند فيلم جانگو در حد و اندازه فيلمهاي قبلي تارانتينو نبود، ولي يه نوشته هاي منتقد محترم هم ايرداتي وارد است: - اول اينكه فيلم فروش خوبي داشته و نقش بر آب شدن انتظارات تماشاچيان و كشدار بودن قصه و عدم تحمل تماشاچيان با پر فروش بودن فيلم تناقض دارد و بيشتر به نظر مي رسند نويسنده نظرات و علائق خودش را عنوان كرده چراكه عده زيادي هم فيلم را به راحتي و با اشتياق دنبال كردند - دوم بهتر است وقتي عنوان منتقد را يدك مي كشيم از عبارتها و واژه هاي عمومي و مبهمي مثل احمقانه و... خودداري كنيم ، قطعا فيلم اشكالات زيادي داشته ولي بايد اين نواقص و ايرادات به صورت فني و مستند مطرح شود. - سوم فيلم اگرچه پر از خونريزي و خشونت است ولي در مجموع مثل اغلب آثار سازنده نوعي مفرح بودن و غير جدي بودن در عمق خود دارد كه ما را از فضاي جدي و پر از اضطرب و در عين حال زندگي يكنواخت روزمره ( كه اغلب ما با آن عجينيم) رها مي سازد - چهارم اگر به گفته خود منتقد محترم آثاري همچون pulp fiction و kill bill شاهكار تلقي شود ، بنابراين چندين گام عقب ماندن از يك اثر شاهكار ، ديگر قطار از ريل خارج شده محسوب نمي شود - و در آخر فراموش نكنيم كه در نهايت اين مخاطب است كه ماندگاري يك اثر را رقم مي زند - و با تشكر از تلاش نويسنده محترم و با اميد خواندن نقدهايي پربارتر از ايشان

0+1-

يكشنبه 31 شهريور 1392



>>>امیر:

بالاخره جانگو رو دیدم. اونم چی؟ از شبکه یک:)) آرگو ناخن کوچیکه‌ی جانگو هم نبود

0+0-

جمعه 2 فروردين 1392



>>>عادل جعفری:

به نظرم فیلم از اونجه که نقد کردید بی ادعاتر باشه ..

0+0-

جمعه 2 فروردين 1392



>>>milad:

جدیم شبکه یک میخواد جمعه جانگو نشون بده. 96/6 دیالوگا و محتوای فیلم فحش و نژادپرستی و خونریزیه واقعا چجوری تو تلوزیون ضرغام؟

0+0-

سه‌شنبه 29 اسفند 1391



>>>مرتضی:

دو ماه پيش جhنگو رو ديدم؛تازه ديشب فهميدم ساموئل ال جكسون كدوم نقش بوده:)) من فك ميكردم ال جكسون خوده جانگو هست :)))

0+0-

يكشنبه 27 اسفند 1391



>>>رامین:

باید تارانتینویی باشی تا بفهمی که استاد چه شاهکاری ساخته.زنده باد سینمای ساختار شکن

0+0-

يكشنبه 27 اسفند 1391



>>>زینب:

اواسط فیلم خوابم برد.تا اونجاش دیدم که اون برده رو انداختن بین سگ ها.

0+0-

شنبه 26 اسفند 1391



>>>بنفشه جمالی:

بالاخره فیلم جانگوی رهاشده تارانتینو رو دیدم و برخلاف تمامی تعاریف و تمجیدها، منم اصلاً فیلم رو دوست نداشتم. به نظرم جانگو جزوه ضعیف ترین کارای تارانتینو محسوب میشه و همچنان «پالپ فیکشن» فیلم محبوبم از سینمای تارانتینو ست. جانگو یه فیلم پر خشونت و پر از خون و خونریزیه که قراره دوره وحشتناک برده داری در امریکا رو نشون بده و به نظرم به خاطر زیادی هالیوودی شدن فیلم اون قدرها هم در به تصویر کشیدن این برهه از تاریخ امریکا موفق نبوده. بخصوص با پایان به اصطلاح «هپی اند» فیلم که آدم رو یاده کارتون های دوران بچگی اش می ندازه که قهرمان افسانه ای اون یک تنه تمام آدم بدهای قصه رو به سزای کارای زشتشون میرسونه بدون این که حتی خون از دماغ خودش هم بیاد.

0+0-

شنبه 26 اسفند 1391



>>>فرانک:

جانگو را دیدیم خیلی هم پسندیدیم

0+0-

شنبه 26 اسفند 1391



>>>علی:

فیلمش در حد یه شاهکار نیست ولی فیلم خوبیه ولی الکی وقت فیلم زیاده خیلی طولانیش کرده تو صحنه های تیر اندازی یه خورده زیادی دلقک بازی در اورده و اینکه از بازی والتز ودیکاپریو نباید غافل شد

0+0-

شنبه 26 اسفند 1391



>>>پژمان. ع:

دوران برو بیای تارانتینو خیلی وقته تمام شده. بعد از بیل را بکش تارانتینو تکراری و تمام شده است

0+0-

شنبه 26 اسفند 1391



>>>ساسان:

چرت نگو!فیلمش توپ بود

0+0-

جمعه 25 اسفند 1391



>>>عرفان:

اگه فيلم جانگو رو نديديد بايد بگم که لئوناردو دي کاپريو و کريستوف والتز يهو ميميرن:)))))

0+0-

جمعه 25 اسفند 1391



>>>هسین:

جناب عالی احتمالا نژاد پرست هستی که از این فیلم خوشت نیامده است!

0+0-

جمعه 25 اسفند 1391



>>>این من هستم!:

ای بابا، پس اینم دیدن نداره؟ اینجوری که شما گفتی بی خیال دیدنش شدم، اگرچه ترکیب تارانتینو و بازی لئوناردو دی کاپریو هنوزم وسوسه کننده س

0+0-

جمعه 25 اسفند 1391



>>>حامد کیانی:

من ترجیح می دهم ابتدا خودم ببینم بعد نظر بدهم ولی گویا تحسین شدنش بیشتر به بازیها مربوط است تا اکشنش

0+0-

جمعه 25 اسفند 1391



>>>مهدیه:

واقعا نمی تونم بگم کوئنتین تارانتینو یه بیمار روانی یا یه هنرمند که عیبهای نوع بشر رو مثل تبر توی فرق سرش فرود میاره...

0+0-

جمعه 25 اسفند 1391



>>>یاشار:

میگن "جانگو"یاد "جیمبو"می افتم!

0+0-

جمعه 25 اسفند 1391



>>>dariush:

کل فیلم یک طرف موسیقی متنی که در1:35:00پخش میشود یک طرف.تا الان شاید 10000بار گوشش دادم

0+0-

جمعه 25 اسفند 1391



>>>Buried P:

پایان بندین قد های شما خیلی جذاب است.خیلی خوب نقد های خود را جمع بندی میکنید.ولی درباره این فیلم به شدت با شما مخالفم.فیلم به رغم طولانی ودن خیلی سرگرم کننده و جذاب بود

0+0-

جمعه 25 اسفند 1391



>>>صابر:

تارانتینو و یه سری کارگردان دیگه مثل کن لوچ و اسکورسیزی و... هر فیلمی که بسازن همه متفق القول هستن که فیلماشون قویه.به نظر من هم جانگو فیلمی نبود که این همه سروصدا به پا کنه و فقط و فقط بخاطر تارانتینو بود که به همچین موفقیتی دست پیدا کرده است!

0+0-

جمعه 25 اسفند 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.